Hööks eksemtäcke - passform?

Shixle

Trådstartare
Hej!
Står lite i valet och kvalet på om jag Hööks eksemtäcke skulle kunna vara en idé, det som heter Shield nånting.

Köpte ett Fly Combo på förra rean, och det funkar väl hyfsat, fick sy in magplattorna rejält samt ta in det i halsöppningen. Helt väntat iom att det är Fairfield och dom verkar vara för stora för min vb.travare.

Han har storlek 155. Täcket är ju ett som du träs över huvudet, så min tanke är att det blir ju inga bogspännen som ska strama å bråka.. och lite längre magplatta och mer slimmad passform än det jag har nu.

Bor på kusten i västerbotten, och just nu är det mygg, knott, och 'småsviar' kaos.

Nån som provat Höökstäcket och har några tankar kring det? Jag tyckte det kändes lite tätt till tyget, men läst att andra tycker det är svalare än t.ex. boett?

Med tanke på hur dyr Ultrashielden blivit, och hur giftig den är för oss, så skulle ju det ju kännas bra att bara behöva spreja benen/skapet på pållen. Mer mys skulle han få oxå..

Tacksam för alla tankar och idéer!!
 
Till min känsliga kille i Norrbotten använder jag 4 ess tjärsalva (skap etc), de mildare sprayerna som Renons eller citronellabaserade (US kommer inte in på min gård, vägrar det giftet).

Täcken:
Nischhäst eksemtäcke (bäst mot mygg och knott)
Zebratäcke med magplatta (bäst mot broms/brems och bitflugor).

Verkar bli ett vidrigt myggår i år...
 
4ess kör vi oxå, men svansarna blir ju så himla äckliga direkt.
Lite sugen på att prova det där Prob deo + schampoo. Giftfritt å bra.
Vi använde switch i alla år, så US va ju som de som ersatte. Haft sisådär resultat på renons å citronellasprejer.

Skulle helst vilja ha nått i gelform, så man slipper förlora halva sprejen till vinden..eller i ögat.

Nischtäcket har jag hört flera prata bra om, men verkar inte gå få tag på, och är ju med spänne i bogen. Men har ett 200g täcke som sitter bra, så passformen borde ju kunna funka.

Ugh, man glömmer alltid bort att njuta av den insektsfria vintern..
 
4ess kör vi oxå, men svansarna blir ju så himla äckliga direkt.
Lite sugen på att prova det där Prob deo + schampoo. Giftfritt å bra.
Vi använde switch i alla år, så US va ju som de som ersatte. Haft sisådär resultat på renons å citronellasprejer.

Skulle helst vilja ha nått i gelform, så man slipper förlora halva sprejen till vinden..eller i ögat.

Nischtäcket har jag hört flera prata bra om, men verkar inte gå få tag på, och är ju med spänne i bogen. Men har ett 200g täcke som sitter bra, så passformen borde ju kunna funka.

Ugh, man glömmer alltid bort att njuta av den insektsfria vintern..
Jag sprayar inte, häller på svamp och svampar istället :). Har provat prob deo, ungefär lika effektivt som renons. Dvs dom hålls inte helt bettfria, men tillräckligt.

Mitt har inte bogspänne men verkar inte som att det säljs längre? När det blir mycket knott tar jag på det, knotten är värre än myggen.

Jag tycker det är ett bisarrt mål att hålla hästen helt bettfri, jag vill bara ha tillräckligt med skydd så dom känner sig lugna och bekväma.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp