Höstföräldrar 2014 del 2.

Åh vad hemskt det måste ha känts. :nailbiting: Jag hoppas vi slipper uppleva något sådant.

Vi har fått tjatat till oss en tid nu i slutet av augusti för utredning då Bastian är sjuk med över 40 graders feber minst var fjortonde dag (t om så att förskolan reagerade). Håller tummarna för att det inte finns ngn bakomliggande orsak men katastroftankarna kommer titt som tätt.

Förresten, är det ngn som har tips på var man kan hitta kalsonger i storlek 86? Var inne på PoP men de hade bara två par då de "inte säljer"
Jag har köpt mina på HM.

Rättning. Köpte i storlek 92 och tvättade de dom i 60(90?) grader. Då passade dom perfekt.
 
Och angående underkläder till de små. A har storlek 98/104 men kan låna storasysters o 110/116 utan bekymmer . Men då är hon ju fortfarande åt det större hållet.
 
Och angående underkläder till de små. A har storlek 98/104 men kan låna storasysters o 110/116 utan bekymmer . Men då är hon ju fortfarande åt det större hållet.

Bastian har 92 i nästan alla kläder nu pga längden men det sitter väldigt baggy. Shorts däremot som inte blir korta på samma sätt har han storlek 80 i, då är de fortfarande lösa i midjan men mer OK. PoP kalsonger i 86/92 är på gränsen till för stora.

Jag upplever det som att han blivit av med babyhullet lite tidigare än vad klädtillverkarna tänkt sig. Han har bara lite kvar vid knäna.
 
Kul att läsa om alla snart 2-åringar men tråkigt att det är så många som har hälsoproblem! :(

@TeamLundVer - hoppas det inte är något allvarligt med Bastian! Vi har köpt lite underkläder på Ica Maxi i små storlekar, kan dock inte säga hur de är i storleken eftersom vi inte provat dem än. Vi hade också en våldsam period i början av sommaren men den gick över på någon vecka.
@Carand - grattis till lillebror! Otäckt med astman!
@Imnir - låter som att hon är av rätta virket för förskolan tycker jag :)
@Emor - har Ava fått plats på samma förskola som storasyster nu? Vad skönt att hon är blöjfri!

Vår lilla H har även hon börjat visa humör men jag skulle säga att hon ändå är väldigt behändig. Hon är lättsam, glad och väldigt väldigt rolig. Pratar väldigt mycket, fyraordsmeningar är inga problem och hon härmar allt man säger. Hon älskar att gunga, måla, leka jaga, bygga koja och läsa böcker. Hon klättrar gärna och har bra koll på kroppen så vi har skaffat en tripp-trapp utan bygel till henne som hon kan klättra upp i själv. Hon går också jättebra i trappor vilket är skönt eftersom vi bor ett par trappor upp utan hiss, så om man t.ex. har mycket väskor som ska bäras in så kan hon gå själv. Fast det tar ju lite tid förstås ;)

Vi gjorde ett potträningsförsök i juli som inte alls gick bra. Kanske var hon inte redo, kanske drev vi på för hårt, kanske gav vi upp för snabbt. Vi lade i alla fall ner efter två dagar eftersom det stackars barnet låste sig helt när hon satt på pottan och det blev bara värre och värre ju längre vi försökte. Hon brukar lösa saker på egen hand när hon är redo för det så vi avvaktar. Hon tar också intryck av hur andra barn gör och det är ingen i hennes närhet som blivit blöjfri, hon går på småbarnsavdelning på förskolan etc. Nu pratar vi massor om kiss och bajs och vad man gör på toaletten för att avdramatisera och väcka intresse vilket verkar funka. Nackdelen med det är att man nu alltid har en liten person som står två cm ifrån en när man sitter på toaletten och som insisterar på att få titta i toaletten :D
 
H har för övrigt 80/86 i kläder, förutom i Kappahls tights av eget märke där hon drar 92 :confused: (om de inte är från killkollektionen för då fyller hon inte ut strl 86...) och ett fåtal plagg i 74/80 från Åhlens som fortfarande passar.
 
Ja precis @hvala :) syotasyster går dock upp på femårs nu så de kommer inte gå tillsammans men hämningar och lämningar blir det mindre körande för.

Och med storasyster var det sådär, hon ville inte bli blöjfri då vi tänkte det. Men över en natt strax efter 3 års ålder bestämde hon sig och blev sen torr dygnet runt.

@TeamLundVer ja Ava drar ju strl 98/104 även på kläder så hon är inte liten varken på bredden eller längden. Hon är dock pigg och glad, hoppas och studsar och är aldrig still så tids nog försvinner säkert babyhullet på henne med.
 
Ja precis @hvala :) syotasyster går dock upp på femårs nu så de kommer inte gå tillsammans men hämningar och lämningar blir det mindre körande för.

Och med storasyster var det sådär, hon ville inte bli blöjfri då vi tänkte det. Men över en natt strax efter 3 års ålder bestämde hon sig och blev sen torr dygnet runt.

@TeamLundVer ja Ava drar ju strl 98/104 även på kläder så hon är inte liten varken på bredden eller längden. Hon är dock pigg och glad, hoppas och studsar och är aldrig still så tids nog försvinner säkert babyhullet på henne med.

Tittar jag runt på andra barn i Bastians ålder så har ju de flesta babyhullet kvar så att Ava har sitt kvar tycker jag låter helt normalt. Jag tror att Bastian tappat sitt så snabbt pga att han varit sjuk och matvägrat så ofta.

Är han sjuk vill han bara dricka ersättning (han dricker ju inte välling och kräm och liknande vägrar han) och är han frisk äter han iofs bra men väldigt nyttigt (hans val, han dricker helst vatten och ratar allt vad sås och liknande heter) så han får inte tillbaka det han tappat.
 
Här händer det grejer läser jag. Jag är numera en högst sporadisk besökare av buke, men det kanske ändras när jag börjar jobba;).
Alice skulle startat inskolningen imorgon, men eftersom storebror spydde igår fm så avvaktar vi till tisdag för säkerhets skull, så det inte smittar. Tror dock han blivit matförgiftad, men det visar sig snartO_o.
A är blöjfri och har gått utan blöja hela sommaren. Var lite olyckor då och då, men senaste veckorna har det knappt varit några. Hon missade det där med att man måste ju dra ner byxorna, även om man är ute och kan kissa på gräset:D. Planerar hur som hur att lämna på dagis utan blöjor.
Hon drar 86 i de flesta kläder. Något enstaka plagg i 92, men de är allt lite stora. Vi har köpt trosor på Lindex och POP. Hon har ganska mycket babyhull kvar, men det försvinner så småningom. Hon är ett riktigt litet yrväder som pratar som mest med fyraordsmeningar, men gör sig nästan alltid förstådd. Hon gillar att bygga duplo, leka med dockor, sjunga (hon kan massor med hela sånger) dansa, gosa med hästarna:love:, spela spel-kolla bilder-kolla youtube på ipaden, hoppa studsmatta. Hon är bättre än sin storebror på att sysselsätta sig själv och just nu älskar hon att slå igen alla dörrar i huset:cautious:.
Jag har fått nytt jobb och kommer att vara på ett litet landsbygdsapotek som inte har öppet kvällar och helger. Det betyder även att barnen kommer få kortare och mycket jämnare dagar på dagis:heart. Det känns riktigt bra. Får jag schemat jag fick önskaO_o, kommer jag sluta 13,30 3 dagar i veckan, vilket vore bättre än jag kan drömma om:banana:.

vi kan även höja statistiken för de icke sjuka barnen i tråden. A har varit så oförskämt frisk så jag lär väl få vabba hela hösten...
@TeamLundVer jag har en kompis vars barn var sjuk som ditt från inskolning till i våras. Trots diverse utredningar så hittades inget "fel" på honom. De valde att plocka bort honom från dagis (alla vabdagar var slut och de var tvungna att skicka massa läkarintyg till försäkringskassan). Nu ska de skola in igen efter sommaren på annat dagis. Förhoppningsvis ska detta fungera bättre (mindre dagis) och han ska nu ha kunnat läka ut alla infektioner och samlat på sig lite styrka. Ville bara säga att det kan vara såhär, utan att det är något fel på barnet. Hoppas utredningarna går bra
 
Här händer det grejer läser jag. Jag är numera en högst sporadisk besökare av buke, men det kanske ändras när jag börjar jobba;).
Alice skulle startat inskolningen imorgon, men eftersom storebror spydde igår fm så avvaktar vi till tisdag för säkerhets skull, så det inte smittar. Tror dock han blivit matförgiftad, men det visar sig snartO_o.
A är blöjfri och har gått utan blöja hela sommaren. Var lite olyckor då och då, men senaste veckorna har det knappt varit några. Hon missade det där med att man måste ju dra ner byxorna, även om man är ute och kan kissa på gräset:D. Planerar hur som hur att lämna på dagis utan blöjor.
Hon drar 86 i de flesta kläder. Något enstaka plagg i 92, men de är allt lite stora. Vi har köpt trosor på Lindex och POP. Hon har ganska mycket babyhull kvar, men det försvinner så småningom. Hon är ett riktigt litet yrväder som pratar som mest med fyraordsmeningar, men gör sig nästan alltid förstådd. Hon gillar att bygga duplo, leka med dockor, sjunga (hon kan massor med hela sånger) dansa, gosa med hästarna:love:, spela spel-kolla bilder-kolla youtube på ipaden, hoppa studsmatta. Hon är bättre än sin storebror på att sysselsätta sig själv och just nu älskar hon att slå igen alla dörrar i huset:cautious:.
Jag har fått nytt jobb och kommer att vara på ett litet landsbygdsapotek som inte har öppet kvällar och helger. Det betyder även att barnen kommer få kortare och mycket jämnare dagar på dagis:heart. Det känns riktigt bra. Får jag schemat jag fick önskaO_o, kommer jag sluta 13,30 3 dagar i veckan, vilket vore bättre än jag kan drömma om:banana:.

vi kan även höja statistiken för de icke sjuka barnen i tråden. A har varit så oförskämt frisk så jag lär väl få vabba hela hösten...
@TeamLundVer jag har en kompis vars barn var sjuk som ditt från inskolning till i våras. Trots diverse utredningar så hittades inget "fel" på honom. De valde att plocka bort honom från dagis (alla vabdagar var slut och de var tvungna att skicka massa läkarintyg till försäkringskassan). Nu ska de skola in igen efter sommaren på annat dagis. Förhoppningsvis ska detta fungera bättre (mindre dagis) och han ska nu ha kunnat läka ut alla infektioner och samlat på sig lite styrka. Ville bara säga att det kan vara såhär, utan att det är något fel på barnet. Hoppas utredningarna går bra

Vi hade lite tankar just om det kunde vara förskolan som är felet. Tänker ffa mögel eller ngt annat som Bastian kanske är lite extra känslig för och därmed sänker hans immunförsvar men så har han varit borta från förskolan 6 veckor nu i sommar och i stort sett inte träffat några barn alls och absolut ingen person som varit förkyld ens. Ändå har han varit sjuk 3 gånger under dessa 6 veckorna :confused:

Han behöver inte vara förkyld eller något alls heller utan han får 41 graders feber, kräker ibland och är helt utmattad. :(

Nu är han iaf tillbaka igen på förskolan så får vi hålla tummarna att han har varit sjuk för hela förskoleperioden här nu.
 
Idag har vi hälsat på förskolan och haft inskrivningssamtal. Snacka om salig unge som ÄNTLIGEN fick gå in och leka med alla andra. Vi bor på samma gata så hon har ju sett hur de leker. Strax efter vi kom var det mellis så hon gick sonika och satte sig som de andra och åt en macka och lite mjölk.

Väldigt trevlig personal med bra inställning och det kändes bra med röstläget till barnen. 5 september är det dags för inskolning som pappan tar. Första tre dagarna är föräldern helt med och gör allt med barnet, hjälper med mat, toabesök osv men ska vara "tråkig", alltså ingen lekfarbror utan bara finnas där liksom.

Hon blev lite upprörd när vi plötsligt skulle gå hem när alla skulle gå ut och leka men det gick över snabbt. Ingen långsint tjej direkt!

För övrigt var vi och red lite på förmiddagen. Hon har fått ridbyxor och egen hjälm och har frågat i över en vecka om att få rida. Tidigare har hon suttit nån minut och sen vill hon ner och leka och så upp igen, men nu satt hon hela tiden och både upp och nerför backe, lite på ridbanan och var inte alls sugen på att gå av. Vi får låna en 30 årig pensionerad ridskoleponny som går som på äggskal när hon sitter på, då gör det inget att ponnyn är D-ponny.
 
@TeamLundVer kan det va nån allergi mot mat eller så som spökar?
Jobbigt med så mycket sjuka :(
Jag vet inte men även förskolan reagerar på att han är sjuk ofta och de är ju lite mer objektiva än oss andra.

Mannen fick hämta honom efter lunch idag förresten. Feber, hosta, snuva och totalt otröstlig.

Klart, jag menar han har ju varit på förskolan i 2,5 dagar = dags för sjukdom. :(
 
Nu har vi med startat inskolningen. Igår fick jag inte lämna hennes sida alls. Idag så ville storebror att jag skulle hänga med honom på toa, så då lämnade jag henne en liten stund. När hon frågade fröknarna var jag var sa de att jag hjälpte storebror och sen var det inte mer med det. de hade hämtat pennor att måla med och sen var det som om det lossnade och hon lekte på bra i hela lokalen.
Vi har inskolning i 2 veckor och den här veckan är vi där bara 1,5 timme/dag.
 
Här blev det lite akut skoshopping nu i förmiddags.
Fick kämpa som en tok för att få på Bastians skor i morse så nu kastade jag in handduken och får helt enkelt inse att han behöver ett par nya höstskor.

Hade hoppats att vi skulle kunna klara oss till det blev aktuellt med vinterkängor men Tji fick jag :cautious:

Hittade erbjudande med köp 3 betala för 2 så passade på att inhandla ett par fodrade gummistövlar och vinterkängorna (samma som i vintras) också. :) Nu gäller det bara att hålla tummarna att 2 storlekar större än nuvarande blir bra.

Hur gör ni andra? Jag tänkte sätta gummistövlarna på förskolan och hoppas att vi inte behöver några här hemma utan kan klara oss med vinterkängorna när den årstiden närmar sig. Trädgården kan vi inte gå ut i under hösten för den kommer bli en byggarbetsplats. Vi bor i villaområde så så mycket lera blir det nog inte om vi inte beger oss till lekplatsen i ösregn (vilket vi inte lär göra).

Vinterkängorna är gummerade runt foten så de klarar ju vattenpölar som inte är alltför djupa.

60282188-198_1.jpg

51752-00.png

7332717137056_001.jpg
 
@TeamLundVer vi har dubbla skor av allt nästan. Gympaskor 2 par, höstskor 1 par och gummistövlar 1 par ofodrade och ett par fodrade. Vinterskor brukar vi bara ha ett par.

Vi lämnar ett par gummistövlar på förskolan och har ett par hemma. De på fsk som passar bäst efter säsong. Gympaskor har en tendens att fara emellan. Vintern här uppe är oftast bara torr och kall, så där klarar hon sig med ett par. Vi har ju gård och har även dubbelt med overaller, regnkläder osv eftersom att vi alltid är ute minst en timme även efter att vi har kommit hem.

Hoppas Bastian kryar på sig snart! Storasyster har kavats ofodrade stövlar och de är vi nöjda med. Vinterskorna deras är inte nog varma för norrland tyvärr.
 
@TeamLundVer vi har dubbla skor av allt nästan. Gympaskor 2 par, höstskor 1 par och gummistövlar 1 par ofodrade och ett par fodrade. Vinterskor brukar vi bara ha ett par.

Vi lämnar ett par gummistövlar på förskolan och har ett par hemma. De på fsk som passar bäst efter säsong. Gympaskor har en tendens att fara emellan. Vintern här uppe är oftast bara torr och kall, så där klarar hon sig med ett par. Vi har ju gård och har även dubbelt med overaller, regnkläder osv eftersom att vi alltid är ute minst en timme även efter att vi har kommit hem.

Hoppas Bastian kryar på sig snart! Storasyster har kavats ofodrade stövlar och de är vi nöjda med. Vinterskorna deras är inte nog varma för norrland tyvärr.
Tack, vi väntar på svar från läkaren denna veckan.

Med gård förstår jag att man behöver flera par. Är själv uppväxt på gård och vet hur man brukade se ut när man kom in. :o:D
Vi är ju i skogen ibland men det är alltid planerat flera dagar innan så då kan man ju ta med sig stövlarna hem om man tror att det kommer vara blött i marken.

Bastian har inte fått ett par gymnastikskor ens. Det får bli till nästa vår/ sommar. Denna sommaren har han bott i ett par sandaler från Superfit och de känns väldigt sportiga så de har funkat alldeles utmärkt. Dock har hans skinnskor (vår/höstsko) slitits väldigt mycket på förskolan så från nästa år blir det enbart gymnastikskor/gummistövlar och vinterskor där.

Overall hade han enbart en i vintras. Men han är ju lite äldre (läs vill busa ute mer) i år så nu får det bli två. Han har 2 par regnbyxor men ingen regnjacka. Dock har han en riktigt bra höstjacka som tåler mycket vatten så det bör klara sig ändå tänker jag. De är inte ute på förskolan om vädret är för dåligt och vid ösregn är inte vi ute vi heller. :angel:
 
Vi kör på en uppsättning av allt. Vi bor nära förskolan (5 min promenad) och hämtar när barnen är ute så ytterkläderna kommer hem per automatik. Regnkläderna hänger alltid på förskolan men tas hem på inför helgen om de inte är på när vi hämtar.

Jag provade Hs tilltänkta vinteroverall häromdagen och den är på tok för stor! Måste förmodligen köpa en till i mindre storlek. Vilket märke köper ni andra? Jag behöver en riktigt varm overall (H är kall av sig) som är garanterat vattentät och passar på en liten spinkis som har 80-86 i kläder (=babystorlek). Isbjörn går bort pga för dyrt och för att den inte finns i Hs storlek.

Vinterskor har vi också kvar att köpa. Vi hade Kavat Yxhult förra vintern men jag vill hitta något varmare till i år.
 
Jag vill ha polarn o pyret alternativt didrickson om jag kan hitta någon till ett bra pris. Förra året hittade jag en "märkeslös" overall på barnloppis för 5kr. Tänkte ha den som extra men efter en impregnering blev den hur bra som helst (inte så sliten heller) så det blev bara den. Billigt och bra. :D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
331
Senast: sjoberga
·
Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
785
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
11
· Visningar
418
Senast: escodobe
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 691
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp