Holländskt pass

koma

Trådstartare
Om jag köper en holländsk häst med pass, chippnr osv. vad behöver jag göra då när den kommit till sverige?
Det ska ju stå mig som ägare. Är det asvh som ordnar med det? Även om den ej ska registreras in där.
Pratade med min veterinär idag men han undvek frågan & hade säkert ingen aning.
 
Sv: Holländskt pass

Nej ASVH har inget med det att göra, vill du göra en ägarändring i hästens ursprungsförbund så skall du skicka iväg ägarbytesblanketten (påskriven av säljaren), om sådan används i det aktuella förbundet, samt oftast hästens pass till det utländska förbundet för att få detta registrerat. Just det faktum att man oftast behöver skicka iväg passen utomlands gör att de flesta som inte tänkt avla och registrera avkommorna i det förbundet inte bryr sig om att göra det utan ser till att ha den påskrivna ägarbytesblanketten i säkert förvar för ev framtida behov.
 
Sv: Holländskt pass

Så ett enkelt kvitto imellan mig & säljaren räcker alltså som "ägarbevis"?
Sålde nämligen en häst nu i höstas och då skulle ju mitt ägarbevis skickas in med påskrift från mig att jag sålt honom till de nya.
Sen fick de en klisterlapp att sätta i passet samt en stämpel över. Men det behövs alltså inte i detta fallet?
 
Sv: Holländskt pass

det var komplicerat! Så vart de inte alls när jag köpte bamora! Jag reggade henne i asvh. O bytte ägare samtidigt. De ville se bevis på att hästen var min, så de fick kvittot. Eftersom Bamora skulle vara med på Kvaliten så var jag tvungen att ta ut nån som kollade om det var rätt häst, vilket det var ;) Vad jag uppfattade de som så gör asvh även en bedömning på vilken färg på passet din häst får. Men man får inget nytt pass, bara en stämpel. Men kan ju vara viktigt ur avelssynpunkt!
 
Sv: Holländskt pass

jag har en KWPN o har inte skickat iväg passet. Han är inte reggad i sverige, har inget ägerbevis. Kvitto, köpekontrakt o jag står som ägare på licensen.
 
Sv: Holländskt pass

Det spelar ingen jätteroll ur avelssynpunkt, däremot om hästen skall vara med på ASVH arrangemang.
 
Sv: Holländskt pass

Nu stod det ju specifikt att hästen INTE skulle registreras i Sverige, finns ingen anledning att tilläggsregistrera importer här som inte skall gå unghästtester/championat, inte ens om de skall användas i avel om de redan är stambokförda i sitt moderförbund.
Din häst är med all säkerhet inte ägarändrad i KWPN det gör inte ASVH utan det måste man göra själv som hästägare. Att du är registrerad som ägare på hästen i tilläggsregistreringen är inget de anmäler till KWPN.
Oftast bryr sig inte ens utländska säljare om att skicka med ägarbytesblanketten till hemförbundet då de tar förgivet att inget ägarbyte kommer att göras där så den får man vara lite på hugget med ibland så att den verkligen kommer med påskriven.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 138
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 111
Senast: Anon89
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 655
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
653
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp