Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh vilken liten fighter Edgar är, och vilket lyckligt slut på en ruskig händelse! Och så fint du tagit hand om henne genom den här tiden som den bästa hönsmamma hon kunnat ha. Jag blir rörd och glad på en gång. :love:
Tack, ja jag var inte säker att hon skulle klara sig... Nu är hon värd sin vikt i guld, den lilla kraken... :p
 
Sambon och jag ska ju skaffa höns i år/nästa vår och jag är sen något år tillbaka med i några olika hönsgrupper på FB för att hålla lite koll och läsa in mig så mycket som möjligt. Kan fortfarande inte bestämma mig för om det är roligast med svenska lantraser eller en färgglad palett i äggkartongen. :o

Jag vill ju framför allt ha friska höns och det verkar ju som att det är ganska riskabelt att köpa höns lite här och lite där och sätta ihop som grupp om man ser till smittor. Vad föredrar ni? Kläcka själv? Jag skulle ju helst vilja ha värpfärdiga höns direkt att sätta igång med, så man slipper nacka en massa ungtuppar.
 
Edgar är frisk!!! 👍👍👍❤❤❤

Och om nån vill läsa lite mer om världens tappraste lilla höna och se bilder så har jag lagt en spoiler 😃

Lördag eftermiddag, mitten av januari. Vi ska ha kalas, jag springer bara ut och tar in hästarna som hastigast innan. Då ropar sambon på mig.

- Skynda dig, det är en hök här!

Jag tar det långa benet före och rusar upp. En gråbrun hök flaxar iväg från vår gårdsplan.
Gårdsplanen ser ut som baksidan av ett slakthus. Blod och fjädrar ligger överallt. Jag börjar leta efter offret, förväntar mig inget liv. Har varit med om detta förut, då har det varit försent.
Det är fjädrar överallt, så det tar en stund innan jag hittar Edgar. Hon ligger under vår rhododendron. Jag ser att hon fortfarande lever, så jag kastar mig över henne så hon inte ska hinna fly i det tillstånd hon befinner sig. Men hon flyr inte, och jag tänker att hon är nästan död. Jag känner, när jag lyfter henne, att det här är inte bra, mina händer tar i det bara köttet, vätskor av blod och vatten sipprar mellan mina fingrar.

Jag tänker att det är kört. Det känns för skadat. Så mycket blod som är överallt. Och jag känner att det är borta. Massor av lilla Edgar är borta, det känns som om det finns inget kvar på framsidan. Jag tar in Edgar i badrummet, ropar på hjälp. Vi fotar framsidan av henne, och ja, det är alldeles för stora skador för att gå bra. Vi lägger ett stort förband på Edgar, virar in henne i kompresser och lindor och låter henne vara i badrummet. Min svåger ska komma på kalaset, han får ta med sig kniv och hjälpa till att avliva Edgar.

Kalaset börjar, svåger kommer. Edgar har rest sig och går omkring och pickar i buren hon är i. Jag tänker att vi tar henne efter kalaset istället, men då är hon fortfarande vid god vigör.
Jag fattar inget. Vi bestämmer att hon får natten på sig. Jag är egentligen ganska övertygad om att hon kommer att dö under natten, men hon verkar inte så smärtpåverkad, så vi tänker att vi väntar lite.
Jag tittar till henne många gånger under natten, hon ser lugn ut. Nästa morgon traskar hon omkring i buren och är sur över att vattnet är slut.

Och jag beslutar mig för att göra ett försök...

Först tar jag av alla bandage för att titta igenom hennes skador.

Långt upp på vänstra låret har hon ett stort hacksår. Det är ca 1 x 3 cm och djuuupt. Höken har väl försökt leta efter lungorna men varit för långt därifrån, som tur är.

Hela Edgar är dessutom perforerad som ett durkslag... Jag kan inte räkna alla hålen. Det är kanske 40, 50...

Men det värsta är framsidan. Höken har hackat i sig nästan allt av de båda bröstfileerna. Endast ca 10 % av den ena och en liten liten klump av den andra finns kvar. Alla bukhinnor ligger bart, finns inget fett eller hud eller något som skyddar. Där verkar det vara stopp, bara ett litet hål går in till insidan. Skadan är gigantiskt stor, kanske 15 cm på längden och 10 cm på bredden.

Jag försöker hitta information om liknande skador. Visst finns det skador, men antingen är de mycket mindre, eller också är hönan död... Det jag hittar som är mest likt är en höna i USA som blivit attackerat av en tvättbjörn. Den har läkt ihop, 50 dygn efter skadan är den friskförklarad. Är det värdigt och humant att försöka? Jag slåss med mig själv om den frågan, i flera dagar, kanske veckor, brottas jag med mig själv... Jag har veterinärkontakt, både via telefon och via besök. Lilla Edgar får en egen journal på kliniken... Jag och veterinären tycker båda att det är okej så länge Edgar äter och är pigg, och så länge såret går åt rätt håll.

Och Edgar ÄR pigg och matfrisk! Hon protesterar bara lite när jag gör rent såret på låret, det tycker hon inte om. Såret på bröstet duschar jag flera gånger i veckan och smörjer ett par gånger om dagen med Suprasorb på själva sårytan och Idomin i kanterna. Jag masserar kanterna för att öka blodcirkulationen. De små hålen läker ihop, ett efter ett. Efter någon månad läker såret på låret ihop. Det blir inte snyggt, nån hudflik har bildat en egen liten nybildning, men det är tätt och friskt.

Såret på framsidan drar sig saaakta ihop, samtidigt som det försiktigt börjar bildas ny vävnad underifrån. Den nya vävnaden är skör och tunn, men den gör att infektionsrisken minskar.

Jag skämmer bort Edgar med maggot, och då drar läkningen igång med förnyade krafter... Hon älskar sina maggot, varje dag får hon en ny burk med över 200 i, och hon kommer rusande varje dag och hoppar upp i knät på mig för att påskynda serveringen... ;)

Och just nu idag, sju veckor efter hökattacken, känner jag att hon är frisk! Allt är läkt, täckt, och massor med nya fjädrar håller på att etablera sig. Jag håller av och om min höna, och eftersom jag är en löjligt blödig människa så gråter jag av lättnad. Nu ska Edgar få vara inne i badrummet några dagar till, så att skinnet hinner ”härda” sig, och sen ska hon släppas ihop med nån av de snällaste hönorna några dagar innan hon får komma tillbaka till stora flocken.
Lilla starka duktiga Edgar, som du kämpat! Grattis till livet en andra gång, hoppas det får bli långt och lyckligt!!!

Visa bifogad fil 26168
1) 12 januari 2019 2) 3 mars 2019
Åh vad roligt att höra! Vilken fantastiskt fin historia med lyckligt slut! :heartlove: Tänk om Edgar visste hur många som har tänkt på henne och hoppats på goda nyheter! Vilka kämpar ni är båda två. ❤️
Nu ska det bli intressant att se hur du ska få henne att bo utan soffa, TV och maggotrestaurang😉
 
Igår var jag nere och kollade min halta höna (hittade inget ens tredje gången jag kollade) och tänkte faktiskt på Edgar just då. Idag tänkte jag fråga.....och så kommer det roliga inlägget just nu!!

Vad kul att höra och grattis till ett fint arbete och en höna som haft en matte som hela tiden haft hennes bästa i tankarna, både som vårdare och som eventuell avlivare om hon lidit.
Härligt att det blev vårdare, hela vägen.
 
Nu har mina höns tagit ordentlig paus i äggläggandet. Vi får ca 4-8 ägg på 18 hönor och nästan inga SUB:are lägger just nu, vilket är nästan halva besättningen.

Jag har i veckan ansökt om produktionsnummer för höns och vaktelför att inte vara olaglig när jag säljer ägg. Dessutom inger det ett visst förtroende för de få som köper dem. Det är ju dessutom kostnadsfritt.

Fortfarande några som ruvar. Vi funderar på att avskärma redena under natten och hoppas på att de väntar till morgonen för att lägga ägg och jag hinner ta bort nätet. Vi får se lite.

Tuppen Anton får inte komma ut i hönsgården och han har väl varit inne i hönshuset i ca 1 månad i sträck nu. Han är en undflyende tupp och det håller honom troligen vid liv och utan några som helst sår eller fjädrar ryckta. Dock är det ju inte ett liv för en tupp trots att han får betäcka en del hönor. Eftersom Herr Grå mest är ute med största delen av tjejerna.

Nu har vi 18 hönor och det känns lite mycket för en tupp, speciellt när området de ska vara i kommer att utökas rejält.
Kanske får Anton komma ut då men det är ju om ca en månad.

Vad göra? Jag ältar fram och tillbaka. Vill gärna ha Anton kvar.

Jag har hört 3-7 hönor per tupp (vilket då skulle vara ca 3 tuppar på mitt bestånd) eller så mycket som 12 hönor på en tupp, vilket då ger 1,5 tuppar på mitt bestånd. Så, inte blev jag klokare av det.
Vi kommer också kläcka fram lite kycklingar i vår så fler tuppar kommer ju finnas. Spara någon av dessa? Spara Anton tills dess?

Anton kan få ett annat bra hem då jag har en kompis som blev utan tupp efter en rävattack.
 
Nu har mina höns tagit ordentlig paus i äggläggandet. Vi får ca 4-8 ägg på 18 hönor och nästan inga SUB:are lägger just nu, vilket är nästan halva besättningen.

Jag har i veckan ansökt om produktionsnummer för höns och vaktelför att inte vara olaglig när jag säljer ägg. Dessutom inger det ett visst förtroende för de få som köper dem. Det är ju dessutom kostnadsfritt.

Fortfarande några som ruvar. Vi funderar på att avskärma redena under natten och hoppas på att de väntar till morgonen för att lägga ägg och jag hinner ta bort nätet. Vi får se lite.

Tuppen Anton får inte komma ut i hönsgården och han har väl varit inne i hönshuset i ca 1 månad i sträck nu. Han är en undflyende tupp och det håller honom troligen vid liv och utan några som helst sår eller fjädrar ryckta. Dock är det ju inte ett liv för en tupp trots att han får betäcka en del hönor. Eftersom Herr Grå mest är ute med största delen av tjejerna.

Nu har vi 18 hönor och det känns lite mycket för en tupp, speciellt när området de ska vara i kommer att utökas rejält.
Kanske får Anton komma ut då men det är ju om ca en månad.

Vad göra? Jag ältar fram och tillbaka. Vill gärna ha Anton kvar.

Jag har hört 3-7 hönor per tupp (vilket då skulle vara ca 3 tuppar på mitt bestånd) eller så mycket som 12 hönor på en tupp, vilket då ger 1,5 tuppar på mitt bestånd. Så, inte blev jag klokare av det.
Vi kommer också kläcka fram lite kycklingar i vår så fler tuppar kommer ju finnas. Spara någon av dessa? Spara Anton tills dess?

Anton kan få ett annat bra hem då jag har en kompis som blev utan tupp efter en rävattack.
Om han kan få ett annat bra hem så rekommenderar jag det. Det är svårt att få in en tupp i rangordningen om det en gång skitit sig. Jag har lyckats en gång men de flesta gånger har det varit yxan som gällt. Ett tips är att du när det är dags att skaffa fler tuppar (någon av Antons avkommor kanske) så behåll två till. Det är lättare att få det att fungera med 3 än med 2.
 
Skitjobbigt med tuppar, jag behöver få ett par bortplockade men jag är grymt dålig på att välja ut dem och ännu sämre på att fånga in dem så grannen kan ta hand om dem. Mitt hjärta blöder så för dem. :cry:

Tom min röda tupp som smög upp bakifrån och attackerade om han fick chansen hade jag samvetskval att ta bort trots att jag ville bli av med honom. :crazy:
 
Skitjobbigt med tuppar, jag behöver få ett par bortplockade men jag är grymt dålig på att välja ut dem och ännu sämre på att fånga in dem så grannen kan ta hand om dem. Mitt hjärta blöder så för dem. :cry:

Tom min röda tupp som smög upp bakifrån och attackerade om han fick chansen hade jag samvetskval att ta bort trots att jag ville bli av med honom. :crazy:

Ja, då är det ju jobbigt!!
 
Det snöar igen, sen igår. Hönsen är allt annat än nöjda :p. De har dock kommit igång lite med äggproduktionen. Inte alla, men hälften av dom.
 
Jag som i vanliga fall får hålla mig undan om jag inte vill bli påflugen när jag öppnar behövde inte ens du ka igår. Inte en enda av dem var intresserad av att gå ut i blötsnön. Sa till grannen igår att han inte behövde öppna åt dem idag, nu får de vara inne till helgen iaf. I morgon natt ska vi få -13 grader! :eek:
 
Här håller de sig inne också. Blötsnö och regn är inte populärt.
Ger ändå godmaten ute men inte ens tuppen som var ute var uppspelt nog för att visa tjejerna var maten var.......

Äggen är få efter en vinter med massor av ägg.
 
Nu har här inhandlats en större äggkläckare. Dyr som tusan och stor.

Vi har en tanke på att föda upp 20-40 blandrashöns (egna ägg) under sommaren för senare slakt och lägga i stora frysen (som vi inte har än). Vi äter mycket kyckling och älskar våra egenslaktade. Om detta faller väl ut kommer vi göra detta varje år.

Vi ska också uppdatera flocken lite. Halta Filippa ska gå hädan under sommaren och jag vill ha sammanlagt 3 CL och 3 Skånsk¨Blomme så där måste vi köpa lite avelsägg. 2 nya tuppar av SUB också. Kanske får några SUB-hönor lämna plats åt två extra av annan ras då jag tror att 18 höns är lagom i hönshuset (enligt minimimått får det vara många fler men jag tycker det är för trångt på vintern).

Dessa avelsägg ska jag dock testa om några av tjejerna vill föda upp själva. Om de hamnar i ruvningsläge igen lite senare i vår. Alla utom Anette (blomme) har äntligen gått ur ruvningsläget de varit i sedan december. Säkert kommer det inte någon i ruvningsläge när jag behöver. Suck!

Sedan blir det ett kläck av Vaktel också.

För att vara noga och att det ska kännas bra har jag även sökt ett produktionsnummer hos Jordbruksverket. Vi tänker att det kommer behöva säljas en del ägg och kanske vill familj köpa slaktade kycklingar också. Bra att ha då.
 
@Shaggy @Mia_R @Ciccio @marti130 @Efwa och alla andra

Tack snälla för alla gratulationer! Har varit skönt att ha er här på Buke att bolla med! ❤

Nu märks det att Edgar är frisk, hon går fullständigt bärsärkargång i badrummet varje dag, så efter helgen blir det utflytt till nån rehabavdelning med vadderade pinnar...;) Själv är hon ju inte så vadderad än, ska bli intressant att se om bröstfileerna växer ut igen.

26378


Familjefoto från i måndags...
 
@Shaggy @Mia_R @Ciccio @marti130 @Efwa och alla andra

Tack snälla för alla gratulationer! Har varit skönt att ha er här på Buke att bolla med! ❤

Nu märks det att Edgar är frisk, hon går fullständigt bärsärkargång i badrummet varje dag, så efter helgen blir det utflytt till nån rehabavdelning med vadderade pinnar...;) Själv är hon ju inte så vadderad än, ska bli intressant att se om bröstfileerna växer ut igen.

Visa bifogad fil 26378

Familjefoto från i måndags...
Blir lite omständligt med den dagliga duschen nu när hon flyttar ut, men fredagsmys med mjölmask/maggots i soffan framför TV:n är väl ett obligatorium. :angel:
 
Nu har mina höns tagit ordentlig paus i äggläggandet. Vi får ca 4-8 ägg på 18 hönor och nästan inga SUB:are lägger just nu, vilket är nästan halva besättningen.

Jag har i veckan ansökt om produktionsnummer för höns och vaktelför att inte vara olaglig när jag säljer ägg. Dessutom inger det ett visst förtroende för de få som köper dem. Det är ju dessutom kostnadsfritt.

Fortfarande några som ruvar. Vi funderar på att avskärma redena under natten och hoppas på att de väntar till morgonen för att lägga ägg och jag hinner ta bort nätet. Vi får se lite.

Tuppen Anton får inte komma ut i hönsgården och han har väl varit inne i hönshuset i ca 1 månad i sträck nu. Han är en undflyende tupp och det håller honom troligen vid liv och utan några som helst sår eller fjädrar ryckta. Dock är det ju inte ett liv för en tupp trots att han får betäcka en del hönor. Eftersom Herr Grå mest är ute med största delen av tjejerna.

Nu har vi 18 hönor och det känns lite mycket för en tupp, speciellt när området de ska vara i kommer att utökas rejält.
Kanske får Anton komma ut då men det är ju om ca en månad.

Vad göra? Jag ältar fram och tillbaka. Vill gärna ha Anton kvar.

Jag har hört 3-7 hönor per tupp (vilket då skulle vara ca 3 tuppar på mitt bestånd) eller så mycket som 12 hönor på en tupp, vilket då ger 1,5 tuppar på mitt bestånd. Så, inte blev jag klokare av det.
Vi kommer också kläcka fram lite kycklingar i vår så fler tuppar kommer ju finnas. Spara någon av dessa? Spara Anton tills dess?

Anton kan få ett annat bra hem då jag har en kompis som blev utan tupp efter en rävattack.
Lämna bort Anton om det finns möjlighet! Tuppar finns alltid att få tag på, men bra hem till de man redan har ”råkat” få är det inte så gott om, så passa på!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp