Hörselskada

Lupino

Trådstartare
Kan man skrika så mycket så man själv får en hörselskada?

Det borde ju vara så men jag vill minnas att öronen inte är lika känsliga för ljud de är beredda på och eget skrik hör ju antagligen dit...

Någon som vet?
 
Kan man skrika så mycket så man själv får en hörselskada?

Det borde ju vara så men jag vill minnas att öronen inte är lika känsliga för ljud de är beredda på och eget skrik hör ju antagligen dit...

Någon som vet?
Funderingar... :)
Det går absolut att generera hörselskadliga ljudtryck med den egna rösten, och örats mekanik ser ur den aspekten ingen skillnad på om det är en främmande person som skriker två decimeter från ditt öra eller om det är du själv som gör det. Men jag har faktiskt aldrig hört talas om att det skulle vara ett särskilt spritt skadescenario.
När det gäller känslighet för ljud som man är beredd på eller inte, så handlar det om (minst) två dimensioner. Den ena handlar om obehag - och den tröskeln ligger förstås i regel en bra bit under nivån för faktisk skaderisk. Där har det påvisats att man har en högre tålighet ifråga om obehag av ett ljud när man är beredd på det. Tittar man på skaderisken blir det litet mer intressant; där har vi ju stapediusreflexen som (begränsad) skyddsmekanism. Det är en reflexmässig muskelsammandragning vid starka ljud (stor individuell variation men typiskt runt 70-90 dB SPL) som syftar till att minska örats rent mekaniska känslighet. Man skulle kunna tänka sig att den reaktionen gick snabbare om man är beredd, eller om man själv genererar ljudet, men i praktiken tror jag inte det spelar någon roll. Snarare skulle jag kunna tänka mig att man helt enkelt omedvetet begränsar sin röstnivå när man närmar sig obehagströskeln.
 
Jag har en speciell busvissling. Men jag håller för mina egna öron då jag visslar. det skär enormt i öronen annars
Den är verkligen effektiv då man ska få stopp på hunden eller väcka uppmärksamhet på lite längre håll.
Grannen påstår att den tangerar 100 DB men jag vet inte...
 
Funderingar... :)
Det går absolut att generera hörselskadliga ljudtryck med den egna rösten, och örats mekanik ser ur den aspekten ingen skillnad på om det är en främmande person som skriker två decimeter från ditt öra eller om det är du själv som gör det. Men jag har faktiskt aldrig hört talas om att det skulle vara ett särskilt spritt skadescenario.
När det gäller känslighet för ljud som man är beredd på eller inte, så handlar det om (minst) två dimensioner. Den ena handlar om obehag - och den tröskeln ligger förstås i regel en bra bit under nivån för faktisk skaderisk. Där har det påvisats att man har en högre tålighet ifråga om obehag av ett ljud när man är beredd på det. Tittar man på skaderisken blir det litet mer intressant; där har vi ju stapediusreflexen som (begränsad) skyddsmekanism. Det är en reflexmässig muskelsammandragning vid starka ljud (stor individuell variation men typiskt runt 70-90 dB SPL) som syftar till att minska örats rent mekaniska känslighet. Man skulle kunna tänka sig att den reaktionen gick snabbare om man är beredd, eller om man själv genererar ljudet, men i praktiken tror jag inte det spelar någon roll. Snarare skulle jag kunna tänka mig att man helt enkelt omedvetet begränsar sin röstnivå när man närmar sig obehagströskeln.

Wow, vilket otroligt kunnigt svar!

Jag funderade då jag har en dotter som får såna otroliga skrikutbrott att man skulle behöva hålla för sina öron och funderade då över hennes hörsel :nailbiting:.
 
Wow, vilket otroligt kunnigt svar!

Jag funderade då jag har en dotter som får såna otroliga skrikutbrott att man skulle behöva hålla för sina öron och funderade då över hennes hörsel :nailbiting:.
Hm, intressant. När jag själv skriker (länge sedan jag höll en sån ljudnivå så jag är inte helt säker egentligen) vill jag minnas att ljudet låter lägre än om någon annan gör det. Kan det hända att man, när man tar i så, spänner några muskler som på något vis kan dämpa ljudet? Egna öronproppar, typ?

Tror du får se till att dottern inte rensar öronen så ofta ifall att. Vaxproppar borde funka bra för att skydda hennes hörsel ;)
 
När man skriker själv så går ju ljudet bortåt. Ljud som kommer från andra håll fångas ju upp mer av öronen.

Min teori. Vet inte om den stämmer. :D
 
Intressant detta för jag har funderat i liknande banor då man skjuter. Står jag bredvid eller i närheten av nån som skjuter så måste jag ha hörselskydd eller hålla för öronen. Men skjuter jag själv så känns inte öronen alls lika känsliga. Hade t.ex inga hörselskydd i skogen när jag sköt älg själv men när jag satt bakom pappa som sköt älg behövde jag hålla för öronen märkte jag efter första skottet :p
 
Kan man skrika så mycket så man själv får en hörselskada?

Det borde ju vara så men jag vill minnas att öronen inte är lika känsliga för ljud de är beredda på och eget skrik hör ju antagligen dit...

Någon som vet?

När jag började på mitt förra jobb krävde AG att jag blev hörseltestad, i en sådan där liten ljudisolerad glasbur. Hade hörlurar på mig, där de spelade pip-ljud som ökade i frekvens och så skulle man trycka på en knapp när man hörte ett pip.

Kanske ska nämna att motiveringen till detta absolut inte var att de krävde att arbetstagare hade god hörsel, utan bara för att jag delvis skulle jobba i extremt bullrig miljö. Det var alltså för att ha en utgångspunkt, ifall något arbetsrelaterat hände där jag skadade hörseln.

Hörseltestaren berättade i alla fall att det allra farligaste, med hänsyn till risk för bullerrelaterade hörselskador, är höga och framförallt oväntade ljud. Har inte själv forskat vidare i den fysiologiska förklaringen på detta, men det lät rimligt och logiskt när hon berättade om det i alla fall :D.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag och sambon vill skriva testamente för att "reda ut" ett par saker. Men vi har ju absolut inte råd att ta hjälp av någon att skriva...
2
Svar
25
· Visningar
820
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
555
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
671
Senast: Nepenthe
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp