Sv: Hönät.

Då kan du sluta fundera på bomull. Tyvärr. Det är flera gånger så tjocka 'rep' i dem, och de går INTE sönder ett dugg lättare om de fastnar tyvärr. Däremot är risken att de fastnar mellan tand eller mellan sko och hov mkt mindre då snörena är så himla mycket tjockare. Stoppa in ett ben däremot.

Bästa nätet för att minska risken att fastna tycker jag de finmaskiga är, de som de INTE kan få in en hov i. De kan teoretiskt iaf fastna i tänderna, och mellan sko och hov, men inte få in ett ben. Och om man ser till att de inte kan dra ner det är ju risken för mellan sko och hov minimal, bara tänderna kvar då. Jag har aldrig varit med om just det dock *peppar peppar*

Nackdelen med finmaskiga är ju att det tar väldigt mkt längre tid och mer pill att få ut det - fast det kan ju vara ett plus med. Beror ju på varför du ger i nät - för att minska spilla/dra runt eller för att just förlänga ättiden?

Förresten, om du vill och jag kommer ihåg det kan jag fota ett sånt i bomull i närbild åt dig, om jag inte slängt det (inte helt hundra).

Då kan du sluta fundera på bomull. Tyvärr. Det är flera gånger så tjocka 'rep' i dem, och de går INTE sönder ett dugg lättare om de fastnar tyvärr. Däremot är risken att de fastnar mellan tand eller mellan sko och hov mkt mindre då snörena är så himla mycket tjockare. Stoppa in ett ben däremot.

Bästa nätet för att minska risken att fastna tycker jag de finmaskiga är, de som de INTE kan få in en hov i. De kan teoretiskt iaf fastna i tänderna, och mellan sko och hov, men inte få in ett ben. Och om man ser till att de inte kan dra ner det är ju risken för mellan sko och hov minimal, bara tänderna kvar då. Jag har aldrig varit med om just det dock *peppar peppar*

Nackdelen med finmaskiga är ju att det tar väldigt mkt längre tid och mer pill att få ut det - fast det kan ju vara ett plus med. Beror ju på varför du ger i nät - för att minska spilla/dra runt eller för att just förlänga ättiden?

Aha!

Han har inga skor på, dock är han glupsk! Ingen risk att de "tuggar sönder" de finmaskiga då? alltså att de får med sig själva nätet i en tugga? Annars lät ju det bättre! Förlänga ättiden är tanken.

Kolla i min tråd om finmaskiga hönät, där har Constance lagt in en kort film på en shettis som äter ur en sådan.

Jo de kan få med sig nätet, men de lär sig rätt snabbt.

Min ponny åt all mat ur sånt i över en månad utan incidenter. Däremot fick han loss det flera ggr, men iom inga skor och små maskor så hände inget. (Sen satte jag fast det med schakel och då satt det). Kändes skönt att tryggt kunna ha det ganska lågt, så det inte blev såå skev ätställning.

Thumbnail.aspx

Ehm, är inte det där lite väl lågt? Så fort höet är slut kommer det ju hänga i marken= SKADERISK!

Inte kul att hitta sin häst i stallet på morgonen med ett ben i nätet...
Jag skulle hänga det högre om jag vore du

Ehm, är inte det där lite väl lågt? Så fort höet är slut kommer det ju hänga i marken= SKADERISK!

Inte kul att hitta sin häst i stallet på morgonen med ett ben i nätet...
Jag skulle hänga det högre om jag vore du

Om du läser igen, ser du att det är ett finmaskigt nät, som är omöjligt få in ett ben i. Nätet hänger inte i marken när det är slut heller, men nästan. Men som jag skriver så fördelen är att det är en oskodd ponny, ett finmaskigt nät där det inte går att få in ett ben, och därför kan det hänga lågt så att man slipper den knasiga ätställningen.

Han hade nät dygnet runt, stor del av dygnet tomt, i 2 månader. Innan jag fäste det med schackel plockade han loss det (fullt) ett par ggr med. Men ingen risk fastna, och gjorde det aldrig heller. Det han hade kunnat fastna med är tänder, men i övrigt så ingen risk alls.

Ett vanligt nät skulle jag inte våga sätta ens i närheten av så lågt, inte heller ett finmaskigt hos en skodd häst.

Aha, okej.

Anledningen är att jag funderar på att ge min häst sitt kvällshö i hönät, men vill ha nått som går sönder relativt enkelt om han skulle fastna idet. :)

hur ska hästen kunna fastna i hönätet om du har det i höjd som det är avsett för? dvs en bra bit ovanför marken såsom i transporten?

hur ska hästen kunna fastna i hönätet om du har det i höjd som det är avsett för? dvs en bra bit ovanför marken såsom i transporten?

Därför att hästar ÄNDÅ kan fastna! Om de ex. stegrar i boxen. Det händer,både om dom blir skrämda av ngt oväntat (händer väl inte så ofta,men det KAN hända), eller om de smågnabbas med grannhästen.
Det är ju lika bra att ta alla eventualiteter i beaktning.

Men å andra sidan är du ganska nedlåtande i de flesta av dina svar i olika trådar:grin:

Liknande trådar

Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
344
Senast: Shixle
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 932
Senast: Görel
·
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte... 2
Svar
29
· Visningar
1 604
Utrustning Är så jäkla trött på longerlinor i nylon. Någon som har i bomull eller typ läder? Nöjda?
Svar
14
· Visningar
632
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilken färg?
  • Svensk Politik 4
  • Att lämna i smyg

Hund, Katt, Andra Djur