Sv: hönät?

Om du läst ordentligt hade du sett att jag personligen inte använder hönät. I England var jag "vanlig" anställd som följde stuteriets rutiner och där funkade det bra med hönät. Givetvis är det tråkigt när hästar fastnar i hönät och gör illa sig ordentligt (nödslakt...) och det är just därför som jag inte använder det själv. Läs inläggen ordentligt innan du skriver personliga påhopp! :mad:

Jag blev förbannad för att du använde denna smiley:s ---> :rofl:

Kan inte förstå hur du kan tycka denna diskussion är rolig??

Jag håller helt å hållet med dig!!
Det är verkligen inte en bra ställning för hästarna att äta på som du säger ....förslitningsskador å spännigar är ju givet!
Det är ju deras narturliga sätt att äta på varför ta den det!
Om nu hästen sparkar omkring sitt hö så tycker jag att den får göra det eller pröva å lägg det på ett annat ställe !
Det skulle jag pröva med i alla fall ... :smirk:

I stallet jag jobbade (slutade i juni) hade vi hökorgar. Det är det smidigaste jag haft. Tycker att hönäten är lite bökiga o fylla på, men korgarna var det bara att ta hö o slänga i. Kan tillägga att vi gav hö en gång om dagen så dem hade fri tillgång. Ingen häst har någonsin fastnat i dem och inte strör dem ut o skiter i höet heller..

Enda nackdelen jag kan komma på är att de sliter tänderna på fel sätt om de alltid äter så.. det naturliga är att äta från marken o käken mal. När de lyfter huvudet för att äta åker underkäken fram o tänderna slits inte på samma sätt.

Det var vår "tandläkare" som påpekade detta då han kollade igenom stallets hästar. Han märkte en påtaglig skillnad på dem som ätit från golvet o dem som har hökorgar. Såg även viss skillnad på dem som hade korgarna lägre resp. högre uppsatta. Inget problem bara man är medveten om det o kollar munnen med jämna mellanrum..

Jag hade ju i alla fall inte satt upp ett hö nät .... :smirk:
Men jag hade heller inte slutat ge hästen sitt hö,. :smirk:
H*n skulle fått äta om de är hungriga eller är dom inte det så lämnar de det! :smirk:

Jag är inte så förtjust i vanliga hönät just pga. skaderisken. Föredrar därför att mata på marken och att man i transport har höet i en blå ikea-påse i stället för i nät.

Jag har dock sett småmaskiga, fina nät som inte alls har så stor skaderisk just pga. de är så småmaskiga. Vet dock inte var dessa finns tyvärr? Hfors som har hållt till på buke,
åtminstone förr införskaffade ett par sådana, kolla med honom om du är intresserad.
De näten är verkligen super! Men de är dock ganska så dyra, tror de ligger på ca 200-250 styck.

Jag brukar väga hö i nät å såklart ha i transporten.Har aldrig vari med om att en häst fastnat i ett sånt.
Bara man inte sätter den i knähöjd eller så, för då ber man om det ;)

i pappas stall har alla hästar hönät, farsans häst är en åring och han har aldrig fastnat. jag tror att om man VET att man har en "stökig" häst så bör man nog inte sätta in ett hönät, det finns ju alltid risk för att hästen fastnar.

i farsans stall har alla hästar hönät, hans häst är en åring och han har aldrig fastnat. men det handlar ju om sunt förnuft. vet man om att man har en häst som är lite sjövild i boxen och fäktar med benen så bör man ju inte ha det...

lis1e skrev:
i farsans stall har alla hästar hönät, hans häst är en åring och han har aldrig fastnat. men det handlar ju om sunt förnuft. vet man om att man har en häst som är lite sjövild i boxen och fäktar med benen så bör man ju inte ha det...

Min treåring är luuugn som en filbunke, och fastnade ändå, så helt säker kan man aldrig vara...

håller med dig fullständigt!! Och precis man kan prova något annat.. jag bytte "hörn" i boxen och vips, nu sparkar han inte ut det!
->fiaskurken,Breccia_ : vars ger ni höet? Under krubban? prova att byta hörn, min gräver när han äter och om höet är under krubban så åkte det iväg..!!
Hoppas ni kommer på nån lösning!

jag har inte dem problemen själv, det var mest för att höra vad folk som har hästar som bara sprider ut det, bajsar och kissar överallt ska göra om man inte får ha hönät :angel:
men ja, jag skulle vilja att min gammel häst skulle ha hönät, bara för att få pilla mer. unghästen har provat det han tycker hönätet är gott... :p

jag har inte dem problemen själv, det var mest för att höra vad folk som har hästar som bara sprider ut det, bajsar och kissar överallt ska göra om man inte får ha hönät :angel:
men ja, jag skulle vilja att min gammel häst skulle ha hönät, bara för att få pilla mer. unghästen har provat det, han tycker hönätet är gott... :p

oki!! men gör som nån säger kolla upp dom dära småmaskiga? det lät bra tycker jag, då borde dom väl inte fastna? vi har bara hönät i transporten, för då sitter den så att dom inte kan fastna.. men många större stall har jag sett som har hönät.. fast jag tycker att det är så jobbigt å packa dom så jag skulle aldrig orka ;)
hmm, om inte hönät, finns det inget annat för att dom ska kunna pillra mer?

En hökorg är väldigt behändig.. lättare att fylla än ett nät, bara att lägga (slänga) i. Den ska sättas ganska högt upp på väggen så att hästen äter från botten i dem.

Hittade en länk, fast de är för kalvar. Vet inte vart man kan köpa dem, men man måste ju kunna svetsa till en egen...
http://www.knarrhult.se/kalvar/kalvbox.htm

Liknande trådar

Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
336
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 624
Senast: jemeni
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 461
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka