Bukefalos 28 år!

hon tappar hull!!!

Mitrolle: Man kan inte gå efter kraffts foderförslag. Man får gå efter grovfoderanalysen! Min pålle har ett mj behov på 70 och skulle jag ge enligt kraffts förslag, 8 kg hö (och han ska inte äta mindre hö då han väger 570 kg) av vårt hö med 8,3 mj och 68 smrp och 2 kg rehab så skulle hästen fått i 86 mj vilket e för mycket.
 
Jag vet väl att det är grovfodret som styr hur mycket kraftfoder man ger! Anledningen till att jag länkade till Krafft var för texten som stod, att det var till konvalescenshästar. Samt att jag länkade till vad det var för värden på rehab. Inte för att på något sätt säga att så här mycket ska ni ge.
Djursjukhuset rekommenderade Krafft Rehab för att det, eftersom det är havrefritt och är sammansatt av speciellt framtagna aminosyror, har en lugnande effekt på hästen, vilket man ju gärna vill ha när den står i boxvila, samt att den hjälper både konvalescenshästar och gamla hästar att hålla hull. De rekommenderade det inte för att de inte visste vad vi hade för grovfoder... Jag vet vad jag har för grovfoder, det är analyserat.
Det är forskat på detta foder (rehab) och det är erkänt lämpligt som foder till hästar i vila.

Anledningen till att jag tipsade om det är att hon skrev att hästen inte äter upp höet, och hade dåligt hull. Samt var pigg och sprallig.
Det var för att hjälpa, inte för att vara dum på något sätt, men man blir ju idiotförklarad på en gång man öppnar munnen på just foder-forumet av någon konstig anledning. Det är klart man ska räkna på foderstaterna, men det är ju liksom så att allt hästen äter omvandlas i hästens kropp. Och det är just sammansättningen av fodret som kan ha betydelse, en häst kanske går upp bättre i hull på en foderstat med hö och krafft rehab än med hö, havre betfor etc. Även om det ger samma kvoter och samma mängd smrp och MJ.
Min andra häst har haft svårt att hålla hull tills vi upptäckte vilket foder just hennes ämnesomsättning passar ihop med. Det är Hippo Breed.

Vad jag menar är att det inte är mängden foder utan VILKET foder man ger som kan ha betydelse.
Alla hästar är ju olika individer och fungerar olika.

Och jag vet att jag skrev fel om att rehab skulle ha lågt energiinnehåll, det hade jag hört någonstans och skrev det innan jag kontrollerade fakta. Men jag har erkänt mitt misstag och vill inte bli hackad på för det!
 
Ingen har hackat på dig. Jag förstår inte varför vissa här tar det som att man hackar så fort man skriver en motfråga eller nåt? Det e en helt vanlig diskussion. Det e väl klart att man undrar och vill diskutera om någon skriver något som man inte tycker stämmer.(tex det där med att proteinet har med hullet att göra som det inte har) och du länkade faktist inte bara till rehabs värden utan även till rekomenderad utfodring därför påpekade jag att man inte kan ta efter de rekomendationerna. Det finns ju tyvärr de som gör det utan att ha en suck om vad grovfodret innehåller och så undrar de varför hästen blir fet/mager för de ger ju vad krafft rekomenderar.
 
Gammal ponny skriver du.. Hur gammal då? När blev tänderna kollade senast?
 
får man fråga varför hon har boxvila?? man bör helst undvika boxvila med en gamma häst, dom mår absolut inte bra av det....... Stor risk för kolik, och dessutom stelnar dom väldigt till! Hur länge har hon vilat? Skulle rekommendera liten hage, om hon nu inte har en fraktur eller annan allavarlig skada.
Har du kollat tänderna?
 
20 år...har stått i två veckor nu.Tänderna blev raspade för ett halvår sedan,hon har inga problema tt tugga tror jag,det är bara det att hon är så rastlös att hon trampar ner höet och så.Eg skulle hon ha tagits bort,men vet ville ge henne två veckor på kortison, och hon har tagit sig.Skadan är pålagringar på patellan i bakknäet, det var ingen positiv diagnos direkt att få.De tror dock att de kan få henne bra igen, och de får de gärna göra för mig,bara det itne tar ett halvår av vilande för då mår hon dåligt!

Jag har funderat lite,och jag tror att hon tappat i hull pga smärtan hon hade förut,hon hade kraftigt ont men nu med behandling är det mycket bättre.Det tar väl på krafterna att ha ont?

Ang boxvila, den skulle bara bli två veckor för att se om hon överhuvudtaget kunde repa sig(jag ville ta bort henne direkt, eftersom vet sa att det i princip var inget att vänta, men kanske var tur att vi testade...hon kan bli bra igen?)så tycker jag som du,det är förkastligt hästliv de lever då och jag skulle ta en stooor funderare på om det var värt det att låta en häst vara så pass rörelsebegränsad en längre tid om det inte fanns synnerliga skäl.De lider ju lite.
Hon mår bra som tur är, kliet är tydligen bra för magen,den är kanon just nu.

Ang rehab så har jag använt det förut till en unghäst som var konvalescent,det fungerade utmärkt tyckte vi.men jag vet inte, jag tror vi får ordna så att hon inte drar ner allt hö i spånet, och ser om hon äter mer, kanske var det smärtan också och isåfall går hon snart upp igen(har hänt andra hästar förut).Jag är lite rådvill, viss säger ändra foderstaten,andra säger att det är smärtan...önskar man visste bäst själv...
 
Varför inte bygga en krubba i ena hörnet om hon drar ut fodret och trampar ner det? :confused:
 
var hos odal för att köopa foderhäck,men de hade inga idag tydligen...såg i ridsport att man kan fixa en lösning med en blå tunna i ett hörn, som hästen drar ut höet nerifrån ur.Kanske värt att pröva...
 
Du kan jo ha ett hönät?
Tkr det var konstigt att hon har fått boxvila, hästar med pålagringar mår vanligtvis mkt bättre om de får komma ut och röra sig lite. Får du gå små skrittpromenader med henne? Hur allvarlig är hältan? Vilken grad?

Många hästar med pålagringar klarar sig bra flera år efter diagnosen, har du pratat med flera veterinärer?
 
hon får promenera i skritt tio minuter/dagen. Vet. var väldigt tydlig på den punkten,att hon inte fick röra sig för häftigt(typ bralla). Pålagringar på patellan, och misstänkt utsliten menisk(misstanken drogs tillbaka då hon blev så markant bättre av kortisonet)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 679
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 235
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 608
Senast: Jiovedi
·
Anläggning I januari får jag hem ett förhoppningsvis dräktigt sto (köpt lite "grisen i säcken" hon är bara ultraljudad 3v efter betäckning då hon...
Svar
6
· Visningar
1 370
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp