Sv: Honda CRV

Tänk vilken bra träning du får sedan när du ska dra hästsläpet med sparkcykeln.:D

Lycka till med CRV-n! Jag saknar min ibland, särskilt när jag kör med släp. Det enda jag behövde göra mer än vanlig service var att byta stag till två av krängningshämmarna. Vet inte om det är en svaghet hos modellen eller om jag bara hade otur. Bilen startade alltid oavsett om det var varmt eller kallt och hade inga hyss för sig. Det var en snäll bil.

Vi kör alltid CRV, fast i lite olika modeller. (Hehe pappa säljer Honda) Gillar den nyaste mest!
Tycker dom går stadigt och bra. :)

15635910.jpg

Är fyrhjulsdriften så värdelös som det sägs?
Berätta allt ni vet!

Tja!

Vi köpte en CR-V -03 förra våren och jag är besviken - på att jag inte skaffade en TIDIGARE!:banana:

Bättre bil får man leta efter och nej det är inte konstigt att CR-V vinner alla tester. Den är kanske inte bäst på något men den är banne mig bra på allt.

Nå till din fråga: Hondas fyrhjulsdift kallas Realtime 4wd. Som redan nämnts så hoppar bakaxelns drift i när framhjulen slirar.

Jag har bl.a. dragit en husvagn på lervälling och det gick utan några problem.

Angående lågväxel: på vår är 1:an så låg att den fungerar som en lågväxel, inte som en äkta lågväxel men helt ok om du inte ska köra som en terränggalning.

Kort sagt: Behöver du ett terrängmonster som klarar allt i skogen så finns det bättre alternativ. Men vill du ha en (för storleken)bränslesnål dragbil som klarar 99% av svenska vägar så är CR-V en kanonbil.

PS. Några klipp på vad man kan göra med en CR-V;)

http://www.youtube.com/watch?v=II5cVw8Lugg

http://www.youtube.com/watch?v=q6qxbyUlRz4&mode=related&search=

http://www.youtube.com/watch?v=AtOs_SeKEyc&mode=related&search=

http://www.youtube.com/watch?v=R3KPji_Szms&NR=1

Senast ändrad av en moderator:

Det där med fyrhjuls-driften vågar jag inte svara på, men har aldrig hört att det skulle vara något negativt. Det skabli spännande att köra den i vinter, hoppas vi får lite snö så man kan testa den ordentligt.

Är det förresten någon som vet vad det kostar att byta kamrem på CRV'n? Dags för min nu.. :crazy:

CR-V fick ju kamkedja (behöver inte bytas) iom andra generationen så jag slipper det strulet. Har också hört 5000 för den servicen.

Håll koll på att oljan i bakaxel och fyrhjulsdriftssystemet är i sin ordning. Vet inte exakt men det är lite viktigt att hålla koll på har jag läst.

Shit det var en sak till med CR-V:ns fyrhjulsdrift som är viktig att tänka på.

Du måste vara ganska noga med att det inte blir skillnad i storleken på hjulen mellan fram- och bakaxel. Om man kör med olika stora hjul kan bilen tro att den slirar med följd att fyrhjulsdriften ligger i jämt (inte bra ;)).

Du bör t.ex. inte köpa bara två nya däck. Är det dags för nya så är det bara att bita ihop och köpa 4 (eller 5 med extrahjulet om du är noga).

Nej antagligen inte. Men har man en -98 kanske man inte har så bra koll, vad vet jag. Vet bara att det är en grej folk glömmer när bilen blir äldre.

Om serviceboken är ifylld hela vägen kan man alltid hålla tummarna för att verkstaden har gjort det de har tagit betalt för.:crazy: Säkrare än så kan man tyvärr inte vara om man inte har haft bilen sedan den var ny. Känner man sig osäker kan man ju alltid göra en extra service på just det.

Det är vid 12000 mil det är kamremsbyte va? Jag har för mig att jag bytte på min och att den servicen kostade ca 5000 kr totalt, men det är några år sedan så jag kan minnas fel. Ring och kolla!

Ja, vid 12000 mil, köpte min nyligen och har snart gått 20000 mil, så vi kände att det var bäst att byta allt lite tidigare, för att vara på den säkra sidan.
Kommer även byta vattenpumpen nu för säerhets skull. Min reparatör sa att man bör göra det varannan gång man byter kamrem, och jag tror inte den är bytt någon gång tidigare..

Alltså jag menar inte att det är ngt som brukar gå sönder utan snarare att man se till att byta den oljan om man köper en äldre.

Förra ägaren kanske skötte service själv och inte förstod att det är viktigt. Bara ett tips om man köper en begagnad.

Det är tips som brukar dyka upp på Hondaforum.

Liknande trådar

Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
791
Senast: Windy
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 111
Senast: Görel
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka