Hon dricker inte!

B

brom

Vårt ponnysto dricker jättedåligt. Vi vattnar med hinkar, så jag ser att hon inte dricker så mycket som jag tycker att hon borde göra. Det är inte gräs kvar i hagen, så hon får inte i sig vatten på det sättet. Jag har haft i lite äppelsaft i hennes vattenhink, men hon drack inte mer för det. Vad gör man? Tips mottages tacksamt!
 
Hur många liter dricker hon då? Vad ger du för grovfoder? Får hon tillräckligt med salt?
 
Grovfoder: hö 84%ts per kg foder. Hon har saltsten i boxen. Hon slickar inte mycket på den. Hon dricker knappt 10 liter på ett dygn. Hon får lusernpellets och betfor som är blötlagt, så där blir det ju också nån liter, förstås. Kan man lägga till extra salt i fodret? Har aldrig haft det här problemet förr!
 
Ger du hö i hagen? Det har ju varit väldigt blött ute ett tag nu. Får hon ensilage eller ngt liknande? Det kan ju vara så att det är lite blötare än vanligt? Bara en tanke.
 
Har hon vatten i hagen då? Du kan ju inte riktigt veta hur mkt hon dricker där..

Ett tips kan vara att istället för att ge salt i saltsten, att du ger löst salt i maten. Du kan även prova en näve betfor i vattnet, eller hälla överblivet betforvatten i hinken. Eller äppelbitar i vattenhinken, även äppelcidervinäger.

Hur kissar hon och hur är avföringen? Hur klarar hon "skinn"testet? När man tar en bit hud och ser hur fort den åker tillbaka alltså.

Vad väger din häst?
 
Ge en matsked grovsalt i maten, det har jag gjort de gånger min häst har druckit dåligt.

Hur länge har hon druckit så här lite vatten då? :confused:
 
Jag har hört att överblivet betfor vatten inte är så bra att ge till hästen. Att de får ont i magen då. Stämmer det?
 
Tyvärr är det så att hästar som av någon anledning har börjat att dricka mindre, snabbt kommer in i en dålig cirkel som gör att de dricker mindre och mindre. Du måste därför tvinga i henne vatten. Det lättaste är att blanda all maten med vatten inkl havren osv. Gör gärna en jätteblöt vetekli osv
 
jag hade problem med det i somras med min lipizzanare,och jag tog en spruta och blandade vatten med lite salt i, ca 1tskoch gav oralt.max ett par ggr/dag.vi höll på bara några dagar så började han dricka och kissa normalt igen. /kram Tess :bump:
 
Salt är ganska effektivt. Men det man ofta glömmer är att huden också tar in vätska. Har det varit blött och kallt ute så dricker hästarna mindre. Det finns inte nån liten bäck i närheten som ni missat om hon inte dricker ur vattnet i hagen?
 
Enligt viktmåttband (om man nu kan lita på det) väger hon ungefär 430 kg. Hon är maxad d-ponny, bastant i kroppen. Hon har vatten i hagen, men ingen av hästarna dricker speciellt mycket när de är ute. Den andra hästen dricker massor när han kommer in. Hon klarar "skinntestet" och avföring och kiss ser ut som vanligt. Svårt att bedöma hur mycket hon pinkar. Det jag oroar mig för är den onda cirkeln som någon skrev om, att hon ska dricka mindre och mindre. Nu ska jag i alla fall prova med att tillsätta lite salt i fodret och att blöta ner all mat rejält. Jag kanske jagar upp mig i onödan, men det är ju väldigt viktigt att de får i sig tillräckligt med vatten, eller hur?
 
Okej, din häst behöver då ca 30 liter per dag(om hon rids i åtminstone lätt arbete).

Tror du att du skulle kunna ha din häst i hagen ensam en dag(bara en dag!!)? Och ställa ut vattenhinkar där för att se hur mkt hon verkligen dricker i hagen. Så du vet hur pass lite hon EGENTLIGEN dricker.

En idé iaf.

Bra att avföring och kiss är normalt, för det kan synas på det om de har druckit för lite. Kisset är väldigt koncentrerat och inte lika mkt som vanligt, och bajset är torrare och mer smuligt. Trevlig beskrivning va? ;)

Berätta hur det går!
 
Prova att blanda Melass i vattnet, inte för mycket men bara som smaksättning. Det fungerade på min häst i allafall. :)
 
DEt man ska tänka på är att vattenbehov är ganska individuellt, visst 30 l kan vara ett riktmärke men det finns hästar som dricker betydligt mycket mindre (eller mer) än så per dag.
Det man ska vara aktsam på är om hästen dricker mycket mindre (eller mer) än den brukar göra, dvs markant ändrar sin vattenkonsumtion, samt ser påverkad ut på ett eller annat sätt (tröttare, dåligt med urin/träck eller ändrad färg på urinen m.m).
mvh Maria
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 363
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 707
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp