Bukefalos 28 år!

Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag satte buntband på mina wyandotter, fick byta en gång pga att de behövde större :)
Köpte vita buntband och målade med nagellack för att hålla isär dem lättare.
Var också orolig för att de skulle dras åt, men klipper man dem riktigt kort så behöver man ha en himla otur för att det ska hända, åtminstone för att det ska dras åt så hårt att det stasar så det kan bli skador.

Ja, precis, det borde inte vara några problem om man klipper tätt, tätt inpå. Men, det känns ändå inte bra.

Man behöver dock inte måla dem, det finns i massor av färger men det är kanske som med ringarna......att de olika färgerna finns på olika ställen.
 
Nej, vad jobbigt!! Hoppas det nu var så "lite" som värmeslag eller vätskebrist och inget allvarligt som drabbar de andra.
Man är ju så förbannat orolig en stund efteråt.
Ja det är lite nervöst framförallt som hon varit helt frisk fram tills jag fann henne.
 
Ja, precis, det borde inte vara några problem om man klipper tätt, tätt inpå. Men, det känns ändå inte bra.

Man behöver dock inte måla dem, det finns i massor av färger men det är kanske som med ringarna......att de olika färgerna finns på olika ställen.

Nej, det förstår jag, jag var också lite orolig i början :)

Ja, men jag tyckte det kändes onödigt att köpa 8 olika paket med olika buntband, typ 300 buntband totalt, när jag bara behövde 8 st . Jag hade vita hemma, så det var smidigare att måla med nagellack för min del 😃
 
Den nya familjen blommehöna, tillika basen i min kommande egna genbanksuppfödning, har installerats och funnit sig väl tillrätta. :love: Hönsmamma är ung, hon är själv född i början av 2020, men mycket duktig och ordentlig. Märks att hon hela tiden pejlar av vad som händer i det nya hemmet samtidigt som hon har fullt upp med att fostra tio små påhittiga barn.

DSC_0391.JPG
 
Någon som har erfarenhet av höstkycklingar? Jag gillar det egentligen inte eftersom det är svårt att få dem att växa bra tycker jag och då har jag aldrig haft senare kläck än mitten på augusti men nu börjar det bli problem.
Jag förlorade ju en höna natten till igår. Det var andra hönan jag förlorade för säsongen och nu har jag en till som eventuellt måste tas bort då hon fått starr på höger öga och verkar helt blind på det. Hon har problem med avståndsbedömningen för att äta så det hela riskerar att bli kritiskt ganska fort om hon inte lär sig det snabbt.
Tanken när den här säsongen började var att inte ta några kycklingar eftersom flocken var ganska lagom stor och att det borde försvinna max ett djur under året men den planen sket sig ju rätt rejält.
 
Någon som har erfarenhet av höstkycklingar? Jag gillar det egentligen inte eftersom det är svårt att få dem att växa bra tycker jag och då har jag aldrig haft senare kläck än mitten på augusti men nu börjar det bli problem.
Jag förlorade ju en höna natten till igår. Det var andra hönan jag förlorade för säsongen och nu har jag en till som eventuellt måste tas bort då hon fått starr på höger öga och verkar helt blind på det. Hon har problem med avståndsbedömningen för att äta så det hela riskerar att bli kritiskt ganska fort om hon inte lär sig det snabbt.
Tanken när den här säsongen började var att inte ta några kycklingar eftersom flocken var ganska lagom stor och att det borde försvinna max ett djur under året men den planen sket sig ju rätt rejält.
Jag har en höna som började ruva igår, så jag räknar med att få några kycklingar i början av september. Jag köper mycket grönsaker till mina höns under höst/vinter, så jag hoppas att det blir bra i slutändan.
 
Jag har en höna som började ruva igår, så jag räknar med att få några kycklingar i början av september. Jag köper mycket grönsaker till mina höns under höst/vinter, så jag hoppas att det blir bra i slutändan.
Det problem jag upplever är att de vuxna blir feta som julgrisar på den mängd mat som ungdjuren behöver. Behovet är mellan dem är mer lika under sommaren då de vuxna värper.
(Nej jag har ingen möjlighet att hålla dem åtskilda mer än när kycklingarna är mycket små)
 
Det problem jag upplever är att de vuxna blir feta som julgrisar på den mängd mat som ungdjuren behöver. Behovet är mellan dem är mer lika under sommaren då de vuxna värper.
(Nej jag har ingen möjlighet att hålla dem åtskilda mer än när kycklingarna är mycket små)
Okej. Mina äter bara fri tillgång på korn/vete/havre + grönsaker, så ungdomarna får samma foderstat som de vuxna här.
 
Någon av er som har genbank för höns?
Hur mycket extrajobb är det, jämfört med att inte ha genbank?
Jag har helt frigående höns, men bara en stackare kvar från min ursprungsflock. Min plan har varit att skaffa en genbanksras när nuvarande är utdöda och det är ju typ nu. Men sen har jag börjat fundera på om det är för jobbigt, jag kanske skulle ta hem några avelsägg och låta den kvarvarande sötnosen ruva fram dem - hon är extremt ruvvillig - och sen lära dem hur man beter sig på den här gården... Det är ju liksom lite "Nu eller aldrig" vad gäller genbank här. (och jag kan inte få hit någon som kollar om grannens hönsgård är för nära, eller om det kan vara godkänt med genbank här) Och jag tycker synd om lilla ensamma hönapönan. 🥰
Jag har bestämt mig för att strunta i det där med genbank, som varit min ursprunsplan. Tar hem en handfull avelsägg av öländska dvärghöns i slutet av denna veckan och lägger under min höna, som just nu ligger på ett gäng obefruktade ägg. Så får hon äntligen en kull egna kycklingar, den älskliga lilla hönapönan! Så kan hon lära dem hur man beter sig på vår gård - åt vilket håll man går och var man inte går...
 
Jag undrar lite vad jag ska göra och hur jag ska tänka.

Nu har jag tre tuppar Till 22 höns men inser att det ändå är lite för mycket. Vi kommer ha ca 20 höns i slutänden.

Brolle: Snäll men feg, varnar för minsta lilla hela tiden (markvarning). Han håller sig långt från konflikter där hönor råkar i bråk eller vi kommer in och rör om bland tjejerna. Skönt då vi inte ser något hot hos honom alls men försvarar dem endast från den andra tuppen (Ture) när han våldtar hönorna. Äter hellre än ger sina damer mat men kan var snäll och visa mat, dock först vid ett års ålder.
Kan ibland picka alla hönor för att få förtur till maten. Hönorna är parningsvilliga mot Brolle och han har aldrig tagit tag i en höna utan att den vill. Har många avkommor.
Lugn och fin men saknar lite tupp-traits som mer uppassande Och omhuldande.

Ture: Blir jagad av Brolle hela tiden men aldrig fysiskt demolerad eller blivit biten/riven så att blodvite uppstått.
En tuff tupp som är sist in när höken kommer och varnar bara när det är allvar, både från mark och luft. Lyckas dock inte alltid men är den vi sett på film som kastar sig mot höken (dock med nätet mellan). Går inte på oss när vi rör om hos tjejerna men är noga med att vara där och varna.
Ger hönorna mat sporadiskt och våldtar dem till både höger och vänster. De skriker som tusan och till och med jag har fått nog och gåt in och avbrutit någon gång. Trots det har han några avkommor.
På våren är han även lite avvaktande mot oss men inte ett hot eller anfaller men är mer på sin vakt Och följer efter. Vi har sagt många gånger att han ligger löst till.

Nazgul-tuppen: En helt ny tupp som endast är 3 månader men redan ger hönorna mat i några fall före han själv äter men inte alltid. Han är ju ung än.
Blir jagad av Ture, som Ture är jagad av Brolle.
Han är ännu inte hotfull mot oss och jag tror inte han blir det men man vet ju inte.
Han betäcker också redan och de är inte alltid med på noterna för han går på sina systrar som ju är lika unga och de är inte lika vuxna som han. Det brukar dock vara så i början av deras karriär; att de är lite mycket på Hönorna.
Han varnar för luft men hur han agerar i akut läge har jag ingen aning om.

Man vet ju vad man har men inte vad man får men i nuläget känns det som att Ture ska bort då vi tänkt det länge men........
 
Vårt bygge har fortskridit och utsidan är nästan klar. Kvarstår lite säkring mot mark, speciellt i framkant. Det syns knappt men det är ett nättak också.
Inne kvarstår all inredning men känns lätt gjort. Vi fick dock en idé igår då vi håller på att tömma ett vedförråd som ligger mitt emot hönshuset. Vi tänkte slå ut väggen för vedförrådet och en gemensam större yta i uthuset. Men vi skulle också kunna nyttja ytan till att utöka hönshuset och ha fler höns i framtiden. :idea: Men vi börjar nog smått och suger på karamellen först.
IMG_20200818_161612427.jpg
 
Vårt bygge har fortskridit och utsidan är nästan klar. Kvarstår lite säkring mot mark, speciellt i framkant. Det syns knappt men det är ett nättak också.
Inne kvarstår all inredning men känns lätt gjort. Vi fick dock en idé igår då vi håller på att tömma ett vedförråd som ligger mitt emot hönshuset. Vi tänkte slå ut väggen för vedförrådet och en gemensam större yta i uthuset. Men vi skulle också kunna nyttja ytan till att utöka hönshuset och ha fler höns i framtiden. :idea: Men vi börjar nog smått och suger på karamellen först.
Visa bifogad fil 55973

Det är jättefint!!
Jag kan nästan lova dig att det kommer bli ett utökat hönshus. Man vill gärna ha fler än man tänkt sig från början så det var iallafall rätt tänkt.:D

Jag skulle bara ha 7 hönor och bara Silveruddare och Wyandotte. Jag har nu 25 höns (8 olika raser), 5 ankor, 2 gäss och 4 kalkoner, så.......
Min man Håller på att bygga ett till hus och större.
 
Det är jättefint!!
Jag kan nästan lova dig att det kommer bli ett utökat hönshus. Man vill gärna ha fler än man tänkt sig från början så det var iallafall rätt tänkt.:D

Jag skulle bara ha 7 hönor och bara Silveruddare och Wyandotte. Jag har nu 25 höns (8 olika raser), 5 ankor, 2 gäss och 4 kalkoner, så.......
Min man Håller på att bygga ett till hus och större.
Tack! :) Ja vi vet egentligen att vi vill ha fler höns. Men känns bra att börja lite mer smått. Om vi får dit el snart så vi kan ha en värmelampa kan vi ju ha kycklingar framöver. 😊
 
Tack! :) Ja vi vet egentligen att vi vill ha fler höns. Men känns bra att börja lite mer smått. Om vi får dit el snart så vi kan ha en värmelampa kan vi ju ha kycklingar framöver. 😊

Ser superfint ut ju! Jag förstod redan innan att man gärna vill skaffa fler och fler. Trodde det skulle ta lite längre tid men jag blev verkligen helt fast 😅 jag tänkte någonstans att man har väl sin lilla grupp som ger lagom med ägg och är nöjd sen.... men nej. Vi skaffade våra första förra året. 1 tupp och 5 hönor. Sen blev det kycklingar varpå vi sparade 3 hönor och 2 tuppar (den ena ska ersätta den tidigare tuppen som får flytta och den andra blir det nog tyvärr slakt på). Så nu är det då lite fler. Sen la jag 9 ägg i en kläckare också som jag fick i present... så ja jag känner hur detta kommer eskalera. Än får de plats i hönshuset (ca 5 kvm) men nästa år kanske det behöver bli ett hönshus till... :D och så har vi myskankor också,1 drake, 3 vuxna honor, 2 små ällingar och en ligger på ägg. Ja men det går bra nu!
 
Ni som har eller har haft egen genbanksuppfödning, har ni fått något EU-bidrag för det? Han som jag köpte hönan och kycklingarna av påstod att han fick 800 kr om året i bidrag.

Nu är det såklart inte avgörande utan jag hade ju tänkt genbank ändå. Men jag har aldrig hört talas om att det fanns ett sådant bidrag ens, så har dålig koll på vad som gäller eller vad som krävs i redovisning eller om det är någon särskild storlek på den egna uppfödningen som är minimigräns.
 
Ni som har eller har haft egen genbanksuppfödning, har ni fått något EU-bidrag för det? Han som jag köpte hönan och kycklingarna av påstod att han fick 800 kr om året i bidrag.

Nu är det såklart inte avgörande utan jag hade ju tänkt genbank ändå. Men jag har aldrig hört talas om att det fanns ett sådant bidrag ens, så har dålig koll på vad som gäller eller vad som krävs i redovisning eller om det är någon särskild storlek på den egna uppfödningen som är minimigräns.

Jag fick det när jag hade genbank på Bjurholmshöns.
Du måste vara med i Svenska lanthönsföreningen, ha godkänd genbank och skicka in årsrapporten i tid. Är en viss eftersläpning på utbetalningarna också.
 
Jamen det låter ju fullt hanterbart, lanthönsklubben har jag varit medlem i flera år förut och gått med i igen nyligen. Och genbankspappren är inskickade så där väntar jag bara på besked. Då betalar ju ändå bidraget hela medlemskapet i föreningen och lite extra godsaker till hönsen. :)
 
Ni som har eller har haft egen genbanksuppfödning, har ni fått något EU-bidrag för det? Han som jag köpte hönan och kycklingarna av påstod att han fick 800 kr om året i bidrag.

Nu är det såklart inte avgörande utan jag hade ju tänkt genbank ändå. Men jag har aldrig hört talas om att det fanns ett sådant bidrag ens, så har dålig koll på vad som gäller eller vad som krävs i redovisning eller om det är någon särskild storlek på den egna uppfödningen som är minimigräns.
Jag skaffade min genbank för ett år sen. Jag tror att bidraget för 2019 ska betalas ut snart? Jag är dock osäker om jag kvalificerar mig, då jag inte hade höns under hela 2019? Jag har inte läst på heller visserligen. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp