Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är givetvis att fördedra och jag kan tycka det är tråkigt att inte alltid kunna göra det men sorgligt vet jag inte om kycklingen tycker då de ju inte vet något annat.

Gäller det bara kycklingar eller även andra djurslag? alltså om de inte vet om annat?
 
Troligen har de antingen ätit upp dem båda eller krossat dem med tramp. Troligen har de ätit upp det och det bådar ju inte gott.

Men det är helt normalt och bra för en liggehöna där äggen går sönder, att hon äter upp dem. Då blir det mindre kladd på de andra äggen, kladdet gör ju att porer riskerar att stängas o äggets intag av syre stryps= kyckling ( eller tänkt) dör.
Det betydet alltså inte att liggehönan börjar hacka i de friska äggen.
Kollar man inte med lampa ex så kan ju något av äggen " inte växa" av olika anledningar och då finns ju stor risk att det går sönder till slut.
 
Men det är helt normalt och bra för en liggehöna där äggen går sönder, att hon äter upp dem. Då blir det mindre kladd på de andra äggen, kladdet gör ju att porer riskerar att stängas o äggets intag av syre stryps= kyckling ( eller tänkt) dör.
Det betydet alltså inte att liggehönan börjar hacka i de friska äggen.
Kollar man inte med lampa ex så kan ju något av äggen " inte växa" av olika anledningar och då finns ju stor risk att det går sönder till slut.

Tack för information.
Jag har förstår att det är normalt att råka trampa sönder ägg. Dock har jag fått förklarat för mig i så många trådar att om de börjar äta äggen är det svårt att få dem att sluta och de kan aktivt börja hacka sönder dem.

Vi fortsätter med detta, jag avbryter inget som det är nu. Finns ingen anledning än.
Dock är de endast ca två dagar gamla än så länge så det går inte att kolla dem än. Eller, jag har inte den erfarenheten iallafall.
 
Jag förstår att det är normalt att råka trampa sönder ägg. Dock har jag fått förklarat för mig i så många trådar att om de börjar äta äggen är det svårt att få dem att sluta och de kan aktivt börja hacka sönder dem.

Att äggen går sönder beror oftast på att det blir bråk ( om hönan har andra som kan gå dit) eller att ägget är obefruktat och då ruttnar under värmen, då kan de ju lätt explodera ex.
Det är ju lätt att ex på dag 4 kolla med lampa om alla växer. Så slipper man det sista problemet.

Jag har aldrig haft en höna under alla år som börjat hacka sönder ägg pga att det blir trasigt ägg under ruvningen som hon äter upp.

Och visst händer det att jag får en äggätare men det tycker jag oftast, nära alltid, är lätt att få bukt med.
 
Tack för information.
Jag har förstår att det är normalt att råka trampa sönder ägg. Dock har jag fått förklarat för mig i så många trådar att om de börjar äta äggen är det svårt att få dem att sluta och de kan aktivt börja hacka sönder dem.

Vi fortsätter med detta, jag avbryter inget som det är nu. Finns ingen anledning än.
Dock är de endast ca två dagar gamla än så länge så det går inte att kolla dem än. Eller, jag har inte den erfarenheten iallafall.

Nja, jag skulle säga att 100% av alla höns glatt käkar trasiga ägg men det är väldigt få som faktiskt blir äggätare, ser jag ett trasigt ägg låter jag mina käka upp dom. Å andra sidan hade jag helt enkelt nackat en höna som faktiskt börjar käka (hela) ägg. Där tror jag det är större risk att dom drar med andra hönor än att man ska börja fiffla med trix för att få den att sluta.
 
Jag känner att detta inte är något att diskutera i denna tråd som annars är positiv.
Du vet min inställning och det räcker tycker jag.

Ok jag har inget emot att släppa det, konstig inställning iaf om det inte kan vara sorgligt om kycklingar ( och andra djurungar?) inte får växa upp med sin mor och med inställningen att de inte vet om något annan och därför är det inte sorgligt.
Men vi släpper det, det kommer säkert en mer passande tråd någon gång att dryfta detta kanske känsliga ämne.
 
Nja, jag skulle säga att 100% av alla höns glatt käkar trasiga ägg men det är väldigt få som faktiskt blir äggätare, ser jag ett trasigt ägg låter jag mina käka upp dom.

Jag håller helt med, alla höns äter ( kanske inte rå lök)allt såklart att även trasiga ägg slinker ner.
Jag låter också mina äta upp, dock ser jag till att ägget om inte är, blir rejält trasigt, vill inte bara ha ett litet hål som de ska " hacka upp".
 
Jag håller helt med, alla höns äter ( kanske inte rå lök)allt såklart att även trasiga ägg slinker ner.
Jag låter också mina äta upp, dock ser jag till att ägget om inte är, blir rejält trasigt, vill inte bara ha ett litet hål som de ska " hacka upp".

Nu känner jag mig lugnare måste jag säga. Jag har hört att man måste krossa äggskalet till minibitar innan man ger skal, annars kommer de bli äggätarna.

Jag tänkte att det var annorlunda med höns mot t.ex hundar där folk helt idiotiskt tror att hundar börjar jaga vilt och tamt bara för att de fått äta rått kött.
 
En fråga till.....

Antingen blir mitt ruvpar utkörda ur sitt bo eller så tar någon över när de går och äter. Jag är inte där då så jag vet inte vad som händer.

Dock har de inte någon gång varit utan ”mamma” någon gång.
Hittills har jag flyttat ut ”fel” höna och lagt in ruvparet men är faktiskt jäkligt osäker på om jag gör rätt.
Om fler känner för äggen så lär fler gilla kycklingarna, eller? Bör jag göra som de flesta; ta ut den som ska ha kycklingarna ur hönsgemenskapen? Jag vill helst inte det med allt krångel att föra tillbaka hönan och hålla kycklingarna separerade efter avvänjning.

Oops....fler än en fråga...
 
Jag skulle näta för en "grind" för den som ruvar så hon får vara ifred ( just för risken med att de trängs o trasiga ägg), typ ett vanligt svetsat fyrkantsnät, sedan plocka ut ligghönan varje kväll ex ( ja jag vet att de som ligger på egen ensamplats kanske inte går ut så ofta men stängslar jag in en höna så brukar jag ta ut )

Jag skulle inte ta bort den som ruvar till ett annat ställe, kan gå men det är ofta mkt jobb,

Har jag tur lägger sig mina ensamma i höet, eller i nån box eller annan skrymsle och då blir det alltid full pott. men jag har de som väljer redan och även om jag stänger in så blir det alltid något strul som minskar äggen under hönan.
 
Jag skulle näta för en "grind" för den som ruvar så hon får vara ifred ( just för risken med att de trängs o trasiga ägg), typ ett vanligt svetsat fyrkantsnät, sedan plocka ut ligghönan varje kväll ex ( ja jag vet att de som ligger på egen ensamplats kanske inte går ut så ofta men stängslar jag in en höna så brukar jag ta ut )

Jag skulle inte ta bort den som ruvar till ett annat ställe, kan gå men det är ofta mkt jobb,

Har jag tur lägger sig mina ensamma i höet, eller i nån box eller annan skrymsle och då blir det alltid full pott. men jag har de som väljer redan och även om jag stänger in så blir det alltid något strul som minskar äggen under hönan.


Tack för all hjälp med detta nya.
Jag har ju bara reden. Har ju ett hönshus där det är det enda alternativet. Vi kan inte ha hönsen fria helt och hållet, tyvärr.

Har jag förstått rätt att redena egentligen är det ”sämsta” alternativet? Om jag får plats, skulle en metallhundbur med hö, mat och vatten i hönshuset vara bäst?
Är tillbakagången lättare då också? MEd kycklingar och allt?
 
Jag är bara amatör, men reden är ok bara hönan får vara ifred. Sätt bara ett nät om och ta ut hönan senare på em när sannolikt de andra inte värper. Ha öppet så går hönan tillbaka själv. Stäng. Enkelt.

Om höna lägger sig i bur så är det bra men jag skulle inte stänga in henne med mat o vatten, utan låta henne gå ut.( men ha stängt så andra inte kommer in) Det kanske funkar att ha instängt, men är det något mina ligghönor vill göra när de kommer ut så är det sandbada.:D

Problemet är liksom lite så att om en börjar ruva så drar det till sig många andra, inte alltid för att ruva utan bara för att värpa. blir trångt och oönskade ägg.

Jag vet inte vad du menar med tillbakagång? Mina hönor får egen box när det är små o bor i egen byggnad, de kommer inte tillbaka till hönshuset föränn deras barn är stora, om de inte råkar gå ifrån dem tidigt så jag har ingen erfarenhet av att ha smått i hönshuset o det var det du menade.
 
En fråga till.....

Antingen blir mitt ruvpar utkörda ur sitt bo eller så tar någon över när de går och äter. Jag är inte där då så jag vet inte vad som händer.

Dock har de inte någon gång varit utan ”mamma” någon gång.
Hittills har jag flyttat ut ”fel” höna och lagt in ruvparet men är faktiskt jäkligt osäker på om jag gör rätt.
Om fler känner för äggen så lär fler gilla kycklingarna, eller? Bör jag göra som de flesta; ta ut den som ska ha kycklingarna ur hönsgemenskapen? Jag vill helst inte det med allt krångel att föra tillbaka hönan och hålla kycklingarna separerade efter avvänjning.

Oops....fler än en fråga...
Den höna som kläcker äggen ser sig som mamma till kycklingarna så jag hade inte brytt mig om vem som ruvar så länge någon gör det. Däremot så kan du få väldigt många fler ägg så märk upp de som ska ruvas och ta bort de andra.

För ett par år sedan hade jag två hönor som ruvade tillsammans, tyvärr blev det bara en kyckling men de tog hand om den bägge två. Om den ena jaga bort de andra skyddade den anda ungen, den som med dem i redet och när den blev större sov den alltid mellan dem på pinnen.
 
Hur har ni tänkt för att få det så lättstädat som möjligt?
Nu har vi träskivor under redena som är täckt med papp (sådan som man har för att t.ex. skydda golvet vid målning) när det städas så är det enkelt att slänga. Men träskivorna i sig är otympliga, det är två plywoodskivor. Innan hade vi presenning över skivorna, så att vi kunde skrapa bort skiten. Har sett vissa som har en "låda" under till som man kan tömma.
Hur har ni det? Hur ofta städar ni? Hur ofta har ni något medel typ Virkon eller liknande? Här städas det en gång i månaden + att hönsgården krattas.

Ska flytta med möjlighet att ha höns i ett mindre stall där det varit höns/ grisar innan. Sista åren endast höns. Finns hönslucka ut med möjlighet att göra en längre smal hönsgård, inomhus är det murat och kalkat.
Just nu ser jag bara det opraktiska, stallet är byggt någon gång efter 1800- talet. Lågt i tak och trångt, o andra sidan så går det inte att ha så mycket mer än just höns där.
Alternativet är att bygga ett helt nytt hönshus.
 
Den höna som kläcker äggen ser sig som mamma till kycklingarna så jag hade inte brytt mig om vem som ruvar så länge någon gör det. Däremot så kan du få väldigt många fler ägg så märk upp de som ska ruvas och ta bort de andra.

För ett par år sedan hade jag två hönor som ruvade tillsammans, tyvärr blev det bara en kyckling men de tog hand om den bägge två. Om den ena jaga bort de andra skyddade den anda ungen, den som med dem i redet och när den blev större sov den alltid mellan dem på pinnen.

Tack för ännu ett informativt inlägg om hur man kan tänka. Man lär sig massor.
Jag har varit smart i förväg och märkt äggen. :)

Det låter som en bra idé då jag inte vet vilka som står ut i 21 dagar och vilka som inte gör det, så jag har slutat kasta ut dem som inte behöver ruva.
 
Hur har ni tänkt för att få det så lättstädat som möjligt?
Nu har vi träskivor under redena som är täckt med papp (sådan som man har för att t.ex. skydda golvet vid målning) när det städas så är det enkelt att slänga. Men träskivorna i sig är otympliga, det är två plywoodskivor. Innan hade vi presenning över skivorna, så att vi kunde skrapa bort skiten. Har sett vissa som har en "låda" under till som man kan tömma.
Hur har ni det? Hur ofta städar ni? Hur ofta har ni något medel typ Virkon eller liknande? Här städas det en gång i månaden + att hönsgården krattas.

Ska flytta med möjlighet att ha höns i ett mindre stall där det varit höns/ grisar innan. Sista åren endast höns. Finns hönslucka ut med möjlighet att göra en längre smal hönsgård, inomhus är det murat och kalkat.
Just nu ser jag bara det opraktiska, stallet är byggt någon gång efter 1800- talet. Lågt i tak och trångt, o andra sidan så går det inte att ha så mycket mer än just höns där.
Alternativet är att bygga ett helt nytt hönshus.

Jag har en matta under sovpinnarna som jag tömmer ca 1 gång i veckan på sommaren och två gånger per vecka under vinterperioden. De är inne så mycket då och bajsar kopiösa mängder.

Sedan jag satte upp mattan har jag nästan inte alls behövt städa resten. Någon gång i månaden krattar jag genom lite och får ihop ca en hink med torrt bajs, grönsaksrester och fjädrar.

När jag vid något tillfälle tar bort allt så sopar jag, lägger stalosan och halmpellets. Det tycker jag fungerar bäst.
 
Ikväll börjar kläckdag 1 för mig. Jag vet inte om kläcket kommer hålla tiden dock eftersom äggen låg 9 dagar i den dåliga kläckaren och den höll inte tempen men alla äggen är det iaf bra med liv i så jag är rätt säker på att det blir kycklingar, men kanske inte enligt schema :D 6 ägg kvar, 3 isbar/hedemora 1 bresse/hedemora och 2 rena hedemora. Min tupp är dessutom ullig Hedemora så vi får se om det slår igenom
 
IMG_1410.JPG
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp