Hon vill inte sluta

I

Icebabe_1

..min lilla kattunge börjar nu väksa till,
men hon är odreglig på kvelden och natt,
även morgon tid.
hon skall leka apport med sin lilla boll,jag kastar,hon hemtar,och det kan hålla på i en timme drygt,oansätt tid på dygnet,hon blir skit sur om man ratar henne,typ på natten när man sover,överser man henne går hon å skriker djupt,mörkt och högt....hur skall man lära henne att sluta med dette?särligt på natten?
lika så när jag lagar mig grönsaker,typ,broccoli,brysselkål och annat godt,ger jag inte henne nått blir henne så arg att hon også skriker leeeeenge.
vi har ju en katt till,på 6 år,men han bryr sigi nte om att leka henne eller lära henne vett.
han tittar bara dumt på henne och lägger sig till å sove.
nån som har varit med om en kisse med sådan personlighet?kattungen alltså? :confused:
 
Jag har haft katter som betett sig på liknande sätt. Har du testat att ignorera henne helt när hon skriker? För om hon lär sig att du till slut ger med dig så har hon ju anledning till att fortsätta.
 
Min Semla skriker också på natten. Djupa klagande läten. Jag tror att det var några hormoner som spökar. Trots att hon faktiskt är kastrerad så kan det ju sitta kvar i skallen. Men hon har gett sig nu, det varade en vecka.
 
vi har forsökt ignorera henne,men det funkar inte.
hon är vell snart halvåret nu,när är man säker på att hon är könsmogen?
och när exakt kan kastreringen ta form på henne?
 
Du kan inte vara säker på att hon är könsmogen men hon kan vara det vid 6 månaders ålder. Kastrera kan du göra nu, risken att hon drabbad av juvertumörer och liknande är mindre ju färre gånger hon löper innan kastration.
 
Jag har oxå minst en pratig kisse.

Det intressanta är att han jamar mycket mer när jag är hemma än när min sambo är själv.
Han brukar sitta tex i hallen och skrika: "Uppmärksamhet! Lek med mig!" och jag som har gjort valet att ha innekatt tycker att jag oxå får ta ansvaret att aktivera dem så jag brukar leka med honom eller nåt en stund. Iof så gör sambon oxå det ibland men inte lika mycket som jag gör.

På natten jamar han inte, då ligger han och sover hos oss vilket iof kan vara lite störande när man får en pälsboll i munnen när man sover som bäst :angel: men det kan jag ta. Kul att han vill vara nära ju!

Den andra kissen jamar oxå en del men bara när jag går omkring eller gör något som han vill vara med på eller vill leka. Och inte lika högt som den andra.

Vad gäller maten så brukar vi ge dem en smakbit om de verkar intresserade. De är uppväxta med det och är verkligen inte speciellt tiggiga, ofta bryr de sig inte alls att vi äter. Kommer de så får de smaka , även av grönsaker och sånt man inte tror de vill ha.
Majs, blomkål, broccoli mm gillar den ena och igår upptäckte jag att den andra gärna slickade i sig lite citronyoghurt.

Mitt råd är att strunta i henne när hon jamar och förkom henne istället!
Busa upp henne när hon verkar lite sugen men inte har börjat jama, ropa på henne när ni äter och erbjud en smakis innan hon hinner jama. Hon talar ju om vad hon vill, se till att lyssna!
 
det är sant,
jag borde skatta mig lycklig som har en katt som verkligen har förstått hur hon skall få oss till att fatta vad hon vill,jag skall forsöke hinna före henne när det gälder att leka och ge henne smakbit innan hon skriker.
det kan ju faktisk funka.
 
Jäst är ingen fara, man ger ju katter Jästex, som är öljästtabletter :smirk:

Min är tokig i allt rökt... det är det enda han äter, förutom torrisar. Rökt skinka... makrill... mums...
 
Åsikterna är väldigt skilda. Själv anser jag att det inte är nödvändigt att katten blir könsmogen före kastration. Den uppfattningen fick jag efter en föreläsning av en veterinär som just pratade om det att tumör-risken är större ju längre man väntar med att kastrera.
Dom flesta vet att det finns risk för tumörer vid p-piller givan men inte så många vet detta.
Vilka åsikter finns det för att katten ska hinna bli könsmogen före kastration? och vilka av dom stämmer?
 
Djursjukhuset som kastrerade min Tekla kastrerar även om de inte löpt första gången (dvs är könsmogna). De vill dock att de ska vara minst 6 månader, och väga tillräckligt och ha växt till sig tillräckligt. Detta var inget de sa till mig, jag bara beställde tid men jag mötte en annan kattägare med en jämngammal (7 mån) kattunge där, som en månad tidigare hade varit in för kastraktion men där veterinären skickat hem dem igen med hänvisning till att den var mer av kattunge än ungkatt än och behövde växa på sig lite. En månad senare (då den var 7 mån, liksom min) var den in, och kastrerades då.

Men INGET krav på löp, det enda de bryr sig om ang löp är att de INTE får löpa när de kastreras (ökad blödningsrisk) utan om de börjar löpa nära inpå bokad kastraktionstid ska man ringa pronto så man får p-piller att ge så löpet avbryts. Men det har bara med blödningsrisken att göra.

Min Tekla hade inte löpt någon gång alls när hon kastrerades, och hon var 7 månader (minus en dag *s*) när hon kastrerades.

Och katter som jamar på nätterna eller envisas med att leka på nätterna de slänger man ut och stänger dörren om :devil:*brutalmatte med inne/utekatt* :devil:

Tekla är väldigt lekfull och tycker mans ka leka JÄMT, men hon roar sig på egen hand om man ignorerar henne. och det är det som är problemet eg *s* Hennes syn på lämpliga leksaker är inte riktigt densamma som min syn på lämpliga kattleksaker. Så när jag vaknar på nätterna av att julgranen svajar/saker far i golvet/etc så får hon leka ute istället :angel:

Dock tigger hon inte tack och lov (varför tigga när man kan stjäla? ;)), däremot är gammelkatten förjävlig. Han brukar komma in i sovrummet och SKRIKA klockan fem på morgonen och vägrar ge sig om man så kastar kuddar på honom (eh, ja det har hänt men det var inte jag)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, jag skulle behöva lite tips om hur jag skall uppfostra min kattunge inom vissa områden. Jag hittade honom fast i en hög av...
Svar
15
· Visningar
3 400
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Min lille är nu strax över 7 månader och fram tills nu så har jag gladeligen accepterat det faktum att han verkligen INTE vill vila/sova...
Svar
14
· Visningar
2 181
Senast: Abova
·
I
Övr. Katt några av er här kommer karnsje ihåg jag lade ut en tråd på min nya kattunge som blev ett problem,( hon skulle ersätta kompis åt min...
Svar
13
· Visningar
1 364
Senast: Icebabe_1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp