Bukefalos 28 år!

Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså detta är så coolt!
0FA4C679-9603-4464-88B9-BF57333F1AB9.jpeg
 
Fjäderätare. Igen. :meh:

Hur stora ambitioner ska man ha för att hålla flocken ohyresfri när de är helt frigående om dagarna?

Blir ett massivt inköp av kiselgur och matolja återigen. De enda som säkert klarat sig är nog småttingarna, som bara håller sig för sig själva. Tonåringarna har börjat para till både vänster och höger så det är bara att anta att resten av flocken är smittade vilket innebär återkommande sanering av 19 höns. Yay.
 
Fjäderätare. Igen. :meh:

Hur stora ambitioner ska man ha för att hålla flocken ohyresfri när de är helt frigående om dagarna?

Blir ett massivt inköp av kiselgur och matolja återigen. De enda som säkert klarat sig är nog småttingarna, som bara håller sig för sig själva. Tonåringarna har börjat para till både vänster och höger så det är bara att anta att resten av flocken är smittade vilket innebär återkommande sanering av 19 höns. Yay.

Alternativt ser jag bara till att hålla efter och tar en riktig sanering efter tuppslakten i oktober?
 
Två ute och hålslag på tredje och sista ägget! Matade morsan med lite burkmajs, det tyckte hon var mumma. Det satte nog fart på systemet dock, för hon la världens bajs mitt bland kycklingarna och ägget :yuck: men det löste sig genom att lite kvickt byta till en av de andra plastbackarna från redet.
Så himla häftigt alltså :D
Jag som aldrig skulle ha kycklingar :angel:
 
Hörrni, en annan fråga. Jag har köpt ett elnät som jag satt som en utegård utanför hönsgården till mina, för att hålla undan räven. De har gott om buskar och träd där, så rovfågel är nog ett mindre problem så länge löven är kvar. Dock - jag har ett aggregat som är över pga att vi har färre kor på bete i år, men det är på 12J och anpassat för betydligt mycket mer staket än 50m nät... Det känns onödigt att köpa ett nytt när vi har ett över, men jag vill ju självklart inte riskera att komma hem till grillad kyckling heller 😬
De har gått med nätet i en vecka nu utan ström, och det har fungerat fint - inga fåglar som fastnat. Vad säger ni - låta vara utan el helt, köra med aggregatet vi har eller köpa ett nytt?
 
Står här med en vad jag tror uttorkad höna. Hittade henne liggandes i hönsgården. Trodde först hon var död sedan att ett ben var brutet. Hon lever dock och benen är hela. Väldigt trött men har piggnat till en aning efter att hon ätit några små bitar äpple och druckit några få klunkar. Är dock inte jätteintresserad. (Hon kan stå på benen)
Försöker nu få i henne lite mer, framförallt vatten och hoppas att hon ska klara natten. Frågan är dock, vad göra imorgon? Sockervatten? Bara hoppas på det bästa?
 
Står här med en vad jag tror uttorkad höna. Hittade henne liggandes i hönsgården. Trodde först hon var död sedan att ett ben var brutet. Hon lever dock och benen är hela. Väldigt trött men har piggnat till en aning efter att hon ätit några små bitar äpple och druckit några få klunkar. Är dock inte jätteintresserad. (Hon kan stå på benen)
Försöker nu få i henne lite mer, framförallt vatten och hoppas att hon ska klara natten. Frågan är dock, vad göra imorgon? Sockervatten? Bara hoppas på det bästa?
Vattenmelon brukar de tycka är gott, och innehåller mycket vätska? Brukar ha i kylen till dom.
 
Står här med en vad jag tror uttorkad höna. Hittade henne liggandes i hönsgården. Trodde först hon var död sedan att ett ben var brutet. Hon lever dock och benen är hela. Väldigt trött men har piggnat till en aning efter att hon ätit några små bitar äpple och druckit några få klunkar. Är dock inte jätteintresserad. (Hon kan stå på benen)
Försöker nu få i henne lite mer, framförallt vatten och hoppas att hon ska klara natten. Frågan är dock, vad göra imorgon? Sockervatten? Bara hoppas på det bästa?

Jag droppade lite burkmajs i vattenskålen åt min ruvhöna idag och då smaskade hon glatt i sig både majs och vatten. Kanske kan det funka? Majs är ju ganska sött..
Annars vattenmelon som @Unafraid skriver, mina älskar det!
 
När kyckling nr tre inte gjort någon märkbar förändring i sitt hål i ägget så hjälpte jag den ut nu i kväll. Verkar vara en pigg krabat och inga missbildningar vad jag kan se, så förhoppningsvis klarar den sig.
Alltså, de är helt ljuvliga :love:
 
Jag hade avvaktat. Kan de hålla det på ok nivå själva genom att sandbada med kiselgur hade jag låtit det vara.
Desto fler man har ju svårare är det att ha det helt fria.

Ja, de är inte lika hårt angripna som förra gången, så det blir kiselgur ute och inne så tar vi resten när vi rensat ut flocken lite.
 
Ringmärker ni era höns? Var köper ni ringar i så fall?
Granngården har tex bara en storlek.
Förut hittade jag nåt ställe där man kunde köpa styckvis och därmed få olika färger men hittar inget sånt nu.
 
Ringmärker ni era höns? Var köper ni ringar i så fall?
Granngården har tex bara en storlek.
Förut hittade jag nåt ställe där man kunde köpa styckvis och därmed få olika färger men hittar inget sånt nu.

jag gör gärna det eftersom många av mina ser lika ut Och jag för journal över saker som händer med dem. Jag har bara köpt på granngården men det irriterar mig att de bara har en storlek (16 millimeter om jag inte missminner mig) som i och för sig passar på alla mina höns. Tupparna är så olika att de inte behöver.

Nu har jag dock gäss och ankor som jag vill märka och även om många använder buntband så tycker jag det känns för farligt eftersom det endast går att dra åt men inte släppa.
Risken är väl inte överhängande om man klipper tätt inpå, men ändå.

Högberga har en del men jag saknar vissa storlekar i den sort jag vill ha samt att om jag ska ha större så blir det spiral där man måste färgnämna varje beställd ring om man vill ha olika färger på alla ringar.
Det finns numrerade men det å andra sidan kräver att man lyfter upp hönan och tittar på numret.
Det är bättre att se färgen på avstånd.

Om någon vet är jag också nyfiken.
 
Ringmärker ni era höns? Var köper ni ringar i så fall?
Granngården har tex bara en storlek.
Förut hittade jag nåt ställe där man kunde köpa styckvis och därmed få olika färger men hittar inget sånt nu.

Jag satte buntband på mina wyandotter, fick byta en gång pga att de behövde större :)
Köpte vita buntband och målade med nagellack för att hålla isär dem lättare.
Var också orolig för att de skulle dras åt, men klipper man dem riktigt kort så behöver man ha en himla otur för att det ska hända, åtminstone för att det ska dras åt så hårt att det stasar så det kan bli skador.
 
jag gör gärna det eftersom många av mina ser lika ut Och jag för journal över saker som händer med dem. Jag har bara köpt på granngården men det irriterar mig att de bara har en storlek (16 millimeter om jag inte missminner mig) som i och för sig passar på alla mina höns. Tupparna är så olika att de inte behöver.

Nu har jag dock gäss och ankor som jag vill märka och även om många använder buntband så tycker jag det känns för farligt eftersom det endast går att dra åt men inte släppa.
Risken är väl inte överhängande om man klipper tätt inpå, men ändå.

Högberga har en del men jag saknar vissa storlekar i den sort jag vill ha samt att om jag ska ha större så blir det spiral där man måste färgnämna varje beställd ring om man vill ha olika färger på alla ringar.
Det finns numrerade men det å andra sidan kräver att man lyfter upp hönan och tittar på numret.
Det är bättre att se färgen på avstånd.

Om någon vet är jag också nyfiken.
Högberga har just med att man kan välja färg, men å andra sidan behöver jag inget mer därifrån så känns dumt betala 10 kr totalt för ringar och 69 kr för frakt...

Har också funderat på buntband men tycker också det känns läskigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp