Högt blodtryck

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

Ewa

Är det nån som har nåt "huskurstips" om hur man håller blodtrycket nere? Skall på koll till veckan, men det kan vara bra att ha litet tricks i ärmen ifall dom inte anser det vara högt nog att medicinera...
 
Sv: Högt blodtryck

Har läst att en 1/2 tesked kanel om dagen sänker blodtrycket. Det kan man ju ha på t.ex. fil eller gröt.
 
Sv: Högt blodtryck

Mindre salt i maten. Regelbunden vila under dagen. Inte stressa.

Sorry det är allt jag vet. Själv lyckades jag inte med detta när jag var gravid utan det bara steg och steg.

Mår du dåligt av trycket?

/pewa
 
Sv: Högt blodtryck

Jag fick förbud att anstränga mig, städa mycket, gå fort, stressa osv, akut sjukskriven sista tiden. Inget hjälpte, trycket steg hela tiden ändå, men klarade mig med fina urinprovsvärden hela tiden, tösen kom någon vecka för tidigt som följd av det höga trycket. Men jag märkte faktiskt stor skillnad på trycket när jag var lugn och vilade, när jag blev sjukskriven osv. Jag mådde aldrig fysiskt dåligt av trycket, men värdena ändrade sig efter min livssituation, de förblev höga och steg, men blev betydligt stabilare och mindre i ökning när jag levde som man "bör".

Den här gången börjar det med högt blodtryck redan vid inskriviningen, så man kan ju undra var det ska sluta denna gång, men det enda man kan göra egentligen är väl att ta det lugnt, vila mycket och inte stressa. Fördelen, om man kan säga det så, är att man är väldigt grundligt kontrollerad, jag gick en eller flera ggr i veckan till BM redan från vecka 25-26 någonting.
 
Senast ändrad:
Sv: Högt blodtryck

Det beror väl på vad man menar med må dåligt ... Jag blir fort trött och andfådd, migrän och yr i skallen, mår som om jag vore 90 år och slut som människa :) Men i övrigt är det väl ok antar jag...
 
Sv: Högt blodtryck

Ligg still, bli uppassad! är mitt råd :-)

Vet inte hur långt kommen du är men är det trycket som gör att du känner så taaaa det lungt! Idag hade jag tagit mitt högt blodtryckt på betydligt större allvar än vad jag gjorde till en början.
Det är bättre och vila lite för mycket än att göra det för lite.

Jag hade högt tryck från v19-20, gick på extra koller på BVC. Ganska stabilt men högt fram till v25 då jag även fick proteiner i urinen. In på koll på förlossningen och därifrån kom jag inte förrän dottern var född (17 dagar senare).

Kändes lite tungt när läkarna på förlossningen ifrågasatte varför jag inte varit sjukskriven tidigare. Men, men det gick bra ändå idag är hon 4 1/2 år.

Bli inte skrämd, men ta ett högt blodtyck på allvar. Tyvärr gjorde inte jag det (inte heller min MVC läkare och till viss del barnmorskan).
 
Sv: Högt blodtryck

Jag tar det förhållandevis lugnt faktiskt, jag jobbar inte, är "hemma mamma" redan, litet lyxigt men överenskommet så :)
Det enda jag gör i princip är tar hand om hästen min, och jag vill gärna kunna fortsätta göra det, så länge som möjligt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det ngn här som har kolla på hur blodtryck "fungerar"? Jag har senaste dagarna mätt mitt blodtryck. Det undre trycket ligger...
Svar
6
· Visningar
681
Senast: turbofling
·
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 240
Senast: gulakatten
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 267
Senast: Hazel
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 183
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp