Det KAN bero på skorna, det KAN oxå bero på nått "fel" hästen har,,, den kanske har nått i benen som gör ont om han rör de framåt istället,, det finns mycket inuti ett hästben man inte har koll på...
Men jag tror att skorna kanske har liten betydelse, om du har vanliga skor iallfall. Hästars höga benlyft kan främjas av att sätta på tyngre skor. Kanske du kan prova lättare skor. Svårt oxå att veta kanske hur/på vilket sätt denna häst tränades som ung...? Nästan vilka hästar som helst kan väll få schysst benlyft om de tränas på "rätt".. eller " fel" sätt som unga... tror jag iallafall.....
Vissa har mer än andra, andra avlas på det osv.. rätt eller fel ligger ju i betraktarens ögon.
Om det inte är något FEL på din häst (vilket din vetrinär och hovslagare får avgöra i första hand...) så tycker jag du ska skita i benlyften. Rider man dressyr vill man kanske ha lite mer vägvinning, och då får man försöka träna detta, istället för att försöka få ner lyften,, det kanske löser sig om han länger steget.
Bara några spridda tankar från en amatör!