Snorklingstråden

Trollslända

Trådstartare
Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t ex var man kan snorkla i Sverige för sikten eller var ni åker på semester för att kunna snorkla. :)

Själv upptäckte jag på semestern i somras hur otroligt avstressande det var att flyta runt i havet och titta på små fiskar. :love: Så i sommar tänkte jag försöka hitta lite snorklingsvatten under semestern och mest bara driva runt. Tänkte nog köra till västkusten på dagstripp.

Är det nån som har kort från snorkling, snälla dela! Jag längtar till sommaren just nu så jag blir knäpp! :D
 
*putt putt*

Någon som dykt då och har tips? Såg att det fanns en gammal dyktråd men den var några år gammal så kände mig tveksam att posta i den. Vi kanske kan ha en dyk- och snorklingstråd men jag vet hur jag byter rubrik eller om jag kan det? 🧐
 
Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t ex var man kan snorkla i Sverige för sikten eller var ni åker på semester för att kunna snorkla. :)

Själv upptäckte jag på semestern i somras hur otroligt avstressande det var att flyta runt i havet och titta på små fiskar. :love: Så i sommar tänkte jag försöka hitta lite snorklingsvatten under semestern och mest bara driva runt. Tänkte nog köra till västkusten på dagstripp.

Är det nån som har kort från snorkling, snälla dela! Jag längtar till sommaren just nu så jag blir knäpp! :D
Har du kollat på Vättern?
 
*putt putt*

Någon som dykt då och har tips? Såg att det fanns en gammal dyktråd men den var några år gammal så kände mig tveksam att posta i den. Vi kanske kan ha en dyk- och snorklingstråd men jag vet hur jag byter rubrik eller om jag kan det? 🧐
Jag har MÄNGDER med tips på västkusten!
Svensk västkust har ett myller av liv!
 
Numera snorklar jag mest i Röda havet men jag lärde mig snorkla som barn på svenska Västkusten. Framför allt på en plats mellan Båstad och Torekov (vägen är otroligt vacker för övrigt) som heter Kattvik. Dit var jag tillbaka för ett par år sedan och snorklade med min systerson. Det är fortfarande fin snorkling och nu finns det en brygga, vilket inte fanns på 70-talet.

Vill man ta en båttur från Torekov har Hallands väderö fin snorkling.
 
Vad kul med svar! :)

@Myrten Ska definitivt kolla upp Kattvik, båt låter lite för avancerat just nu så sparar Väderö till nästa sommar tror jag.

@escodobe orkar du lista ett par stycken? Avstånd spelar ingen roll, tänkte ta det som en heldagsutflykt. Säkert kul för andra att läsa med!

@Amha Vättern låter toppen, någon särskild plats? Jag har närmast till nordsidan men har varit sugen på Mösseboda(?) spa som ligger nära sydsidan tror jag, så det är ju nästan ännu bättre.
 
Jag gillar mycket att snorkla men har inte gjort det på länge!
Förra sommaren tog jag med utrustning för snorkling i Portugal, men det fungerade sådär då sikten var dålig pga tidvattnet.
Har varit sugen på att testa en del snorkelleder här i Sverige. Googla ”snorkelled” @Trollslända
 
Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t ex var man kan snorkla i Sverige för sikten eller var ni åker på semester för att kunna snorkla. :)

Själv upptäckte jag på semestern i somras hur otroligt avstressande det var att flyta runt i havet och titta på små fiskar. :love: Så i sommar tänkte jag försöka hitta lite snorklingsvatten under semestern och mest bara driva runt. Tänkte nog köra till västkusten på dagstripp.

Är det nån som har kort från snorkling, snälla dela! Jag längtar till sommaren just nu så jag blir knäpp! :D
Kullaberg

Västkusten

Hallans Väderö

Tyvärr har det vuxit igen väldigt mycket sedan jag var liten. Klarat vatten och tångruskor har bytts ut mot mer gegga och alger. Det är övergödningen och miljöförstörelsen.

Jag gillar att snorkla och gör det lite hipp som happ nu och då. Jag rekommenderar Gotland mycket mindre än Skåne (som i jag tar ofta inte ens med mig grejorna till Gotland men alltid till Skåne). Men som sagt Skåne har också börjat växa igen.
 
Snorkelled är toppen, jag har snorklar den på Askö :) Planen är att hinna med minst en snorkelked på västkusten tror jag det blir.

Kullaberg verkar fint, men jag gissar att havet på sydsidan blir grumliga på högsommaren 🤔 Jag har semester först i juli så räknar med cyano-eländet typ hela Östersjön.
 
Vad kul med svar! :)

@Myrten Ska definitivt kolla upp Kattvik, båt låter lite för avancerat just nu så sparar Väderö till nästa sommar tror jag.

@escodobe orkar du lista ett par stycken? Avstånd spelar ingen roll, tänkte ta det som en heldagsutflykt. Säkert kul för andra att läsa med!

@Amha Vättern låter toppen, någon särskild plats? Jag har närmast till nordsidan men har varit sugen på Mösseboda(?) spa som ligger nära sydsidan tror jag, så det är ju nästan ännu bättre.
Det bästa med snorkling är ju att det går att göra överallt där det finns vatten
Utanför Göteborg har du Hönö, länkarna vik som är fint men kan vara lite stökig om det blåser. På Öckerö finns det en snorkelled i Hummerviken som Annelie pompe en världskänd fridykare utnämt till en av världens vackraste!
På Tjörn rekommenderar jag "dykviken" vid kåreviks badplats, det är som en lagun med ett maxdjup på ett par meter bara där det brukar vara fantastiskt mycket liv.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 486
Senast: Paddington
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 116
Senast: Stinaelin
·
Fritid Vi åker på semester till västkusten (norr om Gbg) från östkusten, Kalmar, i sommar. Vi tänker att vi ska se något på vägen men vet...
Svar
2
· Visningar
502
Senast: TantAgda
·
L
  • Artikel
Dagbok Det är så jävla mycket som är sjukt och konstigt och äckligt i denhär världen. Och det är så jävla svårt att veta vad man ska tro på och...
2
Svar
35
· Visningar
1 811
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp