Hund som tar katter (och andra hundar)

Jag "gillar" givetvis stycket i mitten, det sista måste varit fruktansvärt. Jag vet dessvärre att det inte är det minsta ovanligt med hundar som på allvar river och dödar får. Vanliga sällskapshundar som går lösa med husse och matte varje dag.
När jag bodde i en annan stad fanns ett stort naturreservat precis på gångavstånd från city och på vintrarna var inte en själ där men så fort det blev sol och vår och lagom till alla kor och får släpptes ut skulle hela stans oansvariga hundägare dit och låta hunden springa av sig.

Det var kalabalik där varenda vår med hundar som rymde och sprang och jagade kor och blev stångade och ridskolan mitt emot fick ta emot x antal bortsprungna hundar.

Det var innan facebooktiden så polisen hade att göra.
 
Skulle du tycka lika om hunden dödat familjens andra hundar? För vad jag ser ofta, så ifrågasätts inte avlivning speciellt mycket när en hund gått på och ev dödat flertalet andra hundar.
Jag skulle inte tycka illa om min hund om den dödade en katt eller en annan hund nej.
Går inte ha mänskliga förväntningarna på djur så.
Hade heller inte varit arg på min häst om den råkat sparka av benet på min andra häst.

Djur är djur och saker händer.
 
Jag skulle inte tycka illa om min hund om den dödade en katt eller en annan hund nej.
Går inte ha mänskliga förväntningarna på djur så.
Hade heller inte varit arg på min häst om den råkat sparka av benet på min andra häst.

Djur är djur och saker händer.

Det är många som har mänskliga förväntningar och skiljer på hund och katt. Och häst. Alltför många. En katt är bara en katt, medan hund och häst är mer värdefulla känslomässigt för många.
Och du skrev katter. Inte bara en katt.
 
Skulle du tycka lika om hunden dödat familjens andra hundar? För vad jag ser ofta, så ifrågasätts inte avlivning speciellt mycket när en hund gått på och ev dödat flertalet andra hundar.
För mig skulle det helt och hållet bero på situationen och hur hunden fungerade i övrigt, fast kommer en hund åt att döda flera andra husdjur brister man helt klart i sin djurhållning. Det är det som är problemet.
 
Skulle du tycka lika om hunden dödat familjens andra hundar? För vad jag ser ofta, så ifrågasätts inte avlivning speciellt mycket när en hund gått på och ev dödat flertalet andra hundar.

Jag ser ofta folk ifrågasätta om avlivning är så självklart när en hund gått på andra hundar vid flertalet tillfällen, även om utgången varit dödlig.

Om det inte går att omplacera hunden eller om den har andra problem är en femma. Har det skett flera gånger handlar det ju inte om någon olycka utom om ett seriöst handhavandefel. Men det behöver inte vara fel på själva hunden. Med rätt ägare som tar ansvar för vad hen har i kopplet ser jag inga problem med att en så hundaggressiv hund får leva vidare.
 
Det är många som har mänskliga förväntningar och skiljer på hund och katt. Och häst. Alltför många. En katt är bara en katt, medan hund och häst är mer värdefulla känslomässigt för många.
Och du skrev katter. Inte bara en katt.
Okej :(
Ja hundar är ju väldigt utsätta för förmänskligande nuförtiden medans katter och hästar ser dom allra flesta fortfarande som ett djur med naturliga instinkter.
Förutom dom som tror dom har porslinshästar och smått vanvårdar hästarna med täcken när det är så varmt att dom blir sjöblöta under täcket och liknande.
 
Delvis kl. Jag hade en hund som klippte katter om hon kom åt. Hon är en klok fin vallhund med superb djurkänsla, men -hatar- katter och tack vare ett stort mod vid social press från vallningsdjur, helt omöjlig för en katt att "skrämma bort".

Hundar är komplexa, vallning är inte en motsättning till jakt och driften att döda betyder inte automatiskt att en hund är farlig. Bara att man som ägare har ett stort ansvar för att inte hunden hamnar i lägen där den kan skada sin omgivning.

(En bekant fick en tacka uppäten levande av en jättesnäll labrador för inte så länge sedan. De hittade hunden när den hunnit äta hela tackans lår, och hon levde fortfarande. Hunden rastades lös i ett betesområde med får.)
Självklart är det så - jakt och vall hänger ihop och min hund som är av vallhundsras men aldrig är tränad i vallning "blandar ihop" beteendena en hel del, inte minst vid lek. Har också noterat att trots att han är av en röstvallande ras så har han heeler-beteende, dvs han går och nafsar mig på baksidan benen när han vill "styra" mig (eller ligger lite högt i stress och "vill något"). Och jag tror ju absolut att han skulle döda möss och råttor om han fick tag på dem! Hans mamma är en synnerligen kapabel musjägare (och vallhund)! :)
 
Jag ser ofta folk ifrågasätta om avlivning är så självklart när en hund gått på andra hundar vid flertalet tillfällen, även om utgången varit dödlig.

Om det inte går att omplacera hunden eller om den har andra problem är en femma. Har det skett flera gånger handlar det ju inte om någon olycka utom om ett seriöst handhavandefel. Men det behöver inte vara fel på själva hunden. Med rätt ägare som tar ansvar för vad hen har i kopplet ser jag inga problem med att en så hundaggressiv hund får leva vidare.

Ja, men jag ser fler som tycker avlivning är helt okej.
Jag säger inget om hunden, jag säger bara att jag ofta ser folk som ser hunden som mer värd än katten och därmed behandlar de olika.
 
Okej :(
Ja hundar är ju väldigt utsätta för förmänskligande nuförtiden medans katter och hästar ser dom allra flesta fortfarande som ett djur med naturliga instinkter.
Förutom dom som tror dom har porslinshästar och smått vanvårdar hästarna med täcken när det är så varmt att dom blir sjöblöta under täcket och liknande.

Tycker hästarna faller in under förmänsligade oftare numera. Och jag har alltför ofta sett hästägare som kostar på sina hästar allt, men stallkatten vill man varken kosta på kastrering eller id-märkning.
 
För mig skulle det helt och hållet bero på situationen och hur hunden fungerade i övrigt, fast kommer en hund åt att döda flera andra husdjur brister man helt klart i sin djurhållning. Det är det som är problemet.

Absolut! Och jag har heller aldrig skrivit om vad jag tycker ska ske med hunden. Men att hunden tar en katt verkar mer ett olycksfall i arbetet, medan om den går på en annan hund så är det allvar.
 
Ja, men jag ser fler som tycker avlivning är helt okej.
Jag säger inget om hunden, jag säger bara att jag ofta ser folk som ser hunden som mer värd än katten och därmed behandlar de olika.

Jag har inte räknat, för min del handlar det mest om att det är i princip samma personer som anser att man inte nödvändigtvis måste avliva en hund som dödar katter som har samma åsikt om hundar som dödar andra hundar. Det handlar alltså inte om någon dubbelmoral i deras fall.

Att många värderar hundar(och hästar) högre än katter har du förstås tyvärr helt rätt i. Det gäller även djur som kaniner, smådjur och fåglar. Som ägare ska man naturligtvis se till att de djur man äger sköts ordentligt oavsett art. Och som utomstående ska man respektera att djur kan vara oerhört värdefulla för deras ägare oavsett art och ekonomiskt värde.
 
Jag har inte räknat, för min del handlar det mest om att det är i princip samma personer som anser att man inte nödvändigtvis måste avliva en hund som dödar katter som har samma åsikt om hundar som dödar andra hundar. Det handlar alltså inte om någon dubbelmoral i deras fall.

Att många värderar hundar(och hästar) högre än katter har du förstås tyvärr helt rätt i. Det gäller även djur som kaniner, smådjur och fåglar. Som ägare ska man naturligtvis se till att de djur man äger sköts ordentligt oavsett art. Och som utomstående ska man respektera att djur kan vara oerhört värdefulla för deras ägare oavsett art och ekonomiskt värde.

Inte i allas fall, men det finns definitivt hundägare som inte tycker det är lika allvarligt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Absolut! Och jag har heller aldrig skrivit om vad jag tycker ska ske med hunden. Men att hunden tar en katt verkar mer ett olycksfall i arbetet, medan om den går på en annan hund så är det allvar.
Båda händelserna är tragiska, men det är en stor skillnad mellan dem. En "vanlig" hund dödar inte andra hundar, medan en katt ses som ett bytesdjur av många trevliga, helt friska, välskötta och välanpassade hundar. Det har alltså ingenting att göra med vad människor anser om olika djurs status, utan om vilket sorts rovdjur en hund är.
 
Jag ser ofta folk ifrågasätta om avlivning är så självklart när en hund gått på andra hundar vid flertalet tillfällen, även om utgången varit dödlig.

Om det inte går att omplacera hunden eller om den har andra problem är en femma. Har det skett flera gånger handlar det ju inte om någon olycka utom om ett seriöst handhavandefel. Men det behöver inte vara fel på själva hunden. Med rätt ägare som tar ansvar för vad hen har i kopplet ser jag inga problem med att en så hundaggressiv hund får leva vidare.
Men precis!
Som jag skrev innan jag hade inte haft något som helst emot att han en hund som ville klippa katter och andra hundar.
Tycker hästarna faller in under förmänsligade oftare numera. Och jag har alltför ofta sett hästägare som kostar på sina hästar allt, men stallkatten vill man varken kosta på kastrering eller id-märkning.
Tycker du? Min erfarenhet är att katters status höjts något enormt senaste åren det du beskriver tycker jag var vanligare förr dvs att man inte kastrerade vaccinerade eller la någon särskild energi på katterna.
 
Båda händelserna är tragiska, men det är en stor skillnad mellan dem. En "vanlig" hund dödar inte andra hundar, medan en katt ses som ett bytesdjur av många trevliga, helt friska, välskötta och välanpassade hundar. Det har alltså ingenting att göra med vad människor anser om olika djurs status, utan om vilket sorts rovdjur en hund är.
Ja precis katt är absolut ett bytesdjur och att leva ihop med katt är någon vi behöver lära i princip varje hund inget som faller sig naturligt.

Men det där med att döda andra hundar det finns till och med raser som är avlade just för att döda andra hundar.

Sen har vi all storlekskillnad mellan olika raser och olika rasspråk en vinthund kan ju sällan läsa av en springande chiuhaua tex utan ser den som vilket bytesdjur som helst.
 
Men precis!
Som jag skrev innan jag hade inte haft något som helst emot att han en hund som ville klippa katter och andra hundar.
Tycker du? Min erfarenhet är att katters status höjts något enormt senaste åren det du beskriver tycker jag var vanligare förr dvs att man inte kastrerade vaccinerade eller la någon särskild energi på katterna.

Den har höjts, men nu när registreringskravet kom, blev det tydligt att vi är långt ifrån målet.
 
Sen har vi all storlekskillnad mellan olika raser och olika rasspråk en vinthund kan ju sällan läsa av en springande chiuhaua tex utan ser den som vilket bytesdjur som helst.

Risken skulle nog vara större att min hund dödade en specifik hund här i byn än en av katterna grannskapet. Hon tycker verkligen inte om grannkatterna och skulle gärna jaga dem om hon fick, hunden i fråga vill hon bara leka med - vilket hon inte heller får.

Men för att ens vara i närheten av att kunna döda en katt krävs att den inte skulle komma undan genom att krypa under något/klättra, att katten inte stannade och stirrade ut min katt(katter som bara blänger är inte alls kul) samt att min hund faktiskt fullföljde attacken. Naturligtvis agerar jag enligt värsta tänkbara scenario oavsett.
När det gäller hunden vill min hund som sagt bara leka och lek räcker för att den hunden skulle vara i livsfara. T o m att hälsa i koppel skulle kunna göra att min hund dödar den. Oavsiktligt, men ändå. Min hund är nämligen bufflig; hoppar, tacklas och slår med tassarna. Den andra hunden är en italiensk vinthund.
 

Liknande trådar

M
Hundhälsa Jag hoppas att folk inte har allt för dömmande saker att säga, och det är såhär att hunden kommer inte avlivas, utan skickas tillbaka...
Svar
13
· Visningar
3 247
Senast: Missfuckhead
·
C
Övr. Hund Har en snart 4-årig jämthundshane som är otroligt trevlig och snäll här hemma, men när jag ska gå ut och gå med honom och man träffar på...
Svar
3
· Visningar
799
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp