Hon äter ALLT!

H_lena

Trådstartare
*Varning för äckligt innehåll*
Jag är så j*vla förbannad, och snart orkar jag inte mer. Min familj tog över en 3-årig airedaleterrier tik för snart 3 år sen, och idag är hon 6 år. Till en början gick det väl bra men ju längre tiden gick, desto större blev problemet.

Det började med att hon under promenader åt tuggummin och all slags mat som hon kom åt, och det var inte alltid lätt att få ut det ur munnen på henne. Detta fortsatte och speciellt då hon var lös hittade hon saker att äta. Hittills har vi inte försökt göra något åt det annat än att säga "fy!" ta ut saken ur munnen, och fortsätta som om inget hade hänt, men ju längre tiden gick, desto äckligare saker började hon äta. Hon stoppar alltså i sig allt ifrån tuggummi, papper, plast, hästbajs, all slags mat eller förpackningar där det har legat mat osv.

Hon har även försökt äta en död råtta, och en gång fick hon i sig någon slags inälva, jag vetef*n var det var för något.

Förutom det äter hon all slags bajs. Jag hittade henne en gång i en buske, lapandes en mänsklig diarré. *spysmiley* Gissa om jag blev äcklad! Hon har också ätit spya, som hon sedan spydde upp. Två gånger.

Idag fick jag nog. Precis som alla vet som bor i stockholm, och brukat gå med sin hund på gärdet, så finns det mycket skräp och många kråkor. Idag hittade hon något slags död djur som hon åt, jag hann inte stoppa henne då hon var för långt bort, och dessutom blev attackerad av kråkor. Även fast jag hade hunnit fram hade jag inte velat bli attackerad av kråkorna som vaktade sitt byte, eller stoppa fingrarna i munnen på hunden för att försöka få ut liket.
Jag blev så otroligt arg och besviken att när hon äntligen kom fram till mig igen, så jag slog henne med kopplet. Inte för att det gjorde någon skillnad eftersom hon ändå inte bryr sig. Hon är så nonchalant, och det verkar inte som att hon har någon som helst respekt för varken mig eller någon annan i familjen.

Jag vet varken ut eller in längre. Varför gör hon såhär? Det kan inte bero på att hon är undernärd då hon ligger på över normalvikt. Hon får mat två gånger om dagen anpassad för hennes ålder och vikt.

Vad ska vi göra? Just nu känner jag bara för att tejpa ihop munnen på henne och aldrig ha henne lös igen, men det är ju inte hållbart.

Det har gått så långt att jag inte orkar längre. Jag trodde att det skulle vara kul att ha hund, men tji fick jag. Det är bara problem.
 
Sv: Hon äter ALLT!

Vet inte varför din hund äter massa saker men hon lär ju knappast förstått varför du slog henne med kopplet. Hundar tänker inte som så att nu slog nog matte mig för att jag åt den där smaskiga grejen.

Det funkar ju inte att bestraffa i efterhand och att slå hunden gör ju knappast saken bättre.
 
Sv: Hon äter ALLT!

Koppel är en bra uppfinning.
I stället för att slå hunden så kanske du skulle omplacera den till någon med bättre hundhållning?
 
Sv: Hon äter ALLT!

Jag tror nog att TS är ganska så medveten om detta. Men ibland blir frustationen stor och det är ju den TS vill bli av med.

Till TS:
Jag hade nog undvikit att släppa hunden lös. Trist, men det verkar svårt att göra något annat.
 
Sv: Hon äter ALLT!

Hur mycket aktivering får hunden? Inte bara motion utan träning?

Oftast grundar sig beteende i att hunden inte får något behov tillfredsställt.
Träna med henne istället, skriv upp er på någon rolig kurs t.ex agility så tror jag om ni får något roligt att hitta på tillsammans att problemen försvinner :) Håll henne kopplad när ni är ute o rastar.
 
Sv: Hon äter ALLT!

Om någon av mina hundar var besatt av mat och åt (mer eller mindre farliga) saker på promenaderna hade den fått ha munkorg en period för att se om det kunde bryta beteendet.

Alternativt skvallerträning, och lära hunden att skvallra på ätbara saker och där jag har det godaste godiset att erbjuda.

Det är det enda jag kan komma på just nu.
 
Sv: Hon äter ALLT!

Rappa till hunden med kopplet är förstås inte försvarbart ens när man är frustrerad. Men det vet du ju redan.

Även jag en hund som äter det mesta hon kommer över, men kanske inte i den utsträckning som din gör.

Jag skulle börja i följande ände:

- Kontakta veterinär för att undersöka om hon kan ha problem med t.ex. halsmandlarna. Det kan skapa ett beteende där de äter allt.

Jag skulle också fråga veterinären om möjligheterna att hunden kanske har magkatarr då det också är något som kan få hunden att äta "allt". Ofta bidrar magkatarr till en känsla av ständig hunger.

- Se till att hunden har något att tugga på hemma.

- Sätta på boxmunkorg eller annan vid munkorg under promenaderna under en period. När hon har vant sig vid den så kan hon också ha på sig den lös. Nolltolerans på att plocka i sig saker utomhus under en längre period kan bryta beteendet. Det handlar alltså om att bryta beteendet.

- När du sedan börjar släppa henne lös utan munkorg, se till att hon har något värdefullt med sig ut. Min hund som äter giftiga saker som svamp, ekollon och kastanjer har en boll på snöre som hon älskar. Den får hon springa runt med i munnen när vi är ute i mark där jag inte riktigt har koll på växtligheten. Då äter hon ingenting. Denna punkt handlar om att hunden inte ska återfalla i det oönskade beteendet.
 
Sv: Hon äter ALLT!

Jag hade börjat med kopplad hund och ev munkorg av plast. När hunden bara tittar mot ngt ätligt skulle jag söga nej tydligt och erbjuda mjukost i tub eller ngt supersmaskigt. Nej ska du först träna hemma så hunden förstår vad det är! Det gör du genom att tappa en godis framför dina fötter när hunden sitter och försöker hunden ta godisen tar du foten över och säger NEJ! Sedan tar du upp godisen och ger från din hand eller en annan godare godis från handen!

Sedan skulle jag börjat med lina eller flexi där jag snabbt halar in och säger NEJ när hunden går fram till ngt ätligt tills hunden kan nej! Erbjud hunden andra saker att göra också om att leta godis som DU lagt ut eller kastat ut så den får söka men efter saker som DU slängt ut. Du måste bli en tillgång till roliga saker f´ör hunden! Göm godis i barken på träd osv! Lycka till!
 
Sv: Hon äter ALLT!

angående kopplet: såklart skulle jag inte ha gjort det, det förstår ju jag också. Men att behöva omplacera hunden pga det, tycker jag är lite överdrivet.

Philosophia:Vi får väl kolla upp om det är så att hon har problem med halsmandlarna/magkatarr och sen utgå ifrån det.

paradiset: Hon kan nej och vet att hon ska låta bli om man säger nej. Tyvärr funkar det bara inomhus, så ja, det skulle vi nog också behöva träna på.
 
Senast ändrad:
Sv: Hon äter ALLT!

Jag förstår inte riktigt hur man kan bli arg över att hundar äter saker som för människor upplevs vara äckliga?
Det är ju inte alls något "onaturligt" beteende, även om jag kan förstå att det är jobbigt.

Mitt tips är att öka aktiveringen samt fundera över hur mycket berikning som hunden erbjuds.
 
Sv: Hon äter ALLT!

Jag har levt ett helt hundliv med en sådan hund, han fyller 12 år till våren och har inte lärt sig att låta bli äckliga saker än, även om det har lugnat sig. Men att äta bajs och lik är helt naturligt, och något de flesta hundar anser vara delikatesser. Din hund är inte onormal eller konstig på det planet.

Jag har tränat mycket på att ha ett "loss" som sitter så bra som möjligt. Det gör att han spottar ut nästan allt. De gånger han inte spottar ut så öppnar jag hans mun och skakar tills det mesta har åkt ut ur munnen. De få gånger han faktiskt lyckas svälja får jag helt enkelt leva med. Att låta hunden vara kopplad hela sitt liv känns inte okej, särskilt inte när han är lydig nog att låta bli både vilt och andra hundar.

På en så gammal hund så tror jag det är rätt kört att lära om beteendet. Kanske kan du prova skvallerträning, det kan ju inte skada i alla fall. Min erfarenhet är att det är helt lönlöst att försöka straffa bort det. De äter bara snabbare eller springer iväg med bytet. Och nästa gång blir de ännu skickligare på att komma undan. Men munkorg kanske kan vara en idé?
 
Sv: Hon äter ALLT!

Som nån sa så ge henne en godare godis.. När du ser att hon är på matjakt så träna lite och erbjud nått riktigt gott! Jag brukar ropa och be min hund sätta sig eller nått annat enkelt så får hon köttbulle :) Det funkade för mig, har en "jag äter allt" 5 mån valp hoppas det funkar för dig med!
 
Sv: Hon äter ALLT!

Alltså jag kan känna igen mig lite. Det ÄR ganska frustrerande att ha en hund som räcker finger och skiter fullständigt i vad man säger. Jag bryr mig inte så mycket om att det är äckliga saker han sätter i sig (värre när det är farliga) men just det där att man inte får kontroll över sin hund. Man känner sig så maktlös!
 
Sv: Hon äter ALLT!

Koppel är en bra uppfinning.
I stället för att slå hunden så kanske du skulle omplacera den till någon med bättre hundhållning?

Kalla dej gärna hundpsykolog, men människopsykolog blir du nog inte:crazy:
Du har så mycket kunskap, men är så nervärderande i ditt sätt att bemöta hundägare, att jag blir rädd:o

Det finns nog inte en enda som NÅGON GÅNG handlat i affekt i vårt hundägande. TS vågade erkänna...
Att på denna enda handling döma ut TS som hundägare är rent ELAKT:devil:
Hjälp oss okunniga hundägare på ett konstuktivt sätt, I stället för att angripa.
Vi här på buke hund behöver din hjälp! och din kunskap!!!:bow:

*Jenny *
 
Sv: Hon äter ALLT!

Jag förstår inte riktigt hur man kan bli arg över att hundar äter saker som för människor upplevs vara äckliga?
Det är ju inte alls något "onaturligt" beteende, även om jag kan förstå att det är jobbigt.

Mitt tips är att öka aktiveringen samt fundera över hur mycket berikning som hunden erbjuds.

För att det är otroligt frustrerande att inte kunna stoppa hunden och det är ju JAG som får torka upp äcklet när det spys upp hemma på köksgolvet sen...

Till TS, har själv erfarenhet av sånt beteende och aldrig lyckats bryta det (min hundhållning är väl kass antar jag) däremot minskade det under perioden då jag BARFade hundarna, troligen för att de då fick så mycket ben o dyl att tugga på i långa stunder. Nu har jag lagt ner BARFandet en tid och min tik började direkt att äta sin egen skit.
 
Sv: Hon äter ALLT!

Kalla dej gärna hundpsykolog, men människopsykolog blir du nog inte:crazy:
Du har så mycket kunskap, men är så nervärderande i ditt sätt att bemöta hundägare, att jag blir rädd:o

Det finns nog inte en enda som NÅGON GÅNG handlat i affekt i vårt hundägande. TS vågade erkänna...
Att på denna enda handling döma ut TS som hundägare är rent ELAKT:devil:
Hjälp oss okunniga hundägare på ett konstuktivt sätt, I stället för att angripa.
Vi här på buke hund behöver din hjälp! och din kunskap!!!:bow:

*Jenny *

Här hade jag gärna velat ha en GILLA-knapp :D
 
Sv: Hon äter ALLT!

Kalla dej gärna hundpsykolog, men människopsykolog blir du nog inte:crazy:
Du har så mycket kunskap, men är så nervärderande i ditt sätt att bemöta hundägare, att jag blir rädd:o

Det finns nog inte en enda som NÅGON GÅNG handlat i affekt i vårt hundägande. TS vågade erkänna...
Att på denna enda handling döma ut TS som hundägare är rent ELAKT:devil:
Hjälp oss okunniga hundägare på ett konstuktivt sätt, I stället för att angripa.
Vi här på buke hund behöver din hjälp! och din kunskap!!!:bow:

*Jenny *

Hundpsykolog har jag aldrig titulerat mig, finns ingen utbildning till det.
Vad gäller humanpsykolog då är jag både B o A sådan, dom graderna som fanns före legitimationen infördes.
 
Sv: Hon äter ALLT!

Tack för alla tips och åsikter. Ibland behöver man nå botten för att kunna arbeta sig upp därifrån. Att slå min hund vet jag var fel och jag tänker inte bortförklara att jag gjorde som jag gjorde. Det kommer inte upprepas i fortsättningen utan jag inser att mycket av problemet ligger i hur jag hanterar situationen.

Det verkar som att det är i princip omöjligt att lära henne av med att äta skräp ute, men jag ska verkligen försöka jobba på det. Och aktivera henne mer.
 
Sv: Hon äter ALLT!

Det verkar som att det är i princip omöjligt att lära henne av med att äta skräp ute, men jag ska verkligen försöka jobba på det. Och aktivera henne mer.

Det är inte omöjligt, men att bli arg gör bara att hunden ännu snabbare kommer sno/svälja det den hittat.

Ta med extra-super-gott-godis med ut och idka byteshandel. Min tös är en sådan som plockat upp allting från backen och det inkluderar även glasbitar mm. Även om hon inte svalt saker som inte är "ätbara" så kan hon skada sig.

Numera fungerar 99% av gångerna att säga blää, för hon vet hon får en supergod godis istället - så kämpa med den metoden istället. Till slut lär sig hunden att spotta ut det den hittat för att få ännu godare gott - men det gäller att träna och aldrig bli arg och framförallt inte lura den i början om du inget gott har:)

Enkelt är att börja med att gå där du vet det ligger äckel ute och ha hökögon + koppel. Låt hunden bara nästan komma fram till det äckliga du vet den vill ta och börja använda ett ord (samma ord jämt - t ex blä, usch eller liknande)och kasta/ge godis omedelbart. Till slut så kommer den förknippa det ordet för belöning och släppa fokus från äcklet mot dig istället.
 
Sv: Hon äter ALLT!

Jag förstår inte riktigt hur man kan bli arg över att hundar äter saker som för människor upplevs vara äckliga?
Det är ju inte alls något "onaturligt" beteende, även om jag kan förstå att det är jobbigt.

Mitt tips är att öka aktiveringen samt fundera över hur mycket berikning som hunden erbjuds.

Min reaktion också. Det är väl helt naturligt för hundar att äta as? Tror inte att det är någon större skillnad i en hunds ögon mellan en död fågel i skogen och en död, finfördelad fågel som den får i matskålen hemma. Bajs äter i princip alla hundar jag känner. Det låter alltså som en ganska normal hund. Att i vuxen ålder sätta i sig tuggummin m.m. låter kanske lite mindre vanligt.

Munkorg låter som ett ganska vettigt alternativ i det här fallet.
 

Liknande trådar

Hundträning Min hund är duktig på byteshandel när det kommer till icke ätbara saker som pinnar, skräp osv. Däremot när hon hittar mat ute så lyssnar...
Svar
16
· Visningar
1 057
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 742
Senast: Mabuse
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 454
Senast: Lhas
·
Däggdjur Flera gånger, senast nyss, vid tio i ett på natten så är det någon av våra kaniner som skriker. Vi har tre stycken kaniner av...
Svar
11
· Visningar
765
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp