Hönstråden 2017

Hur ska jag tänka med mina höns?
Jag hade sålt av eller slaktat av fler än ursprungsplanen. Jag går för alternativ nummer två. Satsa på de som avlar kvalitet och de som är tama och lätta att ha med att göra. Måste du ha 3 st tuppar på 20 st hönor? Jag hade dragit ner till en tupp och 5-10 hönor. Det räcker!

Klart att du kommer att sakna dem och klart att det kommer att kännas tomt, men jag tror också att det kommer att kännas skönt.
 
Jag hade sålt av eller slaktat av fler än ursprungsplanen. Jag går för alternativ nummer två. Satsa på de som avlar kvalitet och de som är tama och lätta att ha med att göra. Måste du ha 3 st tuppar på 20 st hönor? Jag hade dragit ner till en tupp och 5-10 hönor. Det räcker!
En tupp är inget alternativ för mig. Jag vill ha en så bred genetisk bas som möjligt och då måste jag har fler tuppar. Till 3 tuppar måste jag ha minst 9- 10 hönor därav att jag satt 10 st för alternativ 2.
 
Ni som har höns, handen på hjärtat och helt ärligt, hur mycket tillsyn får era höns när ni åker iväg? Jag vill verkligen skaffa höns, men jag älskar att resa och jag sover gärna borta en natt här och där då jag bor på landet, men gillar att festa i stan. Så en vanlig helg är jag kanske borta fredag eftermiddag till lördag eftermiddag. Katten har kattlucka så han går in och ut som han vill. Hunden har jag med mig eller hos hundvakten. Hästarna klarar sig på sommaren, på vintern tar grannarna.

När jag frågar folk som har höns så är det så väldigt ojämt. Vissa menar att de går att lämna hela helgen utan problem så länge de har mat och vatten och vissa säger att de kollar till sina flera gånger varje dag. Jag har ju räv i området, så jag kan ju inte med gott samvete åka iväg och vara borta över natten och hoppas på att ingen brutit sig in i hönsgården när jag kommer hem igen.

Hur löser ni skötsel och tillsyn när ni är borta? Nu snackar vi inte en vecka, utan typ en eller två dagar.
Jag hade elstaket runt hönsgården på 15 och 30 cm höjd. Räv gjorde sig icke besvär.
 
Jag har en elnätshage till mina så att dom får gå ute från tidig vår till sen höst. Jag har haft det i snart tio år och än har inte en enda fallit offer för någon fyrbent fiende. Om någon är intresserad av att veta mer så hör av er så ska jag berätta hur det funkar.
 
Jag behöver lite hjälp tips och råd.

Mina hönor värper inte. Dom har inte värpt mer än max 5 ägg sen i höstas. Det är nu mer än 6 månader sen. Dom har haft uppehåll så klart, dom har ruggat klart. Dom får bra mat, lyse inne 12 timmar om dagen. Alltid plusgrader inne, säker inhägnad utegård. Lugn och fin flock men inga ägg?! Varför? Vad för jag för fel?
 
Jag behöver lite hjälp tips och råd.

Mina hönor värper inte. Dom har inte värpt mer än max 5 ägg sen i höstas. Det är nu mer än 6 månader sen. Dom har haft uppehåll så klart, dom har ruggat klart. Dom får bra mat, lyse inne 12 timmar om dagen. Alltid plusgrader inne, säker inhägnad utegård. Lugn och fin flock men inga ägg?! Varför? Vad för jag för fel?
Mina värper som 17 men jag ger dem en hel del frukt från jobbet som kastas annars när det kommer ny. Hur gamla är de?
 
Jag behöver lite hjälp tips och råd.

Mina hönor värper inte. Dom har inte värpt mer än max 5 ägg sen i höstas. Det är nu mer än 6 månader sen. Dom har haft uppehåll så klart, dom har ruggat klart. Dom får bra mat, lyse inne 12 timmar om dagen. Alltid plusgrader inne, säker inhägnad utegård. Lugn och fin flock men inga ägg?! Varför? Vad för jag för fel?
Säker på att de inte äter upp äggen?
 
@Shaggy och @Mia_R

Dom är mellan 10 månader och 4 år. Inte ens dom yngsta har provat att värpa.
Snäckskal får dom, havre, korn och majs samt lucern.
Hittar inga skal eller dyligt. Ibland har jag ju hittat nåt ägg därinne och då är det ingen som visar intresse för det.
Jag har alltså 10 hönor och två tuppar. Uppdelat i grupperna 8 i den ena och 4 i den andra.
Börjar kännas som att dom driver med mig snart :cautious:
 
@Shaggy och @Mia_R

Dom är mellan 10 månader och 4 år. Inte ens dom yngsta har provat att värpa.
Snäckskal får dom, havre, korn och majs samt lucern.
Hittar inga skal eller dyligt. Ibland har jag ju hittat nåt ägg därinne och då är det ingen som visar intresse för det.
Jag har alltså 10 hönor och två tuppar. Uppdelat i grupperna 8 i den ena och 4 i den andra.
Börjar kännas som att dom driver med mig snart :cautious:
Jättemärkligt, tom de som kläcktes i somras värper hos mig och de är lantras.
 
Visst är det. Känns jättekonstigt! Förslag på vad jag ska göra?
Det är Hedemora och DV Koochin
Hur ser kammarna ut? Har de blivit större och rödare? Om så är fallet skulle jag testa att lägga in ett ägg i redet och se vad som händer. Äggätande lämnar inte alltid spår.
Om ägget blir kvar vet jag inte. Det finns ju endel sjukdomar som sabbar värpningen men utan att ha ordentlig koll så har jag för mig att de ofta har endel andra tydliga symptom också.
 
Inga förslag tyvärr, öka ljuset? Det är Hedemoror jag har och jag får ägg så jag ger bort till grannarna. Vad får de för foder?
Jag har skrivit det ovan.
Havre, korn, majs, lucern, snäckskal. En del matrester.

Ljus har dom 12 timmar om dygnet minst inne. Alltid möjlighet att gå ut och därute finns inga gömmor.

@Shaggy

Dom är så könsmogna dom kan bli enligt vad jag kan se.
 
Hur ser kammarna ut? Har de blivit större och rödare? Om så är fallet skulle jag testa att lägga in ett ägg i redet och se vad som händer. Äggätande lämnar inte alltid spår.
Om ägget blir kvar vet jag inte. Det finns ju endel sjukdomar som sabbar värpningen men utan att ha ordentlig koll så har jag för mig att de ofta har endel andra tydliga symptom också.
När vi flyttade hit för 1,5 år sen smittades mina höns med IB. En del förlorade jag och en del klarade sig. Jag har bara hönsen för min egen skull och tar bara fram kycklingar till mig själv.
Dom har ju dock värpt massor efter att dom blev "friska" igen fram tills nu?

Jag ska flytta inom snar framtid. Nu blev jag fundersam på om jag måste ta bort allihopa och börja om på nytt?
Vet inte om jag orkar börja om på nytt och jag vill ju inte ta bort dom heller :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp