Honda cr-v?

Stallkompisen meddelade nyss att de fått åka in på verkstad med sin 2 år gamla Subaru suv (vet inte modellnamn) pga partikelfilter. Kör 1 mil enkel resa dagligen och drar tungt hästsläp mellan varven men det räckte inte tydligen. Undrar hur stor roll saker som kallstart eller motorvärmare, var i landet osv man bor, körstil (ecodriving kontra mer aggressiv) och allt annat påverkar?

För jag misstror inte på minsta vis de som haft sin diesel i x år utan problem trots kortkörning.
 
Hur mycket får CRV dra på B-kort?

Bäst är att kolla med släpvagnskalkylatorn för det beror på vilken modell/motor. Jag har upptäckt att den årsmodellen jag har, bensinare -05:a - är den som får dra 1500 kg med B-kort. Nyare bilar får du typ dra 1400 kg med B-kort.

Men släpvagnskalkylatorn är mycket bra att använda.

/Lizzie
 
Jag har kollat på lite olika och de kring 2014 och framåt verkar det för bensin och 2 l motorn (vet inte om det finns fler, bara sett den) vara konstant 1400 eller 1425. Men håller med om att kolla upp den specifika bilen innan ev köp!
 
Så lite som du kör så finns det ju ingen anledning att köpa en diesel.
Fast det beror ju på varför man köper en diesel. Jag har en diesel eftersom den är oslagbar som dragbil. En dieselmotor har bättre vridmoment. Jag åker alltid själv med hästen och vill känna att jag litar på att bilen tar sig fram både på leriga åkrar/parkeringar och snö. Jag har en Subaru outback med automat and I love it :love:
 
Ja hade jag kört samma sträcka per år men annorlunda fördelad så hade jag definitivt kunna tänka mig diesel igen (det är dessutom lättare att hitta) just för de drar oslagbart bra iom vridmomentet.

Det är ju fö därför kompromissen pendlarbil och dragbil blev en Seat Leon när det begav sig. Tack vare att det är en diesel pallar den väl med att dra. Dock är den av förståeliga skäl ingen hjälp om det är blankis eller man kör fast med släp. Men har den bara grepp drar den mitt släp bra, och det märks marginellt på förbrukningen (den drar 0,78 blandat med 1400 kg släp)
 
Fast det beror ju på varför man köper en diesel. Jag har en diesel eftersom den är oslagbar som dragbil. En dieselmotor har bättre vridmoment. Jag åker alltid själv med hästen och vill känna att jag litar på att bilen tar sig fram både på leriga åkrar/parkeringar och snö. Jag har en Subaru outback med automat and I love it :love:

Det är klart. Drar man ofta släp är ju en diesel bättre. Jag har dragit en båt på 1400 kg , fyra fullvuxna och maxat med packning. Gick bra även vid omkörningar men den är ju en bensinare med mycket effekt. På leriga åkrar och snö spelar nog diesel eller bensin mindre roll dock 🙂.
 
Mer frågor. Ni med bensinare - vad har ni betalat för service? Min bror hävdar service och reservdelar är jättedyrt. Men min bror hittar på saker utan att ha riktig koll ibland..
 
Mer frågor. Ni med bensinare - vad har ni betalat för service? Min bror hävdar service och reservdelar är jättedyrt. Men min bror hittar på saker utan att ha riktig koll ibland..
Min är gammal (2006) så jag servar bara för bilens skull, inte för ev försäljning. Alltså servar jag inte på märkesverkstad utan hos en liten verkstad "ute i skogen". Det är inte dyrt alls. Minns inte vad jag betalalde sist, men väldigt rimligt. Delarna har hittills inte varit dyra. Det är ju knappt något som har gått sönder.....
 
Mer frågor. Ni med bensinare - vad har ni betalat för service? Min bror hävdar service och reservdelar är jättedyrt. Men min bror hittar på saker utan att ha riktig koll ibland..

Kan inte svara på service iom diesel.
Däremot är de flesta delarna samma och de ligger bra i pris.
Har bara bytt slitagedelar som stötdämpare och bromsskivor och det har varit väldigt rimligt.
 
Jag har ju googlat och "alla" verkar ju överens om att de går sönder sällan. Så förhoppningsvis är det bara slitdelar man behöver byta så låter bra de varit rimliga.

Försökt googla och verkar som Honda har en hel del större service som blir dyrare. Det är de ju dock inte ensamma om (även om det finns bilar som inte är så. Min seat har första större dyrare servicen på 18 000 mil, otroligt nog)

Just nu känns största problemet lyckas köpa en bil. Det jag letar efter försvinner innan man hinner blinka. Sist tog det FEM TIMMAR från att bilfirman la ut den tills den var såld. Och då hade bilfirman varit öppen TVÅ timmar..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp