Honda CR-V

Sv: Honda CR-V

så automat är inte nått att ha då, för var ju just en sådan jag hittat.

Vet inte snart vad jag skall börja hitta på för bil. Har en begränsad budget, men vill ha en bil som orkar dra mer än 1400 kg, som ju tycks vara standard, allternativt att man hittar en mycket lätt buggitransport, som i alla fall får lasta två hästar i

En Toyota Rav4 ska visst vara bra har jag hört, har ingen egen erfarenhet dock.
de äldre modellerna, fram till ca -05 tror jag, får dra 1500 kg på B kort.

Suzuki Grand Vitara får oxå ta rätt mycket på B kort.

Är ju inte så många bilar som får dra mycket på B kort.....

Är reglerna lika i Finland som sverige ?
I Norge tex är ju reglerna annorlunda, där får totalvikten inte överstiga 7,5 ton på ekipaget tror jag...iallafall var det så förut :)

Letade själv bil hösten -09, hittade bilen i mars-10......den krävde BE kort för mitt släp men det var det värt för rätt bil !
Hittade ingen annan som jag tyckte var bra nog men så är jag lite speciell, klarar tex inte suvarna där man sitter rätt högt och nära ratten med böjda ben utan måste ha en personbil där man kan sträcka ut benen.
För mig blev det en volvo xc70 D5, dyrare i inköp än planen men väl värt det i efterhand :)

Men det verkar ju mest som att bilen inte passade dina behov, behöver ju inte betyda att det är en kass bil rakt av, eller?
Har ENBART hört och läst bra om bilen, fram tills nu då. Det är en bra bil helt enkelt.
Det där med pölen, hur ofta hamnar man i just den situationen på en skala? Och att fyrhjulsdriften inte är konstant ger lägre bränslekostnader vid vardagskörning.

Visst, den är kanske inte att jämföra med Volvo, BMW, Audi mfl. dyrare SUV ang. åkkomfort, men den är inte långt efter vad gäller köregenskaper som för mig är det viktiga när det gäller bil.

http://www.teknikensvarld.se/test_prov/honda_1/crv/index.xml

/Ivrig Hondaförsvarare ;) :D

Senast ändrad:

Nja, jag tycker nog Fideli presenterar saker som inte har med tycke & smak & behov att göra. Viktiga kritiska punkter som jag hört flera berätta om när det kommer till CR-V:n. Nu är det inget stort märke härnere, så det går inte många bilar i trakten. Men de som har dem är rätt missnöjda.

Vilka kritiska punkter?
Ok. Tvärt om här, folk är nöjda. Är i vilket fall, som sagt var, också mkt nöjd och vet många som är det med.

Senast ändrad:

Hade en CR-V i tre veckor för ett par år sedan, var in till verkstaden tre gånger med den under den tiden! Sista gången vägrade jag ta tillbaka bilen och bytte till ett annat märke.

Förutom att det var mycket krångel, så tyckte jag inte heller att den var trevlig att köra. Mycket ljud inne i kupén, blev vansinnig på hur fyrhjulsdriften fungerade (det är ju inte konstant fyrhjulsdrift, utan den går igång om framhjulen tappar fästet, vilket innebär att om man kör genom en vattenpöl och får vattenplaning, så tappar framhjulen fästet och bilen börjar slira och lagom till framhjulen kommit över pölen och fått fäste, så slår fyrhjulsdriften till och bakhjulen börjar driva. Precis när DE har hamnat i vattenpölen! Och om man står stilla i en brant backe (snö/is/grus) där man VET att fyrhjulsdriften behövs, så försöker bilen ändå först med bara framhjulsdrift och slirar lite innan bakhjulen börjar driva. Mycket irriterande när man måste köra den vägen varje dag och själv vet att fyrhjulsdrift behövs.)

På den årsmodellen jag hade hängde extradäcket på utsidan av bakluckan och bakluckan öppnades i sidled = tung lucka som inte höll sig öppen om man stod på lite sned mark. Försök att hålla upp en tung bagagelucka med ena handen och lyfta in en 30-kg fodersäck med andra!!
Dessutom gick inte bakluckan att öppna helt när hästsläpet hängde på, för det tog luckan slog emot släpets handbroms.

Kort sagt så avskydde jag bilen och skulle inte rekommendera den till någon!

Konstigt! Har faktiskt aldrig hört någon som har varit negativ till Honda CR-V!
Vi är ett helt gäng här som har den av varierande årsmodeller och ingen har något att klaga på!

Tvärtom ,de tuffar på i alla väder!
Trevliga att köra,billiga i reparationer,driftsäkra.
Mkt bra att dra släp med.
Möjligen lite hög bränsleförbrukning,men det är ju en stor bil.
Kort sagt,vi är supernöjda med vårat bilval!

Och de får även oftast toppbetyg i tester mot andra bilar i samma klass.

Så här står det (dock en -07, men det är samma drivsystem) i ett av testerna med en Honda och en Hyundai med samma typ av drift:

"Den här typen av fyrhjulsdrivning fungerar perfekt för att ge fin stabilitet vid normal körning i dåligt väglag: snö, modd, slask, lera.

Men vid snabb framfart på krokiga vägar i svår halka kan köregenskaperna bli lynniga och växla mellan över- och understyrning när drivkrafterna skickas mellan hjulaxlarna.

Fast av det märktes ingenting, varken hos CR-V eller ix35. Båda skötte sig utmärkt och upplevdes som stadiga och konsekvent understyrda när de pressades på testlingans krokigaste partier som vid tillfället bjöd på alla tänkbara vinterfören, från blankis till blötsnö."

Det där med extradäcket är ett så pass litet "problem" att jag inte vill räkna det som ett problem ens.
Om man inte alltid lastar på lutande mark vill säga, då kan det ju bli jobbigt. Man kan dock öppna enbart glasrutan om man vill, vilket också ger god åtkomst till bagaget.

Liknande trådar

Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
789
Senast: Windy
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat... 2
Svar
34
· Visningar
2 293
Senast: Derivata
·
Fordon Jag måste helt tvärtemot min ursprungsplan och i eg ett ganska dåligt läge ekonomiskt byta bil. Det funkar helt enkelt inte med diesel... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 920
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 466
Senast: lillkillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka