Höstföräldrar 2021, del 3

Så gulligt det är när de börjar försöka prata 😍 A hjälper till att tömma diskmaskinen och varje gång han räcker över något till mig säger han högt och tydligt ”TA TA” för tack tack :D

Han har för övrigt börjat sova extremt bra nu när han sover med sin pappa. Inte alls lika mycket uppvak och knöla runt.

Lite positiva grejer nu när han i övrigt är ganska, eh… intensiv att ha att göra med 😅 kan inte låta bli nånting och liksom letar efter saker han vet att han inte får göra. Ibland säger han ”ajaj” innan nån av oss hinner göra det 😂 Snabb är han också, puh… och långa armar!! Han har lärt sig stå på tå så nu når han massa grejer som han inte ska ha. Och kasta mat har fått en återkomst. Jaja, det är en fas det är en fas det är en fas :idea:
 
Så gulligt det är när de börjar försöka prata 😍 A hjälper till att tömma diskmaskinen och varje gång han räcker över något till mig säger han högt och tydligt ”TA TA” för tack tack :D

Han har för övrigt börjat sova extremt bra nu när han sover med sin pappa. Inte alls lika mycket uppvak och knöla runt.

Lite positiva grejer nu när han i övrigt är ganska, eh… intensiv att ha att göra med 😅 kan inte låta bli nånting och liksom letar efter saker han vet att han inte får göra. Ibland säger han ”ajaj” innan nån av oss hinner göra det 😂 Snabb är han också, puh… och långa armar!! Han har lärt sig stå på tå så nu når han massa grejer som han inte ska ha. Och kasta mat har fått en återkomst. Jaja, det är en fas det är en fas det är en fas :idea:

Klara är också väldigt intensiv och medveten om vad man inte får, att sno åt sig en fjärrkontroll eller mobil och springa är just nu det bästa. Hon tjuter av skratt när hon vet hon gör fel 😅

Hon säger inte så mkt, men hon fick smaka en liten bit choklad ikväll och smaskande sa hon storögt ”woooow”, ibland kommer det ett oj annars är ”ej ej” (hej hej) det enda som hon använder i rätt sammanhang.

Vad skönt sömnen blivit bättre! 🙏🏼
 
Lilla E har börjat vinka så fort man antyder hej eller hejdå, kanske en konsekvens av att börja förskolan :D idag när hon badade blev hon arg för en sak och kastade en petflaska hon lekte med så den hamnade på golvet. "Jaha, då var det hejdå med flaskan" sa jag. Lilla E tittade på mig med med putig underläpp, ställde sig upp i badet och fyrade av en klockren "kungavinkning" mot flaskan :laugh:

Om man frågar var något är så tycker hon att man ska leka Tittut och gömmer sig (för att vi sagt "vaaar är E?" så mycket) men om man frågar "kan du peka på x" förstår hon däremot :p

Och så sätter hon alla prylar i lagom storlek till örat och "pratar", väldigt gulligt!
 
Siggan har utvecklats massor sista veckorna. Lärt sig resa sig upp utan stöd och går själv, men först nu ikväll har hon gått utan att hon har några att gå mellan.

I övrigt säger hon mamma, pappa, Ebba, hej, hejdå, titta, där, lampa bääää, muu och voff. Kan vad munnen, näsan och magen är och kan alla rörelser till imse vimse spindel. Helt sjukt häftigt när de börjar lära sig massa grejer ❤️😍

Sovit rätt kasst sista månaderna, men tror hon tycker att vi lägger henne för tidigt... 🙈🙄
 
Siggan har utvecklats massor sista veckorna. Lärt sig resa sig upp utan stöd och går själv, men först nu ikväll har hon gått utan att hon har några att gå mellan.

I övrigt säger hon mamma, pappa, Ebba, hej, hejdå, titta, där, lampa bääää, muu och voff. Kan vad munnen, näsan och magen är och kan alla rörelser till imse vimse spindel. Helt sjukt häftigt när de börjar lära sig massa grejer ❤️😍

Sovit rätt kasst sista månaderna, men tror hon tycker att vi lägger henne för tidigt... 🙈🙄

Munnen, näsan och magen verkar vara viktigast för Julia också. Örat och ögat är mycket förvirrande (vilket man kan förstå!) och kinden kan hamna i pannan eller på hakan :D

HUVUD kan hon också och lägger upp båda händerna på hjässan tack vare en av favoritsångerna Huvud, axlar knä och tå - axlar verkar jättesvårt och knä och tå är mest en allmänt svepande rörelse neråt :D

Favorit"meningen" hemma just nu är LADD LADD LADD LADD, passar bra i orten ;)
 
Munnen, näsan och magen verkar vara viktigast för Julia också. Örat och ögat är mycket förvirrande (vilket man kan förstå!) och kinden kan hamna i pannan eller på hakan :D

HUVUD kan hon också och lägger upp båda händerna på hjässan tack vare en av favoritsångerna Huvud, axlar knä och tå - axlar verkar jättesvårt och knä och tå är mest en allmänt svepande rörelse neråt :D

Favorit"meningen" hemma just nu är LADD LADD LADD LADD, passar bra i orten ;)

Haha, klart Jullan ska ha LADD!
 
Här händer det också massor hela tiden. Han springer fram, favoriten är att springa i soffan 😜 Storebror har lärt honom bygga torn av klossar så det gör han mest hela tiden 😍 Han verkar också vara en blivande servitör! Han tar en bok, lägger en kloss på, och sen ska han gå iväg med det som att det är en bricka :laugh: 9 gånger av 10 ramlar klossen av efter max tre steg. Men skam den som ger sig 😅

Talet går lite långsammare. Eller han pratar mest hela tiden men inte så mycket begripligt. Han säger mamma och pappa och bo (boll). Och så säger han ”gaga” som betyder mat/äta och ”bäää” som betyder lyft upp mig.
 
Alltså, jag skulle kunna skriva en hel novell om Hilma :love: , hon är i en så rolig ålder just nu och det känns som att det händer massor! Hon är en riktig busa som har glimten i ögat så fort hon tar något hon vet att hon inte får ha.

Älskar att springa efter bollar och skriker "KASTA" högt om och om igen. Fortsatt nyfiken vilket hjälpt mycket på dagis eftersom hon liksom inte riktigt har tid att vara ledsen när det finns så mycket att utforska. Hon hann vara 3 hela dagar på förskolan innan det var dags för vabb.:cautious:

När man frågar "var är magen?" så drar hon stolt upp tröjan och klappar på sin mage, så sött!
 
I morse hittade jag M på köksbordet 😅🙈 Han hade varit ensam i köket i kanske 10 sekunder. Minns inte att något av syskonen någonsin tagit sig dit :p

Han har också börjat utveckla ett stort intresse för att städa och sortera. Bara den lilla detaljen att vi väl inte är helt överens om hur ordningen ska vara :p Just nu håller han med stort engagemang på att samla ihop alla klossar och mat från leksaksköket. De ska tydligen ligga i badkaret. Många vändor fram och tillbaka! Igår blev det smått panik hos syskonen när melodifestivalen började och vi inte hittade fjärrkontrollen. ”Någon” hade lagt den i nämnda leksakskök 😅
 
I morse hittade jag M på köksbordet 😅🙈 Han hade varit ensam i köket i kanske 10 sekunder. Minns inte att något av syskonen någonsin tagit sig dit :p

Han har också börjat utveckla ett stort intresse för att städa och sortera. Bara den lilla detaljen att vi väl inte är helt överens om hur ordningen ska vara :p Just nu håller han med stort engagemang på att samla ihop alla klossar och mat från leksaksköket. De ska tydligen ligga i badkaret. Många vändor fram och tillbaka! Igår blev det smått panik hos syskonen när melodifestivalen började och vi inte hittade fjärrkontrollen. ”Någon” hade lagt den i nämnda leksakskök 😅

Haha, lille vilde 😂😁
 
Fy vad roligt att läsa om alla höst21or, känner igen så mycket! 😂 min sambo har lärt Sigrid ”skål” och så klinka i glaset, det är hysteriskt roligt. Även ”Batman” vilket hon säger som ”matmaa” men uttalet är rätt! 🤣

DC8485EE-C4BB-4D9E-ADDB-98DCF353ACCB.jpeg

Hon stod stilla ca 1 sekund så jag kunde ta en bild på henne i klänningen jag sydde
 
Första veckan på förskolan här för Frej efter inskolning förra veckan.
Det går inte bra alls. Han är så ledsen vid lämning. Han är ledsen när jag kommer (eller blir när han ser mig).

Han är såååå trött och måste sova flera ggr på förskolan trots att vi gått ned på en sovstund för 2 månader sen.
Pedagogerna säger att han är ledsen från och till på dagen. Missnöjd.
Jag vet att det bara är första veckan men det tär verkligen på mig. Vi har haft ett riktigt skit-år hans första år med minimalt med sömn och alla konsekvenser som kommer av det så vi har längtat lite efter förskolestart så vi kan få en "paus" men nu har jag bara ont i magen istället 🥺
 
Första veckan på förskolan här för Frej efter inskolning förra veckan.
Det går inte bra alls. Han är så ledsen vid lämning. Han är ledsen när jag kommer (eller blir när han ser mig).

Han är såååå trött och måste sova flera ggr på förskolan trots att vi gått ned på en sovstund för 2 månader sen.
Pedagogerna säger att han är ledsen från och till på dagen. Missnöjd.
Jag vet att det bara är första veckan men det tär verkligen på mig. Vi har haft ett riktigt skit-år hans första år med minimalt med sömn och alla konsekvenser som kommer av det så vi har längtat lite efter förskolestart så vi kan få en "paus" men nu har jag bara ont i magen istället 🥺
Det är verkligen inte lätt när man känner att det inte går bra på förskolan.
Nu har vi andra problem med vår, men vet precis hur det är 💔♥️
Det där lilla skavet man får i magen när man lämnar dem på morgonen är inte roligt 🙁
 
Det är verkligen inte lätt när man känner att det inte går bra på förskolan.
Nu har vi andra problem med vår, men vet precis hur det är 💔♥️
Det där lilla skavet man får i magen när man lämnar dem på morgonen är inte roligt 🙁

Ja usch, här har E kommit över att vara ledsen vid lämning. Men vi har andra bekymmer med två skolbarn istället så man vill helst inte lämna vissa dagar :heart
 
Ja usch, här har E kommit över att vara ledsen vid lämning. Men vi har andra bekymmer med två skolbarn istället så man vill helst inte lämna vissa dagar :heart
Vad skönt det funkar med E ♥️
Vi har lyckats få plats till barnen på förskola i grannkommunen och byter 1/5.
Hoppas innerligt på att bytet kommer göra susen 🙏🏼
 
Vad skönt det funkar med E ♥️
Vi har lyckats få plats till barnen på förskola i grannkommunen och byter 1/5.
Hoppas innerligt på att bytet kommer göra susen 🙏🏼

Håller tummarna att det gör susen! Det gör så mycket om barnen trivs.

Ja det är skönt för hon var ledsen ett tag vid varje lämning samt ibland under dagen. Var flera gånger under inskolningen som vi fick hämta hem henne för att hon var otröstlig. Men nu har hon skaffat sig favoriter i personalen 🙏 Dessa tar emot om de jobbar när E kommer på morgonen för att förebygga att hon blir ledsen.
 
Här blir det förskolestart i slutet av mars. Ska bli spännande, skönt och lite ledsamt. Slutet på denna tiden liksom.
Tror det kommer passa Siggan bra dock. Hon är generellt nöjd och inte så jätteblyg, utan en glad och nyfiken prick.
Som just nu sover jättedåligt med hennes mått mätt. Ej gött nu när jag jobbar 😂
 
Och här blir det förskolestart i maj. Räknar kallt med att det kommer gå galant.. Eller ja det vet man ju aldrig såklart men förutsättningarna borde vara bra. Storasyster kommer ju vara där och han har ju varit där typ varje dag i sitt liv. Det som talar emot är ju iofs att han är grymt lik sin storebror i allt, och han var svår att skola in.
 
A börjar också i maj och ska gå på samma avdelning som storasyster. Tror inte det blir några problem alls, han älskar att följa med dit och han känner igen pedagogerna.

I övrigt inte så mycket nytt, han fortsätter vara världens gulligaste men också väldigt intensiv, inte en lugn stund 😅
 

Liknande trådar

Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 927
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 686
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
647
Senast: lillan222
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 180
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp