Bukefalos 28 år!

Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har bestämt mig för att strunta i det där med genbank, som varit min ursprunsplan. Tar hem en handfull avelsägg av öländska dvärghöns i slutet av denna veckan och lägger under min höna, som just nu ligger på ett gäng obefruktade ägg. Så får hon äntligen en kull egna kycklingar, den älskliga lilla hönapönan! Så kan hon lära dem hur man beter sig på vår gård - åt vilket håll man går och var man inte går...
13 obefruktade ägg utbytta mot 5 sannolikt befruktade...
Återstår att se vad det blir av det i slutänden. Hon jag köpte äggen av lovade iaf "garanti", så jag får komma tillbaka om det inte blir nåt eller om det bara blir tuppar... :heart
Nästa projekt blir att försöka flytta äggen (som ligger på en rätt olämplig plats, utvald av hönan) till en halmfylld balja, så att jag kan få dem till ett bättre ställe. Men jag tänker att jag nog får börja med att släppa baljan med äggen i där de ligger just nu, så kan jag flytta dem senare...
 
Här har hönshusbygget påbörjats. Men det går inte precis fort, jag lär mig snickra under tiden så ni förstår :D Har maken som bra lärare och hjälp men han har hand om vår 10-månaders dotter under tiden jag bygger.

Hittills har jag i alla fall lärt mig använda alla möjliga verktyg och snart är grunden och golvet klart :up:
 
Här har hönshusbygget påbörjats. Men det går inte precis fort, jag lär mig snickra under tiden så ni förstår :D Har maken som bra lärare och hjälp men han har hand om vår 10-månaders dotter under tiden jag bygger.

Hittills har jag i alla fall lärt mig använda alla möjliga verktyg och snart är grunden och golvet klart :up:
Kul att följa er som är i samma skede! :) Vad har ni tänkt för höns?
 
Mina små växer och står i :love:
Än så länge är de inne i hönshuset, men separerade från de andra. Mamma-höna verkar inte ha några större behov av att röra sig trots tre veckors ruvande innan? De andra hönsen har inte brytt sig nämnvärt om kycklingarna, men de har fått en egen avdelning ändå. Tänkte öppna upp till dem när jag kommer hem från jobbet idag, så de kan röra sig lite mera om de vill :)
 
Mina små växer och står i :love:
Än så länge är de inne i hönshuset, men separerade från de andra. Mamma-höna verkar inte ha några större behov av att röra sig trots tre veckors ruvande innan? De andra hönsen har inte brytt sig nämnvärt om kycklingarna, men de har fått en egen avdelning ändå. Tänkte öppna upp till dem när jag kommer hem från jobbet idag, så de kan röra sig lite mera om de vill :)

Våra var aldrig avskiljda, med än skiljevägg mellan de två som fick kycklingar tätt då de var lite gruffiga mot varandra. De andra hönorna brydde sig inte nämnvärt. Mammorna var tydliga med vart gränsen gick också utan att vara elaka :) Våra var inne i hönshuset ett tag med sina också men det var öppet så de fick helt enkelt välja själva när de ville gå ut. Lockade ut dom med lite majs när kycklingarna var ca 1-1,5 vecka och sen var de som att de kom på att det var kul att vara ute igen. Men i början låg de mycket :)

Våra har växt väldigt mycket se senaste 1-2 veckorna. Så inte speciellt små längre om än inte riktigt fullvuxna såklart. Väntar med spänning på de ägg som jag la i kläckaren :love: hoppas på framförallt grå, vita och svarta med mörk kam! Man kan ju alltid hoppas :D spännande är det oavsett!
 
Kul att följa er som är i samma skede! :) Vad har ni tänkt för höns?

Detsamma! Har ni mycket kvar med själva hönshuset?

åh jag vet inte, ärligt talat beror det nog lite på vad jag får tag på :p Önskelistan är typ lagom stora, trevligt temperament, helst inte alltför flygiga och flaxiga, gärna streetsmarta :D

Vad ska ni ha för höns? :)
 
Detsamma! Har ni mycket kvar med själva hönshuset?

åh jag vet inte, ärligt talat beror det nog lite på vad jag får tag på :p Önskelistan är typ lagom stora, trevligt temperament, helst inte alltför flygiga och flaxiga, gärna streetsmarta :D

Vad ska ni ha för höns? :)
Nej vi gör om i vårt uthus till hönshus i ett litet rum där. Så rummet är redan klart men behöver tätas, kanske lite isolering, luckan behöver fixas lite och inredning med sittpinnar och reden. Lite småfix helt enkelt. Utegården är nästan helt klar. :)

Ja det är inte helt lätt har jag märkt att få tag på exakt det man vill. I alla fall när man inte kan ha kycklingar! Vi vill ha lantras men inte vara genbank då vi kan tänka oss en mixad flock, jag vill gärna ha någon grönvärpare också. :)
 
Våra var aldrig avskiljda, med än skiljevägg mellan de två som fick kycklingar tätt då de var lite gruffiga mot varandra. De andra hönorna brydde sig inte nämnvärt. Mammorna var tydliga med vart gränsen gick också utan att vara elaka :) Våra var inne i hönshuset ett tag med sina också men det var öppet så de fick helt enkelt välja själva när de ville gå ut. Lockade ut dom med lite majs när kycklingarna var ca 1-1,5 vecka och sen var de som att de kom på att det var kul att vara ute igen. Men i början låg de mycket :)

Våra har växt väldigt mycket se senaste 1-2 veckorna. Så inte speciellt små längre om än inte riktigt fullvuxna såklart. Väntar med spänning på de ägg som jag la i kläckaren :love: hoppas på framförallt grå, vita och svarta med mörk kam! Man kan ju alltid hoppas :D spännande är det oavsett!

Jag är mest rädd för att hönan inte ska få med sig alla kycklingar ut 😬 vårt dörrhål är upphöjt så det är ca 15 cm att hoppa upp på inifrån och lika mycket ner sedan på andra sidan, till ett trädäck, och sedan lika mycket till ner till marken. Även ut ur hönsgården, till rasthagen, är det typ 15cm att hoppa över...
 
Jag är mest rädd för att hönan inte ska få med sig alla kycklingar ut 😬 vårt dörrhål är upphöjt så det är ca 15 cm att hoppa upp på inifrån och lika mycket ner sedan på andra sidan, till ett trädäck, och sedan lika mycket till ner till marken. Även ut ur hönsgården, till rasthagen, är det typ 15cm att hoppa över...
Vi har byggt tillfälliga små trappor när kycklingarna är som allra minst, genom att lägga plankor så stegen blir mindre. 15 cm borde dock inte vara en omöjlighet!
 
Nej vi gör om i vårt uthus till hönshus i ett litet rum där. Så rummet är redan klart men behöver tätas, kanske lite isolering, luckan behöver fixas lite och inredning med sittpinnar och reden. Lite småfix helt enkelt. Utegården är nästan helt klar. :)

Ja det är inte helt lätt har jag märkt att få tag på exakt det man vill. I alla fall när man inte kan ha kycklingar! Vi vill ha lantras men inte vara genbank då vi kan tänka oss en mixad flock, jag vill gärna ha någon grönvärpare också. :)

Okej vad skönt! Då blir det inflyttning snart kanske :D Här lär det dröja lite längre, jag hade någon slags illusion om att kunna skaffa höns typ september men med den här byggtakten är det tveksamt :p
 
Nu har våra kycklingar börjat få gå ut i trädgården med de andra. De håller sig i närheten av de vuxna hönsen men är inte med i gänget än.
Tror dessutom tyvärr mer och mer att vår är tupp, börjar bli rött under hakan.

Bara dom kommer in lite i gänget ska inlånade kompisen få flytta hem igen.
 
Ni som har eller har haft egen genbanksuppfödning, har ni fått något EU-bidrag för det? Han som jag köpte hönan och kycklingarna av påstod att han fick 800 kr om året i bidrag.

Nu är det såklart inte avgörande utan jag hade ju tänkt genbank ändå. Men jag har aldrig hört talas om att det fanns ett sådant bidrag ens, så har dålig koll på vad som gäller eller vad som krävs i redovisning eller om det är någon särskild storlek på den egna uppfödningen som är minimigräns.
Visserligen kanin, men jag har gotlandskanin i genbank och där får man också EU-bidrag en gång om året om man uppfyller vissa enkla krav. Tror faktiskt det enda man ska uppfylla (förutom det som krävs för vara genbank såklart) är att man ska ha minst ett avelspar vid årets slut och att man ska ha tagit minst en kull det året.
 
Ni som har eller har haft egen genbanksuppfödning, har ni fått något EU-bidrag för det? Han som jag köpte hönan och kycklingarna av påstod att han fick 800 kr om året i bidrag.

Nu är det såklart inte avgörande utan jag hade ju tänkt genbank ändå. Men jag har aldrig hört talas om att det fanns ett sådant bidrag ens, så har dålig koll på vad som gäller eller vad som krävs i redovisning eller om det är någon särskild storlek på den egna uppfödningen som är minimigräns.
Ja man får bidrag men den nuvarande perioden som är beslutat för av SJV är slut i år (?) så man vet inget om framtiden. Det som krävs är att man är medlem i föreningen och att man skickar in sin genbanksrapport i tid
 
534B2CBD-041E-405D-AD7F-63F70C01D2E5.jpeg


Ljus, mittemellan och mörk :D
Gjorde små ”trappor” till dem idag efter tips från er, Vera såg ut att vilja gå ut men ångrade sig. Kanske tar hon med dem ut en sväng i morgon. Nu går de fritt inne i hönshuset i alla fall, så får hon bestämma själv :)
 
Jag måste dela med mig av denna, även fast det inte är höns :love:
Nu har det kläckts ett gäng små dunbollar här.. Hade mer eller mindre gett upp hoppet eftersom hon legat och ruvat i ganska exakt 5 veckor..
Jag tror att de var sju st, men mamman tänkte INTE låta mig räkna:p

Kvar låg dock ett gäng ägg, några med hålslag, men iskalla.. Jag lyste dom och stoppade ner alla som såg ut att vara något i i bh:n:p efter en inte alltför lång stund började det hända grejer!
Av fem ägg är det liv i 4 än så länge varav en är kläckt och en annan är på god väg:bump::banana:
Jag håller den i handen eftersom det kändes så läskigt att ha kvar den i bh:n i det där sista skedet, kändes som att den skulle mosas eller nåt.. Ingen aning om vad som är rätt och fel, aldrig gjort nåt sånt här innan..
Nu har jag lagt dem i en hink med fuktiga disktrasor nederst och värmelampa över.. Hoppas så innerligt att de klarar sig och kan slussas ut till mamma om någon dag:love:

 
Jag måste dela med mig av denna, även fast det inte är höns :love:
Nu har det kläckts ett gäng små dunbollar här.. Hade mer eller mindre gett upp hoppet eftersom hon legat och ruvat i ganska exakt 5 veckor..
Jag tror att de var sju st, men mamman tänkte INTE låta mig räkna:p

Kvar låg dock ett gäng ägg, några med hålslag, men iskalla.. Jag lyste dom och stoppade ner alla som såg ut att vara något i i bh:n:p efter en inte alltför lång stund började det hända grejer!
Av fem ägg är det liv i 4 än så länge varav en är kläckt och en annan är på god väg:bump::banana:
Jag håller den i handen eftersom det kändes så läskigt att ha kvar den i bh:n i det där sista skedet, kändes som att den skulle mosas eller nåt.. Ingen aning om vad som är rätt och fel, aldrig gjort nåt sånt här innan..
Nu har jag lagt dem i en hink med fuktiga disktrasor nederst och värmelampa över.. Hoppas så innerligt att de klarar sig och kan slussas ut till mamma om någon dag:love:

Vad är det för något, kalkoner? :)
 
Mina har flyttat runt lite eftersom deras boende standard skulle höjas mitt i allt. :D
De har fått gå ut från deras box ut till kompostgaller, men de senaste dagarna har de fått gå lösa och kommer göra det tills jag har fått ordning på gården till dem.
De håller så fint ihop i en flock och i närheten av buskar och skydd från ovan. Måste säga att det är väldigt intressant att ha två olika raser som växer väldigt olika, Blommehönsen ser ju mer eller mindre vuxna ut, medan Aracuana fortfarande är små skitar i jämförelse.

Har dessutom insett (har kanske skrivit om det tidigare) att vad jag trodde var tre tuppar har visat sig vara fyra. De är så snygga allihopa så har svårt att bestämma mig för vilka jag ska behålla.
 
Sambon har precis tagit bort min favorithöna. :cry:
Hon låg på golvet och kunde inte resa sig imorse, så jag försökte undersöka henne, men kunde inte hitta något fel. Flyttade henne och la henne i lite halm och hon såg ut att ha ont. Sambon kom hem efter 15 minuter. När jag skulle lyfta upp henne så reste hon sig, men stod och blundade och vinglade.

Jag förstår inte vad som hänt, någon som har en teori? Hon var helt som vanligt igår kväll. Kraschat ner från pinnen och slagit sig?

IMG_20200618_162341.jpg

:heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp