Höger eller västertrafik på framridningen?

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Hotandspicy06
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 8 803
H

Hotandspicy06

Heejsan! Ska tävla på nästa vecka och jag undrar om jag kommer i höger varv, ska jag då gå innanför eller fortsätta på spåret?
Menar alltså om alla har samma gångart. Annars är det väl den som har "högst" gångart som har förtur till spåret?:rofl:

Kram Fanny

Sv: Höger eller västertrafik på framridningen?

Du ska alltid hålla till höger, så om du får möte i höger varv måste du rida innanför

Det är det tyvärr inte många som vet =S Håller ofta på att krocka med andra för de inte håller till höger =S Gäller både på ridbanor och cykelbanor tex :crazy:

Då skriker man HÖGERREGELN så har man satt sig i respekt på hela framridningen sen :p

Nej ibland verkar det som att det är störst går först regeln som gäller..:crazy:

Jag har fått för mig att det är den snabbaste gångarten som har företräde till ytterspåret. Att alltså om en kmr i galopp i högervarv så har den tillträde till spåret ändå om det kmr ngn i trav i vänstervarv.
Stämmer det eller har jag helt fel?:bump:

Du håller alltid till höger...
rider du i vänster varv håller du dig mot staketet/väggen vid möte o rider du i höger varv håller du dig innan för spåret. Skrittar gör man innan för spåret! Ingen skillnad på trav o galopp, utan du håller till höger!

Skrittar man ska man skritta innanför spåret.
Om jag skrittar på framridningsbanan brukar jag se till att hålla mig undan så gott det går, för om det kommer nån i galopp tycker in jag att den ska behöva "väja" bara för att det är högerregel.

Hahaha jo håller med er.. Vissa verkar inte ha fattat de hära med högerregeln:S En gång på en tävling ja kolla på hade en förälder satt upp en liten liten tjej (i 9års åldern?) på en het D-ponny som hon skulle klara av att tävla. Hon skrittade på sspåret o höll till vänster. :@ Det är så jobbigt

Det här är en fråga jag alldeles nyligen fick problem med. Jag har nyss flyttat och i alla ridhus jag ridit i förut har högerregeln gällt. I mitt nya ridhus krockar jag med en ponnyryttare när jag travar i vänster var och håller mig på spåret. Hon kommer i galopp i höger varv. Jag blir rätt irriterad och frågar varför hon inte håller höger? Hon hävdar bestämt att den som galopperar ska få tillgång till spåret. Då skulle detta betyda att man aldrig får trava på spåret och att man alltid måste hålla reda på vilken gångart alla rider i. Snacka om snurrigt!!

Utan att ha läst hela tråden hoppar jag in här :p

Har faktiskt ingen aning, men det är för att jag inte tävlar så mycket (längre).
Däremot är jag förbannat trött på dom som skrittar på spåret, så kommer man där på ett lokomotiv och vrålar: SKRITT INNANFÖR SPÅRET!
Jag är inte så poppis på tävlingar :angel:

Visst är det så att högst gångart har företräde till spåret. Har man samma gångart så håller man till höger. Skritta gör man innanför spåret om man inte är ensam i ridhuset förstås ;o)

Så enkla är ridhusreglerna och alla som har gått på ridskola någon gång borde ha detta inpräntat i ryggmärgen.
Det är enkla regler som inte alls är komplicerade att tillämpa i ett ridhus fullt med ekipage och de medför att det inte blir varken "trafikstockning" eller krockar på spåret och alla kan komma till arbete obehindrat.

Mer ridhusregler åt folket!

Men detta blir ju konstigt om man bryter av till trav, fattar galopp igen osv Jag föredrar nog helt klart högerregeln så att man dessutom kan få tillgång till spåret när man travar!

Spelar ingen roll om man travar eller galopperar. Högerregeln gäller.
Tyvärr tror folk att bara för att man galopperar har man tillträde till spåret...

skrittar gör man alltid innanför.
Även halter gör man innanför spåret.

Kl.

Ja hur ska ni ha det nu då?;) alltid högerregeln eller högst gångart ytterst?
Jag har lärt mej att högst gångart är ytterst och när man har samma gångart så gäller högerregeln.
Jag skulle dock gilla starkt om bara högerregeln gällde för det är ganska krångligt att ha koll på vilken gångart alla rider i.:smirk:

Om man håller på att växla gångart hela tiden (övergångar trav-galopp osv) så får man se till att göra det på ställen där man inte krockar med någon. Oavsett ridhusreglerna så gäller det att man har koll på omgivningen, man har ju liksom inte ensamrätt till spåret utan alla måste ta hänsyn till varandra.

Att enbart tillämpa högerregeln (och strunta i gångart) leder till "trafikstockning" på spåret. Hur tycker du att man ska göra om man hinner ifatt någon som travar när man själv galopperar? Ropa "ur spår" eller svischa förbi på insidan?

Om man håller sig till de två enkla reglerna att högst gångart har företräde och vid lika gångart gäller högerregeln så kan ALLA komma till jobb på ett smidigt sätt utan att behöva störas av vad de andra ryttarna i ridhuset pysslar med för stunden.

Ligger du kvar i vänsterfilen på motorvägen när du blir ikappkörd av någon bakifrån också?

Det gäller (både i trafiken och i ridhuset) att hjälpas åt så att alla kommer fram obehindrat.
Ridhusreglerna är till för att underlätta för ALLA.
Att tuffa på i trav på spåret och agera bromskloss tycker jag verkar ganska egoistiskt och definitivt regelvidrigt.

Jag brukar hålla till höger i trav och galopp. I skritt skrittar jag innanför spåret. Men att vara tydlig och visa tidigt vart man ska rida.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 593
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 552
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 654
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för... 2
Svar
27
· Visningar
4 494
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka