Hög hals/huvudhållning.

Novelette

Trådstartare
Hejsan!

Nu vill jag ha lite hjälp av er. Som ni ser på denna bilden så har min häst en väldigt hög hals/huvudhållning. Detta är inget som jag har ridit till utan hon har det naturligt.
Jag har inte ridit så mkt ännu då hon bara är 3år. Vi har ägnat oss åt att hon ska lära sig att klara av alla gångarterna med ryttare på och kunna stanna, starta och svänga tillräckligt för att man ska klara sig ute. Vi har ridit i ridhus 2ggr, mest för miljöträningens skull. Jag har tömkört och longerat då jag inte ridit. Jag har även kört in henne men har inte kört sen innan vintern.

2521404.jpg

Jag vill ha hjälp med hur ni anser att man ska arbeta en häst för att få henne att jobba framåt-neråt. Senast jag red så var vi i ridhuset och jag provade att lätta lite med rumpan och hålla händerna på var sida om manen med kontakt men ganska långa tyglar. Då tyckte jag att hon följde med framåt-neråt litegrann...men inte så mycket som jag skulle önskat.

Jag har tränat för Sara S en gång då pålle var mindre så då jobbade vi med kapson och longerlina på att hon skulle kliva in under sig och stretcha framåt-neråt, men det var längesen så jag är så osäker på hur vi gjorde.
Har även tömkört för AE en gång och ska göra det igen på onsdag. Men sen ska hon vila så jag kommer inte att "träna" något mer förrän sensommaren men vill ändå förbereda mig lite.

Sv: Hög hals/huvudhållning.

Du kan börja med att ändra på sidepullet. Det ska sitta så att ringarna är i höjd med hästens mungipor. Meningen är att tygeleffekten ska komma i ungefär samma höjd som ett bett i munnen på hästen.
Det ska inte sitta långt uppe på nosryggen som en kapson.

Sen kan du börja med att be hästen sträcka sig framåt neråt, men hur det ska gå till tänker jag inte skriva om. Du kommer att få så många långa utläggningar om det ändå...:smirk:

Skulle jag ägt den hästen, så skulle jag jobbat mer med böjning så att hästen verkligen sträcker ut muskulaturen.
Samt att fått hästen att söka framåt, neråt genom att visa vägen ner vid longering och sen vid uppsuttens skritt där be om sökning neråt genom att lirka i bettet.
Att få hästen att slappna av mer i nacke/hals...
Men inlongering på den hästen skulle inte vara helt fel, tänk på att det tar tid innan muskulaturen ändrar sig om hästen är byggt på ett sätt så att exteriören är lite emot den:)

Jag skulle gett fler tips om hästen varit äldre, men nu ska du bara tänka på sökning ner, avslappning, mer böjning genom hals och bål.

Visst är tömkörning bra, men jag vet fler som säger att de inte kan komma åt hästen på samma vis som med ridning....då pratar jag om böjning osv....

:) du hade visst redan fått svar på det och det stämmer att det är en kapson.

Haha, men om alla tänker som du så kommer ju ingen att skriva!! Så kom igen...;)

Ja, jag kan ju bara säga att jag själv inte kan komma åt hästen med tömkörningen...men AE lyckades faktiskt! Då gick hon avslappnat och sökte sig framåt med långa steg. Han försökte lära mig men det tar nog ett tag:angel:

Okej då var jag inte helt fel ute ändå när jag tänkte longering.
Det jag har gjort hittills är att jag gått ganska nära henne och lett med handen ungefär där jag vill ha huvudet samtidigt som jag har lagt handen vid skänkelläget med jämna mellanrum för att få henne att kliva på.
Men hon kanske slappnar av en sekund och sen åker huvudet upp igen och så ner en sekund o så upp...
Är det ungefär så du menar?

Har du arbetat henne något vid hand? Eller på långa tyglar (korta tömmar, utan gjord)?

Där tycker jag nästan det är lättast att lära dom länga överlinjen och komma till en lägre form.

En övning som en tränare föreslagit är som följer:
Gå på en fyrkant där varje sida har 8 häst-steg. I hörnorna tar du sen under tre steg och tar små förhållningar i inre tygeln/bettet lite neråt när hästen sätter ner sitt inner fram (yttre tygeln följer med huvudet fram-ner). På sidorna låter du sen hästen göra vad den vill. Till en början kanske det inte går att få framåt-nedåt i alla hörn, men ta då vartannat tex. Och vara tydlig med att inte inverka något på sidorna då det är 'vila'.
MYCKET BERÖM.

Min häst är också mycket 'uppe' och spänner gärna halsen. Han har jag jobbat mycket vid hand och på långa tyglar och på så sätt fått till en lägre form. När jag nu jobbar honom växlar jag mycket mellan formerna, ena stunden hög och bärig, andra stunden lägre och längning av överlinjen, men mer på framdelen.

Nä, det har jag inte provat...däremot har jag Richard Hinrichs bok hemma...Schooling Horses In-Hand :)

Fast det ser avancerat ut.

Den där övningen...är det på långa tyglar eller ridandes??

Vi har som lägst kommit med mulen i den nivå där mina tår på bilden är...hon är väldigt spänd hela tiden...slappnar av en kort kort stund och till och med då känns det som att hon är beredd.

Jag skulle nog inte gå mycket lägre med huvudet än nacke i mank-höjd på henne, men det beror ju helt på vad man vill åstadkomma (på vissa kan det behövas få huvudet lägre för att få till avslappning och längning av överlinje, men hon ser såpass ut i exteriören att det nog skulle stjälpa, men det är svårt att veta utan att se live, och ens då är det svårt att veta ju..). Eftersom det är så svårt (psykiskt) för henne att komma framåt-neråt är det nog viktigt att du bara gör det väldigt korta repriser och mellan de inte kräver någonting (släpp helt fokus på arbete och låt henne titta på dte hon vill). Framåt-neråt är ert arbete till en början, men när ni kommit vidare blir det istället vila för henne.

Övningen är vid hand, alltså gå vid bogen och hålla inner tygel nära bettet och ytter tygel vid manken eller i skänkel-läget.

Jag vet inte om AE jobbar vid hand något, men han har jobbat min häst på långa tyglar lite (men det var mer när man kommer till skolorna och lite mer bärande arbete).

Hej!
Tycker att du (iaf i början) ska jobba med att böja hästen o låta den "följa efter" innertygeln inåt-neråt på tex en volt och om hon ger efter och sänker huvudet så ger DU efter. Behöver inte va slak tygel men iaf en märkbar eftergift. Ae bara till att hästen inte lägger huvudet på sned och inte blir förböjd. Rider visserligen western...:D ...men jobbar alltid unghästarna så i början när dom ska börja lära sej att ge efter för tygeln och dom blir alltid väldigt mjuka och avslappnade med detta och då kommer undertramp och "rygglyft" automatiskt. Sen kan man ju alltid "höja" dom när dom är säkra och avslappnade om man skulle önska det, med bibehållen bärande rygg o bakbensaktivitet..
Hoppas du fick ut nåt utav detta...;)

Rid ut i skogen, i lite eländig terräng.
då måste den se var den sätter fötterna.

Longera med Chambong. Hästen lär sig snabbt hur man vill att den ska gå, i början.

Du! Vet du vad jag kom på när jag var ute o gick med hunden!
Kokko jag vet...:angel: Men jag gick och funderade igenom alla svar jag hade fått o så kom jag att tänka på vad du hade skrivit:

.."sen vid uppsuttens skritt där be om sökning neråt genom att lirka i bettet."

Jag rider ju i kapson, har använt träns vid uteridning men tycker att det går bättre med kapson. Kan jag lirka ändå??

Aha, så du tränar också för AE.

Jag har ju som sagt bara varit hos honom en gång men jag får diskutera med honom på onsdag när jag ska träna :bump:

Ska prova din övning också. Kan väl tänka mig att jag inte kan begära så mkt i början eftersom jag själv är grön på den övningen...men jag ska prova! :)

Haha, det är det som brukar vara det svåra...att hålla koll på både fram OCH bak!:angel:
Tack för tipset!

Jag rider 2ggr/vecka just nu och jag har varit uta nästan varje gång.

Hon är faktiskt lite snubblig av sig i början men brukar skärpa sig efter ett litet tag. Tyvärr har vi inte så gott om eländig terräng.

Jag vill helst försöka utan hjälptyglar så mkt som möjligt.

Fast egentligen, vad är skillnaden med en Chambong, än att man går vid sidan och "lirkar" ner hästens huvud.

Kan det vara så att hon inte håller huvudet högt, dels pga att hon är ung, dels pga att hon på detta sätt har lättast att balansera upp sin kropp då.

Låt henne gå som axel skrev över stock och sten så hon måste sänka halsen för att hitta en balans där.
Har du inte sådan terräng får du simulera den, med trädpinnar, cavalettibommar, och koner som hon ska runda, lägga ut stenbumlingar, däck, mm.
Du kan antingen sitta på henne i skritt i lätt fältsits, eller gå brevid för hand eller tömköra.

Att klättra är också bra.

Sen skulle jag föreslå att du hellre "jobbade" henne varje dag istället.
Även om det vissa dagar bara är 5-10 min i skritt.
Och göra det under en bestämd period, säg 4 veckor, sedan får hon vila helt ett par veckor, för att börja om igen.
Jobbar man en häst som du beskriver din, så sällan som 2 ggr/vecka, då blir det "nytt" varje gång och det är lättare att de hinner bli stallmodiga/spända dagarna emellan passen.

Vid lite arbete varje dag så blir det en vana för hästen och den blir trygg i vad som ska hända och vad du kommer förvänta dig av den.

Senast ändrad:

Med en chambong kan man inte ge vilopauser :smirk: I början är det väldigt jobbigt (psykiskt) för hästen att "ge upp" sin vaktande position och att komma framåt-nedåt. Att sätta på en chambong så att hästen måste gå där hela passet är alldeles för mycket begärt.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Hoppning Hej! Som rubriken lyder så skulle jag gärna vilja börjar tävla hoppning framåt försommaren-sensommaren och då väldigt lätta klasser då...
Svar
1
· Visningar
1 304
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 308
Senast: Centaur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycks ha en hobby med förhinder, då jag inte riktigt lyckas ordna med det jag önskar. Seniorens ägare behöver jobba häcken av sig...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka