Höskörden går åt skogen med detta. Vad gör man?

tujunen

Trådstartare
Alltså jag blir galen! Vi har lite mer än 4 hektar som vi ännu inte kunnat göra något åt på grund av detta väder! Det regnar, regnar, och regnar. Uppehåll max 1 dag, och så regn igen i flera dagar! Och ingen sol ser man skymten av, utan bara mulet och kallt. Joo, jag vet att vi är sent ute, men har man inte egen balmaskin, utan måste hyra in någon annan att göra det, så måste man vänta till siste man, så är det bara :down:
Vi tänkte först att vi skulle ta 1 hektar småbalar (torrhö alltså) och resterande skulle vi plasta. Nu har vi gett upp hoppet om torr hö totalt, och tänkte att vi får plasta allt istället. Men det blir ju ändå till ingenting med detta värdelösa väder! Nu har jag tittat vädret för 10 dagar framåt, och av de 10 dagarna så är det uppehåll 2 dagar!

Lördag ska det regna mitt på dagen (0,2mm) och på natten Lördag - Söndag (0,1mm), mulet hela dagen och +16, ingen vind.
Söndag uppehåll, lätt mulet och +18, ingen vind.
Måndag uppehåll, mulet hela dagen och +16, ingen vind.
Tisdag till Fredag störtregn :down:

Vad gör man? Ska man chansa? Slå på fredag kväll, låta det ligga/vända det lördag & söndag och plasta måndag eftermiddag/kväll? Går det alls? Eller ska vi bara strunta i det och vänta ännu längre och hoppas att det kommer någon sol snart? Det känns så jäkligt då detta är hela vinterns hösilage för oss. Blir inte detta till något så är vi helt utan :cry:
 
På lördagen, är det 0,3 mm totalt då? Uppdelat på två tillfällen med flera timmar mellan?
Isåfall hade "min" gamla bonde kört ändå. Det är såpass lite regn och ska det ändå ligga lång tid efter det, så spelar den pluttiga regnmängden ingen roll, hade han ansett.
Men då gäller det ju även att meteorologerna har rätt så att det inte kommer mycket mer.
 
Jag har inget bra svar, men jag vill bara tillägga att jag delar din djupa frustration. Jag vill slå den pappskalle med maskinstation som jag anlitade i början på juni, när det fortfarande återstod ett fullt tillräckligt antal dagar med uppehållsväder. Men som uppenbarligen inte tyckte att min höskörd var så prioriterad. Jag vill slå honom mycket hårt. Och jag blir också GALEN. GALEN!!!!! :rage: På detta helvetesväder och maskinstations-idioten.

Jag har iofs mycket fjolårssilage kvar av hygglig kvalitet, men stycket måste huggas och skördas ändå. Typ i september, som det ser ut nu. :rage::rage::rage::rage::rage::rage:
 
Alltså jag blir galen! Vi har lite mer än 4 hektar som vi ännu inte kunnat göra något åt på grund av detta väder! Det regnar, regnar, och regnar. Uppehåll max 1 dag, och så regn igen i flera dagar! Och ingen sol ser man skymten av, utan bara mulet och kallt. Joo, jag vet att vi är sent ute, men har man inte egen balmaskin, utan måste hyra in någon annan att göra det, så måste man vänta till siste man, så är det bara :down:
Vi tänkte först att vi skulle ta 1 hektar småbalar (torrhö alltså) och resterande skulle vi plasta. Nu har vi gett upp hoppet om torr hö totalt, och tänkte att vi får plasta allt istället. Men det blir ju ändå till ingenting med detta värdelösa väder! Nu har jag tittat vädret för 10 dagar framåt, och av de 10 dagarna så är det uppehåll 2 dagar!

Lördag ska det regna mitt på dagen (0,2mm) och på natten Lördag - Söndag (0,1mm), mulet hela dagen och +16, ingen vind.
Söndag uppehåll, lätt mulet och +18, ingen vind.
Måndag uppehåll, mulet hela dagen och +16, ingen vind.
Tisdag till Fredag störtregn :down:

Vad gör man? Ska man chansa? Slå på fredag kväll, låta det ligga/vända det lördag & söndag och plasta måndag eftermiddag/kväll? Går det alls? Eller ska vi bara strunta i det och vänta ännu längre och hoppas att det kommer någon sol snart? Det känns så jäkligt då detta är hela vinterns hösilage för oss. Blir inte detta till något så är vi helt utan :cry:
Det kan ju bli en bra andraskörd :)
 
Juli har ju bara börjat, det brukar bli sol. Antingen kommer den om två veckor eller så kommer den tidigare eller i Augusti. Jag tror att det bara är att vänta och andas, den kommer. :)
 
...Men näringsvärdena blir "dåliga" om det står länge.
Om det blivande höet står (för) länge, så blir det högre energivärde, och lägre proteinvärde...Om man generaliserar alltså.

Jag valde att göra torrt ensilage (hösilage), där jag hade tänkt mig att det skulle bli rundbalshö, eftersom ostadigt väder hägrade. Taget veckan före midsommar, kvoten blev 6,7, så det är OK. Nu hoppas jag på en bra andra skörd också, men sannolikheten för att kunna göra hö i början av augusti är tyvärr inte så hög, så det blir antagligen mer rimligt torrt ensilage.

Lyckligtvis har jag 20 rundbalar med fjolårshö kvar som är i utmärkt skick, så att det finns lite foder att ge tidig höst och sen vår också.
 
Vi har gett upp allt vad maskinstationer heter för flera år sedan. Vi är helt enkelt för små. Numera tar vi egna hösilage småbal på 35 kg. Sparar det vi behöver på sommaren och säljer resten.
Sedan köper jag storbal av en storbonde en halvmil bort. Jag får välja fält och vilken skörd jag villa, brukar ta andraskörden och dessa balar hämtar vi direkt på fältet och kör hem.
Vår förstaskört är redan plastad sedan början av juni och det växer så bra på fältet nu med alla skurar...
 
Nåja, äntligen! Nu ska gräset slås idag (och vi fick mera åkrar av en snäll granne :) ) men.... han som ska plasta kommer redan på onsdag :o Den enda dagen denna vecka som fanns ledigt. Alla ska tydligen ha höet plastat nu :mad:
Vi kommer att slå idag, bredspridning, det får ligga tills imorgon, då svänger/strängar vi det och så balar vi på onsdag från och med lunch tid någon gång. Hinner vi få det "hösilage"torrt tills dess, eller blir det mera som ensilage tror ni? Hur länge brukar ni ha det att torka?
Vädret lovar sol, ca 15-20 grader varje dag men minimalt med vind (2-4 s/m)
Alla åkrar ligger rätt öppet, förutom 2, som ligger rätt inbäddade med skog runtom :crazy:
 
Nåja, äntligen! Nu ska gräset slås idag (och vi fick mera åkrar av en snäll granne :) ) men.... han som ska plasta kommer redan på onsdag :o Den enda dagen denna vecka som fanns ledigt. Alla ska tydligen ha höet plastat nu :mad:
Vi kommer att slå idag, bredspridning, det får ligga tills imorgon, då svänger/strängar vi det och så balar vi på onsdag från och med lunch tid någon gång. Hinner vi få det "hösilage"torrt tills dess, eller blir det mera som ensilage tror ni? Hur länge brukar ni ha det att torka?
Vädret lovar sol, ca 15-20 grader varje dag men minimalt med vind (2-4 s/m)
Alla åkrar ligger rätt öppet, förutom 2, som ligger rätt inbäddade med skog runtom :crazy:
Kan ni inte vända det en gång extra om det nu inte ska vara ngn vind?
 
Kan ni inte vända det en gång extra om det nu inte ska vara ngn vind?

Joo, det kan vi säkert göra. Men när tycker du? Ska vi slå idag, vända imorgon och stränglägga på onsdag förmiddag strax före balaren kommer, eller vad skulle du rekommendera?
 
Vi hade precis så, slog måndag, en dag emellan när vi vände, och sen stränga och plasta dagen efter. Ts 77% blev det.
 
Kommer precis hem från 2 av åkrarna (gubben är ute och vänder de sista nu efter lite traktorhaveri :cool: ) och jag tyckte det såg helt bra ut måste jag säga. Det har torkat snabbt, och när det nu får ligga tills imorgon mitt på dagen, då vi strängar och balar, så tror jag nog att det är helt passligt "hösilagetorrt" för mig ;)
2 av åkrarna lämnar vi nu dock som ska få ligga tills på lördag, så vi får ta lite torra småbalar också. Hoppas nu bara att vädergudarna är på min sida. Än så länge lovar 5 av 5 vädersidor att det ska vara strålande sol och varmt, så det fortsätter vi med tycker jag :up:
 
Kommer precis hem från 2 av åkrarna (gubben är ute och vänder de sista nu efter lite traktorhaveri :cool: ) och jag tyckte det såg helt bra ut måste jag säga. Det har torkat snabbt, och när det nu får ligga tills imorgon mitt på dagen, då vi strängar och balar, så tror jag nog att det är helt passligt "hösilagetorrt" för mig ;)
2 av åkrarna lämnar vi nu dock som ska få ligga tills på lördag, så vi får ta lite torra småbalar också. Hoppas nu bara att vädergudarna är på min sida. Än så länge lovar 5 av 5 vädersidor att det ska vara strålande sol och varmt, så det fortsätter vi med tycker jag :up:

Kommer ni ta analys på höet?
Jag är nyfiken på hur proteinets värde är på sent taget.
 
Funderar nog på att ta analys, men jag vet att proteinet kommer (säkert) att vara lågt, så jag räknar redan med att behöva komplettera med kraftfoder/lusern i vinter. Men så har det varit alla vintrar för oss, även då vi har köpt av andra. Här omkring verkar det inte finnas något "topphö" utan man får ta det som finns. Finns inte många höbönder att välja på heller så utbudet är litet :down: Det är mer så att hittar du en bonde som har att sälja, så köper du, annars är risken stor att du står utan hö istället :banghead:
Men nu undrar jag en sådan sak. Vi har ju åkrarna utspridda som det är nu: 4 är på ett ställe precis bredvid varandra. 2 är på ett annat ställe precis bredvid varandra. 1 är på ett ställe ensam, och 1 är på ett annat ställe ensam. Måste jag ta prover från alla åkrar och sen skicka in proverna ett och ett? Det blir ju 8 olika analyser i så fall :o Eller går det att göra så att jag delar upp det på bara 4 analyser?
4 åkrar bredvid varandra = 1 analys (tar från alla åkrar och mixar ihop)
2 åkrar bredvid varandra = 1 analys (tar från båda åkrarna och mixar ihop)
1 åker ensam = 1 analys
1 åker ensam = 1 analys
Jag vet att jag då inte får en analys för just den och den balen från den och den åkern, men något medelvärde/snittvärde måste jag ju då få och vet ditåt vad höet innehåller, eller? Hur gör ni andra? Det är ju inga högpresterande tävlingshästar vi har i stallet, och många vintrar har vi inte ens haft analyser på höet utan har fått fodra med ögat bara.
 
Funderar nog på att ta analys, men jag vet att proteinet kommer (säkert) att vara lågt, så jag räknar redan med att behöva komplettera med kraftfoder/lusern i vinter. Men så har det varit alla vintrar för oss, även då vi har köpt av andra. Här omkring verkar det inte finnas något "topphö" utan man får ta det som finns. Finns inte många höbönder att välja på heller så utbudet är litet :down: Det är mer så att hittar du en bonde som har att sälja, så köper du, annars är risken stor att du står utan hö istället :banghead:
Men nu undrar jag en sådan sak. Vi har ju åkrarna utspridda som det är nu: 4 är på ett ställe precis bredvid varandra. 2 är på ett annat ställe precis bredvid varandra. 1 är på ett ställe ensam, och 1 är på ett annat ställe ensam. Måste jag ta prover från alla åkrar och sen skicka in proverna ett och ett? Det blir ju 8 olika analyser i så fall :o Eller går det att göra så att jag delar upp det på bara 4 analyser?
4 åkrar bredvid varandra = 1 analys (tar från alla åkrar och mixar ihop)
2 åkrar bredvid varandra = 1 analys (tar från båda åkrarna och mixar ihop)
1 åker ensam = 1 analys
1 åker ensam = 1 analys
Jag vet att jag då inte får en analys för just den och den balen från den och den åkern, men något medelvärde/snittvärde måste jag ju då få och vet ditåt vad höet innehåller, eller? Hur gör ni andra? Det är ju inga högpresterande tävlingshästar vi har i stallet, och många vintrar har vi inte ens haft analyser på höet utan har fått fodra med ögat bara.
I år hade jag tagit från varje åker och skickat in. Om ni ser att värdena på de åkrar som ligger bredvid varandra är snarlika så hade jag nästa år skickat in gemensamt för dom som ligger bredvid varandra.
Dvs 8 st i år och (förhoppningsvis) 4 nästa år.
 
I år hade jag tagit från varje åker och skickat in. Om ni ser att värdena på de åkrar som ligger bredvid varandra är snarlika så hade jag nästa år skickat in gemensamt för dom som ligger bredvid varandra.
Dvs 8 st i år och (förhoppningsvis) 4 nästa år.
Jag har gjort ungefär så, och skapat ett underlag för att "sam-analysera".
Givet att åkrarna varit sådda med ungefär samma fröblandning, och lika gödslade, så tog jag under två år analys från alla större eller mindre åkrar, sedan har gjort färre analyser, och slagit ihop från liknande åkrar nära varandra.
 
Funderar nog på att ta analys, men jag vet att proteinet kommer (säkert) att vara lågt, så jag räknar redan med att behöva komplettera med kraftfoder/lusern i vinter. Men så har det varit alla vintrar för oss, även då vi har köpt av andra. Här omkring verkar det inte finnas något "topphö" utan man får ta det som finns. Finns inte många höbönder att välja på heller så utbudet är litet :down: Det är mer så att hittar du en bonde som har att sälja, så köper du, annars är risken stor att du står utan hö istället :banghead:
Men nu undrar jag en sådan sak. Vi har ju åkrarna utspridda som det är nu: 4 är på ett ställe precis bredvid varandra. 2 är på ett annat ställe precis bredvid varandra. 1 är på ett ställe ensam, och 1 är på ett annat ställe ensam. Måste jag ta prover från alla åkrar och sen skicka in proverna ett och ett? Det blir ju 8 olika analyser i så fall :o Eller går det att göra så att jag delar upp det på bara 4 analyser?
4 åkrar bredvid varandra = 1 analys (tar från alla åkrar och mixar ihop)
2 åkrar bredvid varandra = 1 analys (tar från båda åkrarna och mixar ihop)
1 åker ensam = 1 analys
1 åker ensam = 1 analys
Jag vet att jag då inte får en analys för just den och den balen från den och den åkern, men något medelvärde/snittvärde måste jag ju då få och vet ditåt vad höet innehåller, eller? Hur gör ni andra? Det är ju inga högpresterande tävlingshästar vi har i stallet, och många vintrar har vi inte ens haft analyser på höet utan har fått fodra med ögat bara.
jag hade tagit i alla fall ett gemensamt av alla åkrar som ligger bredvid varandra, dvs 4 prov. och sen såklart rada upp balarna så man ser vilken skörd som är vilken :p.

passa på att gå över åkern och ta proverna innan det balas :).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 639
Senast: Lhas
·
Övr. Barn Skäms nästan för att skriva här då jag ännu en gång gått på sambons lovord och blivit besviken och lurad igen. 🥺 Han har ett jobb som...
Svar
15
· Visningar
3 778
Senast: Angel
·
Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 522
Senast: Habina
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 139
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp