Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
När min hade stopp i krävan så gick det inte att "kräka" ut men tre dagar massage fungerade. Jag gjorde bara på kvällen eftersom de redan är uppe på morgonen när jag släpper ut dem.

Den var superfull och första gången var det som tuggummi i krävan. Med massage så blev den mjuk medan man masserade men inte helt mjuk såklart.
Dagen efter mjukare än tuggummi men inte mjuk och så vidare. Det fungerade bra och hon är frisk nu.

Hoppas det fungerar för dig också! :heart

Ja, jag tror minsann att det var stopp i krävan. Jag kände på henne nu ikväll, och krävan var som vanligt, och hon kräktes inte alls när jag gjorde som igår. Och hon har ätit och druckit idag. Satt på pinne som vanligt nu ikväll.

Fortsätter att maska av henne och kompisarna, men jag tror att hon är utom fara! Tjoho! :banana:
 
Ja, jag tror minsann att det var stopp i krävan. Jag kände på henne nu ikväll, och krävan var som vanligt, och hon kräktes inte alls när jag gjorde som igår. Och hon har ätit och druckit idag. Satt på pinne som vanligt nu ikväll.

Fortsätter att maska av henne och kompisarna, men jag tror att hon är utom fara! Tjoho! :banana:
Gött! :bump:
 
Jag får ju hem höns på fredag och som jag förstått är de nog inte så mycket hanterade.. Kan man muta sig till vänskap från höns eller? 😂
Jag förutsätter att de inte har någon ohyra, men hur kollar jag det på bästa vis? Något annat jag ska vara uppmärksam på? När de avmaskas eller liknande när de flyttar?
 
Jag får ju hem höns på fredag och som jag förstått är de nog inte så mycket hanterade.. Kan man muta sig till vänskap från höns eller? 😂
Jag förutsätter att de inte har någon ohyra, men hur kollar jag det på bästa vis? Något annat jag ska vara uppmärksam på? När de avmaskas eller liknande när de flyttar?
Har man höns som är skygga så hade jag införskaffat en håv, livet blir tio gånger enklare om man behöver fånga in dem.
Kolla in fötter (kalkben) jag brukar kolla under vingarna och att de ser ok ut i ansiktet. Pigga och öppna ögon och hälsosam färg på kam och slör.
Höns är riktiga gottegrisar, så allt från kött, bär och russin är nomnom.
 
Har man höns som är skygga så hade jag införskaffat en håv, livet blir tio gånger enklare om man behöver fånga in dem.
Kolla in fötter (kalkben) jag brukar kolla under vingarna och att de ser ok ut i ansiktet. Pigga och öppna ögon och hälsosam färg på kam och slör.
Höns är riktiga gottegrisar, så allt från kött, bär och russin är nomnom.

Håv finnes! :D

tack för tips! Då ska jag kika på detta :)

Nu börjar även hönshuset ta form.
B3603C90-DCF4-467A-9EDD-19608B67227C.jpeg
 
Håv finnes! :D

tack för tips! Då ska jag kika på detta :)

Nu börjar även hönshuset ta form.
Visa bifogad fil 49900
Jag skulle säga att du absolut inte behöver en håv. Gå in till dom när det blivit mörkt och plocka ner dom från pinnen. Busenkelt och minimalt med stress. Majs är det bästa mina vet! Dom är dock inte jättehanterade i sin uppväxt så dom vill absolut inte att jag typ klappar dom, då får jag en riktig förnärmad blick.. :laugh:
 
Jag skulle säga att du absolut inte behöver en håv. Gå in till dom när det blivit mörkt och plocka ner dom från pinnen. Busenkelt och minimalt med stress. Majs är det bästa mina vet! Dom är dock inte jättehanterade i sin uppväxt så dom vill absolut inte att jag typ klappar dom, då får jag en riktig förnärmad blick.. :laugh:
Ja såklart, kan man plocka de på natten så är det enklast!
Men när det inte finns det till det. :)
 
I morse hittade jag en höna död i ett hörn i hönshuset. Hon var fortfarande varm så måste dött strax innan jag kom dit. Inga skador fanns någonstans
Hon var för tillfället min tamaste höna då hon haft rejäla problem med kalkben som gett ett otäckt sår under ena foten. Vi fick hålla på länge och behandla det där såret samt stödfodra då hon inte ville gå på foten. Igår eller förrgår konstaterade jag att såret äntligen var helt läkt och så bara går hon och dör 😭😭😭😭
 
Vad fint! Jag är så sugen på ett nytt hönshus. Vi har bara ett litet krypin nu, jag vill ha ett som man kan stå rakt i. Och som har en sektion för foder. Och som är lättstädat. *Drömmer*

Tack 😃 här blir typ 5 kvadrat för hönsen och knappt 3 för förvaring och redskap. Hoppas att det ska bli lättstädat, vi har lagt in plastmatta och målar tak och väggar med vattentålig färg, så vi kan spola av och skura om det behövs. Har även gjort ett litet avlopp med en stenkista och lut på golvet för att smidigt kunna städa.
 
Jag får ju hem höns på fredag och som jag förstått är de nog inte så mycket hanterade.. Kan man muta sig till vänskap från höns eller? 😂
Jag förutsätter att de inte har någon ohyra, men hur kollar jag det på bästa vis? Något annat jag ska vara uppmärksam på? När de avmaskas eller liknande när de flyttar?
Jag hade eventuellt bara kollat när du lyfter ur de ur lådan ni fraktat de i, men annars hade jag väntat tills de bott in sig lite. Iaf om de kommer från samma ställe? Håv har jag aldrig använt, behöver man kolla de kan man göra det på kvällen när de satt sig på sina pinnar för att sova. Då är de väldigt lätta att få tag på. Man lär sig också att fånga höns, det behövs en viss kvickhet men i ett litet utrymme är det inga problem :D

Höns går utmärkt att muta med mat. De lär sig snabbt vem som kommer med maten. Mina är inte klapp-tama dock, men det är för att jag vill ha det så. Mina Lohmann-höns som jag skaffade i höstas är "korkade" :p och därmed lättfångade, men det är också dem som är lättast för rovdjuren att få tag på. Blivit av med två Lohmann under vintern till rovfågel, innan vi skaffade Lohmann-gänget har vi bara förlorat en höna till rovfågel under nästan 5 års tid... Mina andra höns (massa olika raser + blandraser) trängs gärna runt mina fötter när jag ska fodra dem och de kan äta ur min hand om jag erbjuder dem det, men om jag går så springer de undan och jag kan som sagt inte klappa dem. Tycker det är vanligt att se att det är folks tama favorithöna som blir tagna av rovfågel och jag tror det ofta finns en samband. Går hönan att göra väldigt tam så saknar den liksom den där viktiga "fly och söka skydd-egenskapen" och är därmed också ett lätt byte för tex en rovfågel.

Jag har avmaskar bara djur om jag vet att de har mask. Har aldrig avmaskat mina höns. Köper jag in nya höns som ska sammanföras med min befintliga hönsgrupp så får de nya hönsen vara i karantän i två veckor, så att jag kan se att de inte är sjuka eller att ingen sjukdom bryter ut av "flyttstressen".
 
Bara om du ska sälja äggen. Annars är det inga problem!
Jag tolkar inte det jordbruksverket skriver så. Även om man inte säljer äggen så producerar ju ändå hönsen ägg (och/eller kött) till ägaren? Det gäller ju också "fåglar som är sällskapsdjur". Har du någon tydligare information? Jag lär mig gärna om jag har fel :)

"Matavfall kan i vissa fall innebära en smittorisk för djur. Du får därför inte utfodra andra produktionsdjur än pälsdjur med matavfall. Produktionsdjur är i detta fall djur som hålls, göds eller föds upp av människor och används för framställning av livsmedel, ull, fjädrar, skinn eller andra produkter. Till livsmedel räknas bland annat kött, mjölk och ägg.

Det är också förbjudet att utfodra grisar och fåglar som är sällskapsdjur, djurparksdjur eller cirkusdjur med matavfall.

Det räcker med att det som kommer från köket innehåller små mängder animaliskt, eller att det finns risk för att det har kommit i kontakt med något animaliskt, för att det ska vara förbjudet."
 
Jag tolkar inte det jordbruksverket skriver så. Även om man inte säljer äggen så producerar ju ändå hönsen ägg (och/eller kött) till ägaren? Det gäller ju också "fåglar som är sällskapsdjur". Har du någon tydligare information? Jag lär mig gärna om jag har fel :)

"Matavfall kan i vissa fall innebära en smittorisk för djur. Du får därför inte utfodra andra produktionsdjur än pälsdjur med matavfall. Produktionsdjur är i detta fall djur som hålls, göds eller föds upp av människor och används för framställning av livsmedel, ull, fjädrar, skinn eller andra produkter. Till livsmedel räknas bland annat kött, mjölk och ägg.

Det är också förbjudet att utfodra grisar och fåglar som är sällskapsdjur, djurparksdjur eller cirkusdjur med matavfall.

Det räcker med att det som kommer från köket innehåller små mängder animaliskt, eller att det finns risk för att det har kommit i kontakt med något animaliskt, för att det ska vara förbjudet."
Jag har tydligen lärt mig fel :)
 
Jag tolkar inte det jordbruksverket skriver så. Även om man inte säljer äggen så producerar ju ändå hönsen ägg (och/eller kött) till ägaren? Det gäller ju också "fåglar som är sällskapsdjur". Har du någon tydligare information? Jag lär mig gärna om jag har fel :)

"Matavfall kan i vissa fall innebära en smittorisk för djur. Du får därför inte utfodra andra produktionsdjur än pälsdjur med matavfall. Produktionsdjur är i detta fall djur som hålls, göds eller föds upp av människor och används för framställning av livsmedel, ull, fjädrar, skinn eller andra produkter. Till livsmedel räknas bland annat kött, mjölk och ägg.

Det är också förbjudet att utfodra grisar och fåglar som är sällskapsdjur, djurparksdjur eller cirkusdjur med matavfall.

Det räcker med att det som kommer från köket innehåller små mängder animaliskt, eller att det finns risk för att det har kommit i kontakt med något animaliskt, för att det ska vara förbjudet."
Det står ju tydligt att inte matavfall ska ges till höns, men både pasta, bröd, ostskalkar o.s.v. kan innehålla mjölk eller ägg är rätt vanligt att ge?
 
Det står ju tydligt att inte matavfall ska ges till höns, men både pasta, bröd, ostskalkar o.s.v. kan innehålla mjölk eller ägg är rätt vanligt att ge?
Vad som är vanligt att ge och vad som är rätt att ge är ju två väldigt olika saker. Min poäng är att i @AraSlei s fall så räcker det att fjäska med spannmål, hon behöver ju inte ge varken kött, bröd eller annat matavfall :)
 
Då så.....då är kläcker klart. Det blev 11 kläckta av 12 postfraktade ägg. Det måste verkligen ses som extremt bra. En kläckningsprocent på 92.

Jag har inte kollat det sista ägget än. Ger det ett dygn till för säkerhets skull. Sedan uppdaterar jag uppfödaren så de vet Hur många som varit befruktade och hur postfrakten påverkade äggen.

Jag gjorde annorlunda denna gång, testade efter att jag läst lite på Alternativ.

Vecka 1: 35% fukt, ingen ”cooling-effekt”
Vecka 2: 45% fukt, på med cooling-effekten
Vecka 3: 55% fukt
Från dag 18: 70% fukt (skulle nog varit 75-80% för en hade torkad hinna på ryggen men lyckats ta sig ut ur ägget iallafall.

Kanske är intressant för er andra också.
 
Vi har en surhöna nu, men har inte sett att tuppen varit på och parat nån än. Funderar ändå på att märka upp ett par CL-ägg och lägga under henne och lysa om nån vecka och se.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp