Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tänker halmbädd också. Även om den blir blöt ute så finns det mycket mat att hämta under.
På kvällarna när hönsen gått in och jag ska stänga luckan så hör jag daggmaskarna jobba. Lyfter man halmbädden, som nu är ca 7 cm på sina håll så är det stora mängder av dem under. Antar att det även är en massa andra insekter som ger både sysselsättning och mat/protein. Mina höns är till exempel inte alls så himla hungriga nu på hösten som de är under våren och sommaren.
Jag tänker sysselsättning inomhus.
Jag har ingen hönsgård, utan de är helt frigående när de är ute. Och där har de alltid tillgång till gödselstacken (med kompostmask...) och enorma gräsbevuxna ytor.
 
Jag tänker sysselsättning inomhus.
Jag har ingen hönsgård, utan de är helt frigående när de är ute. Och där har de alltid tillgång till gödselstacken (med kompostmask...) och enorma gräsbevuxna ytor.

Men hur gör du om det kommer larm kring fågelsmitta?
 
Men hur gör du om det kommer larm kring fågelsmitta?
Spinner vidare. Det är ju just för att med gott samvete kunna stänga in dem på vintern eller vid eventuell smitta som jag vill göra deras utrymme till en trevlig plats där de kan få tillräckligt med stimulans även om de inte får gå ut.
Jag har ingen möjlighet att bygga någon hönsgård på något vettigt sätt där jag bor. Inte utan att smälla upp en helt ny byggnad intill den också.
Så, jag betackar mig för sura miner. Det är så oerhört sällan man blir tvingad att stänga in dem pga smittrisk.
 
Spinner vidare. Det är ju just för att med gott samvete kunna stänga in dem på vintern eller vid eventuell smitta som jag vill göra deras utrymme till en trevlig plats där de kan få tillräckligt med stimulans även om de inte får gå ut.
Jag har ingen möjlighet att bygga någon hönsgård på något vettigt sätt där jag bor. Inte utan att smälla upp en helt ny byggnad intill den också.
Så, jag betackar mig för sura miner. Det är så oerhört sällan man blir tvingad att stänga in dem pga smittrisk.

Jag har inte gett en sur gubbe, jag har gett en ledsen gubbe. Trist läge, liksom. Inte "usch stackars höns."

Så länge det inte pågår någon smitta ser jag inte varför du måste stänga in dom vintertid?
 
Fler inredningsfunderingar.
Här har hönsen gått ute helt fritt året runt, men jag har nog tänkt att de ska kunna vara instängda under vintern när utrymmet är klart, kanske främst för att de kommer ha förhållandevis gott om plats. Utan att mäta, så skulle jag gissa att de får åtminstone 15 kvm att röra sig på.

Jag funderar lite på hur man kan "sysselsätta" hönsen med hjälp av kreativ inredning. De kommer ju ha lite strö på golvet att sprätta runt i och jag inser att jag nog borde ha en balja med sand i där de kan bada. Men det känns lite futtigt med bara golvyta med strö, när de är vana vid att sprätta runt utomhus.

Förslag och idéer? Visa gärna bilder på egna lösningar!
Höns kan nog uppskatta gömslen även inne tror jag. Behöver inte vara mer än lite granris mot väggen i ett hörn där det går att gömma sig.
 
Jordbruksverket har utfärdat nivå 2 för fjäderfä pga fågelinfluensa. Dvs slut på friheten i trädgården ett tag nu. Våra höns gråter och jag med dem. Får kratta löv och slänga in i hönsgården som sysselsättning åt dom. Perfekt att slänga ut mat i högen så de får leta lite.
 
Jordbruksverket har utfärdat nivå 2 för fjäderfä pga fågelinfluensa. Dvs slut på friheten i trädgården ett tag nu. Våra höns gråter och jag med dem. Får kratta löv och slänga in i hönsgården som sysselsättning åt dom. Perfekt att slänga ut mat i högen så de får leta lite.

Fasen alltså....vi har inte hunnit göra någon utegård till kalkoner, ankor och gäss. Hos hönsen går att fixa med presenning över mat och vatten.
 
Jordbruksverket har utfärdat nivå 2 för fjäderfä pga fågelinfluensa. Dvs slut på friheten i trädgården ett tag nu. Våra höns gråter och jag med dem. Får kratta löv och slänga in i hönsgården som sysselsättning åt dom. Perfekt att slänga ut mat i högen så de får leta lite.
Jag såg just det. Hönsen kommer hata mig :( om det hade varit om någon vecka så vintern varit här hade det varit lugnt, men när vi har såhär fina höstdagar....
 
Men hur gör du om det kommer larm kring fågelsmitta?
Meh, var du tvungen att jinxa? ;)
Jordbruksverket har utfärdat nivå 2 för fjäderfä pga fågelinfluensa. Dvs slut på friheten i trädgården ett tag nu. Våra höns gråter och jag med dem. Får kratta löv och slänga in i hönsgården som sysselsättning åt dom. Perfekt att slänga ut mat i högen så de får leta lite.
1604679246238.png


Går ut och stänger in pippisarna, så de inte kommer ut i morgon.
 
Men vad det blir att städa nu då. Fördelen är att tuppslakten inte kan vänta utan måste bli i morgon så det inte blir bråk.

Jaja tur vi är 4 om hönsen.
 
Känner samma. Hoppas nästan på regn nu bara för att de inte ska vilja gå ut ur hönsgården. Tacksam att vi har den bra inhägnad och med tak så de kan vara där i alla fall.
Jag tänker storröja i hönshuset imorgon, byta ut allt underlag inne, de kommer få lite att göra! Min hönsgård är hyfsat stor med sittpinnar och skrymslen + tak, då de får gå ut, men det är en enorm skillnad mot att vara helt frigående..

Någon som vet hur länge det brukar vara skyddsnivå två? Veckor? Månader?
 
Jag har tagit hem nytt strö till hönsen idag och tänker tömma hönshuset på allt gammalt i morgon. Det får alltid mat på kvällen när jag stänger för att inte locka några råttjävlar, vilka ser ut att ha gett upp nu och faktiskt flyttat efter jag nätat som en galning hos hönsen och jag jagat runt huset efter vägar in till mig. Jag har inte haft några besök på länge nu. :up:
 
Ja... 🤪

(mer än veckor åtminstone, vad jag kan minnas sen tidigare, men inte många månader)
I och för sig vill dom vara ute någon vecka till NU! Sen kan dom nog nöja sig med hönsgården till våren. Liiite dålig timing, men betydligt bättre än i maj-juni. Då hade vi fått bygga ut rejält för att inte få alltför missnöjda höns..
 
Jag har löst det så här nu: Hönsen får vara i hägn och pressening över mat och vatten (stor pressening). Jag tolkade att man fick ha det så?
Visst har vi tillräckligt stort hönshus enligt bestämmelserna men lite för litet för att de ska må bra i någon månad eller kanske ännu längre.

Ankor, gäss och kalkoner får bo i stallet. Vi har inget hägn till dem än. Det skulle byggas till våren och de går fritt just nu. De ska gå fritt sen också men ett häng är bra när man är borta några timmar.
Stallet är tomt på hästar just nu och mer än dubbelt så stort som ankhuset. Gruppen är dessutom ett hopkok av olika kläckningar och åldrar så de tolererar varandra men inte mer än det. Att stänga in dem i ankhuset som trots allt är tämligen stort är inte ett alternativ.
I stallet har de tillgång till fyra boxar och stallgång och det gör att de kan dela upp sig om de vill och har yta ordentligt. De håller sig i ca 3-4 grupper.

Nu ska bara badandet lösas och jag tror att jag gör en mindre hage utanför stallet, sätter ett kar med vatten där och tak av pressening över. På det sättet får de också lite dagsljus även om det inte är mycket alls.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp