Högre manke > Smalare bomvidd?

Houdinie

Trådstartare
Min häst har lyft sin manke, så att min hoppsadel nu kommer väldigt nära manken. Hästen verkar mycket nöjd med sadeln och jag sitter bra i den, men jag undrar om den inte i samband med lyft manke dessutom "ramlat ned" lite framtill vilken ytterligare bidrar till att den kommer nära manken.

Sadelmakare/-utprovare kontrollerade sadeln i vintras, och den fick då med beröm godkänt.

Tror ni att det är någon idé att prova en likadan sadel med smalare bom, eller måste jag prova helt andra sadlar med mer plats för manke?

Sadeln är en Santa Cruz Celine, 17½ W.
Kan ni tipsa om annan sadel med liknande bom, men mer plats för manke?
 
celine tycker jag är ganska generös i manken, så måste ha varit en ordentlig växt sprutt :p.

så länge sadeln inte har hamnat i framvikt pga att den blivit för vid så hade jag inte chansat med en smalare bomvidd. men testa med en padd under och se hur det blir. hade annars åkt tillbaka till sadelprovaren och sett vad den tycker, kan ju vara så att det behövs en ny sadel helt och hållet om hästen ändrat sig mer i ryggen.
 
celine tycker jag är ganska generös i manken, så måste ha varit en ordentlig växt sprutt :p.

så länge sadeln inte har hamnat i framvikt pga att den blivit för vid så hade jag inte chansat med en smalare bomvidd. men testa med en padd under och se hur det blir. hade annars åkt tillbaka till sadelprovaren och sett vad den tycker, kan ju vara så att det behövs en ny sadel helt och hållet om hästen ändrat sig mer i ryggen.
Han har inte växt egentligen (är ju 14 år), men han har blivit starkare och då har manken lyfts upp. Trodde inte att det gick att bygga om en så "gammal" häst...
 
Min häst har lyft sin manke, så att min hoppsadel nu kommer väldigt nära manken. Hästen verkar mycket nöjd med sadeln och jag sitter bra i den, men jag undrar om den inte i samband med lyft manke dessutom "ramlat ned" lite framtill vilken ytterligare bidrar till att den kommer nära manken.

Sadelmakare/-utprovare kontrollerade sadeln i vintras, och den fick då med beröm godkänt.

Tror ni att det är någon idé att prova en likadan sadel med smalare bom, eller måste jag prova helt andra sadlar med mer plats för manke?

Sadeln är en Santa Cruz Celine, 17½ W.
Kan ni tipsa om annan sadel med liknande bom, men mer plats för manke?

Det är inte sällan de kan ha smalare bomvidd då manken kommer upp. Så det kan absolut vara värt att testa.
 
Han har inte växt egentligen (är ju 14 år), men han har blivit starkare och då har manken lyfts upp. Trodde inte att det gick att bygga om en så "gammal" häst...
Har faktiskt själv aldrig varit med om ngt sånt :o snarare att hästen tappar muskler vilket gör att man får ha smalare bom.. men låter ju som ett lite trevligare problem med att behöva byta sadel för att hästen musklat på sig ;).
 
"Lyft sin manke" - aldrig hört talas om. Hur skulle det gå till, manken är ju där den är.
Däremot att ryggen blivit muskelfattigare. Klart du kan prova med en smalare bomvidd, bara kanalen är lika bred.
 
"Lyft sin manke" - aldrig hört talas om. Hur skulle det gå till, manken är ju där den är.
Däremot att ryggen blivit muskelfattigare. Klart du kan prova med en smalare bomvidd, bara kanalen är lika bred.
Manken "hänger" i muskler och sitter inte fast i skuldrorna med ett nyckelben som hos människan. Därför kan manken komma att lyftas upp alteftersom hästen tränas, och det är detta som har hänt med min häst. Ryggen är alltså mycket väl musklad, men manken kummer nu för nära sadeln för min smak.
 
Känner till Trapezius muskeln och vet att hästen inte har nyckelben. Har i alla fall aldrig hört talas om en häst som "lyft sin manke". De enda jag lärt mig om Trapezius är att en för smal bom kan klämma fast den och ge hästen ett kortare steg.

What ever, det var inte det tråden handlad om
 
Känner till Trapezius muskeln och vet att hästen inte har nyckelben. Har i alla fall aldrig hört talas om en häst som "lyft sin manke". De enda jag lärt mig om Trapezius är att en för smal bom kan klämma fast den och ge hästen ett kortare steg.

What ever, det var inte det tråden handlad om
Nå, nu har du hört talas om det! :)
 
Fast @Blandrastik nog handlar tråden om detta , TS har ju förklarat att det är detta som skett och du vill inte kännas vid det då du aldrig hört talas om det .
Höjd manke pga det TS redovisar är etablerat känt . hästens manke kan höjas eller sänkas både beroende på muskulatur och på hästens kondition och ffa via sättet den tränas på . Det betyder också att när man säger att hästen går på bogarna så är det manken/ryggraden som sänkts in mellan bogbladen. Dvs hästen har sänkt manken .
De högre utbildade dressyrhästarna, men även väl tränade hästar allmänt , har stärkt sina bukmuskler så att de orkar höja fronten och bära mer vikt bak. Det innebär givetvis även att de musklar på sig i överlinjen och "höjer manken" . Det är det TS redovisar .

Det stämmer precis som du säger att trapezius blir otroligt påverkad av en för trång sadel eller en sadel som ligger så att den stör rörelsen för hästen. Men utöver det stämmer det precis lika mycket det TS redogör för som motsats .
 
@Houdinie om sadeln ligger bra i övrigt hade jag hellre i första hand provat med en kvalitetspadd a la Mattes tex för att få upp den än att ta en smalare bom . En sån padd funkar ju så att det inte behöver blir trängre utan hela sadeln höjs och då finns det plats breddmässigt "på rätt ställe" för padden om sadeln blivit för vid av ngn anledning. Hade definitivt provat med det i första hand hellre än att prova en smalare bomvidd för att få till mankhöjden .

Om din häst verkligen musklat sig så att det är manken som höjts bör sadeln inte trilla ner fram alls .... Även om manken kommit närmre sadelhuset . Om sadeln "trillat ner" är det snarare ngt annat än bra muskling som skett . På äldre hästar så som din nu trots allt är , är det samtidigt ett faktum att de inte sällan "hålar ur" lite över just trapezius utan att det är ngt onaturligt och då kan man hamna i det läge att en sadel som suttit väl och fortfarande tekniskt sett passar rätt väl, ändå "kommer ner" lite - även om hästen musklat sig väl .


Blir väldigt tekniskt flummigt nu , hoppas du hänger med någorlunda på det jag lite hastigt försöker beskriva ....;)
 
Senast ändrad:
@Houdinie om sadeln ligger bra i övrigt hade jag hellre i första hand provat med en kvalitetspadd a la Mattes tex för att få upp den än att ta en smalare bom . En sån padd funkar ju så att det inte behöver blir trängre utan hela sadeln höjs och då finns det plats breddmässigt "på rätt ställe" för padden om sadeln blivit för vid av ngn anledning. Hade definitivt provat med det i första hand hellre än att prova en smalare bomvidd för att få till mankhöjden .

Om din häst verkligen musklat sig så att det är manken som höjts bör sadeln inte trilla ner fram alls .... Även om manken kommit närmre sadelhuset . Om sadeln "trillat ner" är det snarare ngt annat än bra muskling som skett . På äldre hästar så som din nu trots allt är , är det samtidigt ett faktum att de inte sällan "hålar ur" lite över just trapezius utan att det är ngt onaturligt och då kan man hamna i det läge att en sadel som suttit väl och fortfarande tekniskt sett passar rätt väl, ändå "kommer ner" lite - även om hästen musklat sig väl .


Blir väldigt tekniskt flummigt nu , hoppas du hänger med någorlunda på det jag lite hastigt försöker beskriva ....;)
Jag hänger med.
Jag trodde i början att han tappat runt manken som du skrev, men han har aldrig varit så välfylld där som han är nu.

Jag provar med padd imorgon.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 059
Senast: Aifos
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 213
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 213
Senast: Emiro
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 352
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp