Bukefalos 28 år!

Höll upp svansen. Men snett?

Mirre

Trådstartare
Tömkörde Betty idag. Inte testat det innan men det gick jättebra:)
Provade på hacket vilket gick bra förutom att hon föll in med noses då och då. Men hon lyssnade bättre än med bettet.

men till saken-såg att hon reste upp svansen men höll ut den snett?
Hela passet? Hade det varit för att hon jobbade mer med ryggen så borde hon ju lyft den bara rakt upp sas, men hon vek typ hela svansen åt sidan:confused: Vad kan det bero på? Aldrig sett en häst göra så.

Krävde inte samling alls av henne utan bara start- stopp och sväng i princip. Har inte tänkt på om hon gör så när jag rider. Svansen var flätad för att inte fastna i tömmen men det bör väl inte bli sådär för det?
 
Senast ändrad:
Sv: Höll upp svansen. Men snett?

Har sett andra hästar som håller svansen snett vid tex ridning. Enda förklaringen jag har fått är att hästen kan vara stelare i ena sidan. Kanse låter skumt men jag tycker ändå att det är rätt rimligt.
Men som sagt, bara vad jag hört....
 
Sv: Höll upp svansen. Men snett?

Min förra ponny gjorde det, fick höra att det var för att hon var stressad. Vet inte hur mycket man ska tro på det.
 
Sv: Höll upp svansen. Men snett?

Det jag hört angående detta ( och jag säger inte att det stämmer, bara vad jag hört) är att om de lufter svansen snett är det något fel i ryggen/halsen. Hm... nått som är snett, stelt, i klämm osv.
 
Sv: Höll upp svansen. Men snett?

Min häst gjorde detta när jag borstade henne. Blev orolig eftersom det inte är ett bra tecken! Konstaterade sedan att det var en snygg kille utanför... + att svansen vek sig åt båda hållen =) Helt enkelt min lilla häst som var kär och redo för älskor :smirk:

I min "lära" om hästen håller svansen åt sidan betyder det problem att den har ont.
 
Sv: Höll upp svansen. Men snett?

Finns oxå möjligheten att hästen är född sådan. Men tror det är ovanligt.
 
Sv: Höll upp svansen. Men snett?

Tack alla för svaren!:) :bow:

Har ju mina misstankar om att nåt är skumt med ryggen/korset.
så hon ska kollas upp av ET. Så din teori kan nog stämma FlummFlicka
 
Sv: Höll upp svansen. Men snett?

Tror aldrig jag träffat en häst som varit lika stark i båda sidor. Någon sa att musklerna fungerar bäst i den sida som manen ligger åt. Kanske lika med svansen?
 
Sv: Höll upp svansen. Men snett?

Tror aldrig jag träffat en häst som varit lika stark i båda sidor. Någon sa att musklerna fungerar bäst i den sida som manen ligger åt. Kanske lika med svansen?


Min häst har man på båda sidorna, och har en tunn man. Men svansen har legat åt sidan sedan fölsben. Troligen en skada sedan fostertiden då svanstippen är sned. Men han inte rak i kroppen ändå. Men det är mitt fel, jag är sned.
 
Sv: Höll upp svansen. Men snett?

Vek hon svansen åt samma håll hela tiden, eller var det både åt vänster och åt höger?

Min häst lägger svansen något snett när hon går på böjt spår.

Immer
 
Sv: Höll upp svansen. Men snett?

näe hon löft upp svansen och vek den åt sidan sen höll hon den så hela tiden:confused:
Tyckte hon gick stelt i förrgår med i hagen. Korta steg med bakbenen. Skrittade och travare med henne på vägen men då märktes ingenting. Hittade ingen svullnad eller ömhet heller. Förutom att hon var minimalt svullen i frambenen
 
Sv: Höll upp svansen. Men snett?

jag skulle nog ta ut ET så fort som möjligt. Vet att du är mån om hästen och vill dess bästa. Hoppas det löser sig
 
Sv: Höll upp svansen. Men snett?

har pratat med et nu och hon kommer troligen ut nån gång nästnästa v
 

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 182
Senast: Mezcal
·
I
Körning Sitter här och är helt förstörd. Jag hade värsta kampen med fodershettisen nyss. Tömkörde på en äng och det gick helt åt skogen. Han...
Svar
18
· Visningar
2 110
Övr. Hund Sådär, nu har The Black Destructor känd mental status. Inga jätteöverraskningar, dock lite förvånad över planering/bedömning vid ett par...
Svar
2
· Visningar
1 071
E
Träning Tjena Hejsan, Något hände när jag var ute och red i förrgår min häst blidde (varmblodssto) skogstokig när vi vände hemmåt, hon blev het...
Svar
1
· Visningar
654
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp