Höjdhopp & längdhopp.

• Övr. Grenar
  • Trådstartare Trådstartare Felizhia Hansen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 3 603
F

Felizhia Hansen

Hej!!

Jag undrar om tävlingar i höjdhopp & längdhopp existerar i hästvärlden? Detta är kanske en farlig sak för hästar??

/Felizhia =)

Sv: Höjdhopp & längdhopp.

Höjdhopp heter Puissance i hästvärlden, och är fortfarande en gren som tävlas lite då och då.
Längdhopp fanns för många, många år sedan, men återfinns nu nog endast i historieböckerna.

Bland det roligaste jag har sett var en höjdhoppstävling på EuroSport för massor med år sedan. Där hade de ett par oxrar runt 180 cm att "värma " på och en mur som de successivt höjde. I botten på muren var det stora lådor, upp till ungefär en meter, sedan började lite mindre lådor och ju högre upp på muren man tittade desto mindre var lådorna. Tills de var så små att de liknade legobitar - dessa utgjorde ungefär 40 cm i toppen på muren, som blev hela 215 cm innan en stackare kom fel och hästen slog i en bakhov. Muren började luta, lutade änu mer och till slut föll den i backen och alla lådor och små "legobitar" flög all världens väg! Stackars funktionärer - det tog en kvart att bygga upp den igen! :)

Vet någon vad rekorden är då?

/Felizhia :D

Höjdhoppsrekordet är 2,47m har jag för mig
Det andra vet jag inte, men typ 7 meter eller någonting liknande?

Längdhopp finns inte, höjdhopp finns i två varianter.

Den ena heter Puissance och är egentligen inte en 'äkta' höjdhoppning eftersom man inte fortsätter mer än fyra omhoppningar och inte automatiskt slutar om ingen är felfri (minst två med samma lägsta fel ger en omhoppning till). Först hoppar man 4-6 enkelhinder och sedan blir det omhoppning enligt bed A:2. Omhoppningen är på två hinder, en mur och ett längdhinder. Det är max 4 omhoppningar. Om de som ska hoppa om är felfria i föregående omgång, så förstoras hindren, annars inte. Vinner gör den med bäst resultat enligt bed A:2

Den andra heter Höjdhoppning och den är väl mest lik höjdhoppning för människor. Den går över bara ett hinder. Hindret höjs för varje omgång. Varje ryttare får göra tre försök på varje höjd. Man måste komma över felfritt senast på tredje försöket för att gå vidare till nästa höjd. Vinner gör den som hoppat högst felfritt. Resultaten på lägre höjder räknas inte. TR reglerar noga hur hindret ska se ut och vara uppbyggt.

Vad fräckt. Har aldrig sett en höjd/längdtävling för hästar. Det skulle vara intressant!

I kaninvärlden (ursäkta att jag tjatar :smirk: ) Så är höjdhoppsrekordet på 99,* någonting .. & längdhopp på 3 m & någonting ;) ...

/Felizhia =)

Senast ändrad av en moderator:

caballus skrev:
Höjdhoppsrekordet är 2,47m har jag för mig
Det andra vet jag inte, men typ 7 meter eller någonting liknande?

Längdrekordet borde vara längre än 7 meter, tycker detta låter lite kort, med tanke på att vattengravarna på int. tävlingar väl är runt 4 meter långa.

Har förresten sett kort på när Anders Normann slog det svenska rekordet (han hoppade 208 cm) i början av 90-talet på Watergate. Helt grymt foto, på den tiden hoppade de inte heller på mur utan ett vanligt koppelräck som "lutade" så det blev lite längdhinder av det hela. Numer är det Peter Eriksson som har det svenska rekordet på James Bond (tror hästen dog ngt år senare) 210 cm.:banana:

Intressant med höjdhoppning..tävlas det i Sverige?

Liknande trådar

Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
936
Senast: fio
·
Utrustning Hej! Jag ska starta min första tävling sedan 2018 i helgen och är osäker på om min hjälm är godkänd. Har en Charles Owen V8. Hittar...
Svar
5
· Visningar
355
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
542
Senast: Mearas
·
Träning Hej Jag har ett problem med en häst som jag har börjat träna. När jag longerar honom så lyssnar han perfekt på mig i höger varv, han...
Svar
1
· Visningar
439
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025