Bukefalos 28 år!

Hönan eller ägget - hund och jobb

Lejonelle

Trådstartare
Vilket kom först - hunden eller jobbet? Valde du den hund du har för att passa ihop med jobbet och resten av livet? Eller har du valt jobb utifrån att det ska funka för din hund?
 
Sv: Hönan eller ägget - hund och jobb

Just nu är jag arbetslös, men har ju hund och kommer utan tvekan göra mitt absolut bästa för att det ska fungera med både hund och jobb sedan. På tidigare jobb (som jag också fick efter att jag skaffade hund) så kunde jag ha med henne hela dagarna. Helt klart praktiskt, men jag räknar inte med att ha sådan tur med alla jobb.
 
Sv: Hönan eller ägget - hund och jobb

Jag har för det mesta haft skitjobb på minimilön just för att det funnits möjlighet att ta med hundarna på jobbet där. Hästar, städning... industrin var undantaget. Bra betalt, men också ett familjeföretag. ^^

Med andra ord gör jag avkall på annat för att kunna ha mina hundar med mig. På gott och på ont.
 
Sv: Hönan eller ägget - hund och jobb

Ingetdera.. Jag har valt att ha den hunden jag VILL ha och jag har valt det yrke jag brinner för (är dock inte färdigutbildad än). Det ena valet är inte relaterat till det andra alls utan jag räknar med att få ihop det iallafall.
 
Sv: Hönan eller ägget - hund och jobb

För min del så har jag inte valt hund efter jobbet, men inte heller jobb efter hunden/hundarna. Utan hittills har jag haft jobb där jag inte kunnat ta med hundarna och då pusslar jag ihop det med hundvakt, rastningar osv. Jag letar nu under tiden efter bättre jobb (bättre betalt) så lär inte heller kunna välja efter hundarna utan mest troligt blir det dagmatte då oxå. Men däremot har jag tänkt på framtida yrken/utbildningar/eget företag där jag ska få ta med hundarna. Det är mitt absolut största mål och kommer inte känna mig nöjd med livssituationen förrän jag uppnått det. (Ja jag har större separationsångest från hundarna än dom från mig ;) ) Så varje gång jag måste lämna ifrån mig hundarna nu så tröstar jag mig själv med tanken att "detta bara är tillfälligt, en vacker dag ska dom få följa med" :D
Sen själva tidsfrågan när det kommer hända är tyvärr en helt annan femma :angel:
 
Sv: Hönan eller ägget - hund och jobb

Vilket kom först - hunden eller jobbet? Valde du den hund du har för att passa ihop med jobbet och resten av livet? Eller har du valt jobb utifrån att det ska funka för din hund?

Det började med att jag valde hund för att det passade in i mitt liv, och nu anpassar jag helt klart både boende, jobb och resten av min livsstil runt hundarna.

Jag kunde inte för fem år sen ens föreställa mig att vilja bli fårbonde. Idag funderar jag på hur jag ska kunna hinna göra nått annat än att sköta får;)
 
Sv: Hönan eller ägget - hund och jobb

Hundarna fanns in i livet först och har varit med på mina arbetsplatser och även varit hos hundvakter när arbetet inte tillåtit hund. Men sen föll det sig så väl att yrket blev inom hund till slut också, fysioterapeut. :)
 
Sv: Hönan eller ägget - hund och jobb

KL:

Hade jobbet innan jag skaffade hundarna men jag väljer att stanna kvar då det ger mig stora möjligheter att ägna mig åt hundträning. Mina hundar är sällan ensamma hemma någon längre stund men skulle jag någon gång jobba dagtid (händer att jag jobbar extra) så har de en stor hundgård att vara i.
 
Sv: Hönan eller ägget - hund och jobb

Utbildning valde jag efter vad jag skulle kunna tänka mig att jobba med. Sen är det klart att friheten jag har med arbetstider var en faktor. Nu jobbar jag tre-skift, sambon jobbar dagtid och vi har daghusse de 2-3 dagar i veckan som vi jobbar samtidigt. Men vill jag så kan jag jobba bara dag eller bara natt också, vilket säkert skulle underlätta om jag t.ex. skulle separera. Däremot så är möjligheten att ta med hunden eller åka hem på lunchen i princip obefintliga.
 
Sv: Hönan eller ägget - hund och jobb

Inte arbete, men däremot boende är till stor del anpassat efter hundarna. De sista 2 gångerna vi har flyttat är till stor del för hundarnas skulle.

Men jag har ett fritt arbete och kan ha med hundarna ganska mycket på jobbet. Sitter på ett kontor, mestadels ensam, så det är ingen som störs av hundarna.
 
Sv: Hönan eller ägget - hund och jobb

Hakar på denna tråd, känns onödigt att skapa en ny.
Både jag och min sambo arbetar 8-16, men skulle vilja ha en hund. Är vi hemska? Vi kan inte ta med den på jobbet. Tänkte isåfall lämna på hunddagis, men då känner man lite: är det ens lönt att ha hund om man inte umgås med den mer än på kvällar och helger? Hur resonerar ni?
 
Sv: Hönan eller ägget - hund och jobb

Jobbet kom först men jag har valt ett jobb som inte är 8-17 just pga möjligheten att ha hund.
 
Sv: Hönan eller ägget - hund och jobb

Jag har nog gjort som Line. Valt yrket jag brinner för (först) och sen valt hundar utifrån vad jag vill ha för hund, tex arbetsegenskaper. Visst fanns tankar gällande tid men jobbsituationen får lösa sig.
I dagsläget jobbar sambon dag och jag kväll så det är perfekt ur hundsynpunkt. När jag hittar nytt jobb så hoppas jag på att ha med dem (går på vissa jobb inom yrket, andra inte), annars blir det Dagmatte.
 
Sv: Hönan eller ägget - hund och jobb

Förutsatt att hunden slipper vara ensam inse den tiden så inte är ni hemska! Jag har mina hundar främst för att träna med, och det gör jag ju när jag r ledig. Om hundarna skulle vara med mig på jobbet är det ju såklart smidigt, men på de flesta ställen innebär det mest att dr ligger och vilar medan jag jobbar, och det ger mig inte så mkt i umgängessyfte.
 
Sv: Hönan eller ägget - hund och jobb

Jag skaffade hund när jag fått ett fast jobb som jag trivs med och som gör att jag kan jobba till största delen hemifrån. När jag jobbade "borta" hela dagarna kände jag att det inte fanns utrymme i livet för en hund.
 
Sv: Hönan eller ägget - hund och jobb

Jag hade jobbet innan jag skaffade hundarna. I dagsläget är min sambo arbetslös så hundarna är hemma med honom på dagarna när jag jobbar. Den dagen han börjar jobba får vi lösa hundsituationen. Jag är ledig varannan vecka så det är ändå max varannan vecka som behöver lösas i såna fall. :)
Krisar det får väl hundarna åka med mig till jobbet. Där jag kör just nu skulle det funka, hotellet jag sover på har hundrum. Men sen att hålla på att lyfta in hundarna i förarhytten, ta ut dom för rastning, aldrig riktigt veta när man kommer fram osv.. Jag undviker helst att ta med dom! Har själv råkat ut för att bli sittande på ett lok i 28 timmar utan mat, då hade jag inte velat ha med hundarna.
 
Sv: Hönan eller ägget - hund och jobb

Jag är lokförare. Kör godståg. :)

1416a122796411e2a68422000a1fb163_7.jpg

7ecedf62796311e2b68522000a1fb1ee_7.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hönan eller ägget - hund och jobb

Vi hade bägge jobb när vi skaffade hund. Skaffade hund som vi trivdes med och som passar vår livstil. Resten löser sig alltid allt eftersom. Vi jobbar bägge oregelbundet och när det krockar har vi hundvakt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 145
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 888
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 997
Senast: Farao
·
Övr. Hund Vi har två hundar. 1 år och 1,5 år båda tikar. Den yngre är finnspets och den äldre blandras( labrador, golden, pudel och jackrussel)...
Svar
15
· Visningar
815

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp