Höra av sig efter anställningsintervju?

Toksussie

Trådstartare
Jag har varit på anställningsintervju på ett mindre företag. Samtalet avslutades med "vi kan ju höras i början på nästa vecka" (sas av han som intervjuade mig alltså) Eftersom jag inte är såå intresserad av att börja jobba där så har jag inte ringt eller på annat sätt hört av mig. Men jag tycker att han/någon från det företaget borde kontaktat mig oavsett om de vill anställa mig eller inte. För mig framstår de som lite oseriösa.. Är det helt fel tänkt av mig?
Eller väntar de på att jag ska höra av mig för att de vill veta hur gärna jag vill ha jobbet, för att efter det ev.erbjuda mig det?
 
Jag har varit på anställningsintervju på ett mindre företag. Samtalet avslutades med "vi kan ju höras i början på nästa vecka" (sas av han som intervjuade mig alltså) Eftersom jag inte är såå intresserad av att börja jobba där så har jag inte ringt eller på annat sätt hört av mig. Men jag tycker att han/någon från det företaget borde kontaktat mig oavsett om de vill anställa mig eller inte. För mig framstår de som lite oseriösa.. Är det helt fel tänkt av mig?
Eller väntar de på att jag ska höra av mig för att de vill veta hur gärna jag vill ha jobbet, för att efter det ev.erbjuda mig det?
Jag tycker det är arbetsgivaren som skall höra av sig. Har man varit där på personlig intervju skall det vara ett telefonsamtal där det framgår om du får jobbet, får det inte eller om du gått vidare till en ny intervju.
Nu var ju du på ett mindre företag och det är möjligt att de tycker DU ska visa intresse, de behöver inte alls vara oseriösa för det. Om du inte vill ha jobbet så behöver du ju inte bry dig, om du däremot stöter på detta igen och vill HA jobbet så skulle jag i din situation ringa.
Jag var tidigt i våras på personlig intervju för en tjänst med mer ansvar och ha personal. Då brukar det vara så att man blir inbjuden till ytterligare en intervju om man är intressant för tjänsten. Jag fick ett sms som sa att jag tyvärr inte gått vidare. Det tyckte jag kändes lite oseriöst.
gulan
 
Om du är intresserad av jobbet är det kanske idé att ringa i slutet av veckan om de inte hört av sig?

Jag var på intervju i början av sommaren, två intervjuer på en vecka. Fick veta på den sista intervjun att det stod mellan mig och en till, och att de skulle höra av sig veckan därpå. Får ett mail om att det kommer dröja ett par veckor innan de kan lämna besked, vilket kändes fine.
Efter 3 veckor mailar jag och undrar hur det går utan att få svar, och efter 4 veckor ringde jag och undrade hur det gick för dem med rekryteringen. Då svarade hon att det legat lite på is över semestrarna och att de inte bestämt sig än O_o
Ytterligare en vecka senare får jag besked via mail om att de valt att ge jobbet till den andra kandidaten.
Så otroligt dåligt!
Det var ändå en tjänst på huvudkontoret på en stor kedja med ca 50 butiker runt om i Norden.
 
Om du är intresserad av jobbet är det kanske idé att ringa i slutet av veckan om de inte hört av sig?

Jag var på intervju i början av sommaren, två intervjuer på en vecka. Fick veta på den sista intervjun att det stod mellan mig och en till, och att de skulle höra av sig veckan därpå. Får ett mail om att det kommer dröja ett par veckor innan de kan lämna besked, vilket kändes fine.
Efter 3 veckor mailar jag och undrar hur det går utan att få svar, och efter 4 veckor ringde jag och undrade hur det gick för dem med rekryteringen. Då svarade hon att det legat lite på is över semestrarna och att de inte bestämt sig än O_o
Ytterligare en vecka senare får jag besked via mail om att de valt att ge jobbet till den andra kandidaten.
Så otroligt dåligt!
Det var ändå en tjänst på huvudkontoret på en stor kedja med ca 50 butiker runt om i Norden.

Jag var på en intervju första veckan i december 2013 och blev uppringd i slutet på mars 2014 att jag fått jobbet :D :D. En minst sagt utdragen process ;). Men de hörde faktiskt av sig någon vecka efter i intervjun och sa att det kunde dra ut lite på tiden... men att de skulle försöka ge besked innan jul :rofl:
 
(jag tackade ja)

Mitt nuvarande jobb, som är hos samma myndighet men i ett annat skandinaviskt land, ringde upp två dagar efter min intervju och frågade om jag kunde börja den 1:a i månaden efter :laugh:.

(jag tackade ja även till detta jobb)
 
Första gången jag var på intervju sa han som intervjuade att det är många som sökt men han ska prata med alla. Tror det var åtminstone 300 sökande. Sen hörde jag inget mer. Antar att de inte kan sitta och ringa/skriva till +300 personer som inte fått jobbet.
Iofs ville jag inte ha jobbet så det gjorde inget. :angel:
Andra stället jag var på intervju på, där fick jag jobbet. :banana: Fick inget brev eller nåt, fattade att jag skulle få jobbet när de visade mig runt, presenterade mig för personalen och bjöd på lunch + fika. :D
 
Jag har varit på anställningsintervju på ett mindre företag. Samtalet avslutades med "vi kan ju höras i början på nästa vecka" (sas av han som intervjuade mig alltså) Eftersom jag inte är såå intresserad av att börja jobba där så har jag inte ringt eller på annat sätt hört av mig. Men jag tycker att han/någon från det företaget borde kontaktat mig oavsett om de vill anställa mig eller inte. För mig framstår de som lite oseriösa.. Är det helt fel tänkt av mig?
Eller väntar de på att jag ska höra av mig för att de vill veta hur gärna jag vill ha jobbet, för att efter det ev.erbjuda mig det?

Alla som man kallar till intervju (dvs sökanden måste investera både resa och tid) hör man av sig till så fort som möjligt när besluten är tagna. Dte tillhör god hyfs.

Jag försöker hålla en ännu högre ambitionsnivå och för alla de sökanden som vill veta, berätta vad som avgjorde till deras nackdel (eller till den faktiskt anställdes fördel.) Det är dock tudelat. Trots att folk deklarerat att de vill veta så har inte alla velat veta när de väl får det, eller desperat försökt påstå att de visst kan allt som behövs trots uteblivna examina i ämnet. Och då har jag absolut inte varit oförskämd utan bara berättat sakligt vad som avgjorde.

Men jag tror att om man ger den informationen ger man den sökande bättre möjlighet på nästa runda.
 
Tack alla för era svar. Låter som att det vore mest "normalt" om de hört av sig. Hade jag varit intresserad av jobbet så skulle jag ha ring under veckan, så ska jag absolut göra om det här händer igen med ett jobb jag vill ha :-)
 
Jag var på en intervju första veckan i december 2013 och blev uppringd i slutet på mars 2014 att jag fått jobbet :D :D. En minst sagt utdragen process ;). Men de hörde faktiskt av sig någon vecka efter i intervjun och sa att det kunde dra ut lite på tiden... men att de skulle försöka ge besked innan jul :rofl:

Men gud vad dåligt!
Jag hade nog tackat nej bara för att det var så ohyfsat :p
Är de inte rädda att förlora sina sökande när de gör sådär?
På tre månader är det ju ändå ganska stor chans att man fått ett annat jobb..
 
TS: De verkar inte vara vare sig särskilt intresserade eller seriösa. De borde hört av sig som utlovat.

När jag sökte nytt jobb senast var jag där en måndag. Jag var den sist intervjuade, fick jag veta. Jag fick också veta hur många de hade kallat till intervju. De sade att de inte skulle börja diskutera resultatet av intervjuerna förrän på fredagen, så de skulle höra av sig veckan efter. Mycket korrekt!

Jag ville verkligen, verkligen jobba där och blev överlycklig när de ringde på måndagen efter och erbjöd mig anställning.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 308
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 811
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 654
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp