Bukefalos 28 år!

Hökvalitet till får

Qluring

Trådstartare
Har en liten fundering på hur pass bra hö (närings och proteinmässigt) får egentligen måste ha. Har två baggar en Helsinge och en korsning Texel/finull och hittills har de fått hö av samma kvalitét som hästen får. Nu är det så att det hö vi har i stallet har visat sig vara värdelöst som hästfoder då proteinhalten endast ligger på 4g/kg, därav kommer vi köpa in nytt foder till hästarna. Funderade då på om detta hö kunde fungera till baggarna ifall de inte har samma krav på protein som hästarna ??? eller åtminstone som utfyllnad. Det hö de äter nu har såpass bra värden att jag får begränsa deras intag, men med ett sämre hö kan de istället få fri tillgång. Alternativt fodras som nu och sedan få det andra som sysselsättning mellan fodringarna.

Tacksam för svar!
 
Sv: Hökvalitet till får

Vill börja med att skriva att jag inte haft får mer än dryga två år.. och verkligen inte är en expert på foder.

Men jag hade gett fåren det gamla höet och sen haft koll på dem för att se om de förändras i hullet. Fåren har under många hundra år fått vara lite av en överlevare och jag tror att de klarar sig bra på rätt "fattigt" hö...

(Säger inte att de ska ha dåligt hö, men jag tror att så länge det inte är mögligt och så, så klarar dom sig nog fint på det. )
 
Sv: Hökvalitet till får

Har oxå hört att de klarar sig bra på lite sämre hö, gärna fjolårshö så länge höet i sig är fräscht. Men är inte helt 100 så innan jag ändrar ngt så vill jag kolla med er andra ifall ni vet hur det ligger till.
 
Sv: Hökvalitet till får

Eftersom det är baggar så duger säkert det proteinlåga höt alldeles utmärkt. Lätt att fodra på med kraftfoder om det behövs.
 
Sv: Hökvalitet till får

precis.. gick och grunna på det lite idag men det är klart. Med dräktiga tackor så behöver de ju mer näring..
 
Sv: Hökvalitet till får

*KL*
Vi har haft får i snart fem år, men är inte heller någon expert på foder till får... Just nu fodrar vi tackorna och baggen (som ska betäcka dem) med tidigt slaget hö i plastbal..

Tidigare år har det varit slaget senare och där med varit sämre i näringsinnehållet.. Under nödår har de ju fått det som funnits..
Min erfarenhet är att fåren tar de fina och lämnar det grova i fodret kvar..

Fåren har aldrig varit undernärda men nu är de helt lagom tjocka.. vissa lite för bra!

Är det bara baggar som inte betäcker några tackor just nu, så kan du säkert ge dem de höet du har. Om de börjar bli smala får du antingen börja ge lite pellets eller blanda det nya höet med det gamla. Jag har hört att baggar inte ska ha för mycket pellets men kommer inte ihåg varför...
 
Sv: Hökvalitet till får

Nej jag har dem endast som sällskap så de betäcker inte alls. Har gott hull som blitt ännu bättre nu trots en liten högiva, verkar inte behöva så fint hö som de får nu. Känns ju bättre att de kan tugga på bäst de vill än att jag behöver ransonera. Provar med det dåliga höet och ger dem fri tillgång så får vi se vad som händer.

Tack för era svar.
 
Sv: Hökvalitet till får

Ge dem det sämre fodret och håll koll på hullet. Kraftfoder är inte bra för baggar, de får lätt urinsten. Lusern kan fungera som tillskott. Just baggar är ganska anspråkslösa med fodret om de inte ska betäcka.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp