Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har en surhöna nu, men har inte sett att tuppen varit på och parat nån än. Funderar ändå på att märka upp ett par CL-ägg och lägga under henne och lysa om nån vecka och se.
Hade jag bara haft en tupp hade jag nog aldrig sett parningar.
Gör en kaka på ett ägg och kolla om det finns en måltavla så ser du om det är befruktat
 
Jag hade eventuellt bara kollat när du lyfter ur de ur lådan ni fraktat de i, men annars hade jag väntat tills de bott in sig lite. Iaf om de kommer från samma ställe? Håv har jag aldrig använt, behöver man kolla de kan man göra det på kvällen när de satt sig på sina pinnar för att sova. Då är de väldigt lätta att få tag på. Man lär sig också att fånga höns, det behövs en viss kvickhet men i ett litet utrymme är det inga problem :D

Höns går utmärkt att muta med mat. De lär sig snabbt vem som kommer med maten. Mina är inte klapp-tama dock, men det är för att jag vill ha det så. Mina Lohmann-höns som jag skaffade i höstas är "korkade" :p och därmed lättfångade, men det är också dem som är lättast för rovdjuren att få tag på. Blivit av med två Lohmann under vintern till rovfågel, innan vi skaffade Lohmann-gänget har vi bara förlorat en höna till rovfågel under nästan 5 års tid... Mina andra höns (massa olika raser + blandraser) trängs gärna runt mina fötter när jag ska fodra dem och de kan äta ur min hand om jag erbjuder dem det, men om jag går så springer de undan och jag kan som sagt inte klappa dem. Tycker det är vanligt att se att det är folks tama favorithöna som blir tagna av rovfågel och jag tror det ofta finns en samband. Går hönan att göra väldigt tam så saknar den liksom den där viktiga "fly och söka skydd-egenskapen" och är därmed också ett lätt byte för tex en rovfågel.

Jag har avmaskar bara djur om jag vet att de har mask. Har aldrig avmaskat mina höns. Köper jag in nya höns som ska sammanföras med min befintliga hönsgrupp så får de nya hönsen vara i karantän i två veckor, så att jag kan se att de inte är sjuka eller att ingen sjukdom bryter ut av "flyttstressen".

Tack för ett utförligt svar 😃 nu har de kommit! En kompis som har haft höns länge var med och kollade dem när de kom, och visade hur man fångade dem smidigt utan håv 😁 De var ganska snälla när man väl fått tag på dem, så jag hoppas att det ska gå att få dem hyfsat tama.
De var jättefina, ingen synlig ohyra eller kalkben. Hönorna var ganska rejält plockade på ryggen dock, men jag hoppas att det ska läka ut ganska snabbt nu när de bara har en tupp och inte så många som på förra stället.

Vi har en del rovfågel här, så jag vill verkligen inte att de ska bli tagna av det!
Har stängt in dem i hönshuset nu i natt och tänkte inte skynda att släppa ut dem i morgon bitti, utan de får bo in sig lite där tänkte jag, efter råd från min hönsägarvän. De får väl komma ut på förmiddagen någon gång dock :)

D3B3E580-D2A2-4A27-BBC9-E093EAE42EF3.jpeg


Säg hej till Charmören Sören och hans två damer :love:
 
Senast ändrad:
Tack för ett utförligt svar 😃 nu har de kommit! En kompis som har haft höns länge var med och kollade dem när de kom, och visade hur man fångade dem smidigt utan håv 😁 De var ganska snälla när man väl fått tag på dem, så jag hoppas att det ska gå att få dem hyfsat tama.
De var jättefina, ingen synlig ohyra eller kalkben. Hönorna var ganska rejält plockade på ryggen dock, men jag hoppas att det ska läka ut ganska snabbt nu när de bara har en tupp och inte så många som på förra stället.

Vi har en del rovfågel här, så jag vill verkligen inte att de ska bli tagna av det!
Har stängt in dem i hönshuset nu i natt och tänkte inte skynda att släppa ut dem i morgon bitti, utan de får bo in sig lite där tänkte jag, efter råd från min hönsägarvän. De får väl komma ut på förmiddagen någon gång dock :)

Visa bifogad fil 50007

Säg hej till Charmören Sören och hans två damer :love:

93D1A139-D6CC-4B6B-BC5D-B0116C078136.jpeg
 
Tack för ett utförligt svar 😃 nu har de kommit! En kompis som har haft höns länge var med och kollade dem när de kom, och visade hur man fångade dem smidigt utan håv 😁 De var ganska snälla när man väl fått tag på dem, så jag hoppas att det ska gå att få dem hyfsat tama.
De var jättefina, ingen synlig ohyra eller kalkben. Hönorna var ganska rejält plockade på ryggen dock, men jag hoppas att det ska läka ut ganska snabbt nu när de bara har en tupp och inte så många som på förra stället.

Vi har en del rovfågel här, så jag vill verkligen inte att de ska bli tagna av det!
Har stängt in dem i hönshuset nu i natt och tänkte inte skynda att släppa ut dem i morgon bitti, utan de får bo in sig lite där tänkte jag, efter råd från min hönsägarvän. De får väl komma ut på förmiddagen någon gång dock :)

Visa bifogad fil 50007

Säg hej till Charmören Sören och hans två damer :love:
Det kommer säkert bli jättebra 😊
 
Tack för ett utförligt svar 😃 nu har de kommit! En kompis som har haft höns länge var med och kollade dem när de kom, och visade hur man fångade dem smidigt utan håv 😁 De var ganska snälla när man väl fått tag på dem, så jag hoppas att det ska gå att få dem hyfsat tama.
De var jättefina, ingen synlig ohyra eller kalkben. Hönorna var ganska rejält plockade på ryggen dock, men jag hoppas att det ska läka ut ganska snabbt nu när de bara har en tupp och inte så många som på förra stället.

Vi har en del rovfågel här, så jag vill verkligen inte att de ska bli tagna av det!
Har stängt in dem i hönshuset nu i natt och tänkte inte skynda att släppa ut dem i morgon bitti, utan de får bo in sig lite där tänkte jag, efter råd från min hönsägarvän. De får väl komma ut på förmiddagen någon gång dock :)

Visa bifogad fil 50007

Säg hej till Charmören Sören och hans två damer :love:
Ser jättefint ut! Mina höns uppskattar en stege upp till pinnarna. 7/10 klättrar upp, resten flyger upp.

Jag har inget underlag på min bajsbräda, jag brukar bara skrapa av den varje morgon, men det där fungerar säkert också 😊
 
Ser jättefint ut! Mina höns uppskattar en stege upp till pinnarna. 7/10 klättrar upp, resten flyger upp.

Jag har inget underlag på min bajsbräda, jag brukar bara skrapa av den varje morgon, men det där fungerar säkert också 😊

Smart, stege ska fixas! De flög upp på taket över ingången till hönshuset och det är typ samma höjd som nedersta pinnen, men kanske lika bra att ha en stege ändå 😃

Det var någon på fb som tipsade om sand och att mocka med kattgrep vid bajslådan. Det lät smidigt när man inte har så många, så vi tänkte testa det 😊
 
Smart, stege ska fixas! De flög upp på taket över ingången till hönshuset och det är typ samma höjd som nedersta pinnen, men kanske lika bra att ha en stege ändå 😃

Det var någon på fb som tipsade om sand och att mocka med kattgrep vid bajslådan. Det lät smidigt när man inte har så många, så vi tänkte testa det 😊

Ja, de kan bli lite tunga när de blir äldre. Även de lätta raserna har en del tunga individer och de föredrar att gå på brädan.
 
Vi fick ytterligare ett ägg igår, så båda hönorna värpte första dygnet här. Så himla kul!
Vid 18.30 tyckte de att det var dags att sova, då struttade de in i sitt hönshus och hoppade upp på pinnarna. Vi får se om de lär sig att använda min lilla gångplanka upp :p

I morse när jag skulle mocka ur låg det dock något genomskinligt slem på brädan, typ som äggvita. Vad kan det vara? När jag googlar hittar jag att vitt slem skulle kunna vara symptom på äggledarinflammation, men vet inte om detta är vad som menas med vitt slem?

5F315BFB-5C9E-4CDA-B234-9828DD51069F.jpeg
 
Gjorde pannkakor idag och använde bla senaste ägget från vår CL - befruktat!
Så nu ska vi samla ägg som grannen ska kläcka. Ska bli kul få följa de små även om vi inte ska ha kycklingar själv just nu.
Är lite sugen då vi har en surhöna, men vi har inte tid just nu känner jag. Även om hönan sköter allt själv, men ifall nåt strular så vill jag ha tid.
 
Vår tupp är inte den modiga typen.
Sambon och jag missade kommunicera häromdagen så katterna blev utsläppta samtidigt som hönsen. Dom, katterna, kunde inte låta bli att småjaga hönsen....

Hönorna flyttade sig nån meter och muttrade surt "låt bli".
Tuppen gömde sig "damerna först! Damerna först!"
Vi som tänkte han kunde sätta katterna på plats, men nä :p.
 
Till helgen får vi visst kycklingar :D så kul! Värmelampa, kycklingfoder och låda fixad.

Vår ena höna, Anita, har haft lite saker för sig som sticker ut. Dels den där ”äggvitan” som låg på bajsbrädan häromdagen, dagen efter det låg där ett skinnägg. Igår ingenting, men däremot är hon lite skitig i baken? Är det något jag behöver oroa mig för eller kan jag anta att det är pga flytt osv? Hon verkar pigg och rask i övrigt. Det är någon enstaka lös bajs på brädan, de andra är fasta och fina. Vet ju inte till 100% att det är hon, men vi har sett Vera värpa så det borde inte vara hon tycker jag...

Den andra hönan, Vera, verkar ta det hela bättre och har värpt varje dag sedan de kom hit :)

A8E4B1E7-A2DC-4FB7-8B5E-3CFDBA5FAC8F.jpeg
 
Till helgen får vi visst kycklingar :D så kul! Värmelampa, kycklingfoder och låda fixad.

Vår ena höna, Anita, har haft lite saker för sig som sticker ut. Dels den där ”äggvitan” som låg på bajsbrädan häromdagen, dagen efter det låg där ett skinnägg. Igår ingenting, men däremot är hon lite skitig i baken? Är det något jag behöver oroa mig för eller kan jag anta att det är pga flytt osv? Hon verkar pigg och rask i övrigt. Det är någon enstaka lös bajs på brädan, de andra är fasta och fina. Vet ju inte till 100% att det är hon, men vi har sett Vera värpa så det borde inte vara hon tycker jag...

Den andra hönan, Vera, verkar ta det hela bättre och har värpt varje dag sedan de kom hit :)

Visa bifogad fil 50362

Löst bajs är sig inget farligt. Man har ju nördat in sig på höns och det finns fina sidor på nätet där man kan kolla in alla dessa normala bajshögar som finns. Det mesta verkar vara normalt.

Ibland "tappar" de ägg när de sitter på pinnen och de rasar ner på bajsbrädan och går sönder. Ibland är det någon enstaka som skickar ut ett skinnägg.

Jag var också himla orolig i början men har lugnat mig med tiden (inte så himla lång tid, bara två år).

Självklart ska man vara uppmärksam och höns är ju lite så där att de visar först när det gått lite väl långt men de har ändå gått att rädda om det inte varit extremt sjuka hönor eller sjukdomar som är svåra att bota när det gått för långt.

Bajsiga i rumpan verkar de bli i omgångar här. När de går ute i naturhagen är det färre bajsrumpor än när de går hela dagarna i hönsgården, av förklarliga skäl. Sedan har jag två höns som alltid verkar ha bajsrumpor hur man än gör. Vi ser till att klippa baken på dem lite så det inte lockar till sig flugor. De verkar mer vara skitdåliga (no pun intended) på att huka sig bakåt när de ska bajsa.
 
Jag har bokat 4 små kycklingar för köp.. jag hade planerat att köpa höns lite längre fram men så dök det upp just Hedemora i en annons nu, så därför blir det förr än sen..

Jag har haft höns tidigare, men då var det vuxna individer. Hur tar jag bäst hand om veckogamla kycklingar? 🤔
 
Jag har bokat 4 små kycklingar för köp.. jag hade planerat att köpa höns lite längre fram men så dök det upp just Hedemora i en annons nu, så därför blir det förr än sen..

Jag har haft höns tidigare, men då var det vuxna individer. Hur tar jag bäst hand om veckogamla kycklingar? 🤔
Värmelampa, råttsäkrat, mat och vatten. Mina fick bo inne tills de blev lite större och sedan flytta ut, men fy vad de dammar!
 
Löst bajs är sig inget farligt. Man har ju nördat in sig på höns och det finns fina sidor på nätet där man kan kolla in alla dessa normala bajshögar som finns. Det mesta verkar vara normalt.

Ibland "tappar" de ägg när de sitter på pinnen och de rasar ner på bajsbrädan och går sönder. Ibland är det någon enstaka som skickar ut ett skinnägg.

Jag var också himla orolig i början men har lugnat mig med tiden (inte så himla lång tid, bara två år).

Självklart ska man vara uppmärksam och höns är ju lite så där att de visar först när det gått lite väl långt men de har ändå gått att rädda om det inte varit extremt sjuka hönor eller sjukdomar som är svåra att bota när det gått för långt.

Bajsiga i rumpan verkar de bli i omgångar här. När de går ute i naturhagen är det färre bajsrumpor än när de går hela dagarna i hönsgården, av förklarliga skäl. Sedan har jag två höns som alltid verkar ha bajsrumpor hur man än gör. Vi ser till att klippa baken på dem lite så det inte lockar till sig flugor. De verkar mer vara skitdåliga (no pun intended) på att huka sig bakåt när de ska bajsa.

Tack för ett utförligt svar! Då kan jag lugna mig lite då och sluta vara en hönsmamma :D

Ska testa att klippa henne lite när hon blivit lite tamare, just nu försöker jag köpa deras kärlek med tunnbröd och burkmajs!
Idag hade båda hönorna värpt, så förhoppningsvis har även Anita börjat känna sig hemmastadd nu.
 
Släppte ut hönsen nu när jag kom hem efter nattskiftet och det luktar satan i hönshuset! Jag har en höna som ruvar, men ligger de verkligen på ruttna ägg? Jag trodde de sparkade bort dem innan de går sönder. Jag ville inte störa henne nu men jag måste ju kolla om det är något som gått sönder eller kommer gå sönder. 🤢🤮
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp