Höjd på bindbom?

• Western
  • Trådstartare Trådstartare cafu
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 929
C

cafu

Hej!

Jag funderar på vad som kan vara lämplig höjd för en bindbom utanför stallet (centrummått)? För hästar mellan 1.45-1.60.

Sv: Höjd på bindbom?

kanske 110 cm ?? Se till att sätta ner stolparna djupt o montera ihop allt kraftigt så att den gör skäl för namnet. Den ska hålla för en häst som slänger sej. Alternativet till detta är ju förstås pinnar o balsnören!

Senast ändrad av en moderator:

För att inte skada hästens nacke, om den försöker slita sig loss skall man inte binda lägre än ögonhöjd. Något lägre än manken.
Stolparna skall sitta lika långt ner i marken som de sticker upp om det skall hålla.

Dock är inte bindbommen det idealiska stället att lära hästen att stå uppbunden om den bråkar.
Det är bättre med en "skammpåle"... En sådan består av en kraftig telefonstolpe nergrävd 2-3 meter och lika hög över marken. På denna trär man bildäck till en höjd av 2 meter, där det övre kan snurra runt stolpen. Binder man hästen där kan hästen rycka och slita utan att skada sig. Det gäller naturligtvis att ha ett grimskaft och grimma som håller ev. förstärkt med en nackrem.

Hej och tack för svar!

Bindbommen är dock redan färdig, den blev ca 1.10 med stolparna djupt nergrävda i marken. Den är dock inte tänkt för hästar som sliter sig utan uppbindningsträningen kommer att vara avklarad för varje häst som binds upp runt bommen första gången. Främst är den till som extra säkerhet när jag själv ska spänna för vagn eller andra körredskap.

Hej och tack för svar!

Bindbommen är dock redan färdig, den blev ca 1.10 med stolparna djupt nergrävda i marken. Den är dock inte tänkt för hästar som sliter sig utan uppbindningsträningen kommer att vara avklarad för varje häst som binds upp runt bommen första gången. Främst är den till som extra säkerhet när jag själv ska spänna för vagn eller andra körredskap.
Använde du grävmaskin o satte du ner pålarna 3 meter som nån rekommenderade???? :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Hej!

Ja, grävmaskinen var här för länge sedan och grävde ner de vertikala pålarna vid sidorna, det som återstod nu var bara att bestämma hur högt den längsgående bommen skulle placeras.

Tror dock inte de hamnade på 3 meter under marken, men minst lika djupt som de sticker upp ur marken!

Använde du grävmaskin o satte du ner pålarna 3 meter som nån rekommenderade???? :rofl:

Liknande trådar

Träning Hej! Hur länge är det lämpligt att ha en häst på balansplattor? Hästen är mycket van balansplattor. Har trappat upp med tiden.
Svar
1
· Visningar
436
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej, vet någon här något om böckman duo R? Vi funderar på och köpa men för min häst som får panik och blir klaustrofobisk i trailern...
Svar
2
· Visningar
242
Senast: Panikponnyn
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
508
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka