Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Så vad har din häst för täcke just nu?
Häst1 Amigo Regntäcke
Häst2 Amigo 600D regntäcke
Häst3 naken
Häst4 naken

Vad är det för väder?
Mulet med skurar, 8+ burr.

Står hästen i stallet eller är den ute?
Alla är ute.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

KL

Min skrutta har under den senaste veckan haft ett ofodrat regntäcke.

Det är ca 10 grader och mulet :(
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

häst 1: Amigo 200g
häst 2: Amigo 150g
häst 3: Amigo 150g

alla är inne. mulet och ca 14 grader ute..
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Min häst går med ett stalltäcke som är kanske 200g och ett ofodrat regntäcke. Fast under nätterna går han med ett vintertäcke.
Här är det 11 grader och regnar.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

*kl*

Båda hästarna går ute med ofodrade regntäcke, det är mulet o 13+, risk för skurar.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

*KL*
Så vad har din häst för täcke just nu?

Min (helklippt) går ute med ett ofodrat regntäcke m hals men då hon gjorde sönder det i veckan så får hon gå med ett vanligt regntäcke tills jag lagat de andra. :D

Inne står hon med ett våffeltäcke.

Vad är det för väder?
Mulet med skurar och runt +15

Står hästen i stallet eller är den ute?
Ute dag tid och inne nattetid
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

*kl*

Nu har nätterna börjat bli kyliga här så då är det fleecefodrat regn som gäller, ofodrat dagtid som regel.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Min häst går med ett stalltäcke som är kanske 200g och ett ofodrat regntäcke. Fast under nätterna går han med ett vintertäcke.
Här är det 11 grader och regnar.

En fråga bara, och ta det inte som kritik, men hur gör du med täcken när det verkligen blir 20 grader kallt i vinter, om du täckar så mycket redan. Du har ju liksom inte så mycket annat att ta till?
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

kl

Ute: Naken

Inne: Naken

Väder: +14, regnigt hela dagen + blåst
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

kl

Tycker det är jättesvårt när vädret är så ostadigt. Ena dagen vräker regnet ner och andra dagen är det uppehåll. Min häst har varit sjuk en månad och därför vill jag inte att han ska bli blöt. Därför bestämde jag mig i veckan att han får ha regntäcke på sig. Skulle vilja ha ett ofodrat men nu går han med det tunnaste Bucas. I morgon är det min utsläppsdag och det ska bli uppehåll så då får han gå naken.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

*kl*

Bägge hästarna är ut i natt, 10grader regnar lite smått:p
Valacken har fleccefodrat regntäcke och stoet har ofodrat regntäcke, dom är båda araber, stoet 15år och valacken 21 :p
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Ena hästen har fleecefodrat regntäcke.
Andra hästen har ofodrat regntäcke, men fortsätter vädret såhär får hon också på sig fleecefodrat regntäcke på sig.
Tredje hästen är naken :D
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Just nu är det molningt och runt tio grader tror jag, det har duggat lite. Har en häst som är halvklippt och har ett ofodrat täcke och en som är oklippt som går utan.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Så vad har din häst för täcke just nu?

Just nu står hon inne utan täcke :)

Står hon ute om nätterna eller om de regnar på dagen så har hon ofodrat regntäcke, men har det regnat hela dagen står dom inne om natten.

Vad är det för väder?

mulet, risk för regn inatt och runt 10 grader .

Står hästen i stallet eller är den ute?

Stallet utan täcke.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

kl

Min står ute dygnet runt, just nu är det mulet/regn, och då har hon på sig ett ofodrat regntäcke. Annars är hon naken.

Jag skulle lika gärna kunna sätta på henne 150g täcke och låta henne stå inne, eftersom det tydligen är så tävlingsryttarna (dom jag tillhör) gör, men jag väljer hellre att ha en häst som mår bra, så hon går ute dygnet runt med så tunt täcke som möjligt! Då mår hon bäst!




Diana
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

kl

Min går med ofodrat regntäcke med hals + tunnt fleece.
Det är mulet o det regnar till och från. 10 grader.

Ute på dagarna, inne på nätterna.
 
Senast ändrad:
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Varför medvetet göra så hästarna presterar sämre? Siktar inte du på att bli bäst?

Menar du att de presterar sämre för att man täckar dom?
Min är det ingen som helst skillnad på, förutom att han blir stelare i kroppen om han går ute utan täcke.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

*knapplån*

Min går med ett tunt fodrat regntäcke ute (han är klippt). Hos oss är det mellan 10-15grader på dagen. Inne på natten har han ett bomulls/eller våffeltäcke.
 
Sv: Höst/vinter 08 har din häst täcke just nu? Vad?

Menar du att de presterar sämre för att man täckar dom?
Min är det ingen som helst skillnad på, förutom att han blir stelare i kroppen om han går ute utan täcke.

Om muskler konstant är överhettade bryts muskelmassan ner. På samma sätt som om man övertränar dem. Vill du diskutera frågan på ett fysiologiskt och muskulärt plan kan vi göra det men snälla skaffa lite källor innan du kommer fram dragandes med vedertagna normer som saknar verklighetsförankring.

På medeltiden var det vedertagen norm att det berodde på kvinnan vilket kön barnet fick. Betyder det att så är fallet på riktigt? Många kvinnor fick sätta livet till för att de inte gav sin man söner. Trots att det helt och hållet beror på generna i mannens säd.


Bara för att den stora massan tror eller gör på ett visst sätt betyder inte det att den metoden är korrekt.

Min är det ingen som helst skillnad på, förutom att han blir stelare i kroppen om han går ute utan täcke.
Så om du har ylletäcke på honom dygnet runt på sommaren (+20-25) presterar han bättre än om han är naken?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 892
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 130
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
968
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 553
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp