Hood i lycra, hur mycket skyddar den?

Alexandra_W

Trådstartare
En sån där 'hood' i lycra som täcker halsen och delar av huvudet, hål för öronen och ögonen. Finns på hööks westernavdelning te x, och i de flesta westernaffärer.

Hur mycket skyddar den, skyddar den mot lera t ex, eller blir den bara blöt och äcklig och släpper igenom leran? Hur varmt/tätt blir det under en sådan?

/Alexandra - nära mentalsammanbrottets gräns - ge mig VINTER. NU!

Sv: Hood i lycra, hur mycket skyddar den?

skulle inte ha den i hagen, de jag sätt är ganska yunna, de vill nog gärna suga åt sig leran, kan tänka migf hur mysiga de blir, hua!

den är till för att skydda "nybadade" hästar mot damm och sånt på natten samt vägen till tävlingen (främst för showklasser). tror knappast den står emot vatten ens

Jo, det som hindrar mig från att helt sonika köpa en är att det ju är i 'baddräktstyg', och alla vet vi ju hur en blöt baddräkt klistrad mot kroppen känns. Dock har jag ju aldrig provat lägga mig i lera och rulla runt med baddräkten, hur blöt den blir då. Hmm, kanske vore en ide, grannarna skulle säkert få ngt att tala om då iaf ;)

Men jag blir snart knäpp. Det tar en timme att sanera fram hals och ffa manen på hästen, och den arma manen kommer snart vara ett minne blott och sitta i diverse borstar och kammar istället.

Han är helt jäkla hopplös, han har hals på täcket, men han gnussar så halsen kasar ner (eller upp eller ja mot manken) och han lyckas kleta in oanade mängder lera i ansiktet och främre halvan av halsen och manen. Hängder centimetertjocka dreads i manen. Och kliar gör det ju också på honom när leran är torr sen. Så då gör han om hela proceduren..

SP om han blir blöt genom hooden men det torkar igen lika snabbt som han skulle torka utan hood, då är det ju okej. Även om han blir lite lortig igen, för det lär inte bli dreads och kokor, de lär ju sitta på hooden.

Men blir det 'våtvärmande lersomslag' eller för varmt så det blir svettigt etc blir det ju inget bra.

Jag tror det skulle bli ganska blött och kallt för hästen med sån på om det regnar...

vattenslang på lermonstret :devil:

Gärna. Om jag inte hade kallstall, inget vatten i stallet och andra försvårande omständigheter. Annars skulle han få gå direkt i spolspiltan utan att passera gå.

Men det blir inte riktigt fairt att spola honom när jag har kallstall (sen är det ganska bökigt med, för ska jag inte spola honom i kallvatten så måste jag böka ut en slang genom badrumsfönstret och ut på gräsmattan för att få varmvatten). Men jag drömmer våta drömmar på nätterna om spolspilta och varmstall, ja.. :crazy:

Jag tror det skulle bli ganska blött och kallt för hästen med sån på om det regnar...

Tänkte iofs mest på uppehåll, man kan ju låta bli att ha på den om det regnar. Iofs kan det ju vara svårt att avgöra på morgonen alla ggr om det ska regna..

men om du har ett täcke med fast helhals o sätter den i grimman?

Varför ska du ha det?

Jag som tävlar mkt i westenr har det då min nybadade, tofsade häst står i boxen innan och under tävlingsdagarna, för att han inte ska bli skitig och för att manen ska ligga fint.

Vill du ha det för att skydda mot nått i hagen finns det bättre alternativ. DIn hästs lekkamrater kommer snart ha haft sönder den, samt att det räcker med att h*n hakar i lite uppgnagt trä och drar till så är den trasig.

jag sa inte ha ngn, alex har redan förklarat varflör hon vill ha den, läsa hela tråden är ett hett tips.

Då blir det skav av grimman. Då dras den fram och tillbaka när han 'gnussar', och så blir det skav mot käkbenskanten eller vad man ska kalla det. (Vet inte om det skulle gå att ludda, det har jag inte provat, ludd och lera.. :crazy:)

Som sagt, jag börjar närma mig mentalsjukdomen nu. Alternativ att raka av hela jäkla manen så han ser ut som någon engelsk armehäst typ.. eller en poloponny..hmmm.. Det skulle ju onekligen ta bort en hel del av problemet.

Men känns som jag provat allt. Dränkt manen i pälsglans, men det blev lika mycket dreads ändå (fråga inte hur, och var foxfire så ingen billig pälsglans heller). Flätor blir lerinbakade små 'pinnar'.

Men någon form av hals som slöt 'tätt' uppe vid öronen, helst utan att strypa hästen, är det enda jag har kvar som alternativ nu, förutom boxarrest eller mentalsjukdom då..

Igår stod jag i en timme och sanerade. Idag 'klirrar' ler-dreadesen mot varandra igen. Och det sliter ju sjukt mkt på manen att försöka få bort dem. Ett tag provade jag blöta dem med sprayflaska, men det blev bara en lerig och blöt häst av det.

Men tips mottages gärna, jag är tämligen desperat och kräkless på det.

ajaj, låter aningens knivigt det där, men halsrem då o sätta fast halstäcket i den?

Jag har läst hela tråden och skulle inte ha en sådan ute även om det är uppehåll. Och ännu mindre för att skydda mot lera. Det finns hoodar som täcker ansikte osv precis som den tunna, men som är gjorda för att ha ute. Jag skulle dock inte ha det jämt då huden runt öron och ögon gärna blir irriterad om den är instängd för mkt..

Och herregud vilken katastrof att jag tröck på fel knapp så det råkade hamna till dig.

Hur lång är manen?

Jag har alltid manen välrykt, svansen så kort mitt psyke klarar (vill ha lååååång svans o min häst har mängder) och kronranden kortklippt när det är lera. Hade min häst haft mer hovskägg hade det åkt, nu är mängden nog i klass med ditt fullblod (om han har fullblodsmängd) så då vill jag inte hacka i det.

Kortare man är mkt lättare att reda ut :)

Fläta manen!

Har också en riktig skitgris som är ingrodd varje dag trots halstäcke :crazy:

Det jag gör är att jag flätar manen i flätor som hänger ner över halsen (ardennerfläta går upp när de rullar sig). Sen får flätorna hänga där en vecka eller två :D
Genom att tvinga ihop manen i stora "klumpar"(flätorna då) så blir lerklumparna lätta att ta av genom att man viker flätan på mitten ett par gånger...
Fungerar skitbra och manen håller sig hyffsat fin!

Senast ändrad:

10290014.jpg

http://www.sergeantswestern.com/silver-mesa-nylon-hood-p-10290014.html

Affären ligger i usa men det går att beställa till usa. Beställer från den allt som oftast.

Vilse - det blir bara lerinbakade flätor, och lika svårt reda ut som 'lös' man, iom att jag måste fläta upp och kamma igenom för att få bort leran. Låter man den vara kliar han mankammen frenetiskt (förstår honom, det blir ju kliigt).

Sidekick - ooh! Men hur fäster man den i täcket? (Syns inte på bilden). Och går den inte emot ögonen när de rullar/riskerar att kasa snett, den ser ju ut att sitta ganska 'luftigt'? Annars är den ju optimal rent 'grundtankemässigt'! Och inte dyr heller, dollarn står ju superlågt.

Hur lång är manen?

Jag har alltid manen välrykt, svansen så kort mitt psyke klarar (vill ha lååååång svans o min häst har mängder) och kronranden kortklippt när det är lera. Hade min häst haft mer hovskägg hade det åkt, nu är mängden nog i klass med ditt fullblod (om han har fullblodsmängd) så då vill jag inte hacka i det.

Kortare man är mkt lättare att reda ut :)

Just nu lite varierande, men därframme där leran kommer åt är den en handsbredd. Och tunn, fjollig fullblodsman :angel:

Svans har han så det räcker och blir över, men den klarar sig med sjuka mängder pälsglans, även om den blir vackert grå istället för röd, men det blir inte såna kokor i den, den 'gnussas' ju inte.

Vilse - det blir bara lerinbakade flätor, och lika svårt reda ut som 'lös' man, iom att jag måste fläta upp och kamma igenom för att få bort leran. Låter man den vara kliar han mankammen frenetiskt (förstår honom, det blir ju kliigt).

Sidekick - ooh! Men hur fäster man den i täcket? (Syns inte på bilden). Och går den inte emot ögonen när de rullar/riskerar att kasa snett, den ser ju ut att sitta ganska 'luftigt'? Annars är den ju optimal rent 'grundtankemässigt'! Och inte dyr heller, dollarn står ju superlågt.

Nej då, deras produkter är alltid väldigt väl inpassade för att sitta en hel dag. Formen på dem är kanon. Jag vet inte hur man fäster den, men det är ju inte svårt att fixa till själv.

Liknande trådar

Hästvård Hästen har knotteksem. Ute går han med eksemtäcke + flughuva med öron. Inne har han eksemtäcke, men jag vill inte att han ska behöva... 2
Svar
26
· Visningar
2 196
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Husvagnsrenovering
  • Dejt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka