Höstföräldrar 2021, del 3

Lilla E är nu nyvaccinerad, har passerat 10 kg och är 83,5 cm lång. 😊 Hon ritade glatt en teckning men kastade klossarna all världens väg.
Vi kommer bli remitterade till läkare eftersom hon inte går än. Vi pratade ganska länge om hennes tågång, och bvc-sköterskan hade stora problem med att få foten "plan" när hon skulle mäta Es längd så hon höll med om att det inte var helt normalt.
 
Lider med er som kämpar med sömnen! Här är vi peppar peppar inne i en rätt bra sömnperiod ändå. Eller han somnar fortfarande sent på kvällarna, men när han väl sover så sover han bra.

Viljan däremot känns mycket väl igen! Här är det mycket kring matsituationer just nu. Han ska absolut äta själv! Med sked i tallrik. Så det så! Litet problem är ju bara att han absolut inte klarar detta på vettig nivå :p Dvs vi behöver också mata för att han ska få i sig tillräckligt. Då blir man arg :cautious: :D
 
Lilla E har också haft en period av dålig nattsömn, tror det var kopplat till förskolestart och utvecklingssprång. Det är bättre nu igen dock, men hon är väl snäppet äldre än övriga barn i tråden.

Annars är det väldigt mycket vilja och känslor här. Har verkligen varit en stor kontrast mot den nöjda lilla bebis hon var tidigare, när hon nu tränat sig igenom hela känsloregistret.

Humöret är lite stabilare igen men ändå starkt påverkat av allt hon VILL men ändå INTE VILL! om ni fattar hur jag menar. Tex om hon vill ha pipmuggen men blir fly förbannad om man erbjuder henne pipmuggen 🙈😂 Eller att hon absolut ska vara i knät men samtidigt på golvet MEN ABSOLUT INTE PÅ GOLVET SA JAG! *insert arga toddlervrål*

Samtidigt är hon glad, busig som bara den, börjar trivas bra på förskolan, är väldigt gosig och mycket kommunikativ. En väldigt mysig liten tjej :heart Imorgon ska vi till bvc för 1,5årskontroll. Blir spännande att se om vår lättviktare gått upp och passerat 10 kg, och jag har en lång rad saker att diskutera om rågång, fötter och hälsenor, kräkningar, eksem och blodcirkulation 🙈
Våra är väl ganska jämngamla? Klara föddes 30/8
Känner igen mycket av det du skriver om att träna sig genom känsloregistret. Nu har vi dessutom vabbat minst 50% av varje vecka sen 10/1 så det börjar tära på krafterna här hemma att tassa på tå runt humöret 🙈
Vi har missat 1,5 års kontrollen tre ggr nu pga vab. Hoppas vi kan få till det nästa vecka…
 
Någon mer som har en riktig torris? Vi har nog provat all smörja som apoteket rekommenderar men Klara är ändå galet torr och fnasig på kroppen. Någon som har något bra tips?
Vi smörjer med babyolja i duschen för att få en skyddande hinna på hennes kropp men upplever inte att det hjälper. Och så provar vi oss fram med olika krämer men inte hittat något som funkar än.
 
Våra är väl ganska jämngamla? Klara föddes 30/8
Känner igen mycket av det du skriver om att träna sig genom känsloregistret. Nu har vi dessutom vabbat minst 50% av varje vecka sen 10/1 så det börjar tära på krafterna här hemma att tassa på tå runt humöret 🙈
Vi har missat 1,5 års kontrollen tre ggr nu pga vab. Hoppas vi kan få till det nästa vecka…
Ja, lilla E är född 26/8 så väldigt jämngamla då ju :) Det vabbas friskt här också, hittills typ varannan vecka sen hon började fsk i januari, har liksom tappat räkningen på vilken sjukdom i ordningen vi har nu. Nästa vecka lär det väl bli feber efter 18-månvaccinet också 🙈

Jag märker att lilla E blir väldigt trött efter förskolan, och det påverkar ju också humöret. Såvitt jag minns var storebror liknande, men kontrasten blir nästan större eftersom lilla E varit så glad och lättsam när hon var mindre. Men storebror sov dessutom bara 20-30 min/dag i samma ålder som lilla E. Hon behöver 1,5-2h sovstund fortfarande, så väldigt olika sömnbehov.
 
Här vabbar vi inte speciellt mycket för E, mindre än förväntat :o Men det är mycket vab för syskon istället.

Hon blir inom kort 18 månader och det bubblar ut nya ord i princip varje dag. Ska sätta mig och skriva upp alla ord hon kan vid 18 månader, har gjort det med alla syskon. Väldigt intressant att se vilka ord som är lika men också ord som helt skiljer sig åt. Äldsta sonen tex använde aldrig napp så det fanns inte i hans språk vid 18 månader, medan E använder det ordet så fort nappen inte är i munnen :cautious:
 
Någon mer som har en riktig torris? Vi har nog provat all smörja som apoteket rekommenderar men Klara är ändå galet torr och fnasig på kroppen. Någon som har något bra tips?
Vi smörjer med babyolja i duschen för att få en skyddande hinna på hennes kropp men upplever inte att det hjälper. Och så provar vi oss fram med olika krämer men inte hittat något som funkar än.

Inte M men min dotter har mycket torr hud och det hade även jag själv som barn. Min mamma tipsade om att hon använt A-creme på mig och numera är det även mitt bästa tips. Upplever att den hjälper mycket!
 
Lilla E är nu nyvaccinerad, har passerat 10 kg och är 83,5 cm lång. 😊 Hon ritade glatt en teckning men kastade klossarna all världens väg.
Vi kommer bli remitterade till läkare eftersom hon inte går än. Vi pratade ganska länge om hennes tågång, och bvc-sköterskan hade stora problem med att få foten "plan" när hon skulle mäta Es längd så hon höll med om att det inte var helt normalt.
Vårdens hjul snurrar långsamt vidare. Idag träffade vi läkare på vårdcentralen. Hen sa såklart varken bu eller bä utan konstaterade bara (precis som bvc redan gjort) att hon är sen eftersom hon passerat 18 månader och inte går än, och remitterade oss till barnkliniken.
Lilla E var för övrigt på sitt allra värsta humör och gallskrek sig igenom undersökningen av fötter och rygg. Tjejen har integritet 🙈
 
Vi var på en försenad 18-månaderskontroll hos BVC i fredags.
90 cm och 13 kilo.
Hon fortsätter spurta på med längden som om hon tänkte bli basketspelare 😅

Tack @Imogen för tipset om A-creme.
Ett par dagar med smörja och ungen är len som en persika. Magiskt bra!
 
Lilla E har gått in i en mycket gladare period efter lång tid med mycket stora känslor. Hon är fortfarande en bestämd dam som säger ifrån högljutt om något inte passar, men hon är oftast glad och busig. Helst vill hon göra allt som storebror gör, vare sig det är att bygga smålego, bre sin egen macka, vara med i köket, tvätta händerna eller försöka ta på sig skorna själv. Hon säger inte så många tydliga ord men förstår verkligen jättemycket, kan hämta saker man frågar om och svarar ju även ja och nej på frågor. Ibland tittar hon på oss som om vi är dumma i huvudet som inte förstår henne när hon pekar och tjattrar :laugh:

På torsdag har vi fått tid till läkare på barnkliniken eftersom hon inte går än, kanske får vi mer svar om fötterna och tågången då. Hon går mer och mer med stöd och kan stå några sekunder utan stöd, men det är helt klart något som tar emot.
 
Vi var på en försenad 18-månaderskontroll hos BVC i fredags.
90 cm och 13 kilo.
Hon fortsätter spurta på med längden som om hon tänkte bli basketspelare 😅

Tack @Imogen för tipset om A-creme.
Ett par dagar med smörja och ungen är len som en persika. Magiskt bra!

Vad skönt att det fungerade! :)
 
Lilla E är en liten materialist tror jag minsann. Igår fick hon "nya" (loppis) sneakers som hon genast krävde att få ha på sig. Idag har hon knatat runt halva huset med gåvagn eller hållandes i mig, i vanliga fall går hon helst inte alls några längre sträckor. 😁
 
Idag var jag och lilla E på barnkliniken. Vi fick träffa en jättebra läkare som lilla E gillade, som tittade på hennes stela fötter. En läkare till kom in och deras gemensamma bedömning är att det antagligen är något fysiskt problem som orsakar det, inte relaterat till utveckling/neurologiskt eftersom hon verkar "normal" och mjuk i hela kroppen i övrigt, är symmetrisk i sitt rörelsemönster och mentalt utvecklas som hon ska. Blir remiss till ortoped som nästa steg.
 
Här har min lilla E börjat åka sele på ryggen, vilket är så häftigt enligt henne. Idag får jag upp henne på ryggen genom att ställa henne på tex en bänk men det kommer inte alltid funka. Jag har en ergobaby 360 så hur får jag smidigast upp henne på ryggen i alla lägen?
 

Liknande trådar

Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 955
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 686
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
652
Senast: lillan222
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 180
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp