Högkostnadsskydd barn

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Tora
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 384

Tora

Trådstartare
Var på akuten nu med äldsta barnet (9år). Jätteont i örat i två dagar. 1177 sa åk till närakuten.

Mycket riktigt ena örat inflammerat. Fick utskrivet Kåvepenin. När jag kom till apoteket sa dom att läkaren skrivit att det inte skulle gå på högkostnadsskyddet. Är det brukligt att göra så och vet någon varför man gör så?

Kåvepenin 800 mg ask om 20 st. Vad jag kan läsa i FASS så står det att de skall ingå i läkemedelsförsörjningen. Läser jag helt tokigt eller hur fungerar det?

Medicin är väl gratis för alla under 18?
Ja men vissa mediciner är undantagna. Som tex hostmedicin och förut omfattades inte alla former av Kåvepenin men det tror jag att det gör nu? Hittade inget undantag för 800 mg i FASS (de som var undantagna hade en *). Men jag är ju ingen expert på det så jag kan ju ha missat något.

Ja men vissa mediciner är undantagna. Som tex hostmedicin och förut omfattades inte alla former av Kåvepenin men det tror jag att det gör nu? Hittade inget undantag för 800 mg i FASS (de som var undantagna hade en *). Men jag är ju ingen expert på det så jag kan ju ha missat något.
Men behövde du betala något då? Spara kvittot isåfall så kanske det går att rätta till i efterhand.

Ja 86,50 så inga större summor. Blev dock mycket förvånad och fundersam på hur det fungerar.

Vissa mediciner är undantagna och i ditt fall så låter det som att du fick en medicin som ligger inom förmånen beroende på vilken storlek du fått, och du fick den som inte ingår tolkar jag det som.

Utan att veta, så kan det bero på hur läkaren skrivit receptet eller vilken sort hen har råkat skriva på receptet.
Läkaren har skrivit på receptet att det inte ingår men i FASS verkar inte den styrkan finnas undantaget.

Vissa mediciner är undantagna och i ditt fall så låter det som att du fick en medicin som ligger inom förmånen beroende på vilken storlek du fått, och du fick den som inte ingår tolkar jag det som.
Ja så tänkte jag också först men i FASS så var den inte undantagen. De som var undantagna från det företaget hade en *. Men jag kan ju som sagt ha missförstått det helt.

Läkaren har skrivit på receptet att det inte ingår men i FASS verkar inte den styrkan finnas undantaget.
Om läkaren har skrivit på receptet att den inte ingår i högkostnadsskyddet så är det som apoteket har gått på när medicinen lämnats ut.

Om läkaren har skrivit på receptet att den inte ingår i högkostnadsskyddet så är det som apoteket har gått på när medicinen lämnats ut.
Så läkaren kan själv bestämma om det skall gå på högkostnadsskyddet eller inte? Tänkte om han skrivit fel?

Så läkaren kan själv bestämma om det skall gå på högkostnadsskyddet eller inte? Tänkte om han skrivit fel?
Vågar inte svara på hur det är i just ditt fall, men ja läkaren brukar kunna välja gällande många läkemedel om det ska ingå i förmånen eller inte. Dessutom är det i datasystemen ofta svinlätt att typ råka trycka på fel alternativ i rullmenyn om man har bråttom, dessutom olika förvalda alternativ för olika läkemedel vilket gör att man oftast inte måste kryssa i något alls osv, så det är inte konstigt om det blir fel ibland.

Jag tycker också den regeln är skum men den rutan finns bevisligen när jag skriver recept. Brukar alltid fylla i att medicinen ska ingå i förmånen men ibland ska saker gå snabbt och det är en typisk grej man kan missa i stressen. Borde undersöka saken närmare

/jobbar som läkare
Aha! Så det kan vara så ”enkelt”? Hon som expeditierade mig på apoteket verkade också lite förvånad. Finns det någonstans jag kan ta reda på om Kåvepenin 800 mg hör till läkemedelsförmånen eller inte? Förutom FASS, har tittat där men tyckte inte det stod klockrent om det ingick eller inte. Vet att ibland ingår vissa styrkor och vissa ingår inte. Just Kåvepenin var ju ett tag det inte ingick och sedan bara vissa styrkor.

Egentligen är det en struntsumma det rör sig om men det kan vara bra att ta reda på för framtiden. Med fyra barn kan det ju bli betydande summor :)

Aha! Så det kan vara så ”enkelt”? Hon som expeditierade mig på apoteket verkade också lite förvånad. Finns det någonstans jag kan ta reda på om Kåvepenin 800 mg hör till läkemedelsförmånen eller inte? Förutom FASS, har tittat där men tyckte inte det stod klockrent om det ingick eller inte. Vet att ibland ingår vissa styrkor och vissa ingår inte. Just Kåvepenin var ju ett tag det inte ingick och sedan bara vissa styrkor.

Egentligen är det en struntsumma det rör sig om men det kan vara bra att ta reda på för framtiden. Med fyra barn kan det ju bli betydande summor :)

Ja, plus att för de som har dålig ekonomi kan den summan vara väldigt hög även om de bara har ett barn... jag tycker det är skit att det ens ska gå att skriva ut recept utanför förmånen åt barn.

Varför då? Man får väl ändå bara medicin man faktiskt behöver.
Oftast ja, men ibland är definitionen av "behöver" lite luddig, och eftersom läkemedel är en dyr post för staten finns det riktlinjer för att hålla kostnaderna nere. En del mediciner typ hostmedicin som bara gör livet lite mindre jobbigt under en förkylning men som egentligen inte är det minsta nödvändig (och som dessutom knappt fungerar utan mest är placebo) går inte att skriva ut inom läkemedelsförmånen. Vill man ha får man betala allt själv.

Sedan finns det mediciner för samma sjukdom där det finns ett billigt och ett dyrt alternativ med lite olika egenskaper. Ex medicin A och B, där A fungerar bra på 70% av patienterna och ger 20% ofarliga men jobbiga biverkningar. B fungerar bra på 90% av patienterna och ger 5% biverkningar. B kostar dock 25 gånger så mycket. Alltså börjar man med A till alla patienter, och för dem som medicinen inte fungerar på eller som får biverkningar byter man till B. B är inom förmånen för alla som har prövat A med dåligt resultat, men om man vill pröva den först utan att ha prövat A så får man betala själv. Alltså får jag som läkare fylla i vilket fall som gäller för just den här patienten.

Finns säkert många andra exempel också, där det finns vissa kriterier som ska uppfyllas för att man ska få medicinen subventionerad :).

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 128
Senast: starcraft
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 252
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 310
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 619
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31