Bukefalos 28 år!

Högskoleprovet HT-2013

Congeria

Trådstartare
Några fler här som planerar att göra det? :)
Hur pluggar ni inför detta? Har ni pluggat länge eller som jag, precis kom på att jag borde börja? :banghead:
Hur har ni andra som gjort högskoleprovet läst på innan? Vad är mest effektivt?
Tips, tips! :D

Jag ska anmäla mig nu i höst och hade tänkt göra de gamla prov som finns på studera och damma av mina gamla matteböcker från gymnasiet. Men vet inte om det är tillräckligt. Har läst att det är bortkastade pengar att köpa övningsprov och böcker som förbereder en för provet, någon som har gjort detta och kan säga vad ni tyckte?
 
Sv: Högskoleprovet HT-2013

Plugga grundläggande matte !

En stor del av provet är ju att avgöra vad som är störst mängd och då kan du avgöra många frågor ganska snabbt om du verkligen behärskar grundläggande regler som tex division med noll, kvadratroten ur 1 etc.
 
Sv: Högskoleprovet HT-2013

jag skrev förra våren (-12) och jag är ju som jag är och kom på typ kvällen före att jag kanske skulle plugga lite matte innan. Det var lite sent påkommet :p insåg jag. Jag är ju egentligen matematiker i grunden, men skrev sämre på mattedelen än på språkdelen. Nu var ju mina resultat bra ändå, men det kunde varit ännu bättre om jag lagt ner lite mer möda på matten.
 
Sv: Högskoleprovet HT-2013

- Gör några gamla prov, ta reda på dina svagheter och öva på dessa. Låna en HP-bok på bibblan eller kolla in t.ex. hpguiden.se (jag vet många som tycker den sidan är superbra).
- Träna att göra momenten på tid, att tiden tar slut sänker många som egentligen har kunskapen.
- På provdagen; ät varje rast och ät bara precis lagom på lunchen för att slippa blodsockerdippar och matkoma.
- Tro inte på alla skräckhistorier om hur brutalt jobbigt, svårt och stressigt det är. Kan du hålla dig skärpt en dag på jobbet eller i skolan och kommer förberedd är HP inga problem.
 
Sv: Högskoleprovet HT-2013

Haha då har jag planerat lite bättre iaf :D Om det nu ens hjälper för min del.

Tacitus


Läste på någon sida att det är Ma A på gymnasienivå som gäller, stämmer verkligen det? Eller bör jag gå in på Ma B också?

Tassetass

Bra tips! Efter några prov så lär man ju se var det är man brister mest. Ska kolla biblioteket också om de har något för just HP :)
Får nog köpa på mig färdiga smoothies och målersättningsbars, med sån nervositet jag föreställer mig att jag kommer ha så kommer jag inte kunna få i mig någon riktig mat.
 
Sv: Högskoleprovet HT-2013

Tycker Tassen kommer med bra tips! Jag skulle dock vilja lägga till att låna en matte a-bok (helst en riktad mot naturvetenskapliga programmet, den jag lånade hette matte 3000-någonting tror jag) och traggla dig igenom hela så du har ordentlig koll på alla grundläggande matteregler! Det är väldigt viktigt nu när provet är mer fokuserat på matematik.

Läs mycket, gärna facklitteratur av olika slag. Läs engelsk litteratur och tidningar också. Försök utöka ditt ordförråd om du orkar och hinner, orden ger enkla poäng på kort tid. Man har en otroligt fördel även vid läsdelarna (både på eng och svenska) med ett stort ordförråd.

Hpguiden.se är toppen tycker jag, men främst för deras ordprogram. Men de har andra bra grejer också.

Sedan är det, som redan nämnt, nästan viktigast att träna på massa gamla prov (främst för att finna dina svagheter och kunna träna upp dessa, men också för att skaffa dig erfarenhet kring hur provdelarna är uppbyggda och hur mycket tid du behöver på varje del).

Det tog mig ganska många prov innan jag nådde resultatet jag behövde, men det går absolut att träna upp sitt HP-resultat! Rejält dessutom.
 
Sv: Högskoleprovet HT-2013

Kan tillägga att bli dumpad veckan innan :P

Min dåvarande och jag hade samma ambition, tyvärr var han av den åsikten att tjejer hindrar. Så på provdagen var jag extremt taggad att krossa honom ;) resultatet? Jag fick 2.0 och blev antagen till läkarutb, och han jobbar kvar på akademibokhandeln *mohahaha*

För övrigt pluggade jag i säkert 4 månader, körde ordtester så fort jag var ledig. Snabbhet är det absolut viktigaste! Lugn men vass :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För att göra en lång historia kort… Jag hoppade av gymnasiet, läste barn och fritid. Gick år 1 och 2, och hoppade av i 3:an. Jag började...
2
Svar
22
· Visningar
2 806
Senast: Ketrawzc
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 962
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 185
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 548
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp