Hösilagebalvagn

mahlmt

Trådstartare
Är det någon som har tips om en vagn som man kan lägga en hösilagebal ca 150-200kg på?
Tipsa gärna utan länkar o liknande så det inte strider mot regler.
Vagnen ska kunna köras på betonggolv o alltså inte utomhus.
Jag kommer i vinter att använda 150kg balar som jag hämtar i hästtransporten. Kan jag hitta en lämplig liten vagn, typ platåvagn, så kunde ju lastaren lagt på balen på vagnen i släpet. Då kan jag få ut balen utan att behöva öppna den. Annars får jag ju inte ut en bal från släpet utan att öppna o dela på den.

Jag har hittat en minirullvang på Jula som skulle kunna användas om man byter till större hjul.

Någon som har ett annat tips med att hantera "mindre storbalar" av hösilage/ensilage får gärna berätta.

// Linda
 
Sv: Hösilagebalvagn

Vi har ibland varit tvugna att flytta balar i stallet och då har vi lastat upp balen på en vanlig industripall med traktorn och sedan kunnat flytta balen med hjälp av en pallyft. Funkar fint om det inte finns några höga kanter!
 
Sv: Hösilagebalvagn

Vi har 170-200 kgs fyrkantsbalar som vi kör med säckakärra. Funkar inte det? Eller ni kanske har rundbalar?
 
Sv: Hösilagebalvagn

Leta efter paketkärra eller perrongkärra. Lastkapacitet mellan 200-500 kg. Mycket bra kärror, lätta att dra inne som ute.
 
Sv: Hösilagebalvagn

Sök på OJEGA och vagnar så finns där ett antal olika alternativ. Har själv en sådan med fyrahjul som dra med sig. En helt perfekt uppfinning.
 
Sv: Hösilagebalvagn

den här eller en sån här hade jag satsat på.
den första skulle jag tro är lite lättare att ha tillsammans med höbalar, du behöver ju aldrig lyfta på eller krångla, bara tippa balen lite och kör under kärran!
 
Sv: Hösilagebalvagn

Jag har inga problem att välta upp dem på kärran och dra dem, vi har dem ute så jag drar in dem i stallet själv.
 
Sv: Hösilagebalvagn

släkt med swartzenegger :D ? jag har 200 kg fyrkants balar men orkar inte ens tippa dom runt från sida till sida, är visserligen rätt liten 170/61 men rätt stark brukar spänna ett spännband runt om sedan ta dom med lastaren.
Det är ett jäkla jobb att hantera dom stora balarna men småbal på ca 45kg blir rent för dyrt enligt mitt tycke.
 
Sv: Hösilagebalvagn

Nej, jag tycker jag är rätt normal faktiskt. Har alltid hanterat dem så här, haft samma storlek i strax över 10 år nu. Vi får dem levererade på pall, och sedan rullar jag in dem efterhand. Brukar ha tre inne i stallet, för att till vintern slippa fodra frusna balar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, är det nån som kan tipsa mej om hur jag kan surra/stänga tex en hösilagebal 300 kg på min hästtransport? Jag tänkte använda mej...
2
Svar
28
· Visningar
6 516
Senast: ameo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 330
Övr. Hund Tja! Kollar för att hitta ett bra värmetäcke, gärna som går ner på benen. Jag har en hund som förvisso inte fryser, men jag vill ha ett...
Svar
15
· Visningar
912
Senast: Sezziyanen
·
Foder & Strö På grund av skyhögt socker och rätt hög energi kommer jag inte att kunna använda årets hösilage, och behöver därför något substitut. På...
2
Svar
32
· Visningar
6 230

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp