Höns och minusgrader.

Sv: Höns och minusgrader.

På andra forum brukar man saxa trams så de ska slippa Dödsångets.

jag skulle kanske kunna köpa hundgård till honom eftersom han då är utsatt och oskyddad
Vad gillar du det där då? :D Ska jag ta citatfrågan en gång till, eftersom du uppenbarligen inte förstått något. Så här kommer det. Läs och begrunda!

Tillåt mig en pekpinne! Ska man visa citat, hör det till vanligt folkvett att ta med hela delen av det man vill kommentera! I annat fall kan man ju plocka lösryckta ord och meningsdelar och få fram de hemskaste citat! Nu tror jag inte du är så oseriös, men i alla fall!

1 Du skriver:
Citat:
"Varför inte" - Risken för rävmiddag är väl inget att ta så lättsinnigt på. Hur tror du det är för hönan att bli jagad av en räv? Kan du inte känna hennes rädsla, panik och dödsångest? Det kan jag, och det utan att förmänskliga henne.


Svar: Jag skrev tidigare:
Varför inte? Av samma skäl som katten, hunden, hästarna själva får bestämma, om dom vill vara ute eller inne, kanhända? Bortdett från risken för rävmiddag, förstår jag inte upphetsningen om det. Och räven hålls borta av hunden, så den är inte heller något problem i det fallet.


Ifall du ändå inte begriper, så är den här meningen avgörande: Och räven hålls borta av hunden, så den är inte heller något problem i det fallet.
Avgörande både i mitt inlägg och för ditt stympade citat!

Tycker du, att det är på det där sättet man för diskussioner? I så fall kommer Jadzia att få ta bort många trådar.

Just nu sitter jag här och funderar på, om jag inte ska ta och plocka fram ett gäng citat till från mina inlägg. Sådant du undvikit. :devil:

LIA
 
Sv: Höns och minusgrader.

Enya skrev:
Mina höns är itne otrygga, men väljer inte alltid sittpinnen utan sätter sig gärna och spanar i stallöppningne!

Jag har hittat mina ett par ggr sittandes i fönsteröppningen till sängkammaren. :eek: Får passa mig så jag inte får loppor. :p

Enya skrev:
OBS! De har tillgång till stallet när helst de vill!! Bara så nåpgon inte misstolkade det jag skrivit!
Ja, det får du passa dig för här. ;)
 
Sv: Höns och minusgrader.

Jag har inte undvikti nåt alls men försöker hålla mig till sakfrågan och strunta i sådant jag uppfattar som oväsentligehter.
Åter till min fråga: Hur länge värper dina höns och hur gamla blir de?
 
Sv: Höns och minusgrader.

LIA skrev:
Vad gillar du det där då? :D Ska jag ta citatfrågan en gång till, eftersom du uppenbarligen inte förstått något. Så här kommer det. Läs och begrunda!

Tillåt mig en pekpinne! Ska man visa citat, hör det till vanligt folkvett att ta med hela delen av det man vill kommentera! I annat fall kan man ju plocka lösryckta ord och meningsdelar och få fram de hemskaste citat! Nu tror jag inte du är så oseriös, men i alla fall!

1 Du skriver:
Citat:
"Varför inte" - Risken för rävmiddag är väl inget att ta så lättsinnigt på. Hur tror du det är för hönan att bli jagad av en räv? Kan du inte känna hennes rädsla, panik och dödsångest? Det kan jag, och det utan att förmänskliga henne.


Svar: Jag skrev tidigare:
Varför inte? Av samma skäl som katten, hunden, hästarna själva får bestämma, om dom vill vara ute eller inne, kanhända? Bortdett från risken för rävmiddag, förstår jag inte upphetsningen om det. Och räven hålls borta av hunden, så den är inte heller något problem i det fallet.


Ifall du ändå inte begriper, så är den här meningen avgörande: Och räven hålls borta av hunden, så den är inte heller något problem i det fallet.
Avgörande både i mitt inlägg och för ditt stympade citat!

Tycker du, att det är på det där sättet man för diskussioner? I så fall kommer Jadzia att få ta bort många trådar.

Just nu sitter jag här och funderar på, om jag inte ska ta och plocka fram ett gäng citat till från mina inlägg. Sådant du undvikit. :devil:

LIA
Jag numrerade de saxade meningarna jag tänkte svara på just för att inga missförstånd skulle ske. Det tar en enorm plats om alla ska ta med hela de inlägg de tänker svara på en mening av. Det blir et evigt scrollande efgtrersom säket föer än jag minns vad vi läste första gången så det blir väldigt tjatigt att läsa om igen.
Min fråga till dig är fortfarande obesvarad.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Höns och minusgrader.

Ja lia:-)

Jag är oxå väldigt nyfiken på hur länge dina höns värper och hur gamla de blir??
Det är inte normalt att höns väljer att sova ute i 25 gradig kyla, hur i hel..ete kan man tro något annat???

Har man som jag Christina och breta fungerande bra hönshus, och en trygg och stabil hönsflock som går in och sätter sig och sover på kvällen som normala höns gör.

Så låter det som rena vansinnet att låta höns sova ute i smällkall vinter, och du kan INTE säga att de väljer det för att de vill!!
Får man välja mellan att drunkna och brinna upp så väljer man ju det som man tror är mest skonsamt eller hur?

Boplatsen du gett dina höns måste i deras ögon ses som värre än att sova ute och riskera att dö, och jag har MYCKET svårt att förstå att man låter sin hund sprinag lös ute en hel natt i 25 graders kyla.

Skulle du bott granne med mig, hade jag anmält dig på momangen.
 
Sv: Höns och minusgrader.

Nu råkar ju jag veta vad LIA har för hundras, men det kunde ju varit så att hon haft Siberian Husky och vad gäller den rasen så är det inget konstigt alls om de väljer att sova ute, vinter som sommar. De föredrar ofta en snödriva framför vår kvalmiga inomhusvärme. Detsamma gäller många andra välpälsade raser.

Om hunden dessutom är insatt i att den har som uppgift att vakta gården nattetid mår den knappast dåligt av att vara ute. Tvärt om mår alla hundar bra av ett arbete och det behöver inte ske dagtid eller tillsammans med föraren. En del raser är avlade för ensamarbete såsom Kuvasz, Pyrenee och andra herdehundar.

Så innan man börjar prata om det anmälningar bör man ta reda på alla fakta.
 
Sv: Höns och minusgrader.

Jag tycker forfarande att det är fel att lämna en hund lös ute hela natten oavsett om den trivs med kyla.
Men som du säger en hund , kan ju trivas med kyla om det är en sådan ras.
Men definitivt inte höns...
 
Sv: Höns och minusgrader.

Ja iofs så har jag en blandis med siberian huskey och då är han verkligen som en huskey, visst trivs han ute även i kyla men nog tycker jag att är det -25 grader ute så räcker det med en stunds utevistelse så Buck han sover inne hos matte och då vet jag att han har det bra.
 
Sv: Höns och minusgrader.

Fast jag skulle tro att du agerar som du gör mer för att få sinnesro själv än att tillfredställa något behov hos hunden. Jag vill också ha min hund hos mig på nätterna, men hon skulle säkert trivas lika bra ute om jag vant henne vid det. Tror jag i varje fall. Jag är osäker på exakt hur bunden hon är till mig och hur mycket av den bundenheten som jag själv skapat.
 
Sv: Höns och minusgrader.

Nja fast nu gällde det att ha lösa hundar ute på nätterna det är inte ok oavsett årstid.
Jag får sinnesro när djuret mår bra, och får leva efter sina instinkter.
Hade jag en hund som trivs med kyla, hade den självklart fått vara ute men alldrig lös ute på natten.
 
Sv: Höns och minusgrader.

Jag vet också att en husky inte vill sova inne så jag reagerar inte nämnvärt på det, förutom att den inte borde vara ensam. Hundar, oavsett ras, är fortfarande flockdjur och slädhundsraserna ännu mer än de raser som är avlade för sällskap och familjehundar eftersom de bildar flock med de egna artmedlemmarna medan familjehundsraserna bildar flock med människorna.
Jag ställde dock två frågor och båda är fortfarande obesvarade:
1. På vilket sätt är hunden kontrollerad nattetid? Går den lös, har den hundgård eller har den lina med koja?
2. Hönsens genomsnittliga maxålder och hur långt upp i åldrarna de fortsätter att värpa.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Höns och minusgrader.

Jadzia skrev:
Fast jag skulle tro att du agerar som du gör mer för att få sinnesro själv än att tillfredställa något behov hos hunden. Jag vill också ha min hund hos mig på nätterna, men hon skulle säkert trivas lika bra ute om jag vant henne vid det. Tror jag i varje fall. Jag är osäker på exakt hur bunden hon är till mig och hur mycket av den bundenheten som jag själv skapat.
Nej det tror inte jag. En rottis är inte som en husky, malamute el. likn. En brukshund är avlad för att agera närmare föraren än en slädhund.
Urhundarna är i största allmänhet annorlunda än andra raser. Jag har själv en Peruanska nakenhund, som också hör till urhundsgruppen. Den är nästan så långt ifrån en husky man kan komma utseendemässigt men vissa genomgående karaktärsdrag har de ändå.

-Fortsätt du att ha din hund inne på nätterna, der är mysigt för er båda. Jag har mina två (peruanen och en italiensk vinthund) i sängen, under täcket. :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Höns och minusgrader.

1. På vilket sätt är hunden kontrollerad nattetid? Går den lös, har den hundgård eller har den lina med koja?
Vad spelar det för roll här? Hunden vakade över hönorna som var ute, vilket var det ni var så upprörda över. Räcker inte det?

2. Hönsens genomsnittliga maxålder och hur långt upp i åldrarna de fortsätter att värpa.
Varför vill du veta det? Du som har en genbanksbesättning, är väl bekant med svaren på dom frågorna? Undrar om det bara är jag, som tycker det börjar kännas som KGB-förhör?

Du inser fortfarande inte oskicket i att manipulera citat? Att skylla på omtanke om andra och deras scrollande, håller inte. Nu tror jag iofs att alla andra läst och förstått, vilket är det viktigaste.

Jag har inte undvikti nåt alls men försöker hålla mig till sakfrågan och strunta i sådant jag uppfattar som oväsentligehter.
Men så bra! Då ger du väl oss övriga samma rättigheter? T ex att strunta i oväsentligheterna i dina inlägg?
Dessutom har jag ledsnat på den nedlåtande tonen. Jag tror inte du har så mycket att lära mig, varken beträffande det svenska språket eller hönshållning. Faktiskt.
Beträffande sakfrågan. Vad är den, enligt ditt förmenande?

Nu ska du få en fråga av mig: Förmodligen har du rovdjur runt din bostad. Hur kommer det sig, att du inte förlorat ett enda fjäderfä?

Fråga från Mysgrisen: "Men var det inte lätt att ta in dem, när de satt på traktorn menar jag." Svar: Jovisst, men varför?

LIA
 
Sv: Höns och minusgrader.

Håller med dig till fullo. Fattar inte heller vad "vissa" gafflar om.
 
Sv: Höns och minusgrader.

LIA skrev:
Vad spelar det för roll här? Hunden vakade över hönorna som var ute, vilket var det ni var så upprörda över. Räcker inte det?

Varför vill du veta det? Du som har en genbanksbesättning, är väl bekant med svaren på dom frågorna? Undrar om det bara är jag, som tycker det börjar kännas som KGB-förhör?

Du inser fortfarande inte oskicket i att manipulera citat? Att skylla på omtanke om andra och deras scrollande, håller inte. Nu tror jag iofs att alla andra läst och förstått, vilket är det viktigaste.

Men så bra! Då ger du väl oss övriga samma rättigheter? T ex att strunta i oväsentligheterna i dina inlägg?
Dessutom har jag ledsnat på den nedlåtande tonen. Jag tror inte du har så mycket att lära mig, varken beträffande det svenska språket eller hönshållning. Faktiskt.
Beträffande sakfrågan. Vad är den, enligt ditt förmenande?

Nu ska du få en fråga av mig: Förmodligen har du rovdjur runt din bostad. Hur kommer det sig, att du inte förlorat ett enda fjäderfä?

Fråga från Mysgrisen: "Men var det inte lätt att ta in dem, när de satt på traktorn menar jag." Svar: Jovisst, men varför?

LIA
Undrar just varför du fortfarande inte besvarar mina frågor? :confused:

JO, ser du:
Jag ville veta detta med hunden eftersom lagen är mycket sträng i dessa frågor och INGEN hund får någonsin vara ute utan kontroll! - Så jag kan ana varför du inte vill svara...

Vad har genbanksinnehavet med detta att göra? Jag undrade äver dina höns genomsnittliga ålder - detta har med skötsel och foder att göra, oavsett ras och annat.
Sakfrågan var "höns och minusgrader" - eller hur. Det är väl rubriken på denna tråd?

Svar på din fråga: Ja, jag har minst lika mycket rovdjur runt gården som alla andra. Jag bor mitt på den sk. "bonnvischan". En rävhöna har t.ex. sin lya bara ca. 50 meter från vårt hus, ett ormvråkspar sitt bo ca. 200 meter bort och vi ser vargspår tvärs över hästhagarna lite då och då.
Dessa försiktighetsåtgärder har jag vidtagit: Vi har aldrig våra höns lösa ute då vi själva inte är hemma och då de är ute står alltid altandörren öppen så jag kan höra och se dem. Våra hundar går då ut och in som de vill och är därför oftast ute i trädgården tillsammans med hönsen vilket skrämmer bort ev. rovfåglar. I dörröppningen till stallet står en radio på med P1 som gör att skator och rävar inte törs ända in eftersom de inte kan avgöra om det är människor eller annat som pratar därinne - eftersom det är pratet som eftersträvas är just P1 den enda kanal som funkar. Innan jag kom på detta miste jag en del småkycklingar som skatornna tog.
Så fort jag ska åka hemifrån längre tid än 10 min. stänger jag in hönsen eftersom vi för tillfället har vi inte någon hönsgård att ha dem i. Vi håller nämligen på att bygga en ny hönsgård som kommer att bli enligt det jag beskrivit på min hemsida = förhoppningsvis helt inbrottssäker för rovdjur.
Jag har inte heller några djur ute på nätterna utan alla sover inne med alla dörrar stängda.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Höns och minusgrader.

LIA skrev:
Ja, hur kunde du ge tillräcklig tillsyn på natten? Sover du inte?Jovisst. Jag sitter inte och vakar över några djur dagarna i ända heller! Gör du?
Innan du går vidare med anklagelser, tycker jag du ska ta en lååång funderare!

Onödigt lidande blir för mig om man lämnar hönsen ute på natten, när man lätt kunde ta in dem, och att sedan räven kommer och tar dem.
Men för fan, människa! Läs innantill! :mad:

LIA
Det finns 4 sätt att kontrollera en hund:
1. Se till att den blir så tätt präglad på ledaren att den inte går ifrån denna. En sådan hund accepterar alltså inte att vara ute medan ledaren är inne. En sådan hund är man ute tillsammans med om man inte vill ha den ylande eller skällande i sin iver att kalla till sig ledaren.
2. Ha den så dresserad att den lyder kommandon och även då måste man vara med.
3. Ha hunden i rymningssäker hundgård och där finns väldigt strikta regler för mått och hur den ska vara utrustad.
4. Hålla hunden bunden på lina + koja. Detta är förbjudet i Sverige.
En hund får enligt lag aldrig, oavsett årstid, springa lös utan kontroll!
 
Sv: Höns och minusgrader.

LIA skrev:
Vad gillar du det där då? :D Ska jag ta citatfrågan en gång till, eftersom du uppenbarligen inte förstått något. Så här kommer det. Läs och begrunda!

Tillåt mig en pekpinne! Ska man visa citat, hör det till vanligt folkvett att ta med hela delen av det man vill kommentera! I annat fall kan man ju plocka lösryckta ord och meningsdelar och få fram de hemskaste citat! Nu tror jag inte du är så oseriös, men i alla fall!

1 Du skriver:
Citat:
"Varför inte" - Risken för rävmiddag är väl inget att ta så lättsinnigt på. Hur tror du det är för hönan att bli jagad av en räv? Kan du inte känna hennes rädsla, panik och dödsångest? Det kan jag, och det utan att förmänskliga henne.


Svar: Jag skrev tidigare:
Varför inte? Av samma skäl som katten, hunden, hästarna själva får bestämma, om dom vill vara ute eller inne, kanhända? Bortdett från risken för rävmiddag, förstår jag inte upphetsningen om det. Och räven hålls borta av hunden, så den är inte heller något problem i det fallet.


Ifall du ändå inte begriper, så är den här meningen avgörande: Och räven hålls borta av hunden, så den är inte heller något problem i det fallet.
Avgörande både i mitt inlägg och för ditt stympade citat!

Tycker du, att det är på det där sättet man för diskussioner? I så fall kommer Jadzia att få ta bort många trådar.

Just nu sitter jag här och funderar på, om jag inte ska ta och plocka fram ett gäng citat till från mina inlägg. Sådant du undvikit. :devil:

LIA
Varför använder du så många kraftuttryck?
- "du skulle ändå inte fatta"
- "för fan människa läs innantill"
- "Ifall du ändå inte begriper" o.s.v.?
 
Sv: Höns och minusgrader.

Det finns fler sätt. Man måste inte se hunden för att ha kontroll på den. Man kan sätta upp ett bra staket runt tomten eller så lär man hunden att aldrig passera tomtgränsen utan tillåtelse.

Lina och koja är heller inte förbjudet så länge kojan är regelmässigt utformad och linan är en så kallad löplina som följer normerna. Hunden måste dessutom vara över ett år.
 
Senast ändrad:
Sv: Höns och minusgrader.

Jadzia skrev:
Det finns fler sätt. Man måste inte se hunden för att ha kontroll på den. Man kan sätta upp ett bra staket runt tomten eller så lär man hunden att aldrig passera tomtgränsen utan tillåtelse.

Lina och koja är heller inte förbjudet så länge kojan är regelmässigt utformad och linan är en så kallad löplina som följer normerna. Hunden måste dessutom vara över ett år.
Hehe - Säj mig den hund som inte passerar tomtgränsen om den är ensam ute hela nätter och det dessutom smyger rovdjur inpå knuten.... - kanske möjligen en rottis men inte en husky i alla fall!
Med ett bra staket runt tomten kan den inte jaga bort några rovdjur. Vore staketet så bra skulle inga rovdjur kunna ta sig in och då skulle inte hönsen bli rävmiddag heller.

Enligt den veterinär jag frågade om detta angående ett aktuellt fall här i min hemkommun är även löplina förbjudet fr.o.m. 1/1 2005. Förr gällde, enligt honom, de regler du nämner men att de är ändrade nu.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Höns och minusgrader.

Herdehundarna är avlade för att vakta boskap och skydda boskapen mot rovdjur. De avviker inte från boskapen och förföljer inte rovdjuret utan jagar bara iväg. Inom de raserna kan man mycket väl hitta hundar som stannar inom hagen eller tomten bara de insett vad arbetet går ut på. Att använda sig av herdehundar är ett mycket effektivt sätt att skydda boskapen och det praktiseras fortfarande på många ställen.

Ett bra staket för att hålla hund inne på tomten är sällan bra nog för att hålla rovdjur ute. Det brukar krävas mindre för att hålla hunden inne än räven och vargen ute.
 

Liknande trådar

Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
712
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 194
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 692
Senast: Calmiche
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 780
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp