Hönstråden 2017

Nu när vi köpt gård så vill jag ju jättegärna skaffa höns, och jag har i många år haft ögonen på Orpingtons. Jag gillar både utseendet och storleken, stallägaren där jag red för många år sen och jag tyckte det var en väldigt trevlig grupp. Är det nån som vet hur dem är annars, går dem fåvettigt tama? Vill ju gärna att barnen ska kunna vara med och hantera dem.
 
Nu när vi köpt gård så vill jag ju jättegärna skaffa höns, och jag har i många år haft ögonen på Orpingtons. Jag gillar både utseendet och storleken, stallägaren där jag red för många år sen och jag tyckte det var en väldigt trevlig grupp. Är det nån som vet hur dem är annars, går dem fåvettigt tama? Vill ju gärna att barnen ska kunna vara med och hantera dem.

Jag känner en som bl a har Orpington och jag tycker det verkar vara en jättetrevlig ras! Och även om man låter dem gå lösa ute håller de sig inom en väldigt liten radie i närheten av hönshuset. Hon har minst ett 20-tal olika raser och säger att Orpington är de som är absolut mest lättsamma ifall man vi ha hönorna ute lösa även om man har trafikerade vägar och grannar nära.
 
Med så dåliga ruvegenskaper är jag förvånad att det ens blivit några kycklingar. Jag har själv hedemoror som inte är genbank utan ursprungsgruppen är maskinkläckta men de ruvar så det nästan är ett problem. Jag blir hackad när jag lyfter bort dem om det inte ska bli kycklingar.

Genomsnittet för rasen är att 30 % ruvar, åtminstone någon gång. Och i gänget som jag har nu stämmer det precis! Jag tycker det räcker med 1-2 kullar om året så för mig passar det bra.
 
Åå
Jag känner en som bl a har Orpington och jag tycker det verkar vara en jättetrevlig ras! Och även om man låter dem gå lösa ute håller de sig inom en väldigt liten radie i närheten av hönshuset. Hon har minst ett 20-tal olika raser och säger att Orpington är de som är absolut mest lättsamma ifall man vi ha hönorna ute lösa även om man har trafikerade vägar och grannar nära.
Ååh vad skönt att höra.Ja vad jag har läst mig till ska det vara en väldigt trevlig ras. Men dem.kan vara ena jäklar på att ruva så det skulle man väl hålla lite koll på. Vägen ligger väl en 100 m bort precis som närmsta granne, sen omringas vi bara av åker så där får dem nog gärna springa. Får bara hoppas vi kan vänja hunden vid dem.också :D
 
Genomsnittet för rasen är att 30 % ruvar, åtminstone någon gång. Och i gänget som jag har nu stämmer det precis! Jag tycker det räcker med 1-2 kullar om året så för mig passar det bra.
Tur att mina inte läst det för det är garanterat mer än 30% som ruvar av de jag har, jag skulle säga 100% av de som är över ett år. Det är bara de som är under året som slarvar med var de lägger äggen, resten får jag lyfta bort om jag inte vill ha kycklingar.
 
Tur att mina inte läst det för det är garanterat mer än 30% som ruvar av de jag har, jag skulle säga 100% av de som är över ett år. Det är bara de som är under året som slarvar med var de lägger äggen, resten får jag lyfta bort om jag inte vill ha kycklingar.

Då är du väl "barnkär", precis som dina höns! Jag har hört att det kan bero på tuppen också om dom ruvar eller inte. Efter att jag köpt "familjen Flax", som jag kallade det där skygga gänget från Staffan, och Halvard Flax mördat gamla Mats och tagit över ledningen så ruvade plötsligt en treårig höna som aldrig visat minsta ruvlust förr, och som sagt två av de tre Flax-hönsen.
 
Ni som har höns, handen på hjärtat och helt ärligt, hur mycket tillsyn får era höns när ni åker iväg? Jag vill verkligen skaffa höns, men jag älskar att resa och jag sover gärna borta en natt här och där då jag bor på landet, men gillar att festa i stan. Så en vanlig helg är jag kanske borta fredag eftermiddag till lördag eftermiddag. Katten har kattlucka så han går in och ut som han vill. Hunden har jag med mig eller hos hundvakten. Hästarna klarar sig på sommaren, på vintern tar grannarna.

När jag frågar folk som har höns så är det så väldigt ojämt. Vissa menar att de går att lämna hela helgen utan problem så länge de har mat och vatten och vissa säger att de kollar till sina flera gånger varje dag. Jag har ju räv i området, så jag kan ju inte med gott samvete åka iväg och vara borta över natten och hoppas på att ingen brutit sig in i hönsgården när jag kommer hem igen.

Hur löser ni skötsel och tillsyn när ni är borta? Nu snackar vi inte en vecka, utan typ en eller två dagar.
 
Ni som har höns, handen på hjärtat och helt ärligt, hur mycket tillsyn får era höns när ni åker iväg? Jag vill verkligen skaffa höns, men jag älskar att resa och jag sover gärna borta en natt här och där då jag bor på landet, men gillar att festa i stan. Så en vanlig helg är jag kanske borta fredag eftermiddag till lördag eftermiddag. Katten har kattlucka så han går in och ut som han vill. Hunden har jag med mig eller hos hundvakten. Hästarna klarar sig på sommaren, på vintern tar grannarna.

När jag frågar folk som har höns så är det så väldigt ojämt. Vissa menar att de går att lämna hela helgen utan problem så länge de har mat och vatten och vissa säger att de kollar till sina flera gånger varje dag. Jag har ju räv i området, så jag kan ju inte med gott samvete åka iväg och vara borta över natten och hoppas på att ingen brutit sig in i hönsgården när jag kommer hem igen.

Hur löser ni skötsel och tillsyn när ni är borta? Nu snackar vi inte en vecka, utan typ en eller två dagar.

Jag har inte än men skulle nog lätt kunna vara borta någon natt om de har mat och vatten. Finns ju luckor som öppnas o stängs automatiskt med ljuset också(alt tidsinställda, men hönsen går ju efter ljuset så då är de oftast inne; när det är mörkt) och det minskar ju rävrisken.
 
Ni som har höns, handen på hjärtat och helt ärligt, hur mycket tillsyn får era höns när ni åker iväg? Jag vill verkligen skaffa höns, men jag älskar att resa och jag sover gärna borta en natt här och där då jag bor på landet, men gillar att festa i stan. Så en vanlig helg är jag kanske borta fredag eftermiddag till lördag eftermiddag. Katten har kattlucka så han går in och ut som han vill. Hunden har jag med mig eller hos hundvakten. Hästarna klarar sig på sommaren, på vintern tar grannarna.

När jag frågar folk som har höns så är det så väldigt ojämt. Vissa menar att de går att lämna hela helgen utan problem så länge de har mat och vatten och vissa säger att de kollar till sina flera gånger varje dag. Jag har ju räv i området, så jag kan ju inte med gott samvete åka iväg och vara borta över natten och hoppas på att ingen brutit sig in i hönsgården när jag kommer hem igen.

Hur löser ni skötsel och tillsyn när ni är borta? Nu snackar vi inte en vecka, utan typ en eller två dagar.

Jag har inte heller höns än men kommer att ha stor rovdjurssäker inhägnad och aldrig lösa på gården då vi har alla sorters rovdjur, markbundna som luftburna.

Tror inte jag kommer ha dåligt samvete att lämna dem en helg om de får vatten, mat och tidsanpassad lucka.
 
Jag har hästar, katter och höns - och hönsen är de jag oroar mig minst för när jag är borta på kurs eller iväg någon helg. De går in och ut som de vill ur stallet och fritt på gården och i trädgården, och har såklart tillgång till mat och vatten i stallet. Grannen har haft rävbesök men hittills har jag aldrig drabbats, dock enstaka gånger av rovfågel och mård.

Men den senaste hönan som strök med råkade ut för en rovfågel trots att jag var hemma och hörde kalabaliken, och jag hade ingen chans att göra något till undsättning där ändå.

På grund av framför allt hästarna så brukar jag ordna någon som tittar förbi och ser så allt ser ok ut någon gång om dagen när jag är borta. Och det har fungerat bra i flera år nu med frånvaro upp till fyra-fem dagar som mest.
 
17097822_1595322153815845_7610746011617066431_o.jpg

Gissar på att den friserade är hönan :) Färgen är Guldvit.
 
17097822_1595322153815845_7610746011617066431_o.jpg

Gissar på att den friserade är hönan :) Färgen är Guldvit.


Vilka fina! Vi har också dvärgkochin, så mysiga små bollar! Önskar mig en friserad höna, men måste då få tag i någon utifrån då de ickefriserade inte bär på anlagen. :)
Vi fick våra första kycklingar i höstas. Nu har de dock haft en låååång äggpaus, jag hoppas de kommer igång snart!
 
Vilka fina! Vi har också dvärgkochin, så mysiga små bollar! Önskar mig en friserad höna, men måste då få tag i någon utifrån då de ickefriserade inte bär på anlagen. :)
Vi fick våra första kycklingar i höstas. Nu har de dock haft en låååång äggpaus, jag hoppas de kommer igång snart!

Ja de är så underbara. Skulle egentligen haft något större men de är så goa de små så kunde inte låta bli :love: Ska bara lyckas ta mig 15 mil och hämta dem också :rofl:
 
17097822_1595322153815845_7610746011617066431_o.jpg

Gissar på att den friserade är hönan :) Färgen är Guldvit.
Men vilka underbara!
Jag har laddat kläckaren med 10 ägg från Silverudds Blå. Just nu består flocken av 2 gamla dvärgkochiner, en höna och tupp av (iaf av mig) okänd ras, en gammalgammal värphybrid och hennes dotter vars pappa är dvärgkochin. Just nu är det bara hon som lägger ägg. Alla andra luftruvar.
De verkar inte ha förstått att om man vill ha kycklingar så måste man lägga ägg. :banghead:

Den ena kochinen har jag lagt 4 ägg från blandrashönan under, och hoppas hon vill ta hand om maskinkycklingarna sedan oxå. De är ju väldigt barnkära, så jag har goda förhoppningar!
Jag lös äggen i maskinen i förrgår, då hade de legat i 5 dagar, och ett fint spindelnät hade bildats därinne! :love::love: Längtar!
 
Jag är fortfarande supersugen på en egen liten trupp med höns. :love:
Men frågan om hönshus återstår fortfarande. Vill inte ha en fd lekstuga, vill ju gärna kunna stå upp när man städar osv. Just idag har vi dock ingen byggnad som passar, så frågan är om vi ska köpa ett färdigt förråd modell mindre eller bygga något själva. Och så en redig, säker hönsgård förstås!
Billigaste du kan komma undan med är nog en begagnad husvagn/manskapsbod :p Lite ombyggnation så har du nog ett hönshus (på hjul), kanske inte så snyggt men funktionellt! Min mamma har fått fatt i någon manskapsbod liknande skapelse till sina höns, de bogserade hem skapelsen med traktor :rofl: Vet inte vad deras kostade men finns några billiga här och var i Sverige på blocket just nu.
 
Billigaste du kan komma undan med är nog en begagnad husvagn/manskapsbod :p Lite ombyggnation så har du nog ett hönshus (på hjul), kanske inte så snyggt men funktionellt! Min mamma har fått fatt i någon manskapsbod liknande skapelse till sina höns, de bogserade hem skapelsen med traktor :rofl: Vet inte vad deras kostade men finns några billiga här och var i Sverige på blocket just nu.

Haha nej fy bubblan, det får absolut kosta några kronor - nån husvagn på tomten blir det inte! :D
 
Ni som har höns, handen på hjärtat och helt ärligt, hur mycket tillsyn får era höns när ni åker iväg? Jag vill verkligen skaffa höns, men jag älskar att resa och jag sover gärna borta en natt här och där då jag bor på landet, men gillar att festa i stan. Så en vanlig helg är jag kanske borta fredag eftermiddag till lördag eftermiddag. Katten har kattlucka så han går in och ut som han vill. Hunden har jag med mig eller hos hundvakten. Hästarna klarar sig på sommaren, på vintern tar grannarna.

När jag frågar folk som har höns så är det så väldigt ojämt. Vissa menar att de går att lämna hela helgen utan problem så länge de har mat och vatten och vissa säger att de kollar till sina flera gånger varje dag. Jag har ju räv i området, så jag kan ju inte med gott samvete åka iväg och vara borta över natten och hoppas på att ingen brutit sig in i hönsgården när jag kommer hem igen.

Hur löser ni skötsel och tillsyn när ni är borta? Nu snackar vi inte en vecka, utan typ en eller två dagar.
De mår definitivt inte illa av att vara inne ett par dagar, nu får man ju inte ens släppa ut dem pga fågelinfluensan så har de bara gott om mat och vatten klarar de sig iaf ett dygn utan tillsyn. Mina grannar ser efter dem om jag behöver åka bort en helg. :)
 
Ni som har höns, handen på hjärtat och helt ärligt, hur mycket tillsyn får era höns när ni åker iväg?

Hur löser ni skötsel och tillsyn när ni är borta? Nu snackar vi inte en vecka, utan typ en eller två dagar.

När jag är hemma tittar jag till dem minst två gånger/dag (morgon och kväll). Men i o m att vi har välfungerande automater för både mat och vatten skulle det egentligen räcka med tillsyn en gång/dygn. Så om vi är borta över en natt anlitar jag ingen hönsvakt utan tittar till dem innan jag åker och sedan igen nästa dag när vi kommit hem. Men är vi borta två nätter eller mer har vi allltid hönsvakt. Det brukar dock inte vara särskilt svårt att hitta någon som vill passa dem eftersom det ingår att man får äggen de värper dessa dagar!
 
Hur ska jag tänka med mina höns? Jag har ett tag nu kännt att jag måste göra en förändring men jag vet inte hur. För tillfället har jag 25 hönor och 7 tuppar. Tanken har under vintern varit att sälja 3-4 hönor,1 tupp och stoppa 2 tuppar i frysen. Totalen skulle därmed bli 21+4. Nu har jag en höna som jag måste ta bort så då blir det 20 + 4 kvar men nu börjar jag bli osäker.

Igår blev det slagsmål och min stortupp fick stryk. Samma sak hände förra året och då nackade jag helt sonika hans två motståndare och behöll ett par andra tuppar. Orsaken till det valet var att han är en mycket bra tupp som tar hand om hönorna och kycklingarna på ett utmärkt sätt och håller bra ordning i flocken. Att han är ruskigt snygg gör ju inte saken sämre. Problemet är att i år kan jag inte välja den här vägen eftersom jag inte har några bra alternativ. Fjolårets tuppar har tyvärr varit av rätt dålig kvalitet så det finns egentligen bara den jag bestämt mig för att sälja som duger som avelstupp. Ett annat problem är att mina höns ruvar så mycket. Av de 18 jag hade förra året var det 12-13 som ruvade och de ruvar inte en gång utan vissa vill dra upp 3 kullar/säsong. Hela sommaren känns därmed som ett enda långt fälttåg mot fåglarnas hormoner. Jag har försökt avla ner ruvlusten i flocken genom att ta kullar då det är en många som ruvar i tomme = fler icke ruvande djur får föra sina gener vidare. Resultatet har som synes ovan varit mycket skralt.

Nu känner jag att jag har 3 alternativ

1. Följa min plan, som egentligen gick i stöpet totalt igår. Den går ju dock att modifiera genom att sälja stortuppen och behålla den jag sparat till försäljning.

2. Sälja av större delen av flocken i två grupper (5+1 och 6+1) och spara 10 hönor + 3 tuppar.

3. Sälja av allt och ta en paus något år och sedan börja om med nya krafter.

Just nu känns alternativ 3 lockande men jag vet att jag kommer sakna dem något fruktansvärt och jag älskar de där knäppa fåglarna (inkl ruvmaskinerna).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp