Hönstråden II

Hon är äten på ryggen, fått fjädrarna bortryckta och jag tror inte det var någon snabb död. Hon dog i ena gaveln av huset och jag satt och jobbade i andra änden av huset, vem vet, jag hade kanske kunnat rädda henne om jag suttit och hört hennes dödsångest? Om hundarna varit ute?
Jag tror inte höken har ätit på hönan i vaket tillstånd, antingen var hon död eller medvetslös. Så om någon reagerat så tror jag att de andra hönornas skrin isåfall hade hörts-
Min erfarenhet vilket inte behöver stämma 100 är att de hökar som är här slår till hönorna så de tuppar av drar en flygrunda , går ner och sätter en klo eller 2 i nackpartiet ( vilket inte behöver synas) och sedan börjar äta.
Hinner jag ut , ja jag har ju skator och kråkor som positionerar sig och väsnas, så kan jag hinna till den medvetslösa hönan och på så vis rädda henne.
Sen arbetar ju inte skator och kråkor på heltid så ibland missar de.
 
Jag tror inte höken har ätit på hönan i vaket tillstånd, antingen var hon död eller medvetslös. Så om någon reagerat så tror jag att de andra hönornas skrin isåfall hade hörts-
Min erfarenhet vilket inte behöver stämma 100 är att de hökar som är här slår till hönorna så de tuppar av drar en flygrunda , går ner och sätter en klo eller 2 i nackpartiet ( vilket inte behöver synas) och sedan börjar äta.
Hinner jag ut , ja jag har ju skator och kråkor som positionerar sig och väsnas, så kan jag hinna till den medvetslösa hönan och på så vis rädda henne.
Sen arbetar ju inte skator och kråkor på heltid så ibland missar de.
Här kunde den inte dyka på henne då hon satt i syrénhäcken, finns inte en chans att hon blev slagen då hon hängde med huvudet i en klyka och därför inte kom undan, så jag tror den dödade henne efter att hon fastnat. Jag fick dyka in själv bland grenarna för att kunna ta loss den döda kroppen.
 
Vi åt upp köttet av våra två tuppar idag. Det var jättegott. Förut har jag tyckt det känts konstigt att äta trots att jag vet de haft ett bra liv.
Funderar på om det var för att sonen (kräsen) åt med god aptit och vi pratade om att det var bra att vi visste att tupparna haft ett bra liv och "bra" död (om nu nån död kan vara bra).
Och så var de under året, så de var möra fortfarande.
 
Jag var och hämtade 35 broilers förra veckan! Växer som tusan och bor för tillfället i köket, men kommer få flytta ut nu idag och bo i några pallkragar tills de är stora nog att gå i en box i hönsstallet.

BCn har bara varit med om kycklingar i köket en gång tidigare men har ändå "släppt" det förvånansvärt snabbt. Den andra hunden och katten undersökte knappt saken, "nu igen matte?" :p

Anledningen till att de bor i köket är för att jag inte riktigt har en möjlighet att säkra upp mot gnagare och det blir ju alltid en slant i inköp om man ska ha ett gäng kycklingar.
 

Bifogade filer

  • 20230513_233649.jpg
    20230513_233649.jpg
    169,9 KB · Visningar: 29
Jag var och hämtade 35 broilers förra veckan! Växer som tusan och bor för tillfället i köket, men kommer få flytta ut nu idag och bo i några pallkragar tills de är stora nog att gå i en box i hönsstallet.

BCn har bara varit med om kycklingar i köket en gång tidigare men har ändå "släppt" det förvånansvärt snabbt. Den andra hunden och katten undersökte knappt saken, "nu igen matte?" :p

Anledningen till att de bor i köket är för att jag inte riktigt har en möjlighet att säkra upp mot gnagare och det blir ju alltid en slant i inköp om man ska ha ett gäng kycklingar.

Det är verkligen intressant det där med hundar och katter. Även våra är vana och de vet att det är gårdens djur väldigt snabbt och accepterar och rör dem inte. Grannens grey hounds jagar fasan om de får (kopplade givetvis så det händer inte) men gårdens höns som går fritt rör de inte.

Vi hade marsvin som ena hunden (autraliensisk cattledog) inte släppte på ett dygn. De sprang och skvätte i spånet och han blev helt fixerad. Rätt var det var ett dygn senare var det som om det liksom var hans och de kunde springa hur mycket som helst och han brydde sig inte ett dugg.

Kan du PM:a mig var du får tag i broilers?
 
Det är verkligen intressant det där med hundar och katter. Även våra är vana och de vet att det är gårdens djur väldigt snabbt och accepterar och rör dem inte. Grannens grey hounds jagar fasan om de får (kopplade givetvis så det händer inte) men gårdens höns som går fritt rör de inte.

Vi hade marsvin som ena hunden (autraliensisk cattledog) inte släppte på ett dygn. De sprang och skvätte i spånet och han blev helt fixerad. Rätt var det var ett dygn senare var det som om det liksom var hans och de kunde springa hur mycket som helst och han brydde sig inte ett dugg.

Kan du PM:a mig var du får tag i broilers?
Skickat PM 🙂
 
En av hönerna som legat och ruvat, har nu fått en kyckling, men hon hackar på den så fort den visar sig. Hon har 8 ägg till under sig varav en snart kläcks. Har ingen kläckare, ska ja ha is i magen och hoppas hon slutar hacka på den.
 
En av hönerna som legat och ruvat, har nu fått en kyckling, men hon hackar på den så fort den visar sig. Hon har 8 ägg till under sig varav en snart kläcks. Har ingen kläckare, ska ja ha is i magen och hoppas hon slutar hacka på den.
Jag hade tagit in den och hållit den varm i en låda vid ett element eller värmeflaska och något att krypa in under tills de andra kläcks. Är hon lika dum då får du ta undan dem med, annars har jag lyckats lägga in kycklingar hos hönor när de lagt sig för natten och det är mörkt genom att lägga in kycklingen längst bak så hon inte fattar att det är en till kyckling.
 
Jag hade tagit in den och hållit den varm i en låda vid ett element eller värmeflaska och något att krypa in under tills de andra kläcks. Är hon lika dum då får du ta undan dem med, annars har jag lyckats lägga in kycklingar hos hönor när de lagt sig för natten och det är mörkt genom att lägga in kycklingen längst bak så hon inte fattar att det är en till kyckling.
Vågar nog inte ta in, då katten förmodligen tror det är middag. Enda värmelampan vi har är fast monterad i hönshuset. Den andra vi hade gick sönder, skulle köpt en ny, men blivit bortglömt.
 
Vågar nog inte ta in, då katten förmodligen tror det är middag. Enda värmelampan vi har är fast monterad i hönshuset. Den andra vi hade gick sönder, skulle köpt en ny, men blivit bortglömt.
Kan du ordna så den får en låda i hönshuset så den håller sig varm och har mat och vatten?
 
En av hönerna som legat och ruvat, har nu fått en kyckling, men hon hackar på den så fort den visar sig. Hon har 8 ägg till under sig varav en snart kläcks. Har ingen kläckare, ska ja ha is i magen och hoppas hon slutar hacka på den.
Hade en sådan höna för några år sedan. Hon fattade inte att det inte var ägg längre som är bra att dom är under henne utan hon ville inte att kycklingarna skulle vara utanför utan under henne.
Några han dö innan vi upptäckte det och när vi visste det så blev hon utan sina kycklingar.
 
Någon som har erfarenhet av Koccidios? Förr helgen var det en kyckling som dog, jag var bortrest just de dagarna och nu har jag sett ett fåtal spillningar som är blodblandad.
Jag ska ringa distriktarna och höra med dem, men eftersom jag har så få kycklingar vill jag helst inte börja göra utredning osv för det känns som om pengarna kommer flyga iväg. 🙈
 
Jaha, så var det vår (o)tur att drabbas av räven. Trots inhägnad tomt. Första gången på 6 år :(.
Vi var hemma men på en annan del av tomten. Kan det vara 20-30 meter ifrån?

En timme senare tänkte jag bara för säkerhets skull kolla en gång extra - och hittar hönan levande men svårt skadad. Hon fick avsluta sitt liv. Ledsen att hon led den timmen, men ändå tacksam vi hittade henne innan räven kom tillbaka eller hon självdog.
 
Vi fick samma resultat här hos oss. Räven tog en anka. Mitt på dagen. Vi har stort så vi är ju inte alltid i närheten av dem och de delar upp sig och går ofta ensamma, till skillnad mot gässen som sitter ihop.

Vi har varit med om det förut (kalkoner och gås) men då var inte hästarna hemma och de utgör en relativt naturlig barriär ut mot skogen. Dessutom är det myskankor som ju kan flyga. Vi har aldrig blivit av med ankor.

Vi har inte hägnat in tomten (eller snarare marken) det blir för stort projekt. Nu funderar vi på att sätta el ut mot skogen.

Hönsen blir tagna av rovfåglar så de får inte heller gå ut. Då är det ändå högt med gräs och växter i deras utehage. De har ju gård också men jag skulle vilja ha dem ute i hagen men det går ju fan inte.

Just nu, när sommaren är här kan de inte gå ut fritt. Så jävla jobbigt.
 
Även jag har haft påhälsning av räven, jag borde ringt grannen och bett honom stänga in dem för jag jobbade och var inte hemma förrän vid 20-tiden. Hör kacklanden när jag kliver ut bilen och ropar högt "Vem bråkar med mina höns?" Skyndar mig ner och hittar bara två blandraser och kycklingen kvar, annars var det bara högar med dun och fjädrar kvar som jag mådde lite dåligt av när jag klippte gräs senare. Typiskt så var det alla rasrena höns och bägge tupparna som försvann, den ena hade jag ju dessutom tänkt behålla för han var så vacker. :(

Jag tröstar mig med att några andra djur klarade sig och att hennes valpar fick mat, men jag ska nu när taket är omlagt, all gödsel inkörd till mina odlingar och ett par större grenar körts bort stängsla in ordentligt med tätt mellan stolparna och spända nät + en mindre rastgård med nytt nät.

Billigt och bra, fick åka och köpa nya höns och en tupp men de får nöja sig med att vara inne så länge tills näten är rävsäkrade. Såg att hon varit inne igen och letat men hundarna fick henne att skyndsamt gömma sig i rapsfältet utanför tomten.
 
Det svåra på vår gård är att där djuren går är stort och det går liksom inte att hägna in allt. Det blir för dyrt.

Jag funderar på att hägna in stora dammen men den blir torr i slutet av sommaren och den lilla dammen, som är full hela sommaren, ligger på andra sidan den stora tomten. Att hägna in mot skogen är i sig också ett problem. Vi har en väg upp där vi rider och ska man ha el så måste man ju ha elgrind. Hur kul är det att behöva gå av och öppna 4-5 trådar för att rida upp där?
Jag får fundera vidare.

Skyddsjakt har jag inte mage till när de har valpar. Kan för mitt inre inte tänka mig att de ska ligga och svälta i lyan.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 123
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 249
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp