Hönstråden II

Idag är det sorg. 🥺

Min äldsta höna, som överlevt rävbesök mm hittade jag död i em i syrénhäcken. :(
När jag åker för att handla flyger det upp en rovfågel, ser inte vad det är men det är någon mindre med brunstrimmig stjärt och min fina Hedemora sitter död i häcken. hon hade sprungit fel i sitt flyktförsök och fastnat i en klyka där hon dödats. Huvudet och halsen sitter fast i klykan så jag måste fatta henne runt halsen för att lyfta upp hennes fortfarande varma kropp.

Hon är äten på ryggen, fått fjädrarna bortryckta och jag tror inte det var någon snabb död. Hon dog i ena gaveln av huset och jag satt och jobbade i andra änden av huset, vem vet, jag hade kanske kunnat rädda henne om jag suttit och hört hennes dödsångest? Om hundarna varit ute?

De andra satt vettskrämda under en stor tuja vid friggeboden, jag skäms som tänker att varför var det inte någon av tupparna eller blandraserna? Varför hon, så snäll och timid, som jag haft i flera år och kläckt fram. 😢

Nu kommer de få sitta inne några dagar, jag vill inte släppa ut dem när rovfåglar hittat dem. 😔
Så fruktansvärt ledsamt, beklagar verkligen!!! Min mest älskade höna Jackson dog på samma vis. Hök-jävlar som äter dom levande 😭😭😭😭
 
Jag har köpt kalkonägg! ⭕)

Jag har saknat mina kalkoner sedan förra sommaren och mannen sa att det var väl bara skaffa nya då. Det tog inte många dagar förrän jag följde hans råd. 15 kalkonägg ska i kläckaren imorgon och några kycklingägg som sällskap till korkade kalkonbarn.
 
Är det någon här som har erfarenhet av Willab för 22 ägg? Den blinkar när jag stoppar i sladden som om den vill starta, men att en säkring har gått eller liknande. Fläkten börjar precis snurra men kommer inte riktigt igång.
 
Är det någon här som har erfarenhet av Willab för 22 ägg? Den blinkar när jag stoppar i sladden som om den vill starta, men att en säkring har gått eller liknande. Fläkten börjar precis snurra men kommer inte riktigt igång.

Om jag kollar manualen som finns på nätet så verkar lampan blinka (den uppe till vänster) ända tills temperaturen är på rätt nivå. Det är inte det?
 
Nej det är det inte, får ingen kontakt alls med displayen iheller (vad snällt av dig!).

Är sladden i ordentligt, alltså på riktigt.......en del av dessa får man trycka hårt. Någon felsökning kan man inte hitta i beskrivningen. Den var tämligen enkel.
 
Är sladden i ordentligt, alltså på riktigt.......en del av dessa får man trycka hårt. Någon felsökning kan man inte hitta i beskrivningen. Den var tämligen enkel.
Jag ska testa igen, men jag tror inte det, hade min morbror att kika på den och tror inte att vi båda hade missat det.

Youtube var smart, ska nog mejla willab och se vad de har att säga, har köpt den begagnad (dock ej gammal) så har ingen garanti eller liknande.
 
Mina sötnäbbar har varit sena med att börja värpa i år, men nu jäklar fyller de på ägglådorna ordentligt... :p

En fråga.
Jag har försökt läsa på om försäljning av ägg som hobbyhönsägare. Och har förstått att man får sälja ägg från upp till 350 värpande hönor om man är registrerad som primärproducent. (och måste stämpla äggen om man har fler än 50 hönor)
Men, om jag vill sälja överskottet från mina 7 hönor, måste jag då fortfarande registrera mig hos länsstyrelsen? Var hittar jag rätt information om det?
Och man får bara sälja rena ägg och om jag tolkar det rätt så får man inte rengöra ägg som ska säljas på något sätt? Hur kommer det sig då att det finns ägg köpta i affären där det står på förpackningen att de är tvättade?
 
Mina sötnäbbar har varit sena med att börja värpa i år, men nu jäklar fyller de på ägglådorna ordentligt... :p

En fråga.
Jag har försökt läsa på om försäljning av ägg som hobbyhönsägare. Och har förstått att man får sälja ägg från upp till 350 värpande hönor om man är registrerad som primärproducent. (och måste stämpla äggen om man har fler än 50 hönor)
Men, om jag vill sälja överskottet från mina 7 hönor, måste jag då fortfarande registrera mig hos länsstyrelsen? Var hittar jag rätt information om det?
Och man får bara sälja rena ägg och om jag tolkar det rätt så får man inte rengöra ägg som ska säljas på något sätt? Hur kommer det sig då att det finns ägg köpta i affären där det står på förpackningen att de är tvättade?
Svarar kort då jag är på mobilen.
Du behöver anmäla dig som foderproducent hos länsstyrelsen. Gratis och inget märkvärdigt, det ska man egentligen göra redan på hästar, men även fåren om de ska bli mat. (Det är samma registrering, dock kan det vara så att man behöver komplettera med nytt djurslag (?).)
Det är ingen annan registrering som behövs göra.
Du får inte göra rent äggen, rena reden och skrapa av med rakblad kan du också göra.
Stora producenter har andra krav och där tvättas äggen på särskilda sätt och de ska även stämplas.
Tvättar du hemma så tvättar du av en skyddande hinna som gör äggskalen "porösa" och mer mottaglig för annat skit, enkel förklarat.
 
Jag har 3 tuppar och på mina 15 höns är det en för många. Jag hade det på känn redan i höstas men har funkat ok tills nu.
De har alla olika färg på dräkten och kammen, vilket gör det svårt att välja. Är det mindre fin färg på dräkten så är kammen mörkare.
Egentligen står det mellan två tuppar.
Hur väljer ni?

Det hela skyndades på av att vi fått ett utbrott av fågelinfluensan i närheten så nu får de inte gå ut alls i gården. Det kommer ut en veterinär och ska ta prover nästa vecka.

Hilfe!
 
Jag har 3 tuppar och på mina 15 höns är det en för många. Jag hade det på känn redan i höstas men har funkat ok tills nu.
De har alla olika färg på dräkten och kammen, vilket gör det svårt att välja. Är det mindre fin färg på dräkten så är kammen mörkare.
Egentligen står det mellan två tuppar.
Hur väljer ni?

Det hela skyndades på av att vi fått ett utbrott av fågelinfluensan i närheten så nu får de inte gå ut alls i gården. Det kommer ut en veterinär och ska ta prover nästa vecka.

Hilfe!
Jag försöker välja en snygg, snäll tupp som är bra med hönor och kycklingar. Ibland finns flera kandidater och då försöker jag välja min och hönornas favorit.
 
Mina sötnäbbar har varit sena med att börja värpa i år, men nu jäklar fyller de på ägglådorna ordentligt... :p

En fråga.
Jag har försökt läsa på om försäljning av ägg som hobbyhönsägare. Och har förstått att man får sälja ägg från upp till 350 värpande hönor om man är registrerad som primärproducent. (och måste stämpla äggen om man har fler än 50 hönor)
Men, om jag vill sälja överskottet från mina 7 hönor, måste jag då fortfarande registrera mig hos länsstyrelsen? Var hittar jag rätt information om det?
Och man får bara sälja rena ägg och om jag tolkar det rätt så får man inte rengöra ägg som ska säljas på något sätt? Hur kommer det sig då att det finns ägg köpta i affären där det står på förpackningen att de är tvättade?

Jag svarar annorlunda men inte mer fel eller rätt, tror jag.

Med så få hönor behöver du bara vara registrerad på Jordbruksverket, vilket alla med första hönan ska vara. Det kostar 50.- per år.
Du får sälja ägg men du får inte storlekssortera eller tvätta äggen med någon form av vatten utan att registrera dig hos länsstyrelsen Och därefter tvätta på rätt sätt.
Detta är vad de stora producenterna gör.

Det vi får göra som hobbyhönsägare är att putsa äggen med sandpapper för att få dem rena. För vi får bara sälja rena ägg, inte skitiga.
Vi får bara sälja direkt till konsumenten, inte till affärer eller andra mellanhänder.
Vi måste märka förpackningen med produktionsnummer och ”bäst före-datum”.
 
https://www.lansstyrelsen.se/skane/natur-och-landsbygd/livsmedel-och-foder/registrering-av-primarproduktion.html#:~:text=Primärproduktion av livsmedel och foder Du som är,en ny eller tar över en befintlig verksamhet.

Jag lägger in en länk här om när man behöver anmäla sig som foderproducent och de undantag som finns när man inte behöver göra det.

Om du till exempel bara utfodrar djur som producerar livsmedel för eget bruk i ditt privathushåll behöver din anläggning inte registreras.

Dvs skickar man lamm till slakt och säljer, eller har hästar som kan användas som livsmedelsproduktion och säljer ägg om än på hobbynivå så ska det egentligen anmälas. :)
 
Med så få hönor behöver du bara vara registrerad på Jordbruksverket, vilket alla med första hönan ska vara. Det kostar 50.- per år
Vi har alla våra djur registrerade på gården hos jordbruksverket sedan länge, så det är inget problem.
https://www.lansstyrelsen.se/skane/natur-och-landsbygd/livsmedel-och-foder/registrering-av-primarproduktion.html#:~:text=Primärproduktion av livsmedel och foder Du som är,en ny eller tar över en befintlig verksamhet.

Jag lägger in en länk här om när man behöver anmäla sig som foderproducent och de undantag som finns när man inte behöver göra det.



Dvs skickar man lamm till slakt och säljer, eller har hästar som kan användas som livsmedelsproduktion och säljer ägg om än på hobbynivå så ska det egentligen anmälas. :)
tack!
 
Har köpt hem maranägg för jag tycker dom är så fina. Blev dock lite besviken på färgen när dom väl kom, hade hoppats på mer mörkt brunröda. Hoppas i alla fall på en tupp att spara för att i framtiden kanske kunna få olivgröna ägg när det blandas med våra blåvärpare 🙂 båda mina som lagt olivgröna är borta 😔
Hade tur att ha en höna som ville ruva dom så hon har legat på dom i en vecka nu 😁
 
Har köpt hem maranägg för jag tycker dom är så fina. Blev dock lite besviken på färgen när dom väl kom, hade hoppats på mer mörkt brunröda. Hoppas i alla fall på en tupp att spara för att i framtiden kanske kunna få olivgröna ägg när det blandas med våra blåvärpare 🙂 båda mina som lagt olivgröna är borta 😔
Hade tur att ha en höna som ville ruva dom så hon har legat på dom i en vecka nu 😁
Det är faktiskt inte jättelätt att få tag i riktigt fina maranägg. Men att få grönvärpare väger upp tycker jag. 🙂
 
Lite uppdatering.

Rut är helt återställd efter en längre tids "sjukdom". Troligen någon form av svält på grund av att hon är minst och råkat bli lite för mycket undanskuffad och under en kall tid på året.
Hon är tillbaka och äter och mår bra.

Mitt kalkonkläck gick jättebra! 13 av 15 ägg kläcktes vilket är jättebra med tanke på att de fraktats.

Men, som vanligt får jag ju änglavingar på alla mina bebisar (kalkoner, ankor, kycklingar, gäss). Jag lyckas alltid fixa till de så de får det aldrig i vuxen ålder men jag kan nu med säkerhet säg att det inte är ärftligt i detta fall, eftersom jag får det oavsett art, och avkommorna som föds upp hos mamma får det inte. Inte heller de avkommor som föds upp i kläckare hos andra. Så, det är garanterat fodret.
Ok,........då undrar jag lite, vadan denna foderrelaterade sak?

Min granne har samma foder och fri tillgång till sina maskinkläckta och de får aldrig det. Jag å andra sidan måste begränsa maten och bara ge 2-3 gånger dagligen, annars kommer änglavingarna som ett brev på posten (det gör de ändå för jag har ju alltid fri tillgång i början).
Jag har testat att byta fodermärke men det hjälper inte.

Några tankar?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
441
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 296
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 285
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp