Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Släppte ut hönsen nu när jag kom hem efter nattskiftet och det luktar satan i hönshuset! Jag har en höna som ruvar, men ligger de verkligen på ruttna ägg? Jag trodde de sparkade bort dem innan de går sönder. Jag ville inte störa henne nu men jag måste ju kolla om det är något som gått sönder eller kommer gå sönder. 🤢🤮
Mina behåller sina ägg även om de är surägg. Tack och lov brukar de hålla tills ruvningen är klar.
 
Blärg, flyttade på hönan och flera av äggen var fulla av rutten äggsmet. Lyfte ut hela redet och la äggen i ett nytt rede som jag ställde in på samma ställe så förhoppningsvis lägger hon sig igen. Arg på mig själv som förmodligen slängt bort en kyckling av misstag. Jag trodde ägget var dåligt och när jag skulle skynda mig att rädda det igen hann hundarna före. 😢

Egentligen borde jag kanske tvättat de resterande äggen? Jag hinner inte nu utan måste åka till jobbet, men kan kycklingarna dö av att det hamnat ruttet ägg utanpå skalet? :(
 
Blärg, flyttade på hönan och flera av äggen var fulla av rutten äggsmet. Lyfte ut hela redet och la äggen i ett nytt rede som jag ställde in på samma ställe så förhoppningsvis lägger hon sig igen. Arg på mig själv som förmodligen slängt bort en kyckling av misstag. Jag trodde ägget var dåligt och när jag skulle skynda mig att rädda det igen hann hundarna före. 😢

Egentligen borde jag kanske tvättat de resterande äggen? Jag hinner inte nu utan måste åka till jobbet, men kan kycklingarna dö av att det hamnat ruttet ägg utanpå skalet? :(
Jag har fått äggklet på skalet av ruvägg och de har kläckts ändå. De har även överlevt höna som vägrat kliva upp och därmed bajsat ner hela redet med härligt äcklestinkande ruvbajs :yuck:.
Tror det ska gå bra även för dig :)
 
En av våra fyra wyandotte-hönor gick åt idag. Höken var här.

Jag hittade lilla damen ruggig i hagen och hela nacken och ner på axeln var öppet, vingbenet syntes och krävan hängde ut. Lilla gumman (Kommandoran) var såklart alldeles för illa däran för att räddas.

Vi kollade på filmen från inspelningen (vi har kameror överallt) och konstaterade att det var redan vid tvåtiden och jag hittade henne vid sextiden. Stackaren! Vi hade inte märkt något alls.

Det blev en riktigt snabb avlivning. Eftersom hon var frisk I övrigt blev det frysen för henne men det är alltid värre att behöva avliva när man vet att de lidit ett bra tag Men samtidigt väldigt skönt att kunna göra detta själv när det är bråttom.
 
I söndags hämtade jag 9 wyandottekycklingar och de är bland det sötaste jag sett :love: så pigga och pickiga, äter glatt ur handen och är så nyfikna.
Vi har dem i förrådsdelen i hönshuset och de andra har varit väldigt nyfikna och konfunderade över pipet från lådan :D

Hade tänkt att de vuxna hönsen skulle få börja komma ut utanför hönsgården snart, de har bott hos oss i snart två veckor nu och börjar kännas hemmastadda. Hur hade ni gjort? Bara öppnat dörren? Börjar man med att låta dem gå ut några timmar på eftermiddagen typ? De vill ju gärna gå in i hönshuset igen vid 18-19-tiden.
Vi har en del både rovfågel och räv här, så jag vill gärna kunna ha ordentlig koll på dem i början...
 
I söndags hämtade jag 9 wyandottekycklingar och de är bland det sötaste jag sett :love: så pigga och pickiga, äter glatt ur handen och är så nyfikna.
Vi har dem i förrådsdelen i hönshuset och de andra har varit väldigt nyfikna och konfunderade över pipet från lådan :D

Hade tänkt att de vuxna hönsen skulle få börja komma ut utanför hönsgården snart, de har bott hos oss i snart två veckor nu och börjar kännas hemmastadda. Hur hade ni gjort? Bara öppnat dörren? Börjar man med att låta dem gå ut några timmar på eftermiddagen typ? De vill ju gärna gå in i hönshuset igen vid 18-19-tiden.
Vi har en del både rovfågel och räv här, så jag vill gärna kunna ha ordentlig koll på dem i början...
Jag släppte ut dom på eftermiddagen och vaktade dom ganska ordentligt i början. Mina gick inte så långt i början, utan höll sig i anslutning till hönshuset.
 
Jag släppte ut dom på eftermiddagen och vaktade dom ganska ordentligt i början. Mina gick inte så långt i början, utan höll sig i anslutning till hönshuset.

Då gör jag så också :)
Börjar väl med att öppna dörren till hönsgården och slänga ut lite mat, så får vi se om de vågar sig ut.
Får nog bli när värmen återkommit hit ner dock, för fy tusan så kallt det har varit idag!
 
Då gör jag så också :)
Börjar väl med att öppna dörren till hönsgården och slänga ut lite mat, så får vi se om de vågar sig ut.
Får nog bli när värmen återkommit hit ner dock, för fy tusan så kallt det har varit idag!
Det är säkert helt lugnt, dom går inte speciellt långt nu heller, max 70 meter från hönsgården kanske?
 
I söndags hämtade jag 9 wyandottekycklingar och de är bland det sötaste jag sett :love: så pigga och pickiga, äter glatt ur handen och är så nyfikna.
Vi har dem i förrådsdelen i hönshuset och de andra har varit väldigt nyfikna och konfunderade över pipet från lådan :D

Hade tänkt att de vuxna hönsen skulle få börja komma ut utanför hönsgården snart, de har bott hos oss i snart två veckor nu och börjar kännas hemmastadda. Hur hade ni gjort? Bara öppnat dörren? Börjar man med att låta dem gå ut några timmar på eftermiddagen typ? De vill ju gärna gå in i hönshuset igen vid 18-19-tiden.
Vi har en del både rovfågel och räv här, så jag vill gärna kunna ha ordentlig koll på dem i början...
Jag såg något smart, jag tror det kan var på svenskaagg.se där de skrev om hönor med utevistelse, där man hade byggt "ett tak" för hönorna att ta sikte på. Vilket hjälper dem att undkomma rovfåglar framförallt. Det är c:a 30- 40 cm högt och stort så alla får plats under. Det behöver lutning så att inte vatten blir stående på det. Men tydligen så håller sig hönorna gärna till det.
Jag funderar nämligen på att testa något liknande senare i sommar, vi har haft problem med rovfåglar.

Våra hönor går och lägger sig vid skymning, så ska det gå lösa så släpper vi ut dem ett par timmar innan. Kanske mest i början, och så får man ibland se till så att de inte sätter sig i ett träd eller buske, men då brukar det vara lätt att plocka ner dem och sätta in dem på pinnarna istället. Så lär de sig det fort. :)

Vad kul att ni verkar bli bitna. :)
 
Det är säkert helt lugnt, dom går inte speciellt långt nu heller, max 70 meter från hönsgården kanske?

Skönt! :)
Jag såg något smart, jag tror det kan var på svenskaagg.se där de skrev om hönor med utevistelse, där man hade byggt "ett tak" för hönorna att ta sikte på. Vilket hjälper dem att undkomma rovfåglar framförallt. Det är c:a 30- 40 cm högt och stort så alla får plats under. Det behöver lutning så att inte vatten blir stående på det. Men tydligen så håller sig hönorna gärna till det.
Jag funderar nämligen på att testa något liknande senare i sommar, vi har haft problem med rovfåglar.

Våra hönor går och lägger sig vid skymning, så ska det gå lösa så släpper vi ut dem ett par timmar innan. Kanske mest i början, och så får man ibland se till så att de inte sätter sig i ett träd eller buske, men då brukar det vara lätt att plocka ner dem och sätta in dem på pinnarna istället. Så lär de sig det fort. :)

Vad kul att ni verkar bli bitna. :)

Vad smart med tak! Vi har lite plåt över, ska snickra ihop ett sådant innan de får gå ut 😃

Våra verkar kvällströtta, senast kl 19 sitter de på sina sittpinnar och då är det ju ljust i två timmar till :D

Jag var jätteglad över den stora Gladan som flyttade hit förra året, men sedan vi skaffade höns tycker jag att den gärna får flytta igen...:cautious: men tak var som sagt smart, det ska jag testa. Hoppas att hönorna är kloka och håller sig under träden också, det kanske skyddar lite.

Ja, vi är helt sålda! Sambon var minst sagt skeptisk, men han går nöjt runt och kluckar som en höna när han har varit ute hos dem nu :laugh:
 
Mina hedemoror är duktiga på att utnyttja buskar och träd som skydd och de håller utkik efter rovfågel, då hörs en vissling och alla stelnar till. Jag tror inte det finns duvhök här, mycket annan rovfågel men nu är det några år sedan jag sett några örnar. Stryker någon med är det mest räv som varit i farten, grävling tror jag har tagit en för mig.
 
Jag såg något smart, jag tror det kan var på svenskaagg.se där de skrev om hönor med utevistelse, där man hade byggt "ett tak" för hönorna att ta sikte på. Vilket hjälper dem att undkomma rovfåglar framförallt. Det är c:a 30- 40 cm högt och stort så alla får plats under. Det behöver lutning så att inte vatten blir stående på det. Men tydligen så håller sig hönorna gärna till det.
Jag funderar nämligen på att testa något liknande senare i sommar, vi har haft problem med rovfåglar.

Jag kan ärligen säga att det inte fungerar speciellt bra. Eller, inte här i alla fall.
Vi har ju en inhägnad hage utan tak, utanför den nättakade hönsgården. De kommer inte mer än ca 30 meter från hönsgården i den hagen, som längst. Trots det är det en stor hage för de höns vi har.

I hagen har vi en extremt stor ek, en extremt stor fläderbuske, en stor sten, en stor gran, hög växtlighet i form av ryssgubbar och kirskål och 6 stycken sådana tak du berättar om. De taken är ca 1 kvadratmeter stora var. Stående med inte mer än ca 3-5 meter mellan varje.
Och nej, de håller sig inte nära de fina skydden av vilken sort det än må vara. De är mellan dem och där det inte finns skydd eftersom det är där maten verkar vara.

Vi har alltså blivit av med tre hönor trots detta och trots två tuppar. Och då var det ju ändå så att vi valde ha hage för att resten av tomten är så mycket mer öppen att risken är ännu större där.

Det är däremot möjligt att det fungerar på de snabbare och lättare fåglarna som Hedemora, silveruddare och sådana. De vi hittills blivit av med har varit de med hätta och de tyngre raserna, men det kan nog vara hugget som stucket det också.
 
Jag kan ärligen säga att det inte fungerar speciellt bra. Eller, inte här i alla fall.
Vi har ju en inhägnad hage utan tak, utanför den nättakade hönsgården. De kommer inte mer än ca 30 meter från hönsgården i den hagen, som längst. Trots det är det en stor hage för de höns vi har.

I hagen har vi en extremt stor ek, en extremt stor fläderbuske, en stor sten, en stor gran, hög växtlighet i form av ryssgubbar och kirskål och 6 stycken sådana tak du berättar om. De taken är ca 1 kvadratmeter stora var. Stående med inte mer än ca 3-5 meter mellan varje.
Och nej, de håller sig inte nära de fina skydden av vilken sort det än må vara. De är mellan dem och där det inte finns skydd eftersom det är där maten verkar vara.

Vi har alltså blivit av med tre hönor trots detta och trots två tuppar. Och då var det ju ändå så att vi valde ha hage för att resten av tomten är så mycket mer öppen att risken är ännu större där.

Det är däremot möjligt att det fungerar på de snabbare och lättare fåglarna som Hedemora, silveruddare och sådana. De vi hittills blivit av med har varit de med hätta och de tyngre raserna, men det kan nog vara hugget som stucket det också.
Jag tror att lantraserna generellt har mer av sina naturliga instinkter kvar när det gäller rovdjur och därför är bättre på att söka skydd.
 
Mina behåller sina ägg även om de är surägg. Tack och lov brukar de hålla tills ruvningen är klar.

Det är ju väldigt lätt att kolla om man -som ex jag- är för lat för att plocka fram lampan. Ta upp ett ägg, för det försiktigt åt sida sida, ruttna ägg skvalpar rejält.
Jag tar upp ägget i det läge det ligger och snurrar såklart inte på det, lägger tillbaka det på samma plats. Jag tog två igår ur ett rede.
Sen har jag inte samma erfarenhet av kladd runt ägg, jag tvättar, jag tror kladdet minskar porernas möjlighet att andas.
 
Nu har grannen fått ägg av oss för att prova kläcka. Vet inte om nåt är för gammalt, lite över en vecka.

Vi hade inte tänkt ta kycklingar själv just nu, men vi har en surhöna så blir lite sugen på att prova med kanske bara 4 ägg eller nåt. Är ju dock en av orparna som surar och det blir i så fall CL-bebisar.
 
Jag vågade släppa ut dem :D och de ville gärna ut i gräset! Sören blev lite nojig och ville inte gå ut först, men när damerna resolut stegade iväg så var han ju tvungen att hänga på. Efter typ en timme ute så kom de struttandes in i hönshuset och upp på pinnarna igen 😊
CFF4F296-B9E2-4ADE-B00C-71A33E77E4E2.jpeg


Duktiga hönor som höll sig under taggbuskarna!
 
Jag skulle köpa några kycklingar, slutade med tolv stycken kläckta igår och så två hönor. :)
Jag får genast sommarfeeling (vår) när man har kycklingar. Är på jakt efter ett gäng kycklingar till, så vi får se hur det här slutar. :)
 
Jag avhärdar småplantor på bron. (För er som inte förstår, farstukvisten till huset) och upptäckte att någon ätit på min grönkål. Tänkte att det kan vara grannens katt (han är ganska speciell 😅), en skata eller kanske hönsen.

Vem tror ni var skyldig? 😂😂
IMG_20200516_132241_310.jpg

Det sitter alltså två superklistriga gula "sorgmyggefällor" på hennes bröst 😂
 
Min höna som hade stopp i krävan mår mycket bättre, och verkar helt återställd. Dvs och äter, dricker, springer runt med kompisarna, håler sig frame vid matande, är först ut på morgonen. MEN hon värper inte.

Det är så märkligt, men jag undrar, kan det ha något att göra med att vi förlorade tuppen och hon nu verkar ha tagit över tupp-rollen? Hon är dominant och bestämmer vad som ska ätas och inte, och pickar på de andra hönsen.
 
Min höna som hade stopp i krävan mår mycket bättre, och verkar helt återställd. Dvs och äter, dricker, springer runt med kompisarna, håler sig frame vid matande, är först ut på morgonen. MEN hon värper inte.

Det är så märkligt, men jag undrar, kan det ha något att göra med att vi förlorade tuppen och hon nu verkar ha tagit över tupp-rollen? Hon är dominant och bestämmer vad som ska ätas och inte, och pickar på de andra hönsen.
Det tror jag inte. Nu minns jag inte hur länge sedan det var hon var dålig men det tar ett tag innan de kommer igång med värpningen efter att de varit sjuka. Det är 'dyrt' att tillverka ägg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp