Höftproblem av bomlös sadel!

Snobben

Trådstartare
Ja på mig då...Har en Barefoot som jag älskar :love: men jag tycker att jag har börjat få ont i höfterna,ant då för att man sitter så brett... :crazy: Vill inte byta sadel egentligen men tänkte ändå höra,det finns bomlösa som är mer uppbygda så man inte sitter så brett?
Fler som känner av sadeln i höfter osv?

Sv: Höftproblem av bomlös sadel!

I Star Trekk sitter du inte lika brett! Den är uppbyggd på bossor så du slipper den där j*kla padden... :)

jag har en barefoot och har aldrig haft några problem. Faktiskt har det mesta blivit bättre sen jag skaffade denna sadel.

taccotad skrev:
jag har en barefoot och har aldrig haft några problem. Faktiskt har det mesta blivit bättre sen jag skaffade denna sadel.

Min pålle kanske är bredare än din? :D

Jag har en torsion light med dressyrsäte och upplever den inte alls som bred. Har tre kallblodstravare varav den ena är lite rund om magen och valde en light just med tanke på att det inte skulle bli brett att sitta.

Jag får också ont i höfterna av barefoot, speciellt i höger, vet dock att det beror på att (minns ej namn) musklen är för kort.

Dock kan samma fenomen framträda på ena nordisen som är bred som en tunna. Barbacka är :devil: på den hästen.

Aha,då är jag inte ensam om det iaf...
sadeln är ju underbar för övrigt så man vill ju inte byta! :love:
(& så kostar ju tex torsions en hel del mer... :crazy: )

Om hästen är normalbred eller bred är det nästan ett krav i längden att sadeln ska vara uppbyggd. Det är dels mycket lättare att få till sitsen, och dels den fysiska biten med höfterna. Generellt sett så kan man nog säga att om hästen är för bred för att rida barbacka på varje dag så är också en icke-uppbyggd bomlös också för bred.

Så jag skulle nog starkt övervägt att byta sadel, finns ju inte alltför dyra varianter också. Så länge man inte får problem pga bredden är det ju lugnt, men får man t o m FYSISKA problem..?

Ja det är sant att det inte är bra att man får ont av en sadel,men sen är man ju :love: i Barefooten..
Med bättre ekonomi skull man ju absolut kunna tänka sig att iallafall testa olika bomlösa modeller,men det går iaf inte just nu tyvärr. :crazy:
Men intressant om fler har detta problem.

Jag har en föregångare till Knights bomlösa, ser ut ungefär som barefooten.
Den byggde jag upp i sätet genom att lägga två bitar liggunderlag mellan sadel och sitsen. Hjälpte lite.
Nu väntar jag på en freeform, det ska bli kul att se om jag upplever den smalare.

Jag har en Sports Saddle som inte är uppbyggd något alls. Totalt rund. Jag har inga problem med det men har hört andra med SS som fått ont i sina höfter.
Det har hjälpt för dem att bygga ett säte i sadeln. Liggunderlag och gelpad är det vanligaste att bygga upp med. Sen kan det även hjälpa att karva ur paden på sidan där låren ligger, inte uppe på sitsen. Då blir sidorna smalare och du sitter inte lika brett.
Nu vet jag inte om barefoot har ett löst säte som man kan lyfta på. Då kan du bygga upp den mellan sadel och sätet.
Hoppas det funkar.
// Linda

Ja det var ju en idé! :idea: Att försöka bygga upp sätet på något vis(tar gärna emot lite "byggtips! ;) )
Fördelen med bomlösa-man kan fixa till dom lite! :)

Ja man känner ju verkligen av sadeln på ett annat sätt när man rider distans! :D

Jag får ont i höfterna av att rida i torison sadeln, det blir värre ju bredare hästen är.

Ska testa med en sån gelépad man har på bomsadlar(sätet) och se om det funkar! :idea: Köpa det på nästa Börjestripp!

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
510
Senast: warg
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
433
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 006
Senast: Tora
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
658
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka