Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har ett antal tallar och nättak i hönsgården. Nätet är inte jättemjukt, men absolut formbart. Jag tror risken att en småfågel ska fastna är minimal. Vill du att jag tar reda på vad det är för nät?

Jag tror att du måste ha helt tätt tak så.att småfåglar inte tar sig in över huvud taget just nu, om du inte ska ha dom inne.

Beklagar med hönsmamman. :cry:
Ja tack, det nät jag har hemma är ett svart rådjursnät men jag tänkte om det finns rovfågel kan de attackera och fastna i det.
 
Jag har täckt så gott det går med rådjursnät som tak i min hönsgård, har också svårt att täppa till alla kvadratcentimetrar pga stor och yvig fläder mitt i.

Nu har jag inte förrän helt nyligen då behövt nyttja hönsgården som hönsgård igen, tidigare var det en tillfällig räddning att spärra av när någon rovfågel hittat sig ett smörgåsbord med min gamla flock. Och för ännu längre sedan också restriktioner pga fågelinfluensa. Annars står där ju öppet så de fortsätter ut fritt på gården.

Men nätet som tak har ju suttit i kanske 7-8 år? Och jag har sett gott om både små och större fåglar i flädern men har aldrig stött på att någon fastnat. Tror att de helst håller sig högre upp, nätet är ju bara ca två meter från marken. Några rovdjursattacker mot nätet har jag i och för sig inte upplevt så där vet jag inte.
 
Ja tack, det nät jag har hemma är ett svart rådjursnät men jag tänkte om det finns rovfågel kan de attackera och fastna i det.
Jag har kollat och jag har rådjursnät. Jag har dock väldigt svårt att se att rovfågeln skulle fastna i det? Mitt är väl spänt och har reglar med kanske 1,5-2m mellanrum. Vi har haft det i två år och ingen fågel, liten eller stor har fastnat hittills.
Det är helt otroligt att det höll förra vintern, men vi hade relativt lite snö för att vara Västerbotten.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20201117-093626.jpg
    Screenshot_20201117-093626.jpg
    206,8 KB · Visningar: 36
Jag har kollat och jag har rådjursnät. Jag har dock väldigt svårt att se att rovfågeln skulle fastna i det? Mitt är väl spänt och har reglar med kanske 1,5-2m mellanrum. Vi har haft det i två år och ingen fågel, liten eller stor har fastnat hittills.
Det är helt otroligt att det höll förra vintern, men vi hade relativt lite snö för att vara Västerbotten.
Jag tänkte mest om den inte ser nätet utan dyker? Jag får svårt att spänna det pga träd och buskage.
 
Jag tänkte mest om den inte ser nätet utan dyker? Jag får svårt att spänna det pga träd och buskage.
Vi har rådjursnät hos mamma, det blev skillnad för oss, hade en duvhök som kom in annars.
Däremot så ser ju fåglar blått bra, så bärnät kan kanske funka? Det är ju blått och syns. Har aldrig varit med av att småfåglar fastnar i det? Det lägger man ju ofta över bärbuskar för att hålla de borta utan att spänna upp.
Däremot är ju hållbarheten inget vidare.
 
Vi har rådjursnät hos mamma, det blev skillnad för oss, hade en duvhök som kom in annars.
Däremot så ser ju fåglar blått bra, så bärnät kan kanske funka? Det är ju blått och syns. Har aldrig varit med av att småfåglar fastnar i det? Det lägger man ju ofta över bärbuskar för att hålla de borta utan att spänna upp.
Däremot är ju hållbarheten inget vidare.
Jag har sett väl intrasslade skator i bärnät och de är inte UV beständiga för 5 öre. Håller på att plocka bort ca 1 miljon bitar ur ett land där ett nät blev liggande lite för länge.
 
Vi har alunät eller vad det heter. Det är tämligen stumt men inte som putsnät såklart. Vi har också relativt raka vinklar på taket så då går det att spänna rätt. Om man har träd etc kan det nog vara som vilket när som helst.
 
Vi har rådjursnät hos mamma, det blev skillnad för oss, hade en duvhök som kom in annars.
Däremot så ser ju fåglar blått bra, så bärnät kan kanske funka? Det är ju blått och syns. Har aldrig varit med av att småfåglar fastnar i det? Det lägger man ju ofta över bärbuskar för att hålla de borta utan att spänna upp.
Däremot är ju hållbarheten inget vidare.
Tyvärr är det välkänt att småfåglar fastnar och dör i bärnät!
 
Vad är er erfarenhet av det här med att mammahöna är hönsmamma fram till hon en dag plötsligt inte är det längre och jagar bort ungarna? Jag vet att jag läst om det här många gånger men tycker inte att det stämmer med hur mina höns beter sig. Mina höns brukar börja släppa sina kycklingar vid 4-5 veckors ålder på dagtid men sitter fortfarande med dem på pinne alternativt golvet nattetid ett bra tag efter detta. Är det fler som har sådana här hönor eller är mina vansläktade för sin art?
 
Vad är er erfarenhet av det här med att mammahöna är hönsmamma fram till hon en dag plötsligt inte är det längre och jagar bort ungarna? Jag vet att jag läst om det här många gånger men tycker inte att det stämmer med hur mina höns beter sig. Mina höns brukar börja släppa sina kycklingar vid 4-5 veckors ålder på dagtid men sitter fortfarande med dem på pinne alternativt golvet nattetid ett bra tag efter detta. Är det fler som har sådana här hönor eller är mina vansläktade för sin art?

Det är nog så olika. Den ena jag hade ville inte vara mamma efter 5 veckor, den andra var fortfarande efter ca 10 och hade nog fortsatt om det inte var så att de bytte hem. Det var inte så dramatiskt alls då de bara övernattade ihop men hon var inte avvisande heller.

Båda var jättebra mammor och ungdjuren var lika till sättet så det verkar inte ha påverkat heller.
 
Det är nog så olika. Den ena jag hade ville inte vara mamma efter 5 veckor, den andra var fortfarande efter ca 10 och hade nog fortsatt om det inte var så att de bytte hem. Det var inte så dramatiskt alls då de bara övernattade ihop men hon var inte avvisande heller.

Båda var jättebra mammor och ungdjuren var lika till sättet så det verkar inte ha påverkat heller.
Jag tänkte mer på det här att det snackas om att de är hönsmammor och sedan bara abrupt stöter bort ungarna utan någon egentlig avvänjningstid. Det jag ser är att de långsamt vänjer av ugnarna oavsett om det är vid 6 eller 8 veckors ålder de slutligen anser att de är vuxna nog att ta hand om sig själva.
 
Vad är er erfarenhet av det här med att mammahöna är hönsmamma fram till hon en dag plötsligt inte är det längre och jagar bort ungarna? Jag vet att jag läst om det här många gånger men tycker inte att det stämmer med hur mina höns beter sig. Mina höns brukar börja släppa sina kycklingar vid 4-5 veckors ålder på dagtid men sitter fortfarande med dem på pinne alternativt golvet nattetid ett bra tag efter detta. Är det fler som har sådana här hönor eller är mina vansläktade för sin art?
Oj, mina två hönsmammor är inne på vecka 13 och det är ytterst få tillfällen de inte är med sina kycklingar fortfarande. Har bara haft kycklingar ur två höns och de har sovit med dom på golvet till minst 10-11 veckor och gått med dom ett bra tag till efter det. Hedemora.
 
Oj, mina två hönsmammor är inne på vecka 13 och det är ytterst få tillfällen de inte är med sina kycklingar fortfarande. Har bara haft kycklingar ur två höns och de har sovit med dom på golvet till minst 10-11 veckor och gått med dom ett bra tag till efter det. Hedemora.
Oj så olika. Tror min lilla tös är 7 veckor nu. Mamma skiter högaktningsfullt i henne på dagen och jag ser dem inte tillsammans alls då men på natten är vingen utsträckt över det lilla pyret. Gotlandshöns
 
Jag tänkte mer på det här att det snackas om att de är hönsmammor och sedan bara abrupt stöter bort ungarna utan någon egentlig avvänjningstid. Det jag ser är att de långsamt vänjer av ugnarna oavsett om det är vid 6 eller 8 veckors ålder de slutligen anser att de är vuxna nog att ta hand om sig själva.

Ja, egentligen var det nog det jag beskrev.
Den som inte ville ha sina efter vecka 5 var direkt avvisande från ena dagen till andra dagen. De fick inte längre äta med henne och hon började lägga ägg.
För mig betydde det att jag direkt satte ut henne i vanliga gänget en morgon. Det var tydligt att hon ville vara där hellre än med sina barn. Silverudds blå

Den andra var då mer lika era. Wyandotte

Märkte ingen skillnad på ungfåglarna.
 
Tycker det är jätteolika, både beroende på höna men också tidpunkt. Vi hade två som fick kycklingar ungefär samtidigt i somras. Där den ena stötte bort sina vid 6-7 veckors ålder "över en natt", gick nog över ett par dagar kanske men det gick fort. Den andra som bara hade en tog hand om den (och de andra delvis också) i ca 3-4 veckor till. Höna 1 fick en ny kull i slutet på augusti och dessa tar hon fortfarande hand om och de är 12 veckor. De är absolut lite självständiga men de äter ihop, hon håller koll på dom, skyddar dom från andra i flocken och de sover "under" henne. Dom får ju inte riktigt plats under henne längre 🙈 😅 Hedemora har vi!
 
Jag har också Hedemora och hönan som dog var väldigt hönsmammig och tog fortfarande hand om dem. Kycklingarna är > 2,5 månader. De sov med huvudena under hennes vingar på pinnen då de inte fick plats själva under och de sprang efter eller hon efter dem hela tiden. :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp